Jump to content

Morsom situasjon på rypejakt


Kriegh

Recommended Posts

Så en rype på 80 meters hold, la meg ned for å ta den med Quaden. Da ser jeg gjennom kikkerten at det er en stein! Reiser meg opp med riflen (haglen ligger nå på bakken) og ser til høyre. Der sitter en rype 6 meter unna og ser spørrende på meg før den flyr leende vekk :lol:

Link to comment
Share on other sites

haha :lol:

Hadde en liknede situasjon på duejakt; jeg ble kje hele jakta, det kom jo ingen. Så jeg gikk til sjøen og jakta ender, uten at det ble stort. Deretter går jeg opp til jordet, 10 meter unna lokkeduene. Kunne ikke se noe unormalt, så jeg satte meg. Da plutselig, begynte en av lokkeduene å gå :roll: Ble så forfjamset at det ble to bom :lol:

Link to comment
Share on other sites

He, he, artig situasjon det der Kriegh. Har skutt på stein med gress bak, såg ut som ei rype som satt og snudde på hode sitt.

For ca 10 år sidan, så hadde eg gått etter rypa ein dag, og når eg kom nedover igjen, og kunne sjå parkeringsplassen med bilen, så satte eg meg ned på ei lita hylle i fjellet. Det var ca 2.5 m ned, under meg, og eg satt rett attmed eit bjørke kratt. Supa i meg den siste kaffi koppen, og åt dei 2 siste skivene av nista. Satt sikkert der og kikka i 20 minutter. Då eg skulle hoppe den på avsatsen under meg, så tok eg å fjerna skuddet i hagla og kasta den forsiktig ned i lyngen under meg.

Når eg skulle gli over kanten og sleppe meg ned, så ser eg rett i ei rype som satt og trykka. Den hadde vært under 2 meter i frå meg heile tida. Men då flaug den avgårde. Gjett om eg blei litt sur då ja, men det er ein artig situasjon og tenke tilbake på. :)

Link to comment
Share on other sites

haha :lol:

Hadde en liknede situasjon på duejakt; jeg ble kje hele jakta, det kom jo ingen. Så jeg gikk til sjøen og jakta ender, uten at det ble stort. Deretter går jeg opp til jordet, 10 meter unna lokkeduene. Kunne ikke se noe unormalt, så jeg satte meg. Da plutselig, begynte en av lokkeduene å gå :roll: Ble så forfjamset at det ble to bom :lol:

 

Kan lokkeduer gå? :)

Link to comment
Share on other sites

For 15 år siden skulle jeg og bruttern ta en rast etter en lang formiddagsøkt uten resultat. Vi satte oss i et fint kratt og koste oss med maten. Krattet var ca 20m i diameter. Etter en halvtime pakket vi sammen og skulle gå videre. I det vi skal gå, letter det et rypekull fra krattet og flyver i alle retninger. :shock: Begge to skyter i hytt og pine, etterfulgt av ord jeg sjelden skriver. :evil:

Etter den gangen raster jeg aldri uten å jakte en runde for så å gå tilbake til "trygt" område.

Link to comment
Share on other sites

He he!! :lol: Denne historien fikk meg til å minnes en fin vinterdag etter rype.

 

Jeg hadde jaktet meg gjennom nesten hele terrenget uten å se snurten av Ryper. Det var perfekt føre med hard skare og et fint lag med nysnø på toppen. Gled nesten lydløst frem på skiene.

