Jump to content

Lette kaliber 30 kuler, hva og hvor?


høggern

Recommended Posts

Jeg ser etter rimelige og lette kal 30 kuler, kuler som er lettere enn 140 grs, og som jeg har tenkt å bruke til mengdetrening. Grunnen er å kunne bruke 7,62 pipa til sauern og samtidig få rekylen ned på 6,5 nivå. Vanlige matchkuler som selges her i kongeriket til "normal pris" er vanligvis 140 grs eller tyngre.

 

Alternativene jeg vet hvor jeg finner er:

-div fra berger fra hjemmelading og midway(alt for høy pris for mengdetrening)

-div sierra, bla MK 135 grs fra hjemmelading (de fleste har alt for høy pris for mengdetrening)

-lapua 123 grs fmj fra landrø og jaktdepotet det er en mulig kule, den kan man få for ca