Jump to content

Kapping av løp i .30-06, pris og fordeler/ulemper?


Benjamin

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har nå hatt en politigodkjent våpensøknad i noen måneder, og vil snart kjøpe min første rifle. Jeg har rundt om 15 000 kroner å bruke, og har tenkt å kjøpe en av de pakkeprisene som Winge har, som inkluderer en Tikka T3 Lite Steinless med en Burris Four X 3-12x56 med lys.

 

Jeg har tenkt lenge på kaliber, og vil gjerne ha 30-06, men er litt "redd" for rekylen den har. Hva koster det eventuelt å kappe den ned til omkring 45 cm (tenker da en demper som bygger på 15 cm på løpet) og gjenge den?

Er dette noe en XXL butikk kan gjøre?

 

Hvordan blir eventuelt rekylen med 45cm løp og demper, gjerne en Sonic 55 for max demping, sammenlignet med en udempet 6,5x55 med 57cm løp?

 

- Benjamin

Link to comment
Share on other sites

Det er litt diskutert tidligere i denne tråden nedenfor. Man får noen få m/s

mere av en 30-06, men er vel ikke anbefalt av hverken børsemakere eller

andre når man har noe annet som f.eks 308 som vil vere et mere riktig valg.

 

viewtopic.php?f=14&t=21156

 

Skal det vere kort, lett og hendigt med lav rekyl, så er det nærliggende og tenke:

- kaliber 308

- Kort låskasse

- 40-45cm løp m/A-tec eller hausken demper (eksempelvis)

 

Men selfølgelig kan man kappe en 30-06 også....da blir det lang låskasse,

mere rekyl, og mere svidd demper.

 

Og her er også en tråd om 308 vs. 30-06 kapping

viewtopic.php?f=38&t=38655

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med 3006 11 sesonger, de siste 5 med 47cm løp og demper. Demperen er en liten atec ctm4, og den har tålt dette uten problemer. Som det sies over her så vil 3006 alltid ha mer fart og punsj enn 308, uansett løpslengde. Når du allikevel skal ha første våpen, og kan velge mellom 308 og 3006, og ønsker å kappe f.eks til 45cm, så er nok 308 det beste valget. Det er bare et lite men, og det er hvis du ønsker å skyte tyngre kuler enn 11,7gram f.eks på gris og elg, så leveres det ikke ferdigrulla ammo med tyngre kule i 308. Rekylmessig er disse ca like, og med demper er det nesten identisk med 6,5x55 uten demper(det testet jeg da jeg fikk 6,5 i høst). 6,5x55 med demper er magisk i forhold til disse synes jeg :mrgreen:

Vil du ha 3006 så skal du ikke være bekymret for å kappe, det er min og mange andre 3006 eieres erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Oppfattelsen av at 3006 ikke egner seg for kapping, henger nok sammen med tyngre kuler og saktebrennende krutt. For middels til lette kulevekter og raskere krutt, er hastighetstapet omtrent det samme for 308 og 3006. For mange typer fabrikkladet ammunisjon er det liten forskjell mellom disse to kalibere, men lader man selv, har 3006 et betydelig større potensiale en 308.

Link to comment
Share on other sites

48cm er en lengde jeg ofte havner på når jeg kapper. Hvorfor vet jeg ikke helt kunne sikkert valgt 47cm eller stoppet på 51cm, men syns de fleste våpen ser harmoniske med nettopp 48cm løp og en passe stor demper.

 

6,5x55

308win

30.06

8x57IS

 

Alle havner på 48cm hos meg om det skal kappes.

Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring ja. Jeg skøyt inn Ruger 3006n min med demper, 3 skudd. La fra meg børsa og tok min da, nye blaser 6,5x55 uten demper(hadde ikke fått gjenget den på det tidspunktet) og skøyt 3 skudd. Rekylen opplevde jeg som lik, men pipa på blaseren vipper mer opp i skuddet. En 3006 med demper er ikke hard rekylmessig, og vil med større demper enn min ctm, gi enda mindre rekyl.

