Jump to content

Kombinere LEE Collet med vanlig helpressedie?


Proton

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er _veldig_ glad i Lee Collet DIene mine.

De er kjappest å bruke OG gir desidert jevnest kulehold pga de rette halsene og jevn diameter.

MEN: Hylsene blir litt trege etterhvert og en kan oppleve at repeteringen går tregt (eller klarer ikke å kamre) med det resultat at det stevnet mangla 1 skudd i skiva...og da kom jeg på en tanke:

 

Hva om en helpresser uten ekspanderknapp med den helpressedia du foretrekker for å unngå at hylsa blir treg.

En presser da "korrekt" som det står i ladeboken akkurat nok til at det ikke blir noe nævneverdig motstand ved repetering.

 

SÅ bruker en den fantastiske LEE collect dia for å kun presse halsen og få fantastisk jevnt kulehold!!

 

Dette høres ut som en kongstanke og vil i mitt hode være svært så fornuftig.

En får både jevnt kulehold OG ingen treghet ved repetering.

 

Er jeg inne på noe fornuftig eller er det noe jeg ikke har tenkt på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns du over kompliserer ting litt. Lee Collet et antall omladninger, og helkalibreringsdie med eller uten ekspanderknapp av ikke for stor dia.

Prøv det siste med kronograf, og sjekk presisjon.

Eneste fordel jeg ser med Lee Collet over en korrekt innstillt helk.die er at man slipper smøring, og til bruk i progressive presser, og hovedsakelig til banebruk.

Har du/får du erfaring av at noe annet gir noe ekstra vil jeg gjerne høre om det.

Link to comment
Share on other sites

Ekspanderknappen bare utvider halsen til korrekt diameter, så helpresser du kroppen til hylsa presser du også halsen. Med mindre du borer ut halsen i dien din, da.

 

Kan du ikke bare helpresse iblant og skyte de skuddene på trening? Og apropos, hvordan får du collet-dien til å presse hylser som er skutt noen ganger og messingen arbeidsherdet? :-)

Link to comment
Share on other sites

Lee collet die og Redding body die er det du trenger til ditt bruk. Husk å smøre body dien!

Body die ? Har faktisk ikke hørt om det engang, men det høres da Veldig riktig ut. Skal sjekke opp den.

Takk!

 

Og til dere ande: Prøv Lee Collet dien så får dere se at den lager rettere halser e nn andre dier og kuleholdet blir veldig likt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du helpresser og så bruker collet dia på samme hylse før du har skutt den vil du trykke hylsemunningen ned i hylsa og vrenge/ødelegge hylsa.I allefall det som skjer når jeg prøvde det.

Har skutt mine norma hylser 14 ganger i en sauer 200 str uten å få trang kammring med bare bruk av lee collet.Du er ikke på den varme siden med ladningene dine når du får utvidede hylser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd det samme som deerkiller. Hylsa krøller seg hvis det er noe særlig motstand for senterpinnen på collet-dia. Så body eller bump-die er løsningen. Eventuelt Redding type S FLS, så kan en samtidig presse halsen hvis en ønsker det. Type S FLS uten bøssing = body-die. Jeg har skutt slappe ladninger med 6,5x55 og Lapua-hylser , og omladet gud_vet_hvor_manger med collet-dia uten særlig trang kamring. Med heite ladninger syns jeg det fungerer bedre med korrekt ompressing med fullsizer hver omladning. Men det er mere fettsøl og jobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Liker ikke lengre mine Lee Collet dier noe særlig.

Opplever at nederste delen som er i kontakt med pressa blir stuka så mye at det ikke lengre er mulig å få den delen igjennom diekroppen for å smøre. Noe av grunnen er nok at ikke hele bæreflate har underlag mot pressa ved pressing. Hylseholderen på pressa er vinklet på forster pressa slik at bare ytre del av diekanten er i kontakt. resten svever i løse lufta. Konsekvenser er stukning og slitasje på dia.

