Jump to content

Kaliber 20/76 v.s 12/70-12/76 til rådyr.


Kallek

Recommended Posts

På hvor langt hold kan man skyte rådyr med kaliber 20/76 (magnum) sammenliknet med

kaliber 12/70 og 12/76 ?

 

Hvor mye mindre "kraft" i prosent vil 20/76 gi på feks. 25 m enn 12/76 ?

 

Vil også gjerne vite forskjellen på skuddeffekt når man sammenlikner bly, stål og andre legeringer.

Link to comment
Share on other sites

Praktisk forskjell på 20/76 og 12/76 er marginal ifølge Jørund Lien hvertfall. Han har skutt et titalls rådyr med 20/76 med knall og fall som resultat. Bly har mer masse enn stål, og beholder kraften lengre ut. Anbefalt max hold bly var vel 25m på rådyr, mot 20m med stål. Jeg har personlig aldri skutt rådyr med hagl, så dette er kun hva mr Lien har skrevet om emnet(ikke alle her inne synes han har peiling, rart nok)

Link to comment
Share on other sites

Rådyr bør ikke skytes på over 25m uansett haglepatron og kaliber!Er ikke mer kraft i 12 en 20,man må teste på en pappsive for å se hvrdan dekningen er,og derav finne ut om patrontypen er god nok.Vismut,stål og zink patroner ville jeg aldrig skutt rådyr med!Ikke engang de groveste!12/70 Rottweil ultimate tungsten us 2 eller 3 er fin,men bly var nå best da..

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rådyr i 16år med 20/76. Kan ikke si det er noen forskjell fra 12/76. Det som er viktig er å velge riktig patron og teste den. For meg ble det HS/wingmaster us4. Tester enkelt med å sette opp en telefonkatalog på ønsket avstand å skyte. Mitt krav er 10 hagl i katalogen og minst 300s inntrengning.

Om et hagl kommer i 400m/s fra en cal 12 eller 20 blir det samme.

Link to comment
Share on other sites

30 gram haggel i riktig materiale og riktig størrelse, kronografert til 390 m/s og som gir ønsker dekning/skuddbilde ved testing på papp.

 

I min verden er det fasit på min kal 20 til fomålet. Ikke hva salgs tut smellen kommer fra.

 

Hagle er uansett ikke noe hodene bør strekkes med på rådyr, men er svært effektivt på riktige hold.

 

Jeg bruker mest 20, men utvalg/tilgjengelighet er jo minuset hvis en ikke jakter i Sverige.

 

Hvis målsetningen er lengre rekkevidde er det lettere avansert eksperimentering med tss/una18 som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Har forstått at Jørund Lien utførte en test med kal. 20/76 i bladet jakt for noen år siden.

Er det noen som har en link til denne testen, eller kopi av testen i bladet ?

 

Har lyst på en kombi med hagleløp i kal. 20/76, men har vært usikker på om det er godt nok

på rådyr med de gode gamle skuddene på ca 25 meter...

 

Ser her at flere er godt fornøyd med 20/76.

Link to comment
Share on other sites

Se ikke på Jørund som en gud,selv om han har skutt hundrevis av vilt!Er langt fra enig med ham i alt,men det er så..Har du lyst på kombi i 20 så kjøp det,og test dekningen på papp 1X1m!Max 25m da!Men er redd du ikke finner særlig Tungsten i 20 som etter min mening ligner mest på bly...

Link to comment
Share on other sites

Om jeg husker riktig ang testen til Lien så var en av konklusjonene - ikke overraskende - at skuddplassering var viktig. Han brukte etter hva jeg husker en drilling med kikkertsikte og fikk dermed bedre kontroll med plasseringen enn med vanlig hagle.

Men ellers var det vel knall og fall på samtlige dyr, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det spørres om forskjellen i effekt mellom 20 0g 12. Det er et relevant spørsmål ift riflekalibre, det grovere tut = grovere kule. For hagle er det ikke relevant. Haglstørrelse 3 er like stor i kaliber 12, 16 og 20. 30 gram # 3 er like stor mengde, med like store hagl, uavhengig av størrelsen på tuten. spørsmålet blir kun relevant dersom man velger en tyngre hagleladning, med tilsvarende høyere antall hagl av samme størrelse. Man får flere hagl i en 12/89, for eksempel. Men, det gir ikke nødvendigvis bedre effekt med flere hagl. Haglene mister anslagsenergi fort, og er ikke effektive over 20-25 meters hold på rådyr, uansett hvor mange hagl det er. Moderat antall hagl gir høyere hastighet, opp mot 400 m/s er bra. Patronen må være ballansert altså. Nøkkelen blir tilstrekkelig antall hagl i dyret på aktuelle hold. Da er det bare å sette opp en pappskive, og telle.

