Jump to content

Langholdsrigg. Hvilke kaliber?


Lexuser88

Recommended Posts

Hei, lure på å bygge meg en langholdsrigg, hva anbefaler dere?

 

Kaliber tenkte eg på ca 300 winmag. Testa ei 300 RUM i dag og det var ei heilt konge rifle og skyte med, men kan tenke meg siden 300 win mag er meir vanlig her i lande so er ammoen kanskje litt billigere? eller?

 

Og så merke? eg har tenkt på howa eller remington, hva trur dere?

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Nå finns det en fiks ferdig rigg fra Sako, mest tilpasset jakt kanskje, som vil gjøre nytten. Liker ikke 1-11" stigningen i .30 kal., men den finns i .338 Lapua også. Long Range.

Link to comment
Share on other sites

Den innehar jo kvaliteter som f.eks:

 

-Muligheten til å skyte 190-200gr kuler med høy BC i opp mot 1000m/s (Jeg hadde valgt 208 a-max elelr 230 berger....)

-det gir en svært flat kulebane

-meget lite vindavdrift

-kort flytid

-rimelig autoritær i mottaker ende

 

Yhaug - er ikke dette kvaliteter man gjerne søker for dette bruksområdet?

 

Kaliberet hadde ikke vært mitt førstevalg, mest pga:

-Kan være tricky å lade mtp kort vei ifra "ok" til "max++"

-Temperatursensitiv - sikkert ok med riktig kruttvalg.

-Mye karbonavsetting i løp, som krever gode pusserutiner. 20 skudd og trykket øker betraktelig med en slik patron. Rett og slett mye ekstra utfordringer.

-Løpsbrenner de-lux, greit å kunne trene litt med rifla også

 

 

Det jeg lurer på er hvilke avstander trådstarter mener når han snakker om å skyte storvilt, samt hvilket storvilt?

-Burris hadde ikke vært førstevalget mitt på hvilken som helst jaktrifle.

-Jeg hadde valgt en mer balansert patron, man kommer langt ut med 60-80m/s mindre v0 og unngår en del utfordringer.

-Hva gjelder riflevalg så MÅ du ha det mest presise du har råd til, det hjelper svært lite med vill patron og BC som konkurerer med cruise missiler hvis rifla sprer 3-4cm/100m, da forsvinner marginer fort. Heller en presis rifle i 6,5 enn hagle i 300supermagnum.

 

Bare mine betraktninger, har ts lyst på rum så kjøper han rum. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet hadde ikke vært mitt førstevalg, mest pga:

-Kan være tricky å lade mtp kort vei ifra "ok" til "max++"

-Temperatursensitiv - sikkert ok med riktig kruttvalg.

-Mye karbonavsetting i løp, som krever gode pusserutiner. 20 skudd og trykket øker betraktelig med en slik patron. Rett og slett mye ekstra utfordringer.

-Løpsbrenner de-lux, greit å kunne trene litt med rifla også

 

 

Her er grunnen til å heller velge win mag.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du vil gjerne ha noe spesielt da og lader selv, så burde du kanskje ta en nærmere titt på 300 Norma Mag. Denne er basert på 338 LM, og en får ikke minst gode hylser (Norma, Lapua), ingen ulempe det heller. Amerikanere hyller patronen døgnet rund … :mrgreen: 300 Norma Mag er mest sannsynlig en bedre vei å gå enn 300 RUM alene pga. komponenter. Prestasjonen er uansett (himmelsk) god. :D Ladedata finnes bl. A. på Norma sine nettsider og mange andre steder så klart.

Link to comment
Share on other sites

Joda, da har jeg vært for rask ute ... :oops: Begge 338LM og 338NM er jo basert på 416 Rigby, der var det jeg tok feil kryssing, beklager! Ellers så forblir 300NM en veldig god alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel å ta litt hardt i. Det kommer jo ann på mengden man skal ha avgårde ila et år. Er ikke problem å holde skuddprisen på godt under 10 kr i en 300 mag. Det krever litt hylsestell, men det hører jo med når man skal skyte presist og langt. Tidligere ville jeg styrt unna Rum pga veldig ujevne hylser. Skulle jeg hatt en ny 300 idag, hadde jeg tatt 300 LM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egenlig sånne tråder er litt kjedelige. Det står skrevet så mye om langhold og børser og optikk at man kan finne ut det meste bare ved å lese litt her inne. Og ingen tør å velge hverken kaliber eller optikk basert på egne drømmer eller preferanser. Litt synd, for det ender opp med at alle kjøper det samme og ingen nye aha opplevelser blir å finne.

Link to comment
Share on other sites

Ei heller å spørre om råd dersom man er usikker........ :wink:

300 Rum er ikke noe for en nybegynner feks....godt mulig at ts er en dreven hjemmelader med en utrolig erfaring med std. patroner, men det er en del ting man skal være klar over med 300 Rum som ikke er så vesentlig i en std. patron.

Link to comment
Share on other sites

300 Norma er en interessant patron, evt en Norma improved med 35-40 graders skulder som eks 300 Jazz..

Men disse patronene krever kasser som tar patroner med en støtbunn på 14,93 mm.

Som hjemmelader blir det ikke så veldig stor forskjell i pris pr patron mellom eks 300 Norma og 300 win mag om en pleier hylsene.

Velg det du har mest lyst på ;)

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag gjør at jeg foretrekker Sako, men jeg tror den Howa'en er bra, god stokk.