 

I tillegg så opplever jeg at ved begynnelsen på kroppen så har det blitt bredere slik at hylsa ikke kamrer lengre!!

 

Lurer nå på å forkaste hele greia med body die + lee collet!

 

Hadde vert også tidsbesparende å bruke 1 die som gjorde alt , men jeg MÅ ha jevnt kulehold OG kunne presse "korrekt" dvs. ikke presse tilbake skuldra mer en nødvendig for å kamre = kan også bruke hylsene flere enn 4-5 ganger.

 

Hvilke die er den BESTE til slikt (pris ingen faktor)

 

Jeg har selvsagt FLS dier fra før av type forster men er ikke fornøyd med knappeløsningen for å utvide halsen. Får ike jevnt nok kulehold.

 

 

Gode forslag mottas med takK!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har praktisert det du spør etter ganske lenge. NeckSizer med LEE Collet dia(til trening) og tar resten med RCBS helpress die uten ekspenderknapp og opp borret i hylsehalsen(Til jakt).. Da kan jeg også presse kroppen på en ferdig ladet patron. Syns ette fungerer meget bra da LEE Collet dia gir veldig jevnt kulehold. Har forøvrig ikke opplevd att patronene ikke har kamret etter mange omladninger, De går trangt når jeg bare necker men den trangheten er konstant.

 

Har kjøpt Redding Necksizer og body die til .300wm og det blir det til de andre kalibrene også når jeg har slittut LEE diene! De er suverene spør du meg!

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

 

Lurer nå på å forkaste hele greia med body die + lee collet!

 

Hadde vert også tidsbesparende å bruke 1 die som gjorde alt , men jeg MÅ ha jevnt kulehold OG kunne presse "korrekt" dvs. ikke presse tilbake skuldra mer en nødvendig for å kamre = kan også bruke hylsene flere enn 4-5 ganger.

 

Hvilke die er den BESTE til slikt (pris ingen faktor)

 

 

Gode forslag mottas med takK!

 

Om pris ikke er noen faktor og du har ei presse som kan bruke 1 1/4-12 gjenger, som dei fleste enstasjons presser kan om du skrur ut den normale die holderen.

Og du vil ha den beste dien du kan få, så kontakt Al Warner- Warner Tool Company. Han lager dier tilpasset kammeret i rifla Di, om du sender hylser eller kammer brotsj diagrammet.

Helpressings die, med utbyttbare skulder/hals bøssinger, så får du optimalt presset hylser for lengst mulig holdbarhet, 1 die til alt, utbyttbare bøssinger for å justere kulehold, og så jevnt kulehold som mulig er uten å gjøre mer arbeid med hylsene.

Kommer med headspace justerings kit, ekspanderer/utstøter om du vil bruke den og verktøy.

Samme die kroppen kan brukes til flere kaliber om du kjøper ekstra innmat.

Koster bare godt og vel 500 dollar, frakt og avgifter, med 3 bøssinger for hals/skulder.

 

Siden du spurte etter det beste har du fått svaret.

 

Et mer normalt alternativ er Whidden eller Redding FL dier som bruker normale bøssinger.

 

Men om noen tror at collet dia, eller Redding bøssing dier etc.Gir jevnt kulehold bare ved å bruke dei, tar en skammelig feil.

Er alt for mange andre faktorer som spiller inn.

En begynnelse er å trimme alle hylse halser jevnt hver gang. Ha konstant settedybde, bruke grafitt El, innvendig i halsen.

Ekspandere og dreie hylsehalsene.

Og gløde dei likt hver lading så begynner en å nærme seg.

Men er flere faktorer som spiller inn fortsatt.

 

Om en ikke tror meg så kjøp ei 21st century eller K&M søyle presse med indikator, for å måle kulesettings trykket og se selv..

 

Og å bruke ei bøssing die med ekspander knapp har ingenting for seg, siden det uansett alltid vil være ekspander knappen som er det siste som presser hylsehalsene.

