Jump to content

Bekledning i fjellstøvler..


Christian

Recommended Posts

Har akkurat bestilt meg nye Viking Hunter GTX fjellstøvler. Disse vi bli brukt på alt fra hyttetur til rypejakt og spaserturer med hunden.. Det jeg "plages" med i de gamle fjellstøvlene, eller egentlig uansett hvilket skotøy jeg går i er at jeg blir fryktelig varm på føttene. Dette resulterer jo i en mindre behagelig lukt, som gjør at jeg setter skoene på trappa når jeg er på hyttetur. Derfor lurer jeg på om det er noen tips til hva man kan gjøre for og unngå det? Jeg pleier å åpne skoene å lufte i pausene når jeg er på tur, å jeg vil tro at det hjelper litt, men etter en liten halvtime med gåing er jeg kokvarm å kjenner at jeg begynner å bli klam på føttene igjen? Hva bruker dere i fjellskoene deres? Jeg bruker enten tynne bomulls sokker å mamma sine hjemmestrikkede lester på yttersiden, eller så bruker jeg Bjørn Dæhlie ullsokken. Har hørt noe om spesielle Gore Tex sokker som er beregnet til bruk i fjellstøvler. Noen som kjenner noe til dette?

Link to comment
Share on other sites

Vel... Jeg bruker ALDRI bomullssokker i fjellstøvlene (bomull = gnagsår), og aldri mer enn ett par sokker. Tilpasser tykkelsen på ullsokkene etter temperaturen ute, og har et par filtsåler som tas ut eller legges inn ettersom hvor mye sokk jeg skal bruke. Vond lukt får du uansett, den produserer du sjøl.

 

Mine favorittsokker er ullfrotté (woolmax) eller de tykke Ulvang-sokkene. Er det veldig kaldt, er det Eskimo raggsokker som gjelder. Ellers er det bare å prøve seg fram. Det som er viktig, er at man har ett par sokker, og at disse fyller skoene passe mye. Vond lukt er ikke viktig, det kan fjernes med vask, eller ved å slå en slant brennevin i skoene, eller noe...

Link to comment
Share on other sites

Bomull er problemstoff, har ingenting å gjøre mot kroppen, bruk ull.

Blir også varm på føttene med "feil" fottøy, jeg skyr alt som slutter på "TEX" det er for tett.

Jeg bruker tynne ullsokker med ullester utenpå, devold har noen grønne som er super.

Videre er lærsko det eneste som jeg ikke blir svett og klam i, bruker jørnkangan på jakt og turer.

Joggesko er det værste jeg kan ha på føttene, da lukter det fort pyton av sokkene....

 

Ps. Aldri mer bomull :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også sokker som hovedsakelig er ull-baserte. Men jeg kan godt kombinere flere par. Min erfaring er at to par tynne ullsokker holder mine føtter lenger varme og tørre enn ett par tykke. Men her er det plenty rom for individuell tilpasning. Men jeg ville også holdt meg unna bomull og syntet.

Link to comment
Share on other sites

Enig med han over, jeg heller bruker ALDRI bomullsokker i fjellskoa, da blir det fort gnaging som da igjen kan føre til gnagsår, dette gjelder særlig på nye sko.

Bruker stort sett ullfrotesokker av ymse produsenter innerst, stort sett like, å så har jeg alltid ullsokker ytterst...

Jeg å blir fort varm og klam på beina, men jeg får vertfal ikke gnagsår...

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips på villmarksmessa, på Elverum, i sommer.

 

Härkilas "liners" (tynne strømper som tranporterer fukt rett ut), og Härkilas "Ekstrem" sokker utenpå.

 

Det er GULL! Det koster noen hundrelapper, men det er det verdt. Overhode ikke fuktig på beina i det hele tatt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har den siste uka gått i overkant av 10 mil i reinsfjellet med Lundhags lærstøvler. Ett par ullfrottè er det som har blitt brukt i støvlene. Helt strålende. Blir klam og bløt åkke som når man går et stykke. Ullfrotte er jo mykt og behagelig, men det er ytterst viktig å skifte sokker innimellom så sokkene ikke mister egenskapene sine og drukner i nydelig fotsvette :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Det beste jeg har prøvd på føttene er skohøy, dette graset som samene tørker (senegress)

Det er ingenting som er bedre enn det, men det er jo en del jobb å få det til å sitte godt rundt foten.

