Jump to content

Langholdsrigg. Hvilke kaliber?


Lexuser88

Recommended Posts

Om du har standard 30-06 og normallengde på pipa så ville jeg plassert den rundt 6.5x55 dersom du bruker kuler med høy bc.

Husk at tabellen over ikke er noe fasit og må gjerne kritiseres. Pga en økt tilgang på kuler med høy bc i .30 har f.eks. 300 win mag blitt ett vesentlig mer attraktivt kaliber for å ta steget opp fra 6.5x55 enn det var for kun 2-3 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke alle er enig, men er det egentlig nødvendig med magnum kaliber for å skyte på langhold?

 

På 80-tallet før man hadde laser måler kan jeg forstå at det var betryggende med et våpen med ganske flat-kulebane, men er det virkelig nødvendig lenger? På en del amerikanske forum er det jo mange som synes billige nøyaktige lasermåler har gitt new life til feks 45/70 osv.

 

Langhold i denne sammenhengen må vel være max 400 meter, da er det vel viktigere med anslagsenergi og kule på denne avstanden?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke alle er enig, men er det egentlig nødvendig med magnum kaliber for å skyte på langhold?

 

 

Ja og nei. Det kommer an på hva du skal skyte på, og hvor langt. Dersom du skal skyte bare på papp og gonger, så er svaret nei. Skal du drepe noe stort fra 400m og utover så vil jeg si svaret er ja.

Link to comment
Share on other sites

Magnum Nødvendig? Nei..

 

Enklere å treffe med magnum? Ja...

 

Er kulefallet noe problem å kompensere rimelig nøyaktig ut til 400 m? Nei..

 

Er vinden problemet? Ja...

 

Er vindavdriften mindre med samme kule med v0 100m/s høyere? Ja..

 

Konkluder selv.

 

Mine favoritter til jakt og langholdsskyting i de stillingene man finner i skogen er 6,5, 7mm rem og rask 6,5. Lite rekyl er alltid en fordel for udugelige skyttere som meg som aldri klarer dette jævla rekylopptaket riktig.

 

Hjortepost på fjellet, brunstgropa er 350m lenger nedi fjellsida i 25 grader vinkel. Du sitter her fordi da dekkes både brunstgropa, badedammene lenger opp og stiene over fjellet.

Liggestillingen er håpløs, bratt nedover og sidehalling.

 

Jeg vedder mye på at de -FLESTE- med supermagnum 338 uten brems og demper har ett helt annet nullpunkt i denne stillingen enn på murgulvet på skytebanen.

 

Størst er ikke alltid best - det er m/s som teller sier kjerringa. :mrgreen::wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...