Jump to content

Kuler fra Jaktdepotet


358 Win

Recommended Posts

Gjelder det spesielle regler for salg av riflekuler fra Jaktdepotet? Skulle bestille kuler i dag og fikk jeg beskjed om at jeg måtte sende våpenkort selv om jeg har handlet kuler der flere ganger det siste året og de har kopi allerede av våpenkort. Fikk beskjed om at i tilfellet jeg hadde fått tilbakekalt våpenkortet av politiet siden sist måtte det sendes hver gang. Ikke har jeg scanner og ikke kan jeg sende eller motta mms , så da ringte jeg heller en annen forretning og kulene er i posten allerede for de hadde også vist våpenkort sist jeg var innom.

Fryktelig tungvint synes jeg og ringer heller andre neste gang selv om jaktdepotet som regel er billigst. Skyter et par tusen selv i året og lader for flere andre så det blir mange tusen kuler i løpet av et år så noen hundrelapper hadde det vært å spare på å handle derfra.

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven paragraf 3 b: Med ammunisjon forstås i denne lov:

prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen.

Dette er ikke noe rart, nytt eller "sykt irriterende ass". Dette er våpenloven, og jaktdepotet etterlever den. At sjappa du endte opp med å handle hos ikke gjør det, er deres problem.

Bilde av våpenkort og overføring til pc tar ca 2 minutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok bilde av sertifikat og våpenkort og sendte det på mail med bestillingen av kuler hos Jaktdepotet. Null stress det.

Men hos --------- lagrer dem info så en slipper å sende den mere enn en gang. Er dette ikke lovligt det da...?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, ta et bilde med digitalkamera av våpenkort og lagre det på pc?

Så sender du det bare hver gang.

Om du vil spare noen 100 lapper, så tar du deg bryet med å bruke 1min på å sende en mail?

Hvis jeg gjorde dette og våpenkortet skulle bli tatt , ville det være dokumentforfalsking hvis jeg så brukte det bildet jeg la inn før det ble tilbakekalt for å kjøpe kuler.

Er ikke ment som kritikk av jaktdepotet , bare at jeg aldri har opplevd det hos noen annen forhandler jeg har handlet fra så jeg lurte bare på om det var noe nytt

Link to comment
Share on other sites

Tja, ta et bilde med digitalkamera av våpenkort og lagre det på pc?

Så sender du det bare hver gang.

Om du vil spare noen 100 lapper, så tarar du deg bryet med å bruke 1min på å sende en mail?

Hvis jeg gjorde dette og våpenkortet skulle bli tatt , ville det være dokumentforfalsking hvis jeg så brukte det bildet jeg la inn før det ble tilbakekalt for å kjøpe kuler.

Er ikke ment som kritikk av jaktdepotet , bare at jeg aldri har opplevd det hos noen annen forhandler jeg har handlet fra så jeg lurte bare på om det var noe nytt

 

Da ville det isåfall vert du som gjorde deg skyldig i dokumentforfalskning, og jaktdepotet har fortsatt handlet riktig i forhold til de opplysningene de har tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok bilde av sertifikat og våpenkort og sendte det på mail med bestillingen av kuler hos Jaktdepotet. Null stress det.

Men hos ************* lagrer dem info så en slipper å sende den mere enn en gang. Er dette ikke lovligt det da...?

 

******** bryter da våpenloven ja.

 

Syns du skal slette navnet ifra posten, så det slipper å eventuelt skape noen problemer for di. Vet aldri hvem som titter innom her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Siden man faktisk vurderer dokumentforfalskning og bedrageri, altså kriminalitet, og siden man er opptatt av å få det billigst mulig: Hvorfor ikke bryte seg inn og stjele det man skal ha?

 

Seriøst: What Jommit said.

Oh my god

Det er da ikke snakk om å vurdere noe dokumentforfalsking, bare påpeker at det ville være svært lett å gjøre det, kan nesten ikke skjønne at hvis det skal være så strengt så burde jo personlig oppmøte være nødvendig ved kjøp.