Heller ikke noe en bør bruke når en skal ta av og på skoa, har en fått dem på må de være der til kvelden.

Brukte det et år på elgjakta, og jeg var driver som vanlig da jeg har hund.

Vi bodde i 16 mannstelt da jeg brukte dette, så det hefta ikke med litt grasrusk på golvet...

Skohøy funker sånn at det tar til seg alt av fuktighet, og en er tørr på beina selv om graset kjennes vått ut når en tar av seg etterpå.

 

Litt tungvindt, men det funker som gull :)

Link to comment
Share on other sites

Hælene mine er litt vrange og stikker litt langt ut, så jeg får lett gnagsår på hælkulen bakpå. Blant annet derfor bruker jeg alltid to par strømper/sokker nedi støvlene, da kommer det meste av "gnaget" mellom strømpene og ikke på hælen min. Nedi Rastegaisa'ene på vanlig høstjakt bruker jeg Ulvang-strømper i tynn ull (dress-strømpetykkelse) innerst og mellomtykke lange ullfrottéstrømper utenpå. Nedi M77, gummistøvler eller vinterjaktstøvlene bruker jeg tynne ullfrottéstrømper av tennissokktykkelse innerst og gode raggsokker utenpå.

 

NB: Når jeg sier "ullfrotté" mener jeg Original Ullfrotté 8)

 

PS: Det gikk en lignende tråd for en tid tilbake: viewtopic.php?f=35&t=7262

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også "linere" innerst, kjøpte noen par smartwool linere som jeg har vært veldig fornøyd med......blanding av ull og kunststoff.

Utenpå bruker jeg enten tykkere smartwoolsooker eller andre ullsokker, frottè e.l....tykkelse avhengig av temperatur.

Bruker alltid to lag sokker, selv midt på sommeren og opplever egentlig sjelden å bli klam på bena. Har Viking Deerhunter, som er forholdsvis like huntermodellen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker som regel Dovrefjell CoolMax innerst og et par skikkelig ullragger ytterst. Det funker stort sett for meg unntatt når det er kaldt om vinteren, da bruker jeg en ullsokk som er mere kompakt innerst.

 

CoolMaxen virker bra transporterer fuktigheten til den yttersete sokken. Den er vel en variant av ullfrote.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også "linere" innerst, kjøpte noen par smartwool linere som jeg har vært veldig fornøyd med......blanding av ull og kunststoff.

 

Smartwool lager fordømt gode sokker!

Kjøpte opprinnelig de svarte linerne for å bruke innenfor tykke sokker i fjellstøvler. Ikke bare er de de beste innersokkene jeg har brukt (fremfor ull dressokker, alt av Ulvang, alt av Norrøna, sportssokker i CoolMax, og gudene vet hvor mange idiotløsninger), men de er bare så tvers igjennom gode at jeg ikke nøler med å bruke dem til mørk dress engang (jadda, jeg vet man skal ha knestrømper i samme farge som buksa).

Link to comment
Share on other sites

Bridgedale lager meget gode sokker. I sko med membran bør man ikke bruke ren ull. Ren ull holder på fuktighet og hindrer skoen i å transportere ut fukten. Desuuten varmer ull selv om den er våt. Skal du holde føttene kjølig er det bedreå bruke en blanding av syntetisk og ull. Bridgedale light trekking er veldig god. Gikk en hel dag etter fjellrypa i går med denne sokken inne i min LaSportiva elk i varmt vær og holdt perfekt temp på føttene. Ble bare litt fuktig av svette (umulig å unngå), men har egentlig aldri opplevd å være såpass "tørr" på beina før etter en slik tur. Sokken er helt tynn oppå og bedre polstret på utasatte steder for å hindre gnagsår. Det er nå mitt tips :D