 

Var kommet til et fint lite kratt som stikker seg ut fra et skogholdt og her kjenner jeg at det presse ganske kraftig i blæra :roll: Henger børsa på skuldra og stiller skiene i kraftig Bokløv stil og slipper strålen løs. Akkurat i det trykket og nytelsen med og late vannet er på topp kommer det en rype ruslende inne i krattet :cry: Holdet er 2 løpslengder!!! Børsa lures ned av skuldra i det som er et forsøk på rolig bevegelse :lol: Den gule flekken i snøen ser nå ut som et Picasso prosjekt!! Får anlegge i en heller usannsynlig vinkel og skudde går. BOM!! Rypa blir så forfjamset at den huker seg sammen som en hund. Den gule strålen har nå ikke bare truffet snø, men også fylt den ene gamsjen :oops: Neste skudd treffer rett i planeten og rypa setter i gang med en dødsmarsj som er en hodekappet hane verdig. Jeg må selvfølgelig vri meg for å se hvor den tar veien og stumper på hode rett i mitt fine gule prosjekt. Snø i trusa, litt betenkt på om noen har sett dette spesielle minuttet i min jaktkarriere, men rype på sekken 8)

Link to comment
Share on other sites

Mye bra historier. :lol:

 

Jeg og en kompis tok med oss damene på storfugljakt/ gåtur.

Vi gikk forran med haglene og damene gikk bak og skravla.

Det gikk som forventa. Ikke noe sett vilt, men en hyggelig tur.

Intill vi var på vei hjem. I det hytteveggen kom til syne snaue 100 meter unna. Stopper vi opp for å tømme haglen, mens damene paserer oss. Og når de har gått 10 meter forbi letter det ikke 1, men 2 fine tiurer. 1 til oss hver. I skikkelig glissen furuskau. Med god sikt og lite vegetasjon. Må bare stå med uladd hagle, å se på at tiurene flyr av gårde, med bakhuene til damene godt inne synsfeltet.

Link to comment
Share on other sites

Haha, morsome historier! Tenker du følte deg lur aslebaraa med trusa full av snø, og gul flekk over hele fronten... hehe

Har for øvrig oplevd at jeg skulle plukke opp ei rupe som lå steindød på ryggen med vingene utbredt. I det jeg bøyer meg spretter den enhalvmeter opp i lufta, og tar avgårde! Hører kompisen min kommentere over venstre skulder: "Der flyr ei død rype..." hehe

Men, har også opplevd at jeg så ei lirype slå inn i et kratt. Jeg lette og lette, og plutselig så jeg den rett foran meg! Trykket som besatt. Holdt hagla på stark arm, 20 cm fra rypehodet, og klippet det pent av...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på vinterjakt etter rype oppe forbi Maurvangen i vinter. Da kom jeg og en jaktkamerat over en rype som stod og trippet på 50-60 meters hold. Jeg tok førs fram Rifla (308win) og skaut 3 skudd men ingen reaksjon hos rypa. Jeg forstod ingenting da jeg følte meg kapabel til slike skudd opp mot 200m.. Jaktkameraten min hadde salong og skaut 5 skudd, men heller ingen reaksjon. Jeg skaut 2 nye og jaktkameraten 5 til.

 

Til slutt spankulerte rype av gårde (fant ikke bryet værdt med å ta til vingene en gang) og vi så ikke mer til den. Var ingen blodspor i snøen så vi hadde totalt bomma med 15 skudd på stakkaren. Er vel dette som kalles "Trollrype"..

Link to comment
Share on other sites

jonnyvang, det er IKKE dette som kalles "trollrype" i min verden i alle fall :wink: . Det der er bare dårlig skyting. Trollryper gjør betydelig skade i en manns liv...

 

Den rypa gjorde betydlig skade på min tro på egne ferdigheter. Fikk ikke fler muligheter på riflehold for å rette opp i skaden, så dette plaget meg i en god stund :|

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvordan forklare dette tro...

Du er på jakt, i den urbane jungel. Og der kommer hun mot deg, fristende røde lepper, gyldent hår, og timeglassfigur.. Og hun ser snill ut. Intetanende nærmer du deg byttet, og hennes vellykkede camo gjør at du ikke aner at det er en predator du nærmer deg. Hun går i ett med de andre rypene, du ser ikke at du har med en trollrype å gjøre før det er for sent...

Tok du 'an nå?