 

Så for dei fleste mindre avanserte hjemmeladere vil ei vanlig FL die evt body og neck sizer evt en collet være beste løsningen.

 

Eier bare et diesett fra Lee og etter å ha sett finishen og kvaliteten på det kommer eg aldri til å kjøpe noen, når det er mye bedre utstyr tilgjengelig.

 

Å bruke halspresse hylser, har absolutt ingen fordeler mot en riktig tilpasset die for helpressing så enkelt er det.

Bla German Salazar har gjort omfattende tester om akkurat det temaet om en gidder å lese litt.

Link to comment
Share on other sites

Liker ikke lengre mine Lee Collet dier noe særlig.

Opplever at nederste delen som er i kontakt med pressa blir stuka så mye at det ikke lengre er mulig å få den delen igjennom diekroppen for å smøre. Noe av grunnen er nok at ikke hele bæreflate har underlag mot pressa ved pressing. Hylseholderen på pressa er vinklet på forster pressa slik at bare ytre del av diekanten er i kontakt. resten svever i løse lufta. Konsekvenser er stukning og slitasje på dia.

 

Har du en skjev presse?

Jeg har lee collet dier som tar hele vegen rundt på min forster co-ax presse, 6,5 dien min har gått et tosifret antall skudd uten noen slike problemer.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svaret :)

Ja custom dier er nok riktig for de som må gjøre dette helt riktig.

Mitt behov for tiden er ikke helt der.

 

Jeg skyter DFS og har Sauer 200 STR og sauer løp.

Kammeret er derfor ikke helt BR kvalitet.

 

Jeg skyter noen tusen skudd i året og ønsker ikke å bruke mere tid i laderommet en nødvendig.

Men samtidig så vil jeg gjerne ha best mulig samlinger (hvem vil vel ikke det?)

 

Med Lee Collet og redding body die metoden så målte jeg 4 m/s i hastighetsvariasjon på 5 patroner. Det er det beste jeg noen gang har målt. jeg kjenner også at kulene settes ganske likt hver gang. Problemet mitt er at LEE Collet slites veldig fort og må justeres hele tiden = irriterende. Når er eneretten til den konstruksjonen snart over slik at andre kan lage tilsvarende dier av bedre kvalitet mon tro?

 

Jeg har tidligere og brukt ekspanderknapp metoden og forster FLS dier satt til "korrekt" pressing = går akkurat i kammeret uten motstand, men min erfaring er at LEE Collet gir mye rettere innvendige hylsehalser når en ikke har dreide/rette hylser og dermed også jevnere kulehold i forhold til ekspander knapp dier.

 

Jeg kommer nok aldri til å dreie hylsehalser++ Der går min grense. Gløding? Kanskje en gang i fremtiden bare for å prøve...

 

Men jeg kunne gjerne tenke meg 1 og bare 1 die som gir meg samme nøyaktighet som LEE Collet med tanke på kulehold og som og lager en rett hylse forøvrig. Gjerne uten å bruke fett. Finnes det noe slikt?

 

Med de opplysningene jeg har gitt over, hva er da den beste dieløsningen dere kan tenke deg for mitt behov?

 

På førehånd: Takk for svar!

 

 

PS! Jeg har en Forster CO-AX enstasjonspresse.

Link to comment
Share on other sites

Diene slites og må justeres ofte? Da må metallkvaliteten ha blitt dårligere med årene. Jeg har flere collet dier som snart er 15 år. De ble justert inn da de var nye, og er brukt på minst tusen skudd i året. Flere kompiser har like dier som har gått sikkert like mye skudd uten særlig slitasje.

Smører du diene?

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som Høggern med Lee Collet. Har brukt disse i flere kalibre og i mange år, har aldri opplevd slitasje som har gjort at jeg må justere diene på nytt. Diene er justert slik at jeg har riktig kulehold da armen "bunner" på pressa. De rengjøres innvendig og smøres opp med fett av og til.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg vært veldig heldig og det er et vanlig problem at hylsene strekker seg? Eller er det ukurante kammer i forhold til die eller noe som gjør dette?