= med rett ammo er det ikke forskjell på 12 og 20 på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Når man snakker om hagle på rådyr er det viktig å være oppmerksom på følgende:

 

Hagldiameter og -vekt er det samme uansett kaliber.

Lettere ladning gir hvert enkelt hagl større hastighet og dermed større inntregning.

Hagl nr. 3 vil i de fleste tilfeller representere et kryssningspunkt for hastighet-energi-inntregning. Dvs. at den maksimale inntregningsevnen er der, og grovere/finere hagl har dårligere inntregningsevne.

En 28 grams ladning i åpen boring gir god nok dekning på 20 meter på et rådyr.

 

Altså: Magnumladninger er praktiske for små dyr/fugler, lette ladninger i nr. 3 er praktiske for større dyr.

 

Dagens haglmaterialer gir videre muligheter utover bly: Tungsten/Matrix-hagl har langt lavere friksjon enn bly og trenger derfor bedre inn i pels, kroppsvev og bein.

 

Den beste rådyrpatronen er derfor en 28 grams Tungsten/Matrix i nr. 3, om den skytes fra kaliber 20, 16 eller 12 spiller ingen rolle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mener den godeste J Lien kjørte en test, der man faktisk hadde mere hastighet på cal 16x70 en på en cal 12 magnum (12x75)

Jaktet i mange år med en kombi i cal 20x75, rådyra døde greit av den :winke1:

Ikke nødvendigvis større hastighet på en magnumpatron en en ordinær.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

I min verden gambler vi ikke med liv, heller ikke rådyrets, med hagle er sjokkvitkningen viktigere en med rifle derfor går jeg for flest mulig hagl som treffer med mest mulig anslagsenergi og dermed var mitt valg i de 20år jeg brukte hagla på rådyr 12/76, men jeg brukte da ikke kombi å hadde ikke kula å velge i.

Link to comment
Share on other sites

Er nok feil det, dyno. Faktum er at 12/76 patronene som regel gir dårligere hastigheter grunnet tung ladning. Selv brukte jeg gjerne 30-32 grams ladninger i blytia, eller 28 grams i 20'n. Holdt i massevis. Det gjelder bare å ha selvdisiplin til å skyte rene sideskudd på sikre hold.. Nå for tia bruker jeg 36 gram Bismuthhagl i #BB. Funker greit nok det også, men håper blyet blir lovlig igjen.

Link to comment
Share on other sites

Sjokkvirkningen som er så avgjørende med hagle, spesielt på de største dyra hagla er godkjent for gjøres ikke av haglhastigheten men av "slagkraften" skuddet avgir.

Ex...en 3mm kule som går uhindret rett igjenom legger ikke igjen mye energi mens samme kule som stanser i dyret la igjen all sin energi.

Med hagle er det nok viktig med mye "slagkraft" og så stor sjokkvirkning som mulig får å få umiddelbart fall da det ofte ikke er mange hagl som trenger inn å treffer og skader vitale organer i stor grad, 3 hagl i en lunge er ikke umiddelbart grunn til att dyret går ned.

Men er nok mange ulike teorier om dette også som alt annet.

Men...selvsagt er ett godt plassert skudd på rett avstand det viktigste!

Link to comment
Share on other sites

Moro å lese hageljegeres ulike teorier og erfaringer om hagelskottets virkning og drepeevne. :)

Er vel skrevet ganske mange "hyllemeter" om dette emnet gjennom tidene.

Diskusjonen om haglene blir levert fra en x/76, x/70 eller for den delen en x/65 er for så vidt knusende likegyldig.- Det som er viktigere er vekt.

 

Om 36gram hagel serveres fra en kal 12/76 eller en 12/70 (eller for så vidt 20/76) er som sagt ikke av interesse.

Hastighet ??... personlig tror jeg heller ikke at rådyret eller fuglen bryr seg så mye om v/o er 420m/sek eller 380m/sek.- Jeg har jaktet såpass lenge at jeg har erfaring også med svartkrutt-ladede patroner, og jeg mistenker at v/o var ganske så lav på disse... men de virket de og.

 

Ett godt/pent skuddbilde er mye viktigere, mener jeg... enn høyest mulige utgangshastighet på haglene.

