Jump to content

Pumpe-AR


Telefonoperatør

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sånne her til jakt er vel ikke direkte forbudt i dag, men om det blir kjennt og/eller utbredt at slike erverves til jakt kan jeg garantere at det blir forbudt....

 

Enig..

Internett er det største trusselen mot vår hobby, halvauto rifler og 50bmg var aldri "farlig" før folk begynte å poste bilder av dem :evil:

Link to comment
Share on other sites

He he he, som om ikke den konstruksjonen der har vært luktet på før? Ganske poppis i Oceania den børsa, det er liksom ikke måte på hva de gjør med de, men det stopper seg selv, utelukkende på grunn av den forbaska skruen.

 

Realiteten er, at vi med stor grad av sannsynlighet, har hengt oss opp i uvesentlige presisjonskrav, det er ikke alt i skapet som må levere på et halvt bueminutt liksom. Men det hjelper.

 

Ta en titt her til øyet blir stor og vått...

 

http://www.lumleyarms.com/#!7600--7615/c1riq

Link to comment
Share on other sites

Men furolyng, klikk på "Rifles" på den øverste menyen på den siden.

Da finner du bare tre rifler og ingen 7615 (og heller ingen 7600) og ifølge div forumposter har Remington sluttet å lage 7615

Dermed må jo 7600 heller ikke bli produsert lenger, men "noen" postet over om at J&F per i dag kan levere rem7600 med leveringstid på 6-7 mdr.

Link to comment
Share on other sites

Men furolyng, klikk på "Rifles" på den øverste menyen på den siden.

Da finner du bare tre rifler og ingen 7615 (og heller ingen 7600) og ifølge div forumposter har Remington sluttet å lage 7615

Dermed må jo 7600 heller ikke bli produsert lenger, men "noen" postet over om at J&F per i dag kan levere rem7600 med leveringstid på 6-7 mdr.

 

 

Ja vanlig 7600 lages jo men ikke 7615 og 7600 LE versjonen på siden du linket til

Link to comment
Share on other sites

He he he, som om ikke den konstruksjonen der har vært luktet på før? Ganske poppis i Oceania den børsa, det er liksom ikke måte på hva de gjør med de, men det stopper seg selv, utelukkende på grunn av den forbaska skruen.

 

Realiteten er, at vi med stor grad av sannsynlighet, har hengt oss opp i uvesentlige presisjonskrav, det er ikke alt i skapet som må levere på et halvt bueminutt liksom. Men det hjelper.

 

Ta en titt her til øyet blir stor og vått...

 

http://www.lumleyarms.com/#!7600--7615/c1riq" target="_blank

 

Dårlig gjort, jeg fikk nå akutt behov for en sånn Remington i 30-06 får å bygge trombonebørse i 400Whelen 8)

Link to comment
Share on other sites

Sånne her til jakt er vel ikke direkte forbudt i dag, men om det blir kjennt og/eller utbredt at slike erverves til jakt kan jeg garantere at det blir forbudt....

 

Enig..

Internett er det største trusselen mot vår hobby, halvauto rifler og 50bmg var aldri "farlig" før folk begynte å poste bilder av dem :evil:

 

 

+++++10 Er så enig!

Link to comment
Share on other sites

Hva skjedde med Winge sin bestilling?

Våren 2013 publiserte Winge på websiden deres om at de skulle ta inn Benelli M4 hagler, men at leveringstid var usikker. Innførselspapirene var godkjent, og ca. 2 uker etter at disse Benelli M4 haglene ble "publisert" her på kammeret, så ble bestillingen av mystiske årsaker kansellert. Jeg legger bare to og to sammen, og beklager for at jeg tenker litt høyt nå.

Link to comment
Share on other sites

Nei den eksisterer vel ikke per i dag. Men begynner folk å kjøpe pumpe-ARer til jakt, går det ikke lenge før Miljødir. skriver de reglene.

Og du kan banne på at de ikke stopper med den. Da bør man regne med at rifler som Steyr SSG08, AI AX og alle andre slike også blir skrevet inn på fyfy listen.

 

Dette er ett soleklart eksempel på at selv om noe er teknisk sett lov, så betyr ikke det at det er lurt å gjøre det!

Link to comment
Share on other sites

går det ikke lenge før Miljødir. skriver de reglene

De er allerede skrevet og lagt ut på høring. Og om de får gehør er det nok mer enn pumperifler med mulighet for langt magasin som får gjennomgå.

 

selv om noe er teknisk sett lov, så betyr ikke det at det er lurt å gjøre det!

Og hva er forskjellen på å ikke gjøre noe i frykt for et forbud og et faktisk forbud? Svært lite spør du meg. Jeg vet hvor stor pensel forvaltningen bruker når de først forbyr noe, men faktum er at det alltid vil være noen som følger lovens bokstav så langt det er mulig. Det kan man selvfølgelig mene akkurat det man vil om men, men slik er nå egentlig virkeligheten.

 

Om Skatteetaten hadde vært styrt etter same prinsipper som JD ser ut til å følge hadde det vært ulovlig å ha inntekt siden det åpner for skattesnusk :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette forumet ser ut til å handle i større eller mindre grad om "hysj, ikke snakk om X, fordi da kan Y få det svartelistet/bannlyst/ulovliggjort" etc..