Link to comment
Share on other sites

På apoteket kan du kjøpe en spray som er beregnet mot fotsopp (husker ikke navnet - men det gjør jentene som jobber der). Kanskje ikke så stillig - men den dreper bakterier! Årsaken til vond lukt er bakterier - og denne sprayen fikser lukt-problematikken ganske effektivt. Også er det høflig mot eventuelle jaktkamerater :)

Link to comment
Share on other sites

Av sokker bruker jeg bare en type, sommer som vinter:

Forsvarets ullsokker, som er de samme som man får kjøpt på Felleskjøpet.

 

Når det gjelder vond lukt, så er det noe jeg får selv om jeg går med slippers.

Det problemet løser jeg delvis med "fotdeodorant" som jeg kjøper på apotek (husker ikke navn og produsent, men den kommer på plasttube) og delvis med vask av beina og lufting av sokker etter endt marsj. Funker for meg.

 

Stinker skoene for mye, bytter jeg innersålene og samtidig fjerner alt rask som har samlet seg under dem. Har fått inntrykk av at det er her gammel svette og medfølgende kultur samler seg.

Link to comment
Share on other sites

Bomullstrømper er ekkelt!!! Fysj!!! :lol:

 

Jeg bruker kun et par Eskimo ull raggsokker rett på huden. Jeg skifter gjerne når jeg spiser lunsj ute hvis jeg er svett på beina. Ull en antiseptisk og renser seg til en viss grad selv. Eskimo-sokkene er frottert på innsiden, er rimelige og luftige. Jeg går med disse i feks M-77 til daglig hele året hvis jeg er i felt. Ikke noe problem. Oh, og slike plastikksokker (også kalt polyester...) er enda verre enn bomull.

Link to comment
Share on other sites

Har fått skoene nå, handlet inn litt sokker av forskjellig slag, men skal jeg smøre skoene før jeg tar de i bruk? Fikk en boks mink olje med på kjøpet, er det det beste å smøre skoene med??

Jeg foretrekker Kiwi Beeswax. Bruk føner til å varme opp skoen så det trekker skikkelig inn.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Har fått skoene nå, handlet inn litt sokker av forskjellig slag, men skal jeg smøre skoene før jeg tar de i bruk? Fikk en boks mink olje med på kjøpet, er det det beste å smøre skoene med??

Jeg foretrekker Kiwi Beeswax. Bruk føner til å varme opp skoen så det trekker skikkelig inn.

Taiko

 

 

Jeg veit ikke åssen denne måten er på div. andre støvler, men på M-77 er det råbra. Men behandlinga må/bør gjentas ca. 2-4 ganger pr. mnd. Avhengig av hvor mye du ferdes i terrenget.

 

Jeg gjorde som han jeg siterer. Men jeg gjentok behandlinga helt til læret var gjennomsyra av beeswax'n. Kunne gå i bekker og myrer, uten å tenke en tanke på at jeg kunne bli våt. Jeg ble svett på beina, for jeg kler gjerne på meg litt for mye innimellom, men det vannet kom fra min kropp. Støvla var dønn tette. Men som sagt må dette gjentas. Du ser på ytterlæret når det begynner å bli på tide igjen.

 

Det er noe jævla griseri, så kjøp engangshansker. Jeg brukte også en varmepistol som man bruker i verkstedet. Har ingen hårføner, så da ble det den løsningen. Holder du hånda inni støvla mens du varmer, så kjenner du når du må gi deg, og da kliner du inn støvla med beeswax'n. Husk alle skjøter og sømmer + lite tilgjengelige steder.Lykke til :D

 

PS, jeg har brukt minkoil også, men jeg sverger til beeswax'n. Men minkoil er ingen dårlig løsning. Jeg bare følte at den andre var hakket bedre på M-77.

