Jump to content

CZ 455, heldempet eller ikke, synth stokk?


Shons

Recommended Posts

Heihå!

Jeg har etter flere år kommet frem til at jeg skal kjøpe en CZ 455. Det meste er spikra, det blir med .22lr og .17hmr. Det jeg stusser på er nevnt i topicen.

Jeg ønsker en kort og snerten .22 for å ta med hit&dit, samt en stille en. Har per idag en Voere som min far eier, halvaut. fungerer knirkefritt (dog VELDIG avhengig av regelmessig rengjøring) men med sitt lange løp, med lyddemper i enden så er det mest egnet til plinking\morroskyting. Bevares, den har plukket mange kråker etter hvert, men den blir "kronglete" å drasse på. Dessuten vil jeg ha en egen! Så, jeg vurderer heldempet .22 løp, men lurer på om det er verdt pengene? Den blir jo så kort som den kan bli. Jeg skyter utelukket med subsonic\std ammo idag, og lyddemperen er jo på uansett! Vil det da være like greit å bare kaste de ekstra kronene i en heldempet utgave? Hva mener dere som har det, og hva med dere som ikke kjøpte heldempet? Skulle dere kjøpt heldempet om dere skulle gjøre det om igjen?

 

Videre til stokken.. Jeg har bestemt meg for american eller synth. Synth for at jeg liker rett og slett utseende på synthstokker. American fordi jeg kanskje blir eldre (forhåpentligvis) og kanskje vil sette mer pris på et pent gevær i senere tid? Her er jeg altså veldig usikker.

Kan nevne at en tacticoolstokk vil bli handlet anyhow, da jeg liker disse også! (Vil denne stokken fra boyds komme i konflikt med heldempet løp?)

 

Håper det kommer noen synspunkter, skal levere søknaden neste uke tror jeg. Må jeg pressisere "heldempet" i søknaden?

 

- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jeg besitter en 1. generasjon heldempet og er storfornøyd, men den kostet. Dog hadde jeg kjøpt heldempet igjen og det som betyr noe for meg er lengden på våpenet. Har du råd, løp og kjøp. Har du ikke råd, ville jeg faktisk ha ventet... :smile:

 

Du må ikke presisere at du skal kjøpe heldempet på våpensøknaden..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en CZ455 American med ekstra løp i .17hmr for et år siden.

Av grunner jeg siden ikke begriper fikk jeg montert en vanlig demper på denne.

Angra siden dag 1, og leverte den til slutt inn for ombygging! :lol:

Jeg hadde uten tvil gjort det igjen! Bare elsker denne børsa.

Skal alltid ha en slik i garderoben min, til evig tid.

Og jeg hadde kjøpt heldempa igjen og igjen og igjen om jeg måtte! :winke1:

 

Stokken blir nok ene og alene smak og behag, slik jeg ser det.

Er veldig godt fornøyd med min American trestokk.

 

Lykke til med valget!

Velger du heldempa kan jeg ikke tro du vil angre.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar gutter! Det var vel for å være ærlig de svarene jeg håpet på.

Ja, jeg ser absolutt monn i å ha en så kort børse som mulig, og siden jeg har lagt av 10.000 til formålet, så får det bli slik. Optikk og tilbehør får man ta når det høver, har en BSA sweet 22 som kan flyttes over fra gamlebørsa inntil videre.

 

Da blir det å sende mail til Alm for å avtale!

 

Takktakk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg siterer fra en annen tråd hvor jeg skrev om Alm sine heldempede rifler.

 

Mye av den gode dempingen på en heldempet salongrifle ligger i at løpet er portet med 8 hull ca 20 cm etter kammeret, det ventilerer kruttgass inn i fordemperen som omslutter pipa. Dette senker kulehastigheten en smule samt at fremre demper får mindre gass å fange opp, mao stillere.

 

Har etter hvert sammenlignet med mange andre vanlige demperer på markedet, ingen er i nærheten når det kommer til lyddemping. Den gode dempingen har flere ganger gjort at jeg har kunnet plukke flere fugler fra samme tre uten at de stikker, 3 skjærer er rekord til nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kjøpte en CZ455 American med ekstra løp i .17hmr for et år siden.

Av grunner jeg siden ikke begriper fikk jeg montert en vanlig demper på denne.

Angra siden dag 1, og leverte den til slutt inn for ombygging! :lol:

Jeg hadde uten tvil gjort det igjen! Bare elsker denne børsa.

