Jump to content

Åtejakt rev. Hvilket kaliber plager naboene minst.


bikkja

Recommended Posts

Hei. Har i dag en 223 med sl hardcore tmd 35demper. Men, den bråker. Smellet er ganske skarpt og jeg synes lyden sprer seg godt utover i dalen jeg jakter.

 

Finnes det noe bedre kaliber hvis man ønsker å vise mest mulig hensyn til sovende naboer? Vil det evnt hjelpe med en ny større demper. Jeg mener dog å erindre att en større demper ikke har noen hensikt på en 223.

 

Vil lyden fra en 223 oppfattes som mer sjenerende ovenfor naboer enn feks 30-06?

 

Har lest att subsonic på 223 ikke er noe vits. Men, er det ett annet kaliber som kan lages subsonic og er effektiv på rev? Kan dette være noe å tenke på i valg av kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har i dag en 223 med sl hardcore tmd 35demper. Men, den bråker. Smellet er ganske skarpt og jeg synes lyden sprer seg godt utover i dalen jeg jakter.

 

Er det ditt inntrykk som skytter, eller har du fått "testet" med å være 200-500m fra rifla hvis noen andre skyter med rifla di? Evt andre som lytter for deg?

Årsaken til at jeg spør er at når jeg bruker min 308 med demper så synes jeg det smeller noe jekli selv når jeg sitter ute på post en fin & stille kveld, men folk et stykke i fra hører kanskje bare den litt skarpe overlydsnerten, men til og med den blir ganske lav i følge de få som har lagt merke til det.

Link to comment
Share on other sites

357mag, ladet til subsonisk hastighet med en myk revolverkule. Brukte det på reven i mange sesonger, kunne skyte inn mens naboen puslet i hagen 50m unna :)

Ulempen er kulebane som en 22lr i subsonisk, men spiller liten eller ingen rolle så lenge du skyter på kjent avstand

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med .222 og Vmax 40 grs på rev. Bruker N-110 bak kula.

 

Med N-110 merker jeg ganske stor forskjell i lyd etter ladning. Til Vmax bruker jeg selv 16 grs (mener jeg å huske), mens til 50 grs fmj, bruker jeg 14. Synes det er merkbar forskjell på hvor høylydt det blir. Førstnevnte går ca 1 000 m/s, mens den siste går ca 800 m/s.

 

Det går jo an å lade ganske slappe ladninger til kuler ala Vmax og. De er jo rimelig ekspansjonsvillige, disse varmintkulene, så hastighet er ikke alfa og omega her.

Link to comment
Share on other sites

bruker 22wmr på småvilt selv. har ikke demper, likevel smeller ikke 22wmr noe særlig mer enn standard jaktskudd i 22lr i mine ører... på 100m avstand så tror jeg ikke mange med sikkerhet kan si at det er en 22lr eller 22wmr dei hører- hvis ikke det blir gjennomført som en ren a/b test da. med demper så skal jo 22wmr også bli roligere i teorien i hvertfall... mine ører har problemer med å skille en vanlig 22lr med eller uten demper hvis man bruker friske jaktskudd. men jeg hører tydelig forskjell mellom sub skudd og friske 22lr skudd!! (ennå) :lol: hvis man velger en slik liten randpatron til reven så kan vel ikke naboene forlange så mye stillere jakt vel?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har i dag en 223 med sl hardcore tmd 35demper. Men, den bråker. Smellet er ganske skarpt og jeg synes lyden sprer seg godt utover i dalen jeg jakter.

 

Finnes det noe bedre kaliber hvis man ønsker å vise mest mulig hensyn til sovende naboer? Vil det evnt hjelpe med en ny større demper. Jeg mener dog å erindre att en større demper ikke har noen hensikt på en 223.

 

Vil lyden fra en 223 oppfattes som mer sjenerende ovenfor naboer enn feks 30-06?

 

Har lest att subsonic på 223 ikke er noe vits. Men, er det ett annet kaliber som kan lages subsonic og er effektiv på rev? Kan dette være noe å tenke på i valg av kaliber?

 

har du spurt naboene om dei våkner av 223 børsa di? ikke sikkert dei vet at det smeller engang... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må henge meg på ko-stens her. Hvis du lader patronene dine med raskere krutt, får du mindre smell. Jeg bruker også N-110 bak ei 40 grains kule i .222'n min, og merker stor forskjell på smellen fra disse og patroner ladet med N-133 eller N-135. Og jeg bruker en Hardcore tmd 35 hvor jeg har plukket av to moduler.

Dette kan være en rimelig løsning i forhold til å kjøpe et annet våpen.

Link to comment
Share on other sites

På åteplassen vår er det tre naboer fra 70-100 m unna. Vi test skjøt 3 raske skudd med 30-06 uten demper kl. 3 om natta, naboene hadde ikke hørt noe. Min .223 med demper har dem knapt hørt når dem er våkne, å vet vi er i bua. Jeg ville hørt med naboene om dem har hørt noe. Det skal mye til før folk våkner av ett smell som varer under et sekund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...