Jump to content

Valgets kval. Weihrauch eller Diana?


SPESOPS

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ett kraftig kvalitets luftgevær som gir mest mulig anslagsenergi (fpe) på 30m+++.

Geværet skal være kal. 4,5mm og treffsikkert, jeg skal bruke de tyngste kulene geværet vil trives med og også montere kikkertsikte på det. Prisen behøver ikke tas med i betraktning, jeg skal ha det beste av de som er nevnt.

Etter å ha lett lenge står valget mellom disse:

 

Diana 350 Magnum, Diana 460 Magnum, Diana 52, HW97K, HW95, HW90, HW80 og Hatsan BT 65 Elite SB.

 

Hvilket gevær vil dere anbefale? Kom gjerne med fordeler og bakdeler da jeg ikke har noen erfaring med disse selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke egne erfaringer med noen av disse, men jeg har gjort mye research på nett. Og en gjenganger er hw97k. Mange som mener det er den beste fjær-rifla som er på markedet. Jeg har i hvert fall bestemt meg for den, men først blir det ny salongrifle :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Diana 48 (samme som 52 med annen stokk) og HW97K og det er uten tvil HW97 jeg liker best. Meget kort og kompakt med deilig balanse og stokk, fantastisk avtrekk som gjør de fleste andre våpen misunnelige. Rent presisjonsmessig så er nok Diana 48 like bra, men feelingen når man legger opp HW97 til kinnet er så mye bedre. Diana har litt mer power, men det trenger ikke å være bare positivt med tanke på skytefølelse, og kan gi mer vibrasjoner/vridning og uro i skuddet.

Hatsan sine fjærbørser har meeeeeeget frynsete rykte, bare gå inn på www.airgunworld.org og søk på Hatsan så har du ikke lyst på det lenger :?

Link to comment
Share on other sites

Jo HW97 har fått mye skryt så blir muligens en slik.

Etter hva jeg har forstått så er diana sine kraftigere og weihrauch sine mere presis.

Hatsan sine fjærbørser har jeg ikke hørt mye bra om, men den BT65 som jeg nevnte er pcp og har fått greie omtaler, eneste minuset er at den er så j…. dyr.

Link to comment
Share on other sites

.........

Hatsan sine fjærbørser har jeg ikke hørt mye bra om, men den BT65 som jeg nevnte er pcp og har fått greie omtaler, eneste minuset er at den er så j…. dyr.

 

Game-on har 40% avslag på alle Hatsanprodukter i dag 7 desember. Julekalendertilbud.....

Link to comment
Share on other sites

Bestilt! :-) Har ønsket meg denne i lang lang tid.

 

Ble Hatsan BT-65 Elite SB LW med lyddemper, bipod og håndpumpe.

Har hatt den liggende i handlekurven deres leenge, men prisen var da på rundt 9500.-kr, som var mer enn jeg ville bruke.

Har også bestilt Eun Jin 16,1 grain kuler fra Sandefjord paintball som jeg tror passer utmerket til rifla, de har fått mye skryt.

 

For info så er denne rifla solig bygd, kraftig og presis. Med bra kikkert knuser den lett vinflasker på 100m.

Anslagsenergien med tunge kuler er i området 30-40 FPE som jeg tror er noe av det kraftigste man finner i 4,5mm.

 

Skal måle den med kronograf når jeg mottar den og blir å poste resultatet her.

 

Her er ett par flotte videoer begge i 4,5mm:

 

" target="_blank" target="_blank

 

" target="_blank" target="_blank Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja regner med det men den er lettere å drasse med når zombie apocalypsen slår til ;-) Har dykkertank allerede som er klargjort med quick connection line for fylling av HPA tank, trenger vel kanskje en overgang for å bruke denne på Hatsa`n?
Bestilte overgangen etter kommentaren din :lol:
Link to comment
Share on other sites

Har sjøl hatt både Diana 350 magnum og HW 97K,begge i 5.5mm.

Begge er kvalitetsvåpen,men eg anbefaler HW 97K.

350 magnum blir veldig framtung og lang,men kraftig som fy.

HW er kortere,bedre anlegg og grep på stokken.

HW 97 er veldig lett å lade,og veldig god presisjon.

Kommer til å kjøpe meg eit nytt HW 97K så snart sjansen byr seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Jeg har Diana 52 og HW 80. Disse er jeg svært fornøyd med. Diana 48/52 er berømt for sin kraft og presisjon. Mitt gevær skyter nesten hull i hull, og det med en utgangshastighet på 300 M/S (JSB 0,547 g 4,52 mm). HW 80 er glimrende med Baracuda Match 0,69g, spes på lengre avstander. Hatt HW 90, men problemer med sikring, også hatt Diana 460 Magnum, ikke fornøyd med den, da er Diana 350 Magnum mye bedre. Ellers synes jeg HW har bedre avtrekk enn Diana. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Den siste uka har jeg viet til å sjekke ut tilgjengelige luftgevær i nærmarkedet, og jeg har klådd på en rekke modeller i ulike prisklasser (unntatt Diana). Generelt er inntrykket et bedritent (unnskyld ordbruken) avtrekk, som etter min vurdering i verste fall kan ha negativ treningseffekt. Fellesnevneren er tunge/harde avtrekk med mye vandring/kryp, opptil 8-10 mm. Og selv de modellene som oppgir justerbart avtrekk blir ikke nevneverdig bedre av å skru på justeringsskruen. Men i dag fikk jeg prøve et Weihrauch HW95 L. Da var jeg solgt! Har satt på et Vector 3-9x40 kikkertsikte, så nå ser jeg fram til trening med mening😄. (Ja, det kostet skjorta ift. Mikke Mus-modellene, men jeg regner med svien gir seg snart.)

