Jump to content

.22 pistol til Sivilpistol 1


wildbill

Recommended Posts

Det "morsomme" oppi det hele med sivilpistol er vel at man endret på siv1 og siv2 for noen år siden slik at det skulle bli enklere å finne "nye" våpen å skyte med i siv1, kontra gamle baby browninger og lignenede i .25acp.

 

Det man har endt opp med i dag er vel at man kjøper en brukt PP/PPK eller Beretta M71. Det mindre morsomme er at for dem som hadde Beretta 81 til siv2 tidligere har nå et våpen som er for bredt og for høyt til å passe i boksen til siv1, og for lite prosjektil til å kunne brukes i siv2.

 

Kanskje måleboksen i siv1 skulle blitt lik den i spesialpistol eller identisk til siv2?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje måleboksen i siv1 skulle blitt lik den i spesialpistol eller identisk til siv2?

 

Jeg synes Siv1 reglementet er passe som det er, dette er våpen som er/skal være så små at man ikke ønsker trekk fra hylster.

Og siden der ikke er behov for hylster, går det fint å låne med hverandre for folk flest.

Link to comment
Share on other sites

(...) går det fint å låne med hverandre for folk flest.

 

Det gjorde det vel strengt tatt før endringen for noen år siden også... 8)

Mnja, men da var det vel helst ikke 22lr våpen å få låne som tåler det meste som M71.

 

PS. M71 har lite eller ingen mageproblemer, i motsetning til endel ppk i 22lr som ofte ikke tåler at en holder de sånn eller slik før de ikke vil mate. :twisted:

 

PPK skal etter mitt syn være i grøvre kaliber enn 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat når det gjelder PP i .22 så har jeg ikke vært ute for noe problemer med denne. Men på den annen side, så har min skyting med denne vært i form av "prøveskyting" (skriver " " for år man passerer en del esker med ammo vannes "prøve" litt ut) med andre sine. Samme gjelder M71. Ingen problemer med noen av dem. Men igjen, ikke avfyrt tusenvis av skudd i disse eller div ammo.

 

Er for øvrig helt enig med Vingemutteren på kaliber, PPK er og blir noe helt annet enn en .22. Mener å huske i gode gamle dager når de fortsatt kunne lage "Bånn" filmer at stjernen var en 7,65 8) (eller 32 millimeter som noen anmeldere klarer å kalle kaliberet...).

 

Skulle jeg ha byttet ut .25 jeg har med noe annet i siv1, så hadde det blitt en ppk i .32. Så smell til Tika, er ikke akkurat som om man bruker tusener på tusener av skudd i året på den klassen og trenger å spare penger på ammo. Det som koster er antrekket som følger med den, smooking.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har en PPK i .22lr, den har aldri hatt en eneste "hikk" har skutt en del forskjellige patroner i den, både typiske match, og friskere saker med forskjellig neseform.

Så ryktet om matefeil kan avkreftes ;)

For din ppk ja, klassisk problemer er at det minste trykk på magasinet = mate problemer i 22lr.

Alt for mange som er slik til at det kan bortforklares.

Link to comment
Share on other sites

Har en PPK i .22lr, den har aldri hatt en eneste "hikk" har skutt en del forskjellige patroner i den, både typiske match, og friskere saker med forskjellig neseform.

Så ryktet om matefeil kan avkreftes ;)

For din ppk ja, klassisk problemer er at det minste trykk på magasinet = mate problemer i 22lr.

Alt for mange som er slik til at det kan bortforklares.

 

Om du låner meg din M71 skal vi se om ikke den også får mateproblemer etterpå ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...