Årsaken til denne tråden var at hvis man sitter på skogen langt fra en data og bare har telefon tilgjengelig så er det det lettere å bestille kuler fra noen som har dokumentasjonen de trenger fra før. Om de da bryter loven gir jeg en god dag i

Link to comment
Share on other sites

Siden man faktisk vurderer dokumentforfalskning og bedrageri, altså kriminalitet, og siden man er opptatt av å få det billigst mulig: Hvorfor ikke bryte seg inn og stjele det man skal ha?

 

Seriøst: What Jommit said.

Oh my god

Det er da ikke snakk om å vurdere noe dokumentforfalsking, bare påpeker at det ville være svært lett å gjøre det, kan nesten ikke skjønne at hvis det skal være så strengt så burde jo personlig oppmøte være nødvendig ved kjøp.

Årsaken til denne tråden var at hvis man sitter på skogen langt fra en data og bare har telefon tilgjengelig så er det det lettere å bestille kuler fra noen som har dokumentasjonen de trenger fra før. Om de da bryter loven gir jeg en god dag i

 

Dette burde vi absolutt ha en skikkelig grundig diskusjon på i åpent forum. Hvem som bryter loven og hvor de gjør det og hvor enkelt det ville være mulig som enkeltperson å eventuelt gjøre det er skikkelig smart å få ut i all offentlighet. La oss for all del sørge for å holde det enkelt for de med en agenda om å gjøre det enda vanskeligere for alle våpeneiere å sørge for ytterligere innskrenkninger i mulighetene for å handle slike varer via fjernsalg.

 

Ikke for å være alt for ekkel, men iblant er det lov å bruke hue før en skriver......Om JD's praksis med å kreve kopi av gyldige våpenkort er for vanskelig og du finner noen som er litt mer lettvinne og synes det er greit å få det ut i offentlighet hvem de er så er vi gutta på JD samtidig veldig glade for akkurat det. Brått blir jo konkurransen fra de nevnte veldig mye mindre plagsom også.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja holde det hemmelig fronter jo våpensaken. Nb. Kan nevne at jeg for 2uker siden kjøpte 1100 kuler fra jaktdepotet der selger gikk inn å så at de hadde registrert våpenkortet og .Kulene kom i oppkrav 3 dager etter!! Derfor ble jeg så paff da jeg skulle kjøpe kuler denne uka!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Gammel tråd, men fremdeles...

 

Ser det er andre som har hatt den samme problemstillingen.

 

Hvorfor er det ingen andre en JD som krever kopi av våpenkort / legitimasjon for kjøp av løse kuler?

 

Vil gjerne ha en åpen og voksen diskusjon på dette.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er ekstremt senil, men kan ikke huske å ha blitt spurt om dette noen andre plasser.

 

Og ja, jeg vet hva loven sier. Er ikke det jeg er ute etter å diskutere.

 

Gi gjerne eksempler på situasjoner (UTEN å navngi) dere er blitt spurt om legitimasjon og våpenkort ved kjøp av kuler.

 

Dersom dette er i strid med kammerets regler, beklager jeg og ber moderator slette inlegget mitt.

 

mvh,

 

Xprez

Link to comment
Share on other sites

Hva er poenget med å diskutere dette i åpent forum? Hva er det du ønsker å oppnå her?

 

Om du ikke er uenig med vår praksis og hva lovverket sier, så er det underforstått "alle andre du har handlet av " som har ett problem med å etterleve regelverket og det trenger vi jo virkelig å få fram I dagen.

 

Blir som de like gjennomtenkte trådene på FB der det fritt fram for alles fornøyelse eller informasjon ligger ute hvem som er så greie med sluttbruker at de sender krutt i postpakke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute etter situasjoner, ikke navn. Men det fikk du vell ikke med deg. Jeg er ute etter situasjonene, slik at jeg kan unngå å kanskje gå i ei "felle" ved å kjøpe komponenter ulovlig. Dette, da jeg (som sikkert de fleste andre her inne) ønsker å gjøre ting på lovligt vis.