Link to comment
Share on other sites

mye morsomt som skjer på jakt :lol:

 

i går da jeg var på rypejakt gikk jeg med haglen på ryggen da første rypa lettet. jeg fikk til slutt kastet opp hagla og rypa gikk rett i bakken. dette skjedde 100 meter fra bilen så jeg trodde ikke det skulle være noe fuggel dær. nor jaktkompisen kom bort til meg senere på dagen skulle jeg demonstrere hvordan jeg gikk da jeg skøt rypa, jeg gikk 2 skritt med hagla på ryggen og det lettet en ny rype :lol: jeg traff også denne 8)

bedre demonstrasjon av hvordan den første situasjonen var kunne ikke blitt gitt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mye artig her. Må vel komme med min historie. Jeg og min far var på rypejakt engang sammen. Vi hadde fått noen ryper hver da min far plutselig ser en rype på en bergkam over seg. Holdet er ca 15 m og han blåser av. Rypa faller rett ned på bakken fra den 3 m høye bergkammen og er steindau. Min far går bort til den, åpner sekken, tar ut litt avispapir for å pakke den inn i. Så løfter han rypa opp med ene handa og.... den flyr avgårde. Vi blir begge stående lamslått å se på den døde rypa som flyr fra oss som ingenting skulle ha skjedd. :lol: Merkelig ting kan skje.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mange klassikere her. Vi var selv 6 stk på jakt i Namsskogan. Etter en varm lunch la vi oss til å sove litt. Etter en ca 40 min "lur" skulle en kompis vekke oss på en gøyal måte. Han tømte pumpehagla og ropte "Rype, Rype". Vi skvatt opp alle sammen og vedkommende lo og sa "Ha-Ha Lurte dere". DA fløy det opp et kull ca 15 meter fra oss. De må ha vært der i allefall den timen vi totalt var der.. Men ingen av oss rakk å fyre av noe etter de rypene...

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg var på rypejakt, var på Stalheim forbi voss, med en kompiss av meg fra høyskolen. Med lånt baikal, lomma full av patroner, og store drømmer om rype dro vi avgårde. Var fersk med hagle, men viste nå hvilken ende som var farlig. Gikk nedover en liten dal, med nervene på utsiden av huden og brennhet jaktfeber. Hadde sett rype flere ganger, men de haglepatronene jeg hadde fått utlevert, måtte vært uten hagl i, for jeg bomma :shock:

I alle fall, går altså nedover den lille dalen. Sola skinner, og livet som fersk rypejeger er herlig. Så hører jeg flappaflappaflappa ved siden av meg, snur meg så elegant som kun en hedmarking kan og brenner av. Står i en sky med fjør og lurer på hva som skjedde. Det ligger rypefjør og gørr over alt. Knakk hagla og titta på patronen. Var det nittedals rype i løpet med full trangborring :?: Åååhh nei. Det var grøvre greier gitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat var på skogsfugl jakt i fjor. Vi var på ei opp en ås da vi møtte på en annen jeger. Jeg knakk hagla, tok ut patronene og slo av en liten prat før vi rusla videre. Vi kom opp til en liten hogstflate og da letter det ei orrhøne på 10m hold helt åpent. Jeg hever opp hagla og drar av. Klikk sa det bare,skjønte ingen ting. knakk hagla og så at jeg hadde glemt å putte i patronene igjenn :P så den fikk fly videre :)

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden var min far og jeg på jakt. Jeg skøyt en orrhane på slutten av jakta. Den lå helt rolig og virka stein dau. Vi kasta den inn i bilen sammen med de andre fugla vi hadde fått denne dagen og dro hjem. Bikkja var litt unormalt urolig i bilen hjem fra skauen, men vi tenkte ikke mer på det. Da vi kommer hjem en halvtimes tid etterpå så viser det seg at den siste skutte orrhanen stått opp fra de døde. Bikkja kaster seg ut av bilen, og jeg kaster meg over framsetet og til baksetet. Der får jeg såvidt tak i den før den forsvinner ut av bilen, etter bikkja.

 

Dette er nærmere 20 år siden, men jeg humrer hver gang jeg tenker på dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...