Jump to content

PÅ hytta med Glock og demper ?


Dragonslayer

Recommended Posts

Privat grunn, sikker bakgrunn og distanse til naboer, er det på plass kan du sjekke med lensmann om du vil være 100% innafor.

 

Problemer oppstår som regel om aktivitet oppfattes som langt utenfor normalen og rapporteres.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel fordi både vanlig .22 og en 9mm er supersonisk.

 

Hadde ein Buckmark med A-tec dempar. Med subsonic-ammo var vel lyden ein plass mellom eit godt knips og eit salig host. Om ein berre hiv på dempar frå ei gammal salongrifle bråkte det ein del meir.

Når ein kjem opp på 9mm må ein både ha ein god dempar, og ein må ha subsonic-ammo for at det skal vere stille, og då vil ikkje skotet høyrast noke særleg på avstandar over 100 meter.

 

Så... om du eig hyttegrunn og nærområdet, du har tilstrekkelig bakgrunn og det ikkje er naboar i umiddelbar nærleik som kan sjenerast av lyden er du godt innafor. Å ringe lensmannen kan vere eit godt tips så dei ikkje rykker ut om nokon ringer, men dei har ingen hjemmel for å stanse skytinga med mindre det ber preg av organisert trening eller det er til direkte fare for sikkerheten.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig .22LR er ikke supersonisk, i alle fall ikke avfyrt i pistol.

CCI standard, som er en av de mestselgende 22-ammo variantene i Norge har (i beste fall) en utgangshastighet på 1070 skutt i rifle, altså godt under lydens hastighet.

Etter min erfaring kan man slå av ca 25-30% i hastighet i pistol vs rifle (Kronografert)

 

Har demper på Kadet-settet til Shadowen min. Etter min objektive oppfatning oppleves en dempa .22LR pistol lydmessig som en udempa 22LR-rifle.

Link to comment
Share on other sites

Glock med demper og vanlig ammo høres ut som ei salongrifle med rekyldemper. Akkurat i grenseland, gjerne over, for hva som er vondt å høre på.

Dessuten vil du få masse gasser og dævelskap slengt rett i fjeset.

 

Ville heller brukt en 22lr pistol med demper for å trene litt på hytta :)

Link to comment
Share on other sites

Så... om du eig hyttegrunn og nærområdet, du har tilstrekkelig bakgrunn og det ikkje er naboar i umiddelbar nærleik som kan sjenerast av lyden er du godt innafor. Å ringe lensmannen kan vere eit godt tips så dei ikkje rykker ut om nokon ringer, men dei har ingen hjemmel for å stanse skytinga med mindre det ber preg av organisert trening eller det er til direkte fare for sikkerheten.

 

Det er ikkje heilt riktig. Dette kan vere regulert av lokale vedtekter. Her eg bur har eg ikkje lov å skyte med luftpistol i hagen eingong, uansett bakgrunn og støynivå.

Link to comment
Share on other sites

Og glem alt du har sett på film angående lydnivå.

 

Selv .22 pistolen min med demper smeller MYE mer enn en 9mm på film.

Jeg hadde en S&W M&P22 med a-tec demper tidligere. Den var faktisk på "film nivå". Eneste jeg kunne høre var mekanismen i pistolen og anslaget på det jeg traff. Veldig imponerende! Men dårlig avtrekk og dårlig sikte gjorde at jeg måtte selge, da jeg fort ble lei av en pistol som kun var til "lek" på hytta og ubrukelig i finfelt.

Link to comment
Share on other sites

Ble også skuffet over min Higt Standard med A-Tec lyddemper. Men da lærte jeg at film er film. Den støyer noe, spesielt på første skuddet. Virker som den blir mer stille når lyddemper har blitt fylt med gasser.

 

Jeg bruker subsonic, og det virker på meg som om lyden kommer ut når sleiden går bakover. Tror nok at lyddemper har mer effekt ved en rifle hvor man tar ladegrep selv.