Skal alltid ha en slik i garderoben min, til evig tid.

Og jeg hadde kjøpt heldempa igjen og igjen og igjen .

 

Oi heldempet i 17 hmr. Kunne tenke meg en selv mulig i 22 magnum da. Må være en fin rifle og krever bilder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo ingen problem å heldempe en av de grovere kaliberene også.

Men effekten blir liksom ikke helt den samme, i og med at de uansett vil bryte lydmuren

og man vil få ganske mye smell likevel.

Men en kort og heldempa .17hmr hadde vært meget hendig...

Fillern, nå gir du meg idéer her!

:shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke merket noe til rust i min børse, og denne har jeg hatt en del år og skutt mye med. Det er mindre mengder nitrøse gasser som dannes i en 22, dette sammen med at kulene har et lag med fett som spres innvendig i løp og demper er med på å holde rusta unna.

Men et vist vedlikehold anbefales da det bygger seg opp med bly og kruttrester, særlig i den første demperen nærmest kammeret. Skyter uansett fort et par tusen skudd mellom hver puss så kritisk er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei gutter, og takk for mye nyttig svar! Søknaden min er nå på vei til Alm, hvorav en "american" heldempet med .17hmr-løp er bestillt.

 

Nå har jeg et par andre spm. Som jeg har prøvd å lese meg frem til svar på, men ikke er helt klok på enda.

 

1: Forstår det slik at avtrekket ikke er helt 100.. Det prates om Timney og Yodave. En som meg, som ikke er hverken mest kresen eller erfaren, vil jeg antagelig bli godt fornøyd med Yodave i første runde?

 

2: dette med 2fot, kan jeg bare kjøpe en harris, og gjengene i stokken er "standard"?

 

3: siden dette er en heldempet kar, og .17hmr-pipa antageligvis er std, hva skal jeg velge på Boyds hjemmeside? Jeg vil ha en tacticool-stokk, men fatter ikke helt hva jeg skal velge der inne.. Tacticoolen vil vel gjerne helst bli brukt med .17hmr, men jeg er usikker anyhow..

Link to comment
Share on other sites

1. Yodave blir du nok meget godt fornøyd med, personlig ser jeg ikke poenget med å bruke så mye mer penger på et timney avtrekk til en CZ 455 når yodave kitet er mer eller god nok.

 

2. Vet ikke helt hva du mener med gjengene i stokken, en Harris tofot og dens mange kopier festes i reimfeste på børsa. Så har du reimfeste, så passer tofoten. Tas av og på lett som bare det.

 

3. Pipa er standard ja, men du kan fint velge "varmint barrel channel" e.l. det blir bare mer klaring rundt løpet, som kun er en positiv ting. Uansett har det ikke noe å bety hva du velger siden du skal ha heldempet løp, og må uansett ta ut en del treverk i løpskanalen for å få plass til demperrøret. Dette kan du gjøre selv, eller få alm´n eller en annen børsemaker til å gjøre for deg.

 

:winke1:

 

edit: Ser du skal bruke stokken på 17. hmr løpet som ikke er heldempet, så da kan du se bort fra siste del i nr. 3 :oops::)

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for gode råd og svar her. En CZ 455 er på vei! Det ble syntetisk stokk, da american var utsolgt! Menmen, man får kjøpe ny stokk om det blir alt for galt!

 

Så igjen, takker! Dere er skyld i at enda en CZ-eier eksisterer! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, og litt research var alt som skulle til..

 

Har nå opprettet konto hos jetcarrier. Der leser jeg at våpendeler er forbudt..? Men dette gjelder kanskje ikke stokker? På beskrivelse må jeg jo nesten være ærlig å skrive at det er en "tacticool" riflestokk?

Link to comment
Share on other sites

Liten update på deler: Bestillte et avtrekk fra yodave for litt over 1 uke siden, tror det var lørdagskvelden. Dette ankom hjemmet idag. Kjapt og knirkefritt!

 

Tips til andre som kjøper derifra er at man får vist ikke noe bekreftelse. Siden jeg er på havet så la jeg dette på vent i bakhue, men fader`n var på luren idag og meddelte at det var ankommet. Kjempegreier! :)

Link to comment
Share on other sites

Update på stokk: "In transit" ifølge Jetcarrier, hvilket jeg tolker at pakken er på vei over dammen, eller allerede fremme. Neste steg på denne turen skal være tollen, og da er saken isåfall grei. Kviteringen ifra Boyds mottok jeg 25. Januar, så da går det isåfall radig i mine øyne. Mer info kommer når jeg vet mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat fått min stokk. Den ankommer Norge, JetCarrier / Magmum tar seg av fortolling.