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Sølvrev said:

Den siste uka har jeg viet til å sjekke ut tilgjengelige luftgevær i nærmarkedet, og jeg har klådd på en rekke modeller i ulike prisklasser (unntatt Diana). Generelt er inntrykket et bedritent (unnskyld ordbruken) avtrekk, som etter min vurdering i verste fall kan ha negativ treningseffekt. Fellesnevneren er tunge/harde avtrekk med mye vandring/kryp, opptil 8-10 mm. Og selv de modellene som oppgir justerbart avtrekk blir ikke nevneverdig bedre av å skru på justeringsskruen. Men i dag fikk jeg prøve et Weihrauch HW95 L. Da var jeg solgt!

 Det er to justeringsskruer på Weihruach sine Rekordavtrekk, den store, synlige justerer vekta. Det er en annen liten skrue som justerer kryp, da må du ta av stokken. På ett av mine var det masse kryp fordi den var justert veldig "trygt", men det ble strøkent etter en rask justering.

Link to comment
Share on other sites

pondus63 skrev (14 timer siden):

Denne har vel 100yds parallax ? Ville valgt et med variabel AO til luftgevær

Ja, ser den, men fikk en grei handel:winke1:. Treningen vil primært omfatte skyting på blink med avstand 10-15 m. God kolbehøyde og lav kikkertmontasje vil forhåpentlig bidra til noenlunde lik øyeplassering fra skudd til skudd, så jeg tror ikke parallaksefeil vil få noe særlig utslag. Men det har kanskje du noen tanker om?

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (12 minutter siden):

Treningen vil primært omfatte skyting på blink med avstand 10-15 m. God kolbehøyde og lav kikkertmontasje vil forhåpentlig bidra til noenlunde lik øyeplassering fra skudd til skudd, så jeg tror jeg ikke parallaksefeil vil få noe særlig utslag. Men det har kanskje du noen tanker om?

Dette har jeg nokså mye erfaring med. "Noenlunde" holder ikke.
"Vanlig" kikkertsikte, parallaksefri på 100m fungerer IKKE for meg på 10-15-25m. Ikke "dårlig", men "ikke". For meg er det ubrukelig og meningsløst. På 10-15m skyter man uten videre bedre med vanlige åpne sikter enn med kikkertsikte med 100m parallakseinnstilling
Det har ingenting med skarphet å gjøre, det er parallaksefeilen som ødelegger. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (16 minutter siden):

Nå er jeg helt åpen for at det er jeg som har oversett noe, har unormalt syn eller gjort noe feil - men jeg opplever at med EFR-sikter som kan justere parallakse helt ned til ca 10 meter så blir det en helt annen skarphet på korte hold. I tillegg til å fjerne parallaksefeil, altså. 

Nei du har ikke oversett noe.

 

De er mulig å lage et sikte slik at man justerer parallaksefri avstand uten at man også får fokusert bedre på blinken, men det ville vært ganske teit, da det er teknisk like lett å få skarpere bilde av blinken samtdig

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Har du prøvd å legge kikkerten i ro, flytte øyet i utgangspupillen, og se hvor mye retiklet flytter seg på 10-15m?

 

K
 

Ved 3X ingenting men ved 9X en god del, og da er det og som og se blinken gjennom en rute full av dugg

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 timer siden):

Dette har jeg nokså mye erfaring med. "Noenlunde" holder ikke.

Det holdt ikke for meg heller! Bildet nedenfor viser forsøk på innskyting i benk på 12 m avstand i hagen i går (ca. 15 skudd), riktignok med litt sidevind. Men samme f... hvordan jeg siktet var det kul klin umulig å få ett eneste skudd i sentrum av korset. Derfor måtte jeg krype til korset(!) i dag og få byttet til en kikkert med parallakse-juserting. Det gikk greit, og jeg endte opp med en Vector 3-12x44 med justeringsmulighet fra 10 yds til uendelig. Hører også med til historien at med det første kikkertsiktet var det litt utfordrende å fokusere slik at både trådkors og blink ble skarpt på 10-12 m. Lærte dermed leksa "the hard way", men likevel, også takk til innspill fra @pondus63 og @Skrueråmuttere.

image.jpeg.c94c4678218aaac2028e12961cabcd7b.jpeg

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@pondus63 RWS Super Field-kulene gikk tilfredsstillende i mitt våpen, her fra innskyting med nytt kikkertsikte på 12 m. Litt sidevind i dag også. Jeg sa meg fornøyd med tre skudd i tilnærmet samme hull i sentrum😊. Vi skal bl.a. bruke luftgeværet til å trene ulike skytestillinger på hytta, og da er det nok mer opp til skytteren hvor kula havner:winke1:.

image.jpeg.99eacc6a8c6e0066468bacfce07cc3f2.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...