Link to comment
Share on other sites

De mest effektive kalibrene å dempe er vel .22 lr og .45 acp. Begge er underlyds så det er vel nærmeste du kommer Hollywood *klikk klikk*-effekten. Alternativt subsonic 9mm, men det er så dyrt å kjøpe at du like gjerne kan kjøpe .45.

Ha ha ha, dempet mye .45 skjønner jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har en 6-modulers A-tech til en Ruger Mk1, bruker ikke hørselvern med denne komboen og det som i stort høres er lyden fra mekanismen og lyden når kula slår inn i vollen. Ikke het som på film, men ikke langt unna.

Her skyter vi på 110m, er vel ikke langt unna Hollywood lydmessig?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

CCI standard .22lr i en pistol med A-tec demper er det mekanismen og anslaget fra kulen som lager lyd. :winke1:

Glock i 9mm med A-tec og 147gn kuler lager et tydelig "POOOF" Men ikke ubehagelig uten hørselvern, selv med mye skyting.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha, dempet mye .45 skjønner jeg.

 

Begge er underlyds så det er vel nærmeste du kommer Hollywood *klikk klikk*-effekten.

 

 

Har selv en b&t demper til .45 å det er den demperen som smeller mest av alle, både vått å tørt. Den har en decibel reduksjon på -21 tørt for .45 og -32.2 for 9mm

 

Men den er jo flott å se på. Løs på gjengene er den oxo, så du må etter tighte den etter 3-5 skudd. Klaget på dette til produsent å fikk i svar at det var normalt, å at jeg kunne benytte gjenge teip vist det var plagsomt.

 

Igjen... eksakt hvor mange .45 pistoler har du satt demper på, og hvilken type?

Link to comment
Share on other sites

Igjen... eksakt hvor mange .45 pistoler har du satt demper på, og hvilken type?

 

Ingen. Men før du blir spydig kan du jo lære deg å lese. Jeg skrev at det er det nærmeste en kommer klikk-klikk-lyd, da underforstått forutsetter jeg alle tekniske begrensninger. Har aldri sagt at man FÅR den lyden, bare at det er det NÆRMESTE med grov standardammo.

Link to comment
Share on other sites

Det er feil.

 

...hvis man forutsetter at subsonic 9mm er standardammo. Noe jeg ikke gjør da det koster ca like mye som .45.

 

For øvrig, du burde heller søke svar på hvorfor det er sånn, i stede for å fremsette påstander om begrenset leseevne og tekstfortolkning.

 

Jeg vet hvorfor det er slik... Det er lett å hoppe over et ord. Du er tilgitt.

Link to comment
Share on other sites

@egon: Han kom vel strengt tatt med en antagelse, noe man kan lese utifra det han postet.

 

Siden du så kategorisk påstår at han tar feil kan du ikke opplyse oss andre om hvorfor du mener han tar feil heller enn å starte en barnslig krangel eller latterliggjøre påstanden hans?

 

Jeg skjønner hvorfor han tenker at .45 antageligvis demper bedre enn mye annet men vet også at du sitter på mye kunnskap om selve teknikken, kanskje en forklaring er på sin plass?

 

Eller vi kan fortsette runddansen noen poster til og ødelegge tråden fullstendig!

Link to comment
Share on other sites

@egon: Han kom vel strengt tatt med en antagelse, noe man kan lese utifra det han postet.

Nja, løslig basert teori vil nå heller jeg kalle det.

Siden du så kategorisk påstår at han tar feil kan du ikke opplyse oss andre om hvorfor du mener han tar feil heller enn å starte en barnslig krangel eller latterliggjøre påstanden hans?

Nope, kunne ikke falt meg inn, enkelte erfaringer er dyrkjøpte i kroner og øre, det er ikke gitt at resultatet deles ut til gud og hvermann, gratis.

Jeg skjønner hvorfor han tenker at .45 antageligvis demper bedre enn mye annet men vet også at du sitter på mye kunnskap om selve teknikken, kanskje en forklaring er på sin plass?