At noen ikke bruker demper i 2013 kan ikke jeg forstå, er nesten bare fordeler. Minus er "klumpen" på tuppen av løpet og forskyvning av balansen i rifla. Min Ruger med 47cm løp med demper er 118cm totallengde, det synes jeg var mer enn langt nok på jakt. Dette var noe av grunnen til blaserkjøp. Det kan nevnes at blaser med 57,5cm løp er akkurat like lang som Rugern med 47cm løp uten demper :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har Tikka t3 stainless 30-06 som er kappa til 48 cm med atec maxim.

 

Har i år skote 1 stk elgkvige på ca 160kg, 1 stk elgokse på 230 kg, 1 stk hjortebukk på 84 kg, 1 stk hjortekolle på 55 kg.

 

Alle fra 20-80m med 180 gr oryx.

 

Alle datt i smellen.

 

Hadde forøvrig 52 cm i fjor, men ville ha mere hendig hundeførar rifle.

 

Eg er ihvertfall meget happy med riggen min no.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kappet min 30.06 på 50 cm. Anslagsenergi er jeg ikke så veldig redd for.. Men det smeller godt når man fyrer av. Bruker konsekvent aktivt hørselvern på jakt med denne børsa. Hadde en Hausken standard som jeg prøvde på, mens syns den ødela balansen. Tredde nedpå en ugjenget Hausken Kompakt idag for å teste ut. Det ble noe helt annet, så en sånn demper står på ønskelista. Kompakt vil dempe nok til at du berger hørselen (omtrent like mye som et hørselvern demper). Samtidig så vil rekyl bli mindre og munningsflammen borte. Fordelen med Hausken Kompakt (for meg) er at den bare bygger 7 cm foran munning.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en 308 Win og kapp til 40cm, funker ypperlig. Bruk moderat raskt krutt, f.ex. N140, så brennes minimalt i demperen.

Behold original lengde på 3006'ern for lange hold.

 

6.5*55 & 3006 egner seg ikke så godt som 308 Win til korte løp, siden de bruker tregere krutt. Har hørt smertegrense på 52cm på 3006.

Har skutt med en 3006 på 47cm uten demper, den hadde stygt smell samt en veldig stor stikkflamme! Min 308 har betraktelig mindre flamme på kun 40cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Flott det, men er det noen som går rundt med 47cm 3006løp uten demper?? Har du handla 3006, så kapp en plass mellom 45(lovlig i sverige) og 50cm. Betyr lite i praksis på jakt. Den lille atec ctm4 min ble varm etter 10-15 skudd på bane, og da tok jeg en pause. Hvis det er et problem kjøper du en demper med mer volum som tåler flere skudd før den blir varm.

Har en et brennende ønske om løpslengde fra 40-45cm så kjøper en 308. Selv har jeg 6,5, kappet på 49cm, funker gull(selv om det sikkert ikke er anbefalt av besserwissere :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Var vel mest ment for å bevise at 6.5*55 & 3006 trenger noe mer pipe for å brenne kruttet. En annen vinkling er at noen land ikke tillater bruk av lyddemper, så greit å være klar over det hvis det er aktuelt...

 

Ellers kan jeg anbefale å kjøpe en trenings demper i stål i tillegg til alu jakt demper, hvis man skal skyte mye. Jeg har en A-TEC ctm4 samt en cmm4 steel, de har samme treffpunkt.

 

Hvis man kapper en 6.5*55 eller 3006 under 52cm, så blir en alu demper fort slitt pga krutt brenning i selve demperen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Kuli: Jeg går med 30-06 med løp på 47 cm, uten demper.

 

Kan ikke si noe negativt om det... Ja, det smeller høyt, men jeg går alltid med elektronisk hørselvern på jakt/post så det plager meg ikke.

 

Kan ikke si jeg har vært plaget med voldsom munningsflamme heller, men nå sprenglader jeg ikke. Ligger sånn midt på treet på ladningene mine. Presisjonen er viktigere enn farta om du spør meg og det er der min liker seg best.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kapper en 6.5*55 eller 3006 under 52cm, så blir en alu demper fort slitt pga krutt brenning i selve demperen :winke1:

 

Min ctm4 er brukt 5 sesonger, har den oppe regelmessig og ser ikke slitt ut foreløpig. Klart de trenger noe mer løp enn 308, men min erfaring er at dette er sterkt overdrevet. Flere rifleprodusenter leverer 50cm løp i 3006 og 6,5 så kan ikke være så hysterisk.

