Jump to content

Bruke skytebane aleine-16 år gammel


ungjegern

Recommended Posts

Det vil jeg tro dersom du har tillatelse fra dem som "eier" banen... Det er grunneier som bestemmer om du skal få lov eller ei... Ofte får man lov til dette ved å være med som dugnadshjelper, eller ved å være standplassleder noen ganger... Spør densom driver banen du ønsker å skyte aleine på...

 

 

Du har ikke lov til å bare dra opp å skyte uten tillatelse... Det gjelder alle plasser... :)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke unntaksbestemmelser da? Trodde politiet kunne gi godkjenning fra 16år jeg... Også på rifle, men at det var mer en unntakstilstand... Ikke vet jeg hvor strengt det er... Men dersom han har fått innvilget våpensøknader og har våpen har han vel strengt talt lov... Eller må han søke med verges underskrift da kanskje, og være under verges oppsyns ved bruk?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har han våpenkort kan han fint skyte og bruke våpenet alene.

 

Men kan være enkelte reguleringer på skytebanen hva angår minstealder/krav til standplassleder/skyteleder (for er du alene er jo du din egen standplassleder) for ikke å glemme forsikring bla bla bla bla....

Link to comment
Share on other sites

+1 Rausheim

 

Ja, slik jeg tolker det må våpenkort være "særskilt godkjennelse"... Han skal jo egentlig ikke få våpenkort før fylte 18 år (uten særskilt behov/begrunnelse), men dersom han da får det, så vil jeg tolke det dithen at det er OK... Men så var det disse tolkningene da.... Tror det lureste er å undersøke med ditt lokale politikontor... Da har du i allefall alt på det regne... :)

Link to comment
Share on other sites

Eg er en svært aktiv skytter og jeger og har fått våpenkort på 1 hagle-1 sauer 200 str dfs-2 jaktrifler-1 salong. Og slik eg har forstått kan eg bruke de som om eg var 18, men eg må ha følge med ved storviltjakt selfølgelig. Har vert på xxl å kjøpt ammo og det gikk helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Har du våpen kort får du amo.

Kan ikke finne noe om forbud av våpen bruk under trening.

Det er da et forhold mellom deg og bane eier som teller. Jeg hadde ikke gitt deg lov å trene alene. Dette grunnet sikkerhet ved ulykke.

 

Hva en privat grunneier gir deg er en sak mellom deg og grunneier. Men her teller naboforhold og støy inn som et element.

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynlig så må du være medlem i skytterlaget for å få bruke banen utenom oppsatte treninger, men dette får du vite når du kontakter lederen av skytterlaget. Også om det er andre krav som ikke skyting etter et visst klokkeslett, evt alder etc.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men dersom du holder til på landet er det nok mer trolig å få lov enn dersom du bor i byen. Dette siden våpen er mer eller mindre ansett som et verktøy på landet og noe farlige greier i byen.

 

mvh

ET

Link to comment
Share on other sites

Dette siden våpen er mer eller mindre ansett som et verktøy på landet og noe farlige greier i byen

 

:mrgreen:

 

Så sant... Men det er nå ikke fritt for hysteriske naboer i grisgrendte strøk heller ;-) Og grunnen til at det ikke er fri ild på skytebanen i sentrale strøk er gjerne at de har begrensninger pga støy, naboer og sikker sone rundt. Skal du hisse på deg et helt skytterlag i bynære strøk så går du og skyter på banen deres når onkel blå har sagt at det skal være stille. For da risikerer de at det blir stille permanent.

 

Hør med formannen i skytterlaget og les baneinstruksen som skal være slått opp på standplass, så ordner det seg. :-)

Link to comment
Share on other sites

Når du har våpenkort på et våpen, er du altså 100% sikkert eieren av dette våpenet. Dette kan du da bruke til jakt og trening så mye du vil og kan, så lenge du har lov av grunneier(skytterlag på skytebane). Det jeg reagerer på derimot, er at du må oppbevare det hos foresatte som er edruelige og pålitelige.