Se overstående svar. Research koster penger. Jeg kan ikke huske noen kronerulling for å desekrere et produkt siden B&T kom med sin første Impulsdemper på begynnelsen av 90tallet, vi spleiset, demonterte og kopierte. Var du ikke med på spleiselaget var det dobbelt pris og sveiset produkt.

Eller vi kan fortsette runddansen noen poster til og ødelegge tråden fullstendig!

Du, sin erfaring hadde han fulle muligheter til å redegjøre for etter min første post, jeg kan ikke helt se at det har skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Får prøve meg da.

 

Dempervolum kontra diameter på en .45 er lavere enn tilsvarende forholdstall i 9mm, derfor vil trykket få utløp noe raskere i en .45 slik at man opplever et høyere smell. Dette av praktiske årsaker, slik at det er mulig med siktemidler som ikke bygger mange centimeter på toppen. Baffeldesign har naturligvis mye å si. Jo bedre en klarer å forsinke ekspansjonen, og tvinge ekspansjonen til å skje mest mulig inne i demperen jo bedre. Høyere trykk=mer varme=mindre lyd. For å få best demping er det altså ønskelig å omgjøre energien i trykket om til varmeenergi. Osprey demperen har løst utfordringen med lavt volum med å lage en kantete demper, som strekker seg nedover, og dermed ikke kommer i veien for siktemidlene. Jeg vil anta, uten at jeg har sjekket, at Osprey´en har ganske betydelig høyere volum enn alle B&T-demperene.

 

Det er ingen fasit at 9mm er mer stille enn .45. Det avhenger av volumet på demperen og baffeldesign. Altså hvis vi skal være helt teoretiske her. En kort, tynn 9mm demper vil støte på akkuratt samme problemet, sammenlignet med en .45 med stort volum. Jeg har ikke skrevet noe om trykkforskjellen i kalibrene, der .45 har et forholdsvis lavt trykk. Det har vi vel sett og hørt på banen der en 9mm er ganske skarp i smellet, mens .45 er dypere.

 

Du siterte brukeren "socom". Hvis han er den jeg tror han er (fullt mulig jeg tar feil), så sitter B&T´en hans på en HK Mk23, som jo ble designet nettopp for å dempes, og har et 6 tommers løp. Noe som bidrar til å lette noe av trykket før kulen når demperen. Bare for å dra det fram. Var vel ikke heelt uten grunn at de valgte .45, selv om det helt sikkert også var andre krav.

 

Jeg har fordelen med å ha vokst opp med lett tilgjengelig informasjon. Heldigvis. Det blir færre "dyrekjøpte" erfaringer på den måten. Kjempefint at du har gjort det old school å har dissekert og piratkopiert en demper for å se hvordan den funker. Det slipper jeg, med all informasjonen tilgjengelig på www.

 

Var sikkert noe du kan flisespikke på. Slå deg løs!

 

PS: Du må gjerne dissekere og kopiere en Osprey .45. Den har jeg lyst på! Kunne vel gjort litt penger på et slikt design her til lands.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes dette var et sabla bra svar jeg :D

 

Dog, premisser, premisser osv. Litt av dilemmaet her er tenkt bruk, det nevnes sikter og hvordan Osprey gjør bruken av disse mulig, her er problemet doktrine og verktøy som strengt tatt presses langt utover sitt ideelle virkeområde. Behovet for sikter er typisk Amerikansk, ideen er å løse et problem, altså at man *kan* se siktene om nødvendig, realiteten er den om at det er behovet, så er demperen montert på feil plattform.

Link to comment
Share on other sites

Å dempe grovpistoler lar seg gjøre, men det blir fort dyrt i forhold til hva man egentlig oppnår. (hytteplinking med kaffekoppen)

Mitt lille forslag er å skaffe en lett liten .22 for antagelig mindre enn bare selve grovdemperen vil koste, og garantert mindre enn prisen av grovdemper/løp/gjengejobb til Glocken.

