Jump to content

Hund ute hele året....


thomasmart

Recommended Posts

Trenger synspunkter meninger.

 

Det viser seg nå at min datter på 6 år har utviklet kraftig allergi for hunden våres og den må ut av huset. Planen min er i første omgang å flytte den ut i ett anneks med tilgang til hundegård og muligheter for å komme seg inn i varmt rom om den ønsker det. Har vel ikke helt troen på at dette vil bli vellykket men må prøve en siste mulighet før den omplasseres eller blir avlivet.

 

Er det noen som har hundene sine ute året rundt og kan gi meg noen tips for å lykkes?

Er forberedt på å sove ute i annekset med hunden en god stund for å vende hunden til å være alene. Gå turer og aktivisere han som vanlig og tilbringe tid sammen med han på kveldene og i helgene.

 

Ettersom jeg ikke helt klarer tanken på å leve uten hund har jeg lyst til å kjøpe ny hund som ifra starten kan bo ute i annekset. Det blir da en hund til bruk til rådyrjakt ettersom det er den jaktformen jeg syntes er mest spennende..

 

Er det noen her inne som har hundeholdet sitt på denne måten?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Litt rase avhengig om de har pels nok kanskje, men de fleste får vell vinterpels om de blir påvendt.

 

Mine Laikaer bor ute året rundt, å har kun et uisolert hundehus å bo i.

Men ser de velger heller å begrave seg i snøen fremfor å ligge inne i huset når det er på det kaldeste. Ligger ofte på minus 30 i 4-6 uker i strekk her.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar...

 

Tenkte først og fremst på beagle eller drever da jeg har best erfaring mht rådyrjakt med disse. Usikker på om jeg ønsker å ha hundehold på denne måten jeg beskriver over. Hunden er jo ett flokkdyr. Vil den da føle seg som ett medlem av flokken? Vet jeg må være mye ute/sammen med hunden. sosialisere den med resten av familien osv. Vil den få ett godt liv på denne måten? Vet de ikke tenker som oss men men.....

 

Det er ettersom jeg har skjønt mer vanlig å ha hunder som laikaer, gråhund trekkhunder o.l ute hele året da disse er mer hardføre.

Link to comment
Share on other sites

Har alle bikkjene mine ute. Omtrent samme opplegg som du tenker på. Har ei gråbikkje, en Jamt og en Beagle. Hadde Beagelen inn de første tre åra, så flytta han ut. Blei litt sutring i starten men det gikk over. Blei ekstra stas når jeg fikk en hund, til moro med litt selskap. Mange rundt her som har hundene sine ute hele året, også drevere og beagler.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge hunden ikke var i huset ville hun bli kvitt plagene som sitter i luftveiene ifølge legen. Om den ikke fjernes vil veslejenta ha store sjanser på å utvikle astma. Har bestemt meg for å gi det ett forsøk å flytte hunden til annekset.

Flytter med jeg også for en periode. Hadde nok vært enklere med en hund som ikke var vandt til å være inne sammen med oss.

Link to comment
Share on other sites

Temperaturen i hundehuset må vera minimum + 10 grader.
Hvilken rase har du, eies - kinesisk nakenhund?

 

Mine hunder ligger ute, uansett temperatur. Det er viktig, hvertfall her ute ved kysten, at hundehuset er noenlunde trekkfritt. Og at åpningen er i ei slik retning at det horisontale regnet ikke når inn i hundehuset.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge hunden ikke var i huset ville hun bli kvitt plagene som sitter i luftveiene ifølge legen. Om den ikke fjernes vil veslejenta ha store sjanser på å utvikle astma. Har bestemt meg for å gi det ett forsøk å flytte hunden til annekset.

Flytter med jeg også for en periode. Hadde nok vært enklere med en hund som ikke var vandt til å være inne sammen med oss.

Hei. Litt på siden, men først ville jeg blitt 100% sikker på at jentungen faktisk var blitt allergisk mot hund. Hvordan er diagnosen stillet? Av hva slags lege? Med hvilke metoder? Har du forsøkt å fjerne hunden i feks en uke og sett om jenta blir bedre? Har jenta forsøkt noen form for medisiner?

Link to comment
Share on other sites

Ville også vært nøye med å skifte klær hver gang du har vært ute med hunden. San det høres ut som så tipper jeg hun vil få en gradvis bedring etter som dere får vasket ut hundehår og flass fra huset. Og etter erfaringer Lykke til med endringene og håper alt blir til det beste for hund eier og datter

Link to comment
Share on other sites

eies skrev:Temperaturen i hundehuset må vera minimum + 10 grader.Hvilken rase har du, eies - kinesisk nakenhund? Mine hunder ligger ute, uansett temperatur. Det er viktig, hvertfall her ute ved kysten, at hundehuset er noenlunde trekkfritt. Og at åpningen er i ei slik retning at det horisontale regnet ikke når inn i hundehuset.

 

Vi tøffe gutta med våre tøffe hundar kan gjerne ta ein konkurranse om kor kaldt det KAN vera i hundehuset :) Med tanke på at nybegynnarar les og plukkar opp tips på denne sida + at det finst (jakt)hundar med dårleg isolerande pels, meiner eg +10grader er eit kurant utgangspunkt. (At erfarne hundefolk - med hundar med god pels kan la det bli kaldare i hundehuset, er noko anna.) Men "romtemperatur" er uansett for varmt!

 

Elles er eg heilt einig i det "Jegermeistern" skriv om trekk og regn :)

Link to comment
Share on other sites

Temperaturen i hundehuset må vera minimum + 10 grader.
eies skrev:Temperaturen i hundehuset må vera minimum + 10 grader.Hvilken rase har du, eies - kinesisk nakenhund? Mine hunder ligger ute, uansett temperatur. Det er viktig, hvertfall her ute ved kysten, at hundehuset er noenlunde trekkfritt. Og at åpningen er i ei slik retning at det horisontale regnet ikke når inn i hundehuset.

