Jump to content

S&B PMII vs Kahles 624i


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Er kommet litt i tankene igjen etter å begynne med langhold, etter et lite opphold.

I den tiden hadde jeg PMII 5-25x56, men ser nå at Kahles har kommet med en modell. Noen som har testet disse opp mot hverandre?

Eller har noen formeninger om hva jeg bør velge? Skal jeg gå for PMII igjen eller prøve noe nytt.

Prisen er vel nokså lik.

 

Mvh Trond H

Link to comment
Share on other sites

Les testen til Thomas Haugland i Vapentidningen (nr 5/2013)

Stikkord derifra er glimrende optikk, bedre justeringstårn enn PM2. Og etter hans syn en av de få siktene som kan konkurere med PM2 på markedet.

Men vær obs på at kahles hadde problem med første Gen. av siktene. Problemene stammer vel der ifra.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Khales(2. Gen) kikkerten men har ikke fått brukt den no særlig enda, alt virker bra til nå og jeg er fornøyd så langt! Men jeg mærker att alle disse problemene man leser om denne kikkerten gjør meg skeptisk, ser heletiden etter feil og blir usikker på kvaliteten til tross for att kikketen er i orden.. Dette er jo litt kjedelig når man har brukt nærmere 20k på den!

 

Tror uansett man ikke trenger og krangle om man finner noe feil og man reklamerer på kikkerten da det er en kjent sak att det har vært litt feil tidlige utgaver av disse(er vel ikke uvanelig? Kankje i kikkert bransjen..)

 

Det er vel en liten risk for att man får en reklamasjons sak med Khaleses(fårhåpentligvis ikke med gen.2) men i mitt tilfelle syns jeg det er vært det:)

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Problemene til K624i er etter mitt syn svært overdrevet. Ja, det har vært problemer med noen av dem. Hovedsakelig med den første generasjonen, og tidlig i produksjonen etter min erfaring.

 

Samtidig blir det snakket meget lite om problemer med PMII.

Under NM i Langhold i fjor så røyk Tika (som for øvrig vant med ødelagt kikkert) sin PMII under matchen og han måtte skyte resten av konkurransen med fast forstørrelse (godt under 10x, var det 5x?) pga dette.

Nøyaktig det samme problemet har en annen kammerbruker hatt med sin PMII.

 

Poenget mitt er ikke at K-wtf er overlegen PMII wtf, men at ingen kikkerter er skuddsikre (med unntak av en viss Nightforce).

Jeg hadde ikke følt meg noe mindre trygg på en Kahles enn en PMII. Uansett kjører jeg March som er win-marinert win dekket i win-saus.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke den til? Jakt el langhold el begge? Til jakt og begge Kahles, da den er bedre optisk. Særlig skumringsegenskaper. Til kun langhold, så er kanskje PMII et sikrere valg?

:sarcasm: Hva får du til på jakt med nevnte Kahles som du ikke får til med nevnte S&B?

 

 

I følge de som har testet dem ved siden av hverandre, Vapentidningen feks, så får du til å jakte når det er mørkere. Altså lengre enn med PMII. Altså bedre skumringsegenskaper sm jeg nevnte over. Jeg har ikke skutt med begge, men stoler på de testene jeg har sett. God Jul forresten :D

Link to comment
Share on other sites

Det jeg er mest interessert i er hvordan disse to holder etter lang hard bruk, og med omfattende bruk av rattene. Ingen av de ville være mitt førstevalg til jakt i dårlig lys uansett.

Link to comment
Share on other sites

...........men nå har vel ikke spesialstyrker behov for at de er så brukenes i dårlig lys. De har vel andre alternativer når det blir mørkt.

 

 

Spikeren på hodet, derfor er vel ikke skumringsegenskaper den viktigste egenskapen for de som produserer slike kikkerter. Men for oss som skal bruke dem på jakt er det viktig. Og da er Kahles K624i en svært god kikkert.

 

Og jo den kan lett være førstevalget for skumringsjakt. I tillegg til god lysgjennomgang har den en et svært fornuftig retikkel.

 

Er du spesialsoldat derimot, kan sikkert PMII være et like godt valg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde helt sikkert blitt fornøyd med den i dårlig lys, men jeg anser den som et spesialredskap der mekanisk styrke er viktigst/mest interessant. En mye mer kompakt Zeiss er vel blant førstevalgene til jakt, men ellers et godt poeng :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt min Kahles i over 1 år og ratter den nesten daglig til 14-1500 meter. Har ikke opplevd noe mekanisk svikt. Den er 100% repeterbar og suveren optisk. Den fungerer også meget bra i tussmørke. Min har ingen sykdommer og er av Gen 1, om man kan kalle den det. Hva må man gi for en PMII i disse dager da? Over 30 lapper? Jeg har rn PMII som løfter treffpunkt proporsjonalt med økt zoom. Kan ikke påstå at det er god reklame, selv om kikkerten ellers fungerer helt greit til papp skyting på 500 meter. Dette er dog 12-50 utgaven.