 

Slik jeg gjør det, dette er i .222 rem.

 

Jeg starter med nye hylser, helpresser de før første lading og trimmer de til minimum lengde.

Skyter.

Halspresser med lee collet og trimmer. Lader.

Skyter.

Halspresser og lader.

Skyter.

Halspresser og lader.

Skyter.

OSV.

 

Er på 13 omladinger på de mest brukte hylsene uten problem med kamring eller hylselengde. (ladning 23,5 grn N130 - 40 grn nosler bal. tip. varmint)

 

Jeg teller ikke omladninger så nøye lenger men har styr på de som har gått mest, Jeg gjør det slik at når en hylse er for lang plukkes den ut å legges til side i boksen for trimming. Foreløpig er den tom... men når den er passe full trimmes alle hylser til minimum og hele batchen med hylser regnes som trimmet. Så på ny runde.

Link to comment
Share on other sites

RTFM! Fra http://leeprecision.com/cgi-data/instruct/RM3512.pdf :

ADJUSTMENT FOR LEE PRESSES

Screw the sizing die in until it contacts the shell holder, plus one turn more. Run a case into the die. You will feel the primer being extracted, then the lever will come to an abrupt stop. At this point, the lever must be pushed firmly (min. 25 lbs.) to close the collet and size the neck. Extra bullet grip can be obtained by screwing the die in an additional quarter-turn.

Other brands of presses that toggle or snap over center at the end of the stroke provide no feel and can damage the collet neck sizing die if adjusted as above. We suggest the die be screwed in until the die contacts the shell holder, plus 2 FULL TURNS This will prevent the press from toggling over center and give the operator feel of the collet closing.

Link to comment
Share on other sites

hmm, jaa,

 

Jeg vil påstå at riktig instilling av lee collet er riktig dimensjon på mandrellen.

Har man for lite kulehold: slip ned og poler mandrel.

Om mandrellen er for liten: Kjøp ny og start på nytt.

Det hjelper lite å hoppe på pressearma, man kan ikke presse hullet i halsen mindre en omkretsen på mandrellen uansett.

 

Fornuftig innstilling av collet-dia er at man har maks press på hals og mandrell når pressearma bunner.

 

Det går sikkert å ha en for tynn mandrel, men for meg virker det som om det blir altfor finstilt med å skru dia opp/ned

med påfølgende vanskeligheter med å gjenta riktig kulehold.

Link to comment
Share on other sites

Sannheten er vel enkelt og greit at du må ha madreler i flere dimensjoner for å oppnå jevnt kulehold, siden messingen blir arbeids herdet for hver gang ei hylse skytes.

Fysikkens lover blir ikke opphevet av å bruke ei collet die fra Lee.

 

Samme prinsippet om du bruker bøssinger, å bruke en bøssing 0.001 tommer under hals diameteren på ei ny hylse, vil gi deg et temmelig forskjellig kulehold enn om hylsa er skutt 10 ganger.

 

Collet dien er et godt og billig alternativ, men finnes bedre løsninger om en er villig til å betale.

Ei god FL die uten ekspander og ei ekspander die med en frittflytende mandrel, slike some 21 st century shooting, og Sinclair lager for hylse hals dreiing, med ekspandere fra Sinclair eller PMA, så du kan sette kuleholdet til .001, .002 , og .003 tommer, for å faktisk gi jevnt kulehold etterhvert som messingen blir herdet etter flere omladninger er det som vil gi best konsentrisitet, og jevnest kulehold gjennom hylsas levetid.

Om en ikke er villig til å dreie hylse halser eller gløde dei.

Link to comment
Share on other sites

Om en ikke er villig til å dreie hylse halser eller gløde dei.