 

Til slikt har jeg en S&W 2213, og der ligger rekylfjæra over løpet slik at siktene fint går klar av demperen.

Jeg har en dempet .32 også, en Browning 1922, men der er siktelinja rett inn i demperen, så det blir en pek-bom-forlegg-bom litt til greie. I tillegg lader jeg selv, så det blir nesten mer fokus på hvor hylsene lander enn hvor langt unna jeg bommer...

 

for å oppsummere, så er .22 ideelt som hyttekaliber om man ikke klarer seg med luftvåpen (i mine øyne da)

 

Rent lovmessig, kan det være greit å sjekke med lensmannskontoret om lokale vedtekter for å være på den sikre siden. En invitasjon til å se sikker bakgrunn og skyteretning (samt få en kaffekopp) skader heller ikke.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg gjør ikke det, men jeg er gammel nok til å mene at Jason Bourne bare er James Bonds fattige fetter med alt for stort selvbilde.. Derav en dempet .32 selv om det ikke er en PPK ;-)

 

For all del, whatever floats Your boat, som det heter.. men for PPK faktor, altså Puff Per Krone, er det vanskelig å slå .22..

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk nylig til anskaffelse av demper til min G19. Basert på mengden avgasser du får kastet i trynet støtter jeg anbefalingen i innlegget litt over; gå heller for dempet .22 . Den er vesentlig mer stillegående, og det føles

ikke som om du er i ferd med å utvikle KOLS etter et halvt magasin.

Link to comment
Share on other sites

Nope, kunne ikke falt meg inn, enkelte erfaringer er dyrkjøpte i kroner og øre, det er ikke gitt at resultatet deles ut til gud og hvermann, gratis.

Etter min mening er selve poenget med et slikt forum som Kammeret deling av informasjon slik at vi alle kan bli litt flinkere uten å måtte finne opp kruttet på nytt. Men alle deler tydeligvis ikke min mening.

Link to comment
Share on other sites

Å ringe lensmannen kan vere eit godt tips så dei ikkje rykker ut om nokon ringer, men dei har ingen hjemmel for å stanse skytinga med mindre det ber preg av organisert trening eller det er til direkte fare for sikkerheten.

 

Politilovens §7 gir politiet ganske vid adgang til å stanse en hver aktivitet som kan anses som en forstyrrelse av den offentlige ro og orden, eller som gir grunn til frykt for slike forstyrrelser. Så hvis naboen er illsint pga. skytinga kan politiet pålegge skytteren å avslutte, selv om skytinga i seg sjøl er helt lovlig. Dette er en vurdering politiet på stedet gjør i den enkelte situasjonen, og som ikke trenger noen beslutning fra jurist eller lignende. De kan derimot ikke nedlegge noe generelt forbud mot det, det er bare et akutt "brannslokningstiltak" der og da.

 

Det mest fornuftige vil vel kanskje være å snakke med naboen, og forsikre ham om at dette er både lovlig og trygt, og håpe at han da roer seg ned og ikke føler noe ubehag med skytinga lenger. Dette er en jobb skytteren sjøl også kan (og kanskje bør) gjøre, i forkant av skytinga. For man vil jo ikke at naboen skal føle ubehag, det er ingen tjent med.

 

Og har man ingen naboer har man mest sannsynlig heller ikke noe problem. :) (Men pass på sikker bakgrunn, potensielle turgåere, bærplukkere osv.)

Link to comment
Share on other sites

Siden du så kategorisk påstår at han tar feil kan du ikke opplyse oss andre om hvorfor du mener han tar feil heller enn å starte en barnslig krangel eller latterliggjøre påstanden hans?

Nope, kunne ikke falt meg inn, enkelte erfaringer er dyrkjøpte i kroner og øre, det er ikke gitt at resultatet deles ut til gud og hvermann, gratis.

 

Hva er din pris da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...