Jump to content

Lagringsplass for mange våpen


freezingduck

Recommended Posts

Jeg har en familie hvor vi alle skyter.

Jeg, dama og sønnen.

 

Jeg låser i dag inn alt av sluttstykker, forskjefter og håndvåpen i et knøtte lite våpenskap fra europris.

Er på kanten av lovlig og blir fort dyrt om minstemann river rifla i gulvet fra stativet på laderommet.

 

Har sett på flere løsninger, men har kommet frem til at jeg må trolig kjøpe 2 stk store skap, da våpenene tar mye plass og jeg ønsker å stable minst mulig utenpå hverandre.

 

Vil prøve å få skap med så godt utnyttet plass som mulig.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt skap til en billig penge som dekker mitt behov?

 

Må få plass til følgende:

 

4x Glock 17 størrelse håndvåpen

2x Match 22lr pistoler

1x Stor revolver

 

2x O/U Hagler

1x S/S Hagle

2x Pumpehagler

3x Halvauto hagler

 

3x Jaktrifler m/kikkert

3x Langholdsrifler m/kikkert

2x Sauer 200 str m/diopter

2x 22lr rifler

 

 

Jeg har altså tenkt å kjøpe 2 stk i tilegg til det jeg har.

Har sett på følgende modeller:

 

http://safebutikken.no/

SG149D

150kg, trenger ikke fastbolting, er 40cm dyp, så her kan det stables utover om nødvendig.

 

http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... G10/700021

G10, trenger fastbolting 145kg.

Dyrere, kan være vanskeligere å få våpen uta av siden de står mot hverandre.

 

Blir også å montere alarm innen kort tid.

 

Skulle sikkert bygd våpenrom, men det blir om et par år når vi har nytt hus.

Link to comment
Share on other sites

Du er jo på maks av antall våpen før du må ha FG-godkjent alarm, sånn til informasjon.

 

En løsning ville nok være å ha nåværende skap til vitale deler og håndvåpen og da heller skaffe låsbare stativ til våpnene (som da minsten ikke klarer å rive ned)

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken, men selv om det da er lovlig oppbevart, så ønsker jeg å låse alt inn i skapet slik at det ikke er noe tvil.

 

Jeg ønsker også muligheten med å låse inn hele våpenet for å slippe å plukke ut bolter, sluttstykker, forskjefter, osv.

Har allerede fått ett stygt hakk i forskjeftet på den eneste fine hagla mi etter at det datt ut av posisjon i det jeg lukket skapet.

 

tenkte jeg skulle bruke eksisterende skap til håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Det du trenger er en sånn rondell. Tror produsenten het Corratec eller noe i den duren. Bjørns jakt og fiske i Larvik hadde disse tidligere. Vet ikke om de har de ennå, men du kan ringe. Litt pricy men veldig ok men suveren tilgang til våpna via rondellen.

Link to comment
Share on other sites

Vil få lov til å anbefale TS å investere i skikkelige skap. F.eks Seifuva har mange gode modeller. TS poengterer selv at han har våpen for en formue. Da er det dumt å spare seg til fant ved å skulle gå for billigste løsning. Et skap med oppført kapasitet til 22 våpen vil normalt bare kunne ta halvparten om det skulle være noen rifler med kikkert montert. Om du skulle klare å få inn 22 våpen i et slikt skap tror jeg det måtte være noe slikt som 22 stk KV Rolling Block hagler. Moderne jaktvåpen med optikk tar mye mer plass. Ang den oppbevaringen du har i dag, er det skapet du har kjøpt på Europris FG godkjent? Om det ikke er det kunne du like gjerne låst inn sluttstykkene i brødboksen. Det ville vært like ulovlig. :wink: Ellers er det som Rausheim påpeker påbudt med alarm ved 25 våpen i hus slik du har nå. Så det er en god ting at du planlegger alarm! :D

Link to comment
Share on other sites

En FG godkjent dør koster FØR montering ca 10.000,-. Den må monteres skikkelig, noe som i mange tilfeller krever hjelp av fagfolk. (Det er ikke snakk om ei vanlig tynn innedør... :mrgreen: ) Videre finnes det helt konkrete krav til innbruddssikring i vegger, gulv og himling i en slik type rom før politiet vil kunne godkjenne det. Jeg vurderte dette selv, men pga infrastrukturen jeg hadde som utgangspunkt ville det bli svært dyrt. Om en har et kjellerrom uten vindu med Lecavegger og betonggulv er en veldig langt på vei!

Link to comment
Share on other sites

Duun sgs17 er ett stort og godt skap, men kapasitet for rifler påmontert optikk er ca10 våpen +.

Om man er intelligent, og plasserer kun våpen uten optikk i ett skap. Kan man klare nærmere 17. I tillegg har man en romslig topphylle som er fin til sluttstykket og dempere.

 

Det fine med Sgs17 er at sgs4 passer oppå og boltes i hverandre. = mye plass på lite gulvareal.

 

Seifuva 149 skal også være bra, og der kan man få kjøpt det med kodelås. Kjøper en 3stk og ett av de med kodelås, har man ordnet seg greit med nøkkel problemet.

 

Jeg har en mistanke om at Seifuva sc 160 er en bedre løsning for dere enn flere små skap. Ikke minst økonomisk kontra 3stk 149d.

 

Selv drømmer jeg om eget hus med våpenrom, minimum ett nytt stort skap med rondel til rifle.