 

 

Udgløder til hylstre

 

Finnes det noen forslag til gløding av hylser med elektrisk kraft?

Jeg vil helst unngå bruk av gass.

Strøm er jo relativt billig og vinteren kommer - Da kan jeg jo fyre litt samtidig :-)

 

Mvh

Jim114

 

Musik til arbejdet:

Link to comment
Share on other sites

For at dere skal forstå problemet så har jeg prøvd å lage en video som viser dette bedre.

Beklager den noe dårlige filmingen og tale . Jeg var på utdrikkingslag til langt på natt :)

 

Er det noen som har forslag til løsning på problemet mitt?

Finnes det andre hylseholdere til forster pressen som vil passe bedre?

 

Jeg bruker custom mandrell som er 0.261" (3 tusendeler mindre enn kaliber).

Skal i utgangspunktet ikke være noe problem å få passe kulehold, og jeg bruker ikke for mye kraft når jeg presser heller.

Link to comment
Share on other sites

Har du dratt i spaken uten å ha ei hylse i colletdia? Det er mulig å komprimere "chucksen" så mye at den ikke spretter nok ut igjen. Kan enkelt fikses ved å vri en skrutrekker e.l. i sporene på "chuksen", mellom de fire fingrene. Hvis mandrellen henger i hylsemunningen og blir dyttet opp for tidlig, så kan du få en slik krølling av hylsa. Jeg har sett det verre også.

 

Har du justert dia slik som det står i manualen? Altså slik at du aldri får spaken helt ned, men at det butter et stykke før. Hvis dia er justert slik at pressa kammer over, så blir det en voldsom kraft. Jeg kan ikke helt skjønne at dia skal deformere seg slik med mindre den utsettes for unødvendig høye krefter. Det er ikke all verdens kraft som trengs for å presse halsen inntil mandrellen, og noe mer enn det kan en ikke regne med. Mandrellen lar seg ikke komprimere. Kuleholdet justeres med diameteren på mandrellen, ikke med hvor høyt eller lavt dia står.

Link to comment
Share on other sites

2014-08-24%2B22.00.30.jpg

2014-08-24%2B22.00.55.jpg

 

"Proud" sitt forslag funker meget bra.

 

Sett inn hylseholderen, og lås den med umbrakoskruven.

Sett skruvene gjennom "platen", og men ikke skruv den fast.

Hylse inn i dien, og litt tilbake slik at du når skruvene. Mens den koser seg dær, skruv fast. Du har nå sentrert hylseholderen...

Link to comment
Share on other sites

Var flere ting som var galt, men problemene grunner nok i dårlig annleggsflate på den originale hylseholderen til CO-AX.

Det som skjer er at dia slites og får samme form son hylseholderen med en kant som går ned mot hylsa. OG grunnen til at hylsa får en kant ved overgangen til kroppen er at dia presser holderen ut tl siden ved pressing. Dette skjer når presset er stort nok og det er når hylsa har fått tak på halsen. Skjønner?

 

Og som om ikke det var nok så pga. slitasjen så bunner nå også mandrellen hylsa pga. die slitasjen!! Grunnen til dette er slitasjen samt holderen. Hylseholderen blir da summasumarum for lav i forhold til Lee sin type. Regner med dette blir ok når eg bruker lee sin hylseholder #3 og adapteren på CO-AX.

Jeg har og slipt vegg noe fra mandrellen slik at dette aldri kan skje igjen.

 

Den geniale hylseholderen til CO-ax er flott den, men anleggsflata er ikke flat helt inntil hylsa slik de er på en vanlig holder og Le Collet har så mjukt metall at den har blitt deformert og vil presse CO-AX holderen ut til siden ved pressing.

Må bestille nye dier pga denne slitasjen - og det er nok også defor mandrellen har bunnet i hylsa.