 

"Sjokk-virking og Slagkraft" skal jeg uttale meg så mye om :wink: , men leser med

interesse hva andre mener om dette.

Link to comment
Share on other sites

Folk kan jo mene hva de vil, men uttalelser i retning av at tyngre ladning er mer etisk enn lavere vekt fordi de gir mer drep er ikke korrekt. "drepen" kommer ikke av øket vekt på ladningen, det er en feiloppfatning. Haglepatronene må være ballansert slik at det blir tilstrekkelig antall hagl, av optimal størrelse, med god dekning. Større hagl og tyngre ladning er altså ikke nødvendigvis bedre! Jeg har testet litt på papp. Det anbefales! Morro, og gir en del AHA opplevelser. Jeg synes en rull med gråpapir og en tusj er enklest. Strekk ut, marker, og skyt. Tunge ladninger gir merkelig dårlig dekning, ofte. Blir klumper i svermen med mye hagl i, og partier med dårlig dekning. Det gjelder å teste hva som går i egne våpen, selvsagt. Men det blir ikke mer drep i det om man lobber en 50 grams hagleladning i dyret, til forskjell fra en 30 grams. Etter 20 meter eller så har ikke haglene tilstrekkelig energi uansett. Jeg vet om en kar som bruker ulovlige blypatroner med 6 buckshot. Han bør teste litt på papp... Dekningen blir for dårlig på mange skudd, rett og slett. på en litt dårlig dag kan man risikere at dyret får en i kjeven, en i benet og to i vomma... Ballansert patron med fint fordelt haglesverm og rimelig åpen dekning er en god facit.

Link to comment
Share on other sites

Hagleskyting og buejakt har noen paraleller, man forstår en god del mer når man kan en del om anatomi på viltet man jakter.

 

For eksempel "sjokkvirkning" hva er dette ? er det de skuddtilfellene som dyret detter rett ned ? hva med de situasjonene hvor dyret hopper rett til værs og ruser ut 70-80 meter... dårlig "sjokkeffekt"...?

 

Ved treff i sentralnervesystemet vil de fleste dyr stivne eller dette rett ned, uansett om de treffes av ei riflekule, jaktpil eller hagl. ved treff utenom sentralnervesystemet vil de fleste dyr ruse ut og vil kolapse/besvime på manglende blod/oxygen tilførsel til hjernen.

 

De fleste dyr med treff i brystet får lunger perforet og blør ut innvendig og dør pga oxygenbrist. I høst fellte jeg et stort rådyr med hagle på ca 20 meter avstand kalibret var 20/76 hagl nr 4 og dyret fikk 7-8 hagl gjennom lungene, rådyrt ruset ut ca 40 meter og døde umiddelbart. Dette hadde treffet lavt i framparten og ingen hadde truffet ryggsøylen.

 

Med 30 års erfaring med hagle på rådyrjakt er mitt råd; Åpne trangborringen på haggla til minimum 1/4 choke, da får du større treff flate og fordelt over mere vitale organer. Bruk hagl med mindre størrelse, #3 hagl en favorit for meg . Materialvalg på haglen må du vurdere selv, det er essentielt at den gjennomskyter brysthulen, gjør den ikke det har du et seriøst problem.

Link to comment
Share on other sites

Uttaler meg etter mye over 100 felte rådyr med hagle i samarbeid med mine Drevere, kan jo ikke annet enn å si hva min mening/erfaring er å da blir det litt pussig att noen sier....der tar du feil:'( (mulig det men det er like fullt min mening)

Vi var 3 kompiser som felte ca 330 dyr over en periode på 13år med samme hunden, alle skutt med hagle, jeg er ikke verdensmester i noe som helst men har noe praktisk erfaring rundt temaet.

Har de senere år mest brukt rifle da jakta nå ofte er kombinert med hjortejakt.

Det sentrale nervesystemet kan fint slås ut uten store fysiske/mekaniske skader på hjertet/lunge.

 

Ett tankeeksperiment.......

Ex...hvorfor faller en bokser rett ned etter en knock out...uten fysisk/mekanisk skade.

 

Hilsen en meget aktiv jeger som synes det tas for lite vare på skog/gamle biotoper, moderne skogbruk er rævva for alle andre en skogeierens pengpung :trist:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Erfaringer kan være så mangt, uten at det blir universal sannhet likevel. Noen mener at det er å gamble å skyte elg med 6,5x55 også, mens mange 6,5 eiere har gode erfaringer med det. Tror det ofte handler om skuddhold med hagle, mer enn kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...