 

Viss man får tak i ett skap som er like dypt som det er bredt, kan man bygge rondel selv.

Link to comment
Share on other sites

Spør politimestern din før du ødelegger et brukbart skap. Legger du fram plantegninger på prosjektet som ellers virker overbevisende skal du vel ikke se bort fra at du kan få et ja. Pass bare på at du får tillatelsen skriftlig og at du oppbevarer den "til evig tid" på et trygt sted!!

 

Det finnes faktisk fornuftige politimestre også.........

Link to comment
Share on other sites

en fattigmanns ide.. bruk et våpenskap som dør, kapp ut baksida. Klart det er ikke en låvedør å komme inn, men med et greit skap som har blitt for lite så er det fullt mulig. Om det er godkjent tja?

Vil aldri i verden gå om forsikringsselskapet noengang kommer på banen.

 

Kravt er iht. standard, og da skal døren være godkjent som dør og ikke en del av ett skap. FG sier klart at bare det å bore ett hull i skapet som ikke var der da skapet ble godkjent, er nok til at FG godkjenningen i prinsippet trekkes for det skapet. (Uavhengig om at det faktisk har en innvirkning på skapets styrke etc.). Heldigvis er de fleste i politiet noenlunde oppegåene, men skal man være firkanta så....

Link to comment
Share on other sites

veldig enig ole brum.. Fg godkjente skap er etter det jeg vet skap som er testet av forsikringsselskapene egen nemd og godkjent for ditt og datt. Et våpenrom blir vel godkjent av lokale våpenkontor/politimester så evt modifisering av bakvegg av skap er uinterresant. Det som er interessant er om en slik dør oppfyller kravet som stilles til dør for våpenrom. Og det må man evt finne ut av om noen "biter" på tanken om å begynne å kappe.. I flere skytterlag står der større skap som er lokalprodusert i solid utførelse, som jeg antar den lokale politimester har godkjent, så etter det jeg antar så har ikke forsikringsselskapene all makt i dette. FG godkjent er vel mer det at man skulle slippe det arbeidet med å gå rundt å godkjenne hvert enkelt skap, og fikse ideer som den jeg har servert..

Link to comment
Share on other sites

Uten at et våpenrom er aktuelt tror jeg å skru sammen flere skap side om side ville vært mitt valg, dette vil heller ikke bygge så mye ut i rommet.

Spørre lensmann ang. ev. boring av festehull i sidene er en god ide.

Link to comment
Share on other sites

Spør politimestern din før du ødelegger et brukbart skap. Legger du fram plantegninger på prosjektet som ellers virker overbevisende skal du vel ikke se bort fra at du kan få et ja. Pass bare på at du får tillatelsen skriftlig og at du oppbevarer den "til evig tid" på et trygt sted!!

 

Det finnes faktisk fornuftige politimestre også.........

 

Dette er klippet ut av lovdata §79:

 

Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS-3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

Min tolkning er at bruk av en våpenskapdør med originalramme aldri vil kunne godkjennes til denne bruken.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren dokumenterte det jeg skrev, merk at politiet ikke har hjemmel til å fravike kravet til dør. Det er kun med kravet til veggstyrke de kan utøve skjønn.

 

 

Mark:

Det er lov å bruke plater til å binde sammen skap så lenge en bruker originale festehull (Har slik løsning selv i topphull på Duun skapene mine fra den tid det var krav på 300kg).

Men bolthoder/mutre skal være skjult/ikke tilgjengelig utenfra.

Dette løses ved å sveise fast boltene, eller dobbelt plater med bolthode i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Sunn fornuft tilsier jo at det er en knall løsning å bolte sammen sammen side ved side med originale hull og felles plate under, men er det godkjent? Har ikke sjekket nå, men mener at jeg så etter det tidligere og ikke fant det. Tror også det ble diskutert i en tråd her tidligere. Nå har jeg som sagt ikke sjekket på en stund, mulig det har forandret seg, men greit å komme med en henvisning hvis man skal anbefale slikt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis skapene veier minst 150 kg hver så er det like greit å la det være.

Sønnen flytter kanskje ut etter hvert og behov kan endres.

Originale skap er lettere å selge.

 

Hvis det er passende hull i bakkant så kan to C bjelker

i bakkant boltet fast i eksisterende hull med mutter på innsiden være en tanke.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren - Jeg har også et Duun skap med org. hull i bunn og topp, god ide' med fellesplate under eller/og over. Så slipper man å redusere verdien ved ev. salg senere ja.

Med denne metoden uten bolting i gulv eller vegg bør kanskje en bunnplate bygge litt utover så det blir helt umulig at de kan velte.

Link to comment
Share on other sites

Mine står støtt (på 50mm tykk armaflekslignende plate som isolerer skapene mot betong gulvet) , men det skader ikke med noen cm ut under bunnen for å sikre mot velt.

 

Plateløsning i original hull, der boltene ikke er tilgjengelig utenfra er godtatt av FN nemnda. (Har kanskje mail om dette enda). (Obs! Min Platetykkelse som i skapets sider, stålkvalitet bedre enn st37, eller kompanser med større tykkelse. Tror min plate er st52 stål).

 

Har hatt en lang og god dialog med FG nemda i flere år om dette med festing / sammensetting av skap. Og vektet veltesikker sokkel.

 

Resultatet kom direkte i endring av krav til vekt for fastbolting ble endret fra 300kg til 150kg. (Harmonisering av norske og svenske regler).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...