 

hm. ikke enkelt dette, men føler vel at alt blir bedre med Lee sin #3 hylseholder, adapter til vanlige holdere og nye dier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at problemet begynte pga denne flotte standard CO-AX hylseholderen. Dere såg det ikke på videoen, men når jeg presser så vil hylseholderen bli noe pressa ut til siden sånn midt i pressinga og dia vil da komme noe lengre ned. Da kommer nok utvidelsen på hylsa fordi den da allerede har kjemt seg rundt halsen, skjønner?. Og dette skjer fordi holderen har denne kanten samt at dia også har blitt slitt slik som denne kanten.

 

Som om ikke det var nok så bunnet også mandrellen i hylsa pga. denne slitasjen, noe jeg ikke oppdaga. Da har jeg nok måtta ta i hardere enn normalt for å få pressa hylsa nok og dermed så var karusellen med problemer begynnt.

 

Skal montere adapteren til CO-AX nå og bruke LEE sin hylseholder #3. Då vil jeg ha en skikkelig anleggsflate til dia som er helt inntil hylsa og en slik slitasje vil nok ikke skje. Jeg må nå kjøpe nye dier, men de var tomme på hjemmelading.no og på midway.no så selger de bare sett med diverse anna som jeg ellers ikke har bruk for. Andre plasser i norge de selger Lee Collet til 6.5x55 SCAN/SWED ?

Link to comment
Share on other sites

Ikke umulig.

Kan du måle bredden på din slik jeg gjorde på videoen og se om du har samme som meg med en 6.5 hylse i?

med meg så syns jeg skråkanten var veldig bred.

 

Skråkanten er opp med meg.

Jeg prøvde å snu denne nå men da kommer ikke holderen skikkelig inn i hylsa. Ser ut som den da blir litt for lav. I tillegg så blir da den lille skråkanten der spissen som opner holderen er vendt oppover og det taler jo for seg at det da blir feil.

Men jeg ser jo herhttp://www.forsterproducts.com/store.asp?pid=24822 at det finnes 2 varianter av hylseholdere. I henhold til denne http://www.forsterproducts.com/store.asp?pid=27871 så har jeg vel type "S" og jeg vet jeg bruker "large" enden.

 

EDIT: Ifølge dette bildet så har jeg montert riktig vei: http://pdf.textfiles.com/manuals/FIREARMS/forster_coaxpress.pdf. Skråkanten skal være opp.

Link to comment
Share on other sites

Mine dier er 14 år gamle (de to som er brukt mest) å de har vel i snitt gått 1000 skudd hver i året uten antydning til slitasje.

Har aldri sett dette som en problemstilling, å vet at jeg helle ikke er den eneste som bruker kombinasjonen collet die + co-Ax

 

Kan ikke måle noe da jeg ikke har pressa her jeg er nå.

Link to comment
Share on other sites

Uncle Google sier at problemet ikke er helt uvanlig. F.eks her: http://www.longrangehunting.com/forums/ ... ess-29375/

Et tips er å putte ei skive mellom hylseholder og die, og justere dia tilsvarende høyere i pressa. Kan kanskje funke, om enn litt fiklete. Det kommer jo mye an på hvor mange hylser du presser om gangen. 20 stk er uproblematisk, 2000 så blir det mye ekstra. Kanskje det går an å feste skiva permanent til dia? Lodding, sveising, liming.

Link to comment
Share on other sites

Jepp har lest lignene jeg også. Nå er adapter bestillt og dieholder LEE #3 hadde jeg allerede. 2 nye dier er og bestillt.

Irriterende at jeg da må justere alle diene jeg ellers bruker pga. dette. Jeg gidder jo ikke å bytte frem og tilbake mellom ulike hylseholdere...

Link to comment
Share on other sites

Mine dier er 14 år gamle (de to som er brukt mest) å de har vel i snitt gått 1000 skudd hver i året uten antydning til slitasje.

Har aldri sett dette som en problemstilling, å vet at jeg helle ikke er den eneste som bruker kombinasjonen collet die + co-Ax

 

Kan ikke måle noe da jeg ikke har pressa her jeg er nå.