Link to comment
Share on other sites

Hva må man gi for en PMII i disse dager da? Over 30 lapper? Jeg har rn PMII som løfter treffpunkt proporsjonalt med økt zoom. Kan ikke påstå at det er god reklame, selv om kikkerten ellers fungerer helt greit til papp skyting på 500 meter. Dette er dog 12-50 utgaven.
Mener å ha sett S & B 5-25X56 av og til for rundt 20 lapper, sist på J&F. Dette må være en svært god reklamasjonsgrunn? Flott, Kahlesen frister på en spesialbørse etter hvert.
Link to comment
Share on other sites

Da jeg kikka gjennom K og S&B'en, side om side, klarte jeg ikke å se noe forskjell hva mørkeegenskaper anngår. De var egentlig like dårlige begge to i mine øyne. Det eneste jeg kunne se som skilte de, var at K'en hadde alt for mye belysning. Den eneste kikkerten som virkelig skilte seg ut var en Swarovski Z4.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor 1++kg kikkert skal være attraktiv til skumringsjakt?

 

Jeg har en PMII selv, men den ble valgt for å kunne brukes på 15m med salong hvor dumt nå det høres ut :wink:

 

K'en er utrolig monteringsvenlig sammenlignet med S&B'en, og har lysbryteren på en bedre plass. Det hele blir vel en smakssak ut fra behov til slutt, som med alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Har vel noe med hva man får for penga, når man bruker 20k på kikkert er det ikke akkurat noe bakdel att man slipper og bruke nærmer 20k til på en kikkert til en bestemt type jakt form! Og hva er problemet med en tung kikkert på skumrings jakt? Det er vel stort sett stille sittende jakt det går i da..

 

Selvfølgelig får man ikke en kikkert som er optimal på alt men bedre med en LH kikkert som fungerer på skumrings jakt når dette ikke gir noe minus på LH egenskapene.. Og skal man ikke bruke den til den type jaktform så trenger man ikke vektlegge den egenskapen.

 

 

Khales Gen.2 har forøvrig forbedret lyset så det ikke er så sterkt på minste innstilling

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Og hva er problemet med en tung kikkert på skumrings jakt? Det er vel stort sett stille sittende jakt det går i da..

 

Selvfølgelig får man ikke en kikkert som er optimal på alt men bedre med en LH kikkert som fungerer på skumrings jakt når dette ikke gir noe minus på LH egenskapene.. Og skal man ikke bruke den til den type jaktform så trenger man ikke vektlegge den egenskapen.

 

Skulle ønske jeg hadde sagt det selv :D

 

Kahlesen har flere gode egenskaper...når en god kikkert koster 20000,- er det ingen dum sak om man finner en kikkert som dekker flere bruksområder. Særlig hvis man snakker skumringsjakt på litt lengre hold? Alternativet ville kanskje måtte bli PMII 5-25x56 og Zawarowski Z4?? Blir dyrt det gitt..

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt problemer med og jakte med PM2 i skummring.

 

Men det er det vel heller ingen som har hevdet? Tester antyder at Kahles er bedre i skumring, altså at du kan jakte litt lenger med Kahlesen før det blir for mørkt til å skyte. PMII er ingen møkka kikkert, tror jeg ikke det er mange som hevder..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Si meg, hvordan kan du si at Swarovski og Kahles er så forskjellige, når det er samme komponentene? Kahles er jo datterselskapet til Swarovski, som de stiftet for å lage optikk for militære styrker uten å måtte "skitne til" navnet sitt med at soldater brukte Swarovski til å ta livet av folk.

 

Jeg er forresten blodfan av S/B PMII, og har brukt dette mye i forbinnelse med forsvaret, men til mitt eget rifleprosjekt heller jeg mot Kahles. Mest pga. jeg har lyst til å prøve noe nytt, men det jo et par tusenlapper i forskjell. Og som folk sier her, så betaler man mye for navnet til S/B. For forskjellene mellom de to kikkertene på langhold er null og niks etter min erfaring. Og Kahles har hakket bedre lysgjennomgang til bruk på skumringsjakt.

 

Oh, så får du i tillegg mil4 retikkelet på 624i'en, som rett og slett bare er nydelig.

Link to comment
Share on other sites

Kahles er mye eldre enn Swarovski. De lagde verdens første kikkertsikte i 1898.

 

Når eieren lå for døden solgte han Kahles til Swarovski med et par betingelser. Blandt annet at navnet ikke skulle endres, og at sønnen ikke skulle få noen tilgang til firmaet.

 

Kahles lager ikke bare taktiske sikter, og mye av jaktoptikken er på lik linje med swaro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...