Link to comment
Share on other sites

Har fått skoene nå, handlet inn litt sokker av forskjellig slag, men skal jeg smøre skoene før jeg tar de i bruk? Fikk en boks mink olje med på kjøpet, er det det beste å smøre skoene med??

Jeg foretrekker Kiwi Beeswax. Bruk føner til å varme opp skoen så det trekker skikkelig inn.

Taiko

 

 

Jeg veit ikke åssen denne måten er på div. andre støvler, men på M-77 er det råbra. Men behandlinga må/bør gjentas ca. 2-4 ganger pr. mnd. Avhengig av hvor mye du ferdes i terrenget.

 

Jeg gjorde som han jeg siterer. Men jeg gjentok behandlinga helt til læret var gjennomsyra av beeswax'n. Kunne gå i bekker og myrer, uten å tenke en tanke på at jeg kunne bli våt. Jeg ble svett på beina, for jeg kler gjerne på meg litt for mye innimellom, men det vannet kom fra min kropp. Støvla var dønn tette. Men som sagt må dette gjentas. Du ser på ytterlæret når det begynner å bli på tide igjen.

 

Det er noe jævla griseri, så kjøp engangshansker. Jeg brukte også en varmepistol som man bruker i verkstedet. Har ingen hårføner, så da ble det den løsningen. Holder du hånda inni støvla mens du varmer, så kjenner du når du må gi deg, og da kliner du inn støvla med beeswax'n. Husk alle skjøter og sømmer + lite tilgjengelige steder.Lykke til :D

 

PS, jeg har brukt minkoil også, men jeg sverger til beeswax'n. Men minkoil er ingen dårlig løsning. Jeg bare følte at den andre var hakket bedre på M-77.

 

 

 

Ferdes i terrenget? Med M77??! :roll:

 

Nuvel, men M77 er skikkelig tynn i læret (1,7 mm) sammenlignet med skikkelige jaktstøvler (3+ mm). Beeswax har en klar fordel for M77 i at den ikke mykner læret. De fleste andre skoimpregneringer som er fettbasert gjør nettopp det, og bør derfor ikke brukes på M77 fordi den da mer eller mindre klapper sammen til en "tøffel" og gir null støtte til anklene dine.

 

Jeg bruker fett-/tjærebasert impregnering som også inneholder voks på mine Gore-Tex frie støvler. De er såpass stive i utgangspunktet at det hjelper meg med å mykne de opp littegrann, slik at de justerer seg etter føttene mine. De første tre milene "må" være et helvete for at støvelen skal kunne holde fasongen resten av brukstiden.

 

Gore-Tex støvler har tynnere lær og kan ikke behandles med hva som helst uten å miste pusteegenskapene sine. Det setter klare begrensninger for hvor god beskyttelse du som bruker kan gi læret.

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til Kiwi Beeswax, det funker glimrende på mine Varg (og M77) også. Jeg foretrekker å smøre den på støvelen med fingrene, varme med hårføner og så massere voksen inn med fingrene. Gjerne flere ganger. Har du dårlig tid og/eller er lat, er Nikwax voks på flatboks (form som en Kiwi skokremboks, men endel større) et alternativ, dog ikke like bra som Beeswax. Jeg bruker denne til vedlikeholdssmøring i løpet av sesongen etter en grundig flertrinnsimpregnering med Beeswax. Har du gått støvlene våte, har Nikwax et produkt (Aqueous Wax) som trekker godt inn i vått lær og gir en litt bedre beskyttelse enn ingenting. Men Kiwi Beeswax er favoritten ;)

 

@Christian: Støvler skal etter min mening alltid impregneres grundig før bruk. Finn fram boksen og sett i gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til gode innleggsåler å ha i skoene? De nye skoene er knallgode å gå i, men etter ca 15 km så begynner jeg å få vondt under føttene. Regner med at det er for dårlige såler som gjør dette, for når jeg går lengere turer i viking joggeskoene mine, så merker jeg det ikke så mye. Derfor lurer jeg på om det er noen som har tips til gode innleggsåler å ha i skoene? Jeg er en liten tanke plattfot om det har noe og si..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...