Da tror jeg den eneste forklaringa må være at ekspanderen min butter i dia slik at jeg må bruke for stor kraft. Kan ikke komme på noen annen grunn til dette da. Enig? Eller så kan jeg selvsagt ha brukt for mye kraft hele tiden. Mye mulig det. Det er jo først for noen måneder siden jeg fikk tar i undersized mandreller, minus 0.003" (0.261") og minus 0.0025". Det sies jo at hylsa spretter noe tilbake ca. 0.001" etter pressing og jeg vil ha minst 0.001" kulehold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt collet-dia i flere ulike kalibre med Rock Chucker. Da har jeg fulgt bruksanvisningen og justert dia så langt ned at jeg ikke er i nærheten av at pressa kammer over. En må da bruke mye mer kraft på armen enn med andre dier. Lee sier 25 lbs. (11,36 kg) Har aldri sett noen tendens til deformerte dier. Jeg tror jeg knekker ladebenken før dia deformeres, fordi utvekslinga er ikke så høy i det arbeidsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått vekk fra collet og andre neck-sizere til riktig helpressing hver gang. Bruker dier fra Whidden Gunworks, med utskiftbare bøssinger. De er i prinsippet like Redding Type S FLS. Bruker det medfølgende måleverktøyet på et skyvelære for å stille inn dia til kammeret. Setter skuldra tilbake 3-6 hundredels millimeter. Det innebærer smøring med påfølgende rengjøring. Lee hylsefett (lanolin) er favoritten. Levetida på hylsene blir trolig bra, jeg har ikke lada dem mange nok ganger ennå. Det tar fort vekk noen år med mitt tempo.. Men det beste er at de går smooth i kammeret hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare innrømme at jeg sliter med å skjønne at det skal være noe å hente på å kombinere Lee collet og en body-die, være seg tid, presisjon eller kulehold.

 

Tid sparer du ikke det er sikkert :)

Presisjon? Ingen garanti men med jevnt kulehold så er vel det en faktor som mange syns er viktig, men ikke alle der heller.

Kulehold? Om du søker på youtube eller nettet forøvrig så ser du at å bruke en mandrell å presse halsen (Lee Collet) imot sammenlignet mot å dra en ekspanderknapp igjennom halsen (de fleste ander dier) gir forskjeller. Lee Collet har blitt svært så populær pga. at den lager veldig rette insider i halsen selv sammenlignet med MYE dyrere dier på markedet.

 

 

Body dien presser nakke og kropp (må smøres), så bruker jeg Lee Collet til å få en perfekt hals. Funker for meg bare jeg får skikk på hylseholderen min :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått vekk fra collet og andre neck-sizere til riktig helpressing hver gang. Bruker dier fra Whidden Gunworks, med utskiftbare bøssinger. De er i prinsippet like Redding Type S FLS. Bruker det medfølgende måleverktøyet på et skyvelære for å stille inn dia til kammeret. Setter skuldra tilbake 3-6 hundredels millimeter. Det innebærer smøring med påfølgende rengjøring. Lee hylsefett (lanolin) er favoritten. Levetida på hylsene blir trolig bra, jeg har ikke lada dem mange nok ganger ennå. Det tar fort vekk noen år med mitt tempo.. Men det beste er at de går smooth i kammeret hver gang.

Og mange gjør nok som du. Kanskje kommer jefg også til å bruke helpressedier, men sålenge jeg ikke føler jeg bor i ladebua så kommer jeg nok til å lage med Lee Collet

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Ser det er litt forskjellige meininga her men går det ann å gjera det så enkelt som å bruka colletdia til sluttstykket blir treigt å lukka, deretter heilpressa ein gong for så å skyta og necksiza noken gonger for så å heilpressa igjen osv ? (hylsene er ikkje for lange og tennhettene er satt langt nok inn)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...