Den blir nok kr 0, men det blir ett lite tillegg for Mva. Så blir den sendt videre.

 

den totale prisen blir vel 1100-1200kr for stokken. Jeg kjøpte 2 stk, så de endte på 1150kr stk.

Link to comment
Share on other sites

Riktigriktig! Mottok faktura ikveld. Den er anNorge, ikke underlagt noe toll, men mva. som nevnt. Med frakt og hele hopprennet kommer det seg på 1131nok så langt.

 

Blir interessant å se om denne stokken er brukbar. Synes for å være helt ærlig at dette er billig jeg. Forutsatt at den er brukbar selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Noen som vet hvorfor alm ikke vil lage heldempet løp i 22 wmr eller 17 hmr? Hadde vært kjekt med et slikt løp i 22 wmr for min del istede for vanlig demper på løpet.

Og ja jeg vet det ikke går å heldempe 22 wmr eller 17 hmr.

 

Eventuelt er det andre som kan lage slike heldempede løp?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er i samme "problemstilling" som trådstarter her, og tenkte å høre med dere som har heldempet 22LR ift. vedlikehold? (løpspuss, rust osv.) Hvordan er dette sammenlignet med vanlig løp med frontmontert demper? Har hørt flere som sier at de har slått fra seg ideen om heldempet pga. nettopp dette med tungvindt vedlikehold, rustdannelse inni demperen, tungvindt demontering av demper osv.

 

Noen erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei gutter! Long time no see! Det er slik det blir når man er såpass fornøyd som meg, og har brukt tiden på skyting og forsking istedet for nettet! :)

 

Skal prøve å svare så godt jeg kan på noen spm. her.

 

1. Jeg konkluderer med at det alltid vil finnes en heldempet CZ455 i min garderobe! Den er bare herlig! Den går godt og er behagelig å skyte med. Dog er det 2 punkt jeg er litt usikker på i ettertid. Det ene er dette med løpsskiftesystemet og denne stokken. Med den org. .17HMR-pipa blir det et hav av plass rundt den og stokken. Ikke noe "galt" med det, men ser jo helt rart ut. Samt om man dulter borti noe så har den lang vandring før den får støtte fra stokken. 2. Jeg tar jeg meg selv i det at jeg skulle gjerne hatt begge løp montert samtidig.. Plutselig er kråkene 100m borte, noe jeg syns blir langt nok for .22lr. (innskutt på 60m) I neste øyeblikk er det trening på timeplana, og .22lr er i sitt ess.

 

2. Boydsstokken kjøpte jeg med "Bull-barrel", hvilket ble "for mye" plass for .17hmr-pipa, og for liten plass for det heldempede løpet. Jaja.. Kan byttes/selges når jeg går helt lei. Den er dog fin og god å skyte med.

 

3. Løpspussen er enkel nok den. Etter hver skyting (mer enn 20-skudd-ish) skrur man av mutteren i forkant av løpet og drar av demperrøret. Dermed renser demperen seg selv. Etter 5-800skudd demonterte jeg løpet, satte det i en pøs med diesel over natta. Skrubba litt med en tannbørste dagen etter for å løsne kruttslammet rundt om i demperen der inne. Blåste så rent med kompressor, smurte lett med olje og satte sammen igjen. Selve løpet ser jeg ingen grunn til å "pusse" på en .22, i dette tilfellet er det kanaler og kriker og kroker i dempersystemet som er viktig. Dog drog jeg gjennom en pusselapp for å få ut dieselrester, og en lapp som var legg smurt med olje.

 

4. Du som spør hvorfor alm ikke heldemper .22wmr/.17hmr svarer jo egentlig selv. Det går ikke. Samt at disse kalibrene er avhengig av lengre pipe for å fungere slik de skal.

 

Børsa er hendig og lett! Blir nok den siste som forsvinner fra mitt eie.

Link to comment
Share on other sites

Spm: Jeg har nå lagt ut boyds-stokken under selges "randtenning". Jeg ønsker en std. stokk. Dersom jeg ikke får noen bytteforslag blir jeg å bestille en ny stokk fra boyds, av typen "rimfire hunter", og i den sammenheng er jeg ute etter et synspunkt: Thumbhole eller std. pistolgrep?

 

Formålet er jakt, enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...