Link to comment
Share on other sites

Lader man selv så er det ikke noe problem, da man kan styre litt mer selv. Men trådstarteren skal til og kjøpe sitt første våpen, og spør om råd... Tviler på at han sitter på ladeutstyr. Fabrikkrulla jaktammo pleier å være relativt kraftig ladet.

52 cm for 3006 er ikke tatt ut fra løse luften, da flere i denne tråden har nevnt den lengden. Mine børsemakere har og denne lengden som minimum for 3006.

 

Hvis du lader sub ladninger med N110, så kan du kutte ned til 40cm òg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kapping til 45cm vil vel resultere i en demper som vil bli fortere varm..? Spør da jeg nettop har handla meg 3006 som skal kappes for demper..

 

Han her har 3006 :wink:

Skal en kjøpe nytt våpen, som en har lyst å kappe 45cm eller mindre, så er 308 det beste valget. Prøver vel bare å si at en fint kan kappe både 3006 og 6,5 mer enn foreskrevne 52cm. Jeg har prøvd med begge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kapping til 45cm vil vel resultere i en demper som vil bli fortere varm..? Spør da jeg nettop har handla meg 3006 som skal kappes for demper..

 

Han her har 3006 :wink:

Skal en kjøpe nytt våpen, som en har lyst å kappe 45cm eller mindre, så er 308 det beste valget. Prøver vel bare å si at en fint kan kappe både 3006 og 6,5 mer enn foreskrevne 52cm. Jeg har prøvd med begge :mrgreen:

 

Kjøpte 30.06 da jeg fikk en kanonpris på ny sako 3006, er fullt klar over at 308w er mer gunstig i korte løp.. :) akkurat det bryr jeg meg ikke så mye om, sako leverer ferdig kappa løp på 510mm fra fabrikk, men må spesialbestilles da schou ikke tar dem inn.. (6-9mnd ventetid) kommer til å kappe min til den lengden..

Link to comment
Share on other sites

"Jeg har tenkt lenge på kaliber, og vil gjerne ha 30-06, men er litt "redd" for rekylen den har."

 

Du har absolutt ingen grunn til å være "redd" for rekyl med en .30-06.

Kanskje du skal gi deg selv (og børsa) en sjanse først uten kapping,-(bare et forslag) - "smell" kan dempes på andre måter... øreklokker,.. propper.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka T3 Lite i 30-06. Jeg jaktet med den i tre år uten demper, og for to år siden monterte jeg en A-Tec Maxim demper. Jeg har aldri angret på dette. Jeg syntes aldri det var ubehegelig å skyte med dette våpenet før jeg monterte demperen, men med demper kjennes det bare enda bedre. Man reduserer naturligvis lyden, og man kvitter seg med mye rekyl og munnigsvipp. Jeg kappet pipa mi på 50 cm, dette for å være sikker på å få brent nok krutt. Jeg personlig synes 50 cm var akkurat passe løpslengde, og våpenets totallengde med demper ser også bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Opplevd rekyl skal også være avhengig av skjefteutforming og -tilpasning. Har ikke det helt store erfaringsgrunnlaget selv, men har opplevd en .308 pumpe med stålkappe som jeg ikke klarte mer enn et titalls skudd med, hvorav de tre-fire siste med en diger jakke mellom kolben og skuldra. Sparket som et esel, og langt med ubehaglig enn det jeg har av sammenligningsgrunnlag (AG-3, Vepr super 308 med demper, og noen få skudd med hagle og uspesifisert storviltrifle).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Den vil skyte like gode samlinger

 

Normalt sett, men det vet du jo ikke. Normalt sett vil børsa samle bedre, og i enda flere tilfeller vil skytteren samle bedre fordi skyteopplevelsen blir forbedret bl.a med redusert rekyl. Mens i noen få tilfeller vil en få omvendt effekt, men det er sjelden.

 

Jeg tror forøvrig, uten å ha noe datamateriale til å støtte det opp, at kortere løp gir "mindre og mer stabile" løpssvingninger, og at en derfor oftere ser bedre samskyting mellom ulike patrontyper med korte løp enn lange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...