 

Det som igjen da er rart, er at selv om dine foresatte står for "ansvaret" for oppbevaringen på våpenet ditt, har de ikke lov til å så mye som å ta på våpenet uten din tillatelse. Dette gjelder hvertfall for meg som ikke har foreldre som jakter eller skyter, men har selv våpenkort på både rifle og hagle, stående hjemme i våpenskapet mitt ;) Jeg fylte 17 i januar.

Link to comment
Share on other sites

Omdal. Det der er en sannhet med modifikasjoner.

 

Jeg regner med at du mener bruk og ikke kontroll/sjekk av våpen og lagring? For det er dine foresattes plikt å sjekke at våpena dine er korrekt lagret osv. og det trenger de ikke engang nevne for deg at de kontrollerer/tar de ut av skapet (Du har jo strengt tatt ikke lov til å ha nøkkelen). Å ta de ut av huset for bruk er derimot no no (Men de kan selge de om de har betalt for de / levere de til Lensmann/politi om de ikke lenger ønsker å ha ansvaret for våpna eller ikke anser deg som skikket lenger, så ikke kødd med foresatte for å si det slik :wink: ).

 

P.s. Du kan kun ta ut våpna av huset for jakt og trening når dine foresatte vil, du som mindreårig har ikke noe du skulle ha sagt om dette. Med andre ord, kan jeg få lov til å ta våpna på trening jakt? Og dine foresatte bestemmer da ja eller nei. Så du har på ingen måte noen 100% rettigheter, faktisk har du 0% rettigheter, disse er lagt hos dine foresatte. (Om dine foresatte lar deg herje fritt er deres valg og ansvar, ikke ditt vet du. :wink: ).

 

 

Til TS.

 

Å skyte alene på skytebane (Med Skytebane snakker vi om DFS o.l. sine godkjente skytebaner), er i utgangspunktet ikke lov. Dette uavhengig av alder. Der skal alltid være en standplassleder, og denne skal alltid være minimum 18år. (Innendørs er det fritak for egentrening).

 

Mange skytterlag (På bygda vel og merke) gir enkelt personer over 18år lov til å trene på egenhånd, disse er da å anse som standplassledere, og skal ha kompentanse nok til at skytterlaget kan gå god for de.

 

DFS Skytterboka 8.130

8.130 Skyteledelse

8.131 Standplasslederens kompetanse og myndighet

På hver standplass skal det være en standplassleder

som har ansvaret for sikkerheten og ledelsen av

skytingen. Alle skal rette seg etter hans ordrer og

anvisninger.

 

Denne standplasslederen skal være minimum

18 år og ha tilstrekkelig kjennskap til godkjente

våpen slik at sikkerheten kan ivaretas. dessuten

må han ha nødvendig kunnskap om sikkerhetsregler,

herunder visitasjonsregler, samt skytereglement.

Standplasslederen har det fulle ansvar for at skytereglementet

og gjeldende bestemmelser for

konkurranseskyting innen DFS blir overholdt.

 

På standplassen skal ingen andre enn standplasslederen,

hans medhjelpere og de som skal skyte

oppholde

seg. Dessuten kan representanter fra

skyteledelsen

ta opphold på standplassen, samt

personer med spesiell tillatelse fra skyteledelsen.

 

Publikum kan ta opphold på standplass hvis

arrangøren finner dette forsvarlig ut i fra sikkerhet,

arrangementsmessig gjennomføring av stevnet

og arbeidsforholdene for mediarepresentanter.

Spørsmålet skal vurderes for hvert enkelt stevne.

 

Ved trening innendørs kan skyttere som innehar

eget våpen trene uten standplassleder.

Skytterlaget skal dog peke ut en ansvarlig for den

enkelte trening. Skyttere som ikke har våpenkort,

og som derved låner våpen av laget for den

enkelte kveld, skal trene under tilsyn d.v.s. ha en

standplassleder som nevnt ovenfor.

 

Ved skyting på privat grunn, er det du og grunneier som må komme til enighet. Får du lov for grunneier, og er innenfor de lokale politivedtekter samt selvsagt sikker bakgrunn, går dette greit. Problemet blir å fine en grunneier som tillater en 16åring å trene å hans grunn, men dette blir gjerne de samme som lar en jakte på sin grunn.