 

 

Smak og behag og PRIS :wink: Tipper du kan gange prisen på Howaen med 2,5(, og ventetida med 100).

Det har du helt rett i. Som nybegynner bør man kjøpe noe standard og bra med stabil optikk. Det er plenty med forslag til det her inne.

Personlig liker jeg ikke lenger annet enn veldig kurante patroner, og mener .300 Win. Mag. er vrien å slå der så lenge storviltjakt er med i bildet, og man vil ha noe mer enn 6,5x55, .30-06 osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Gammel tråd, men kunne du tenke deg å utdjupe kvifor du ville valgt 300LM om du skulle valgt 300 på ny?

 

 

Skal jeg tippe, mer fart..

 

Når man ser hvor god fart Knut-Erik får med sin 30.06AI er det snart ikke noe poeng med .300WM(selvfølgelig er det ett poeng men er prisen verdt det?). Man kan da heller gå for 30.06AI eller opp til noe som kan gi deg betydelig mer hastighet..

 

Jeg driver selv og bygger en .300WM men hadde jeg kunne starte på nytt hadde jeg nok gått for 30.06AI.Mengen mer med krutt, pris på hylser, levetid på løp kontra hastigheten man tjener med .300WM gjør att 30.06AI begynner og bli meget gunstig i mine øyne! Men nå skal jeg skyte ut ett løp i .300WM før jeg vurderer noe annet..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

På virkelig langhold betyr kulevalget mye mer enn hastighet.

Den ekstra hastigheten du får på en magnumpatron i forhold til en standardpatron betyr marginalt på lange hold. Litt enkelt kan en regne at etter 100 m har 300 supermagnum samme hastighet som Knut Eriks AI. Hva er forskjell på kulefall og flygetid på 1400 m?

Min mening er at ulempen med større løpsslitasje er større enn ulempene med kulefall og flygetid for langholdskyting.

Er det jakt som er hensikten blir det litt andre vurderinger.

Men, jeg er i samme fella selv, jeg bruker 6,5-06 og 6,5-06 AI. Uten store ulemper kunne jeg brukt 6,5x55.

Årsaken? - Jeg hadde lyst på 6,5-06 AI, og det å gjøre som man føler for er ikke nødvendighvis rasjonelt, men det er jævla gøy!!

 

Moralen er: Dersom man ikke faller for en fristelse er den bortkastet!!

Link to comment
Share on other sites

Mi neste rifle blir med tanke på "langhold", men har ingen preferansar for kaliber eller merke. Ikkje for å drepe dyr frå langt unna, men for å treffe gong og slikt. Sjølsagt må den få være med på jakt, med altså ikkje fordi eg ynskjer lengre hold der med det første. Ser for meg kulediameter på 6,5 eller .30 (eller kanskje 7mm?). Derfor: kor mange meter klarer 6,5x55 eller nokon av dei andre 6,5-variantane å halde storviltkrav for anslagsenergi?

 

Ei heilt anna sak er om det er skytebanar å oppdrive rundt Bergen til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Du sliter med å drepe storvilt med god effekt på 1600 meter med en 6,5x55. Jeg har hatt en 6.5x65 RWS og der tok jeg et dyr på 608 meter på det lengste. Brukte da 140 grs Accubond i over 1000 m/sek. Hadde gjennomskyting og alt var perfekt.

 

Jeg skal ha en 300 Lapua Mag fordi den sender en 230 Berger ut i ca 1000 m/sek og med en G1 bc på 0.743 vil den være meget giftig på de aller lengste holda, og ha vesentlig mindre vindavdrift enn diverse andre 30 og 338 kuler.

Hva anslagsenergi angår, så har 220 grs kula fra min 06AI ca 2200 joule på 750 meter, mens 300 grs kula fra 338'n min har 2200 joule på 1100 meter. Det er det samme som en vanlig 6.5 skal ha på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg nettopp satt i ei Lilja pipe kamret i 7mm rsaum i Tikkan min... (tilsvarer 280ai eller 7wsm i fart. Ballistisk svært lik 300wm, men litt mindre rekyl og litt lettere kuler.)

180 scenar går ut i 890m/s fra 64cm pipe vha 60.5 grain n560. Det skal gi 2200 joule på ca 666m :twisted:

 

7mm er jo ypperlig for langhold og jakt. Leverer nok energi til lengre hold enn de fleste av oss tørr skyte på, bedre utvalg av (storvilt)kuler enn i 6.5, mindre rekyl enn 30-kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Du sliter med å drepe storvilt med god effekt på 1600 meter med en 6,5x55. Jeg har hatt en 6.5x65 RWS og der tok jeg et dyr på 608 meter på det lengste. Brukte da 140 grs Accubond i over 1000 m/sek. Hadde gjennomskyting og alt var perfekt.

 

 

Helt klart, nå tenkte jeg på skyting på gong :)

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 på 1600m på gong er vel også for spesiellt interesserte.

 

Min tabell basert på en kombinasjon av mulighet til å se innslag i stein og ballistiske egenskaper. Anstendige langholdskuler i alle kaliber er en forutsetning.

Har liten erfaring med 6mm kaliber, men vil tro de havner i kategori ca med 308win pga manglende signatur når holdene blir lange.

 

5-600m:

223 med f.eks. 80 grs A-max.

 

7-800m:

308 win

 

10-1100m:

6.5x55

 

13-1400m:

7mm magnum av noe slag

 

>1400m .30 eller 338 magnumkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...