 

Triste greier.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ett soleklart eksempel på at selv om noe er teknisk sett lov, så betyr ikke det at det er lurt å gjøre det!

Det sier minst like mye om maktapparatet her i landet som om det er lurt eller ikke mener jeg. Den er ikke forbudt, men vi lar være å kjøpe den for å ikke provosere, altså utilgjengelig uansett :wink:

Bortsett fra å muligens være egnet til visse typer konkurranse tviler jeg på om det ville havne svært mange av dette Rem. skrammelet, hestkuk pistolgrep eller ikke, i jegerhender så jeg ser på det som en hypotetisk problemstilling.

Triste greier.

Har på følelsen at det kommer til å bli mye tristere fremover.

Link to comment
Share on other sites

en hypotetisk problemstilling.

I praksis ja, problemet er en forvaltning som ser på én som én for mye. Enkelte mennesker klarer å blåse alt ut av proporsjon, om to kjøper en slik rifle for jakt vil neste være horder av jegere med full GRU og beltematede mitraljøser :roll:

 

Vi må tåle noen små avvik uten å få trusa helt på vranga.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig EM. Mitt lokale våpenkontor har behandlet mange av mine søknader opp igjennom, og med stor grad av fornuft- innenfor loven selvsagt. Jeg tror det(fornuft) er en truet psykologisk tilstand :wink:

Har så vidt håndtert Rem. pumpa så du kan spare deg syrlighetene Hassel.

Link to comment
Share on other sites

selv om noe er teknisk sett lov, så betyr ikke det at det er lurt å gjøre det!

Og hva er forskjellen på å ikke gjøre noe i frykt for et forbud og et faktisk forbud? Svært lite spør du meg. Jeg vet hvor stor pensel forvaltningen bruker når de først forbyr noe

Svaret gir du vel egentlig selv her. Når de først legger på et nytt forbud er det skjelden det "bare" er det som utløste forbudet som blir forbudt. Best å ta med det og det også, man må jo være "fremtidsrettet".
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare ikke det intense behovet for å skrive om ting jeg ikke ikke har peiling på...

Jasså? :D

Prisen er ok med tanke på det hønsete importforbudet pga militært våpen. Skulle ønske at M4 hagla i lovlig norsk konfigurasjon kom opp til ny høring. Jeg kan ramse opp en fin liste av andre lovlige våpen til jakt som også markedsføres til militær og politi. Dette er diskriminering av et våpen. :smile:

 

For det første så finnes det ikke noe importforbud mot denne hagla (eller andre våpen i noen særlig grad... :roll: ) og det har for det andre ingenting med bestemmelsen om miltær karakter / militært utseende å gjøre. Hva den markedsføres i mot er ravende likegyldig for norsk våpenlov. Er du ellers like informert i de sakene du utaler deg bastant om?

 

Om M4 kom med "vanlig" stokk langt nok løp og 5 + 1 magasin er den good to go. Løp og kjøp, tror vinge har.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, jeg skriver bare om det jeg har peiling på (selv om det hender jeg tar feil) Dvs lovverket rundt import og det finnes altså ikke noe importforbud mot benelli M4. Hvprfor vinge ikke markedsfører dem aner jeg ikke, men om det stemmer at de skal selge en hagle somellers har de samme egenskapen som M2 og lignende halvato jalthagler, bare koster 10.000 spenn mer, så er svaret i økonomien. Ikke i en skjult konspirisasjon som det virker som at du elsker å hentyde til, men takk for at igjen hentet frem ditt alterative syn på lov og forskrift. For å parafrasere rema 1000, ofte er det det enkle svaret som rett. Det er rett og søett ikke noe god butikk å føre de våpna.

 

Når det gjelder benelli mr1 er det heller ikke noe importforbud på den, men den er pr dags dato ikke tilatt ervervet til jakt med ellers påfallende og for meg merkelig begrunnelse. Spesielt siden det finnes langt bedre begrunnelser..... Men det jobbes altså med den saken, samt våpenforskriftens paragraf 7, hvot JD ikke er enige PODs forholdt tilov og forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Dette har ingenting med økonomi å gjøre. Ta å ring Winge eller J&F og gjør da en enkeltbestilling på M4 hagla, eller noen deler til denne. De kommer til å svare nei, og hvorfor skulle de gjøre det? Våpenet leveres også med 5+1 mag kapasitet og vanlig jaktskjefte fra Benelli, men de tar den bare ikke inn.

Link to comment
Share on other sites

Man lurer på hcorfor et våpen i 70-100 000 kroners klassen uten noe hensiktsmessig bruksområde forsvant fra en butikk? Og at mannen i disken som tok telefonen ikke viste noe, er jo helt sikkert et bevis på at noe er hemmelig og skjult... Enkeltbestillinger blir forøvrig dyre, og ermrisikpsport for en bedrift.

Videre kan det jo hende at butikkene selv har tenkt tanker om at de ikke på død og liv selge våpen som kan skade nprsk jakt og skytemtradisjon? Men for all del, det er lov å inville seg ting her i landet. Så de dsr og m4 er nok blitt truet vekk, da det er våpen med slike skrekkelige og unike egenskaper som vil forylke balansen i kosmos.

 

Som sagt, det ser ut til at jeg holder meg til planen om en rettrekker i i 7,62 x 39, selv om jeg alltid får lyst en 7615 når man snakker om dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...