 

edit: "felle" - som "tråkke i salaten"

Link to comment
Share on other sites

Gi gjerne eksempler på situasjoner (UTEN å navngi) dere er blitt spurt om legitimasjon og våpenkort ved kjøp av kuler

Jeg kjøper tusenvis av kuler i året, fra mange forskjellige, 5-6 forskjellige iallefall. En eller to (most notably XXL, og det har jo vært diskutert her på Kammeret om de har lov til det) av dem har våpenkortet mitt på fil, og spør ikke hver gang, andre sletter kopien hver gang (noe jeg egentlig liker bedre), og må ha kopi av våpenkort, eller våpenkortnr. hver gang. I IRL-butikker må man vise våpenkortet, iallefall om de vet hva de driver med.

Jeg har våpenkortene, og førerkortet scannet som pdf, og sender det på mail samtidig som jeg klikker kjøp i nettbutikken, eller om jeg ringer så sender jeg jeg gjerne det på mail i forkant.

 

Det er slik de gjør det, og slik de skal gjøre det iht. "Forskrift om Skytevåpen, våpendeler og ammunisjon"

§ 31.Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

Forskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

Loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gi gjerne eksempler på situasjoner (UTEN å navngi) dere er blitt spurt om legitimasjon og våpenkort ved kjøp av kuler

Jeg kjøper tusenvis av kuler i året, fra mange forskjellige. Noen av dem har våpenkortet mitt på fil, og spør ikke hver gang, andre sletter kopien hver gang (noe jeg egentlig liker bedre), og må ha kopi av våpenkort, eller våpenkortnr. hver gang.

Jeg har våpenkortene, og førerkortet scannet som pdf, og sender det på mail samtidig som jeg klikker kjøp i nettbutikken, eller om jeg ringer så sender jeg jeg gjerne det på mail i forkant.

 

Det er slik de gjør det, og slik de skal gjøre det iht. "Forskrift om Skytevåpen, våpendeler og ammunisjon"

§ 31.Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

Forskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

Loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

 

K

 

Tusen takk! Supert innlegg! Akkurat slike ting jeg er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det ingen andre en JD som krever kopi av våpenkort / legitimasjon for kjøp av løse kuler?

Har handlet kuler og andre ladekomponenter både her og der. De fleste firmaene har orden i sysakene så jeg slepper å sende kopi hver gang jeg handler.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden ahr ikke jeg tenkt på det? Ble jo faktisk flau her!

 

Må jo være veldig praktisk å ha kopi liggende elektronisk. Men trodde ikke det var lov med våpenkortet? Jeg har såvidt meg bekjent ikke tatt kopi av det før. Har kopi av alt annet, men ikke av det.

 

Takk alle for eksempel! Det er det jeg er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Igjen;

 

1. HVA ER POENGET?

 

2. HVA ER DET DU ØNSKER Å OPPNÅ?

 

En må jo iblant seriøst vurdere om enkelte trenger å beskyttes mot seg selv.....Skjønner du virkelig ikke at dette er en diskusjon som uansett resultat KUN har tapere??

 

Ett annet spørsmål som er ganske naturlig å stille i etterkant av en situasjon der en kunde nekter å oversende våpenkort og etterleve det lovverket som faktisk gjelder, er om dette egentlig var ett forsøk på å tilegne seg restriksjonspliktige varer uten å være i besittelse av de nødvendige papirene, der en er pliktig til å handle deretter....

Link to comment
Share on other sites

Igjen;

Ett annet spørsmål som er ganske naturlig å stille i etterkant av en situasjon der en kunde nekter å oversende våpenkort og etterleve det lovverket som faktisk gjelder, er om dette egentlig var ett forsøk på å tilegne seg restriksjonspliktige varer uten å være i besittelse av de nødvendige papirene, der en er pliktig til å handle deretter....

 

Hvis du ikke har våpenkort og ønsker deg ammunisjon er du sannsynligvis enten:

 

A) Samler

B) Kriminell

 

Uten at jeg sitter med fasiten tror jeg både person A og person B er har mer lyst på ferdigrulla ammunisjon.

en eske med 100 kuleformede blyklumper er vel ikke så fryktelig skummelt før du har en håndfull krutt som også er regulert..

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...