 

Vi tøffe gutta med våre tøffe hundar kan gjerne ta ein konkurranse om kor kaldt det KAN vera i hundehuset :) Med tanke på at nybegynnarar les og plukkar opp tips på denne sida + at det finst (jakt)hundar med dårleg isolerande pels, meiner eg +10grader er eit kurant utgangspunkt. (At erfarne hundefolk - med hundar med god pels kan la det bli kaldare i hundehuset, er noko anna.) Men "romtemperatur" er uansett for varmt!

 

Elles er eg heilt einig i det "Jegermeistern" skriv om trekk og regn :)

 

Ro ro ro din båt.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

He he.....

 

Eg tykkjer det er kurant med +10 grader som ei generell nedre grense for temperatur i eit hundehus. (Med tanke på ulik pelskvalitet og ulik erfaring blant hundeeigarar)

 

At folk med god kompetanse, rikeleg med strø/halm.... han ha lægre temperatur, er sjølvsagt og. (Var visst vanskeleg, dette.....)

Link to comment
Share on other sites

De fleste som har drevet litt med jakthunder vet at de er ganske kresne på liggeplassen sin hvis de står fritt til å bestemme selv. At det er tørt og trekkfritt er et absolutt krav. Vi vet også at hunder er bygget på samme måte som oss, med muskler som trenger restitusjon etter en arbeidsøkt. En hund som kan strekke seg ut foran en ovn restituerer raskere enn en hund som krøller seg sammen for å holde varmen.

 

Ønsker man å få maks ytelse og flest mulig sesonger med hunden blir det enkelt: Kun det beste er godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor ute ved kysten hvor det sjeldent blir så himla kaldt, men det regner desto mer og blåser ikke minst, så kulden kjennes ganske bra til tider.

 

Mine hunder har hver sitt hundehus, men likevel trør de seg inn i samme huset (det må være himla trangt der inne :shock: ) og storkoser seg der. De har en stor hundegård hvor de er halve døgnet eller litt mer alt etter hvordan min arbeidsdag ser ut. Pelsen er fin og tykk og jeg har enda til gode å se at de fryser.

 

Om kvelden/natten ligger de mer eller mindre under dyna med undertegnede (jeg er en frysepinne så det er deilig med litt pelskooooz...).

 

Klart en hund kan være ute hele tiden; så lenge den blir aktivisert og er en del av flokken.

Link to comment
Share on other sites

Har jo mest å seie kva hund ein har. Eg har Samojed og denne søv ute heile året uansett.

 

Kun når det har vore regn og vind hunden har hatt det kaldt. Så lenge han kan komma seg inn under tak ein stad og ligge på noko som ikkje er steinkaldt går det fint.

 

Har faktisk om vinteren komme ut for å ta han inn om morninga funne han liggjande i snøen med bakparten nesten nedsnødd :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen. Regner med å flytte GS ut iløpet av uka som kommer. Varmeovnen er montert og feltsenga er flyttet ut. Har ikke helt den store troen på at dette kommer til å gå og er forberedt på å gi GS tid. Om det ikke går bra så blir det nok en stund uten hund desverre.

 

mvh

thomas

Link to comment
Share on other sites

Nok ein liten ting (kanskje litt seint for deg, men....) Trur me hadde suksess med å plassera hundegarden NÆR ingangspartiet. Då får hunden stadig kontakt med folk, og blir ikkje ståande å ula.

 

VISS hunden begynner å ula/gøy masse, so ta han IKKJE inn med ein gong. (Då vert "innkominga" lett ein belønning for å gøy) Ein liten vassprut dempar "ulydane" og trur ikkje hunden tek skade av det - so lenge han ikkje koblar vasspruten til eigaren (og heller ikkje då, trur eg).

 

Snakk med naboane om at de kan bli nokre dagar meg "stakkars meg lydar" frå hunden under tilvenninga. (Kva med å gi hunden selskap av ein annan hund - evt låna nokre dagar...?)

Link to comment
Share on other sites

Er enig med eies her angående at man ikke skal gi hunden oppmerksomhet når den bjeffer i hundegården. Avstraffing med vann eller andre ting har etter min mening bare negative virkninger. Gradvis tilvenning er nøkkelen. Start med korte økter og hent ut hunden når den er stille. Den må ikke få belønning i form av noe oppmerksomhet når den bjeffer i hundegården.

Link to comment
Share on other sites

Veldig einig at ein skal vera særs varsam med å bruka straff. Men viss ein står framfor avliving (eller omplassering...) av hunden pga av at han bråkar i hundegarden, då ville eg absolutt prøvd med nokre vasskvettar eller liknande "straff". Det går an å arrangera ein situasjon slik at hunden ikkje koblar det til eigaren.

 

Men til vanleg 100% mjuke metodar!

Link to comment
Share on other sites

Null problem med Beagler som er ute hele året. De utvikler en pels som er i en helt annen klasse enn den tynne pelsen de har ellers og tåler lave temperaturer fint. Minimum +10 grader i et hundehus? Bare tull spør du meg hvis du ikke har en hund som svært sjelden er utenfor husdøra. 10 grader er en helt kurant temp å ha i hundehuset men de tåler (og trives godt) med lavere temperaturer enn det.

Link to comment
Share on other sites

Har en gårdshund med kort pels, ca 10 kg. Pelsen minner mye om den som pointere har. Har nylig bygget nytt isolert hundehus til denne, og lurer på laveste temperaturgrense det bør være til en slik hund inne i hundehuset? Den blir jo liggende der inne uten noe aktivitet...noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...