 

Du får ha lykke til med å finne velvillig grunneier, eller alliere deg med en godkjent standplassleder for mer skyting på skytebane, om der er plass i skytetidene.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg misforstått. Etter som jeg har forstått det, skal ikke de ha lov til å røre våpenet, da de har gitt meg fullmakt til å eie disse våpenene jeg har kjøpt? De står jo i mitt navn med beskrivelse "Dispensasjon fra 18-års kravet". I tillegg har ingen av foreldrene mine noen lovlig grunn for å eie våpen.

Det som står i forskriftene er: " I tredje ledd heter det at tillatelse bare kan gis «edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan anses uskikket til det". og ... " Unntak kan gjøres for person under 18 år, men over 16 år «der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse"

 

Foreldrene mine står bare for å være edruelige og pålitelige, som altså betyr at jeg er den eneste i familien som har "behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen".

 

Noen som vet om det står noe mer som omhandler dette noe sted?

 

Omdal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår tolkningen din, men mener den er altfor snever. Jeg mener f.eks. at dine foreldre kan - og bør - sjekke at våpnene oppbevares uten ammunisjon jfr. forskriftens § 78, og at dette inngår i edruelighetskravet. For å gjøre det må de nødvendigvis ta i våpenet, og de har således lov til å berøre våpenet, da de har et lovmessig behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg skal påberop meg noe ekspert kunsakper opp med oss på skyttebane så oss skal det være en som er skytte leder standplass leder når det gjelder skytting på privat eidom sånn jeg har hørt er det greit å skytte noen skudd men mengde treing da skal området vel i grund være god skjendt skyttebane men jeg kan selv sakt ta feil men det er ingen ting som hinder h*n på 16 å komme alene på skyttebane å skytte det kun på storvilt jakt man skal ha med seg noen så lenge man er under 18

Link to comment
Share on other sites

Hvis naboer sier det er ok, grunneiers tilatelse og du har sikker grunn osv er det bare å skyte, men er det flere enn 3 stk (?) ses det på som organisert trening, da må det det godkjennes.

Ellers må man følge baneinstruksen, om det er dfs, jaktbane osv.

Enkelte har få regler og synes det er bra at banen brukes, mens andre har høyere krav til bruk av bane.

Sjekk også hva lokale politivedtekter sier.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg skal påberop meg noe ekspert kunsakper opp med oss på skyttebane så oss skal det være en som er skytte leder standplass leder når det gjelder skytting på privat eidom sånn jeg har hørt er det greit å skytte noen skudd men mengde treing da skal området vel i grund være god skjendt skyttebane men jeg kan selv sakt ta feil men det er ingen ting som hinder h*n på 16 å komme alene på skyttebane å skytte det kun på storvilt jakt man skal ha med seg noen så lenge man er under 18

Link to comment
Share on other sites

Foresatte behøver faktisk ikke ha noe "behov" så lenge avkommet har "behov". Vårt avkom har våpen og det står i papirene fra politiet referert til en paragraf som omhandlet våpen registret på foresatte som ikke selv har behov. hadde "krapylet" vært over 16 ville våpenkortet ha stått i hennes navn, MEN fortsatt ville en av de foresatte stått som ansvarlig.

 

Hvis trådstarter sjekker så vil han nok se at våpenkortet har begrenset gyldighet fram til den dagen han fyller 18. Han må da få nytt våpenkort. Dette er for øvrig gratis.

Link to comment
Share on other sites

Hvis trådstarter sjekker så vil han nok se at våpenkortet har begrenset gyldighet fram til den dagen han fyller 18. Han må da få nytt våpenkort. Dette er for øvrig gratis.

 

Det er ikke begrenset gyldighet på våpenkortet man får som 16 åring. Eneste forskjellen er at det står "Dispensasjon fra 18 års kravet", nederst på våpenkortet. Jeg har ikke byttet inn mine, og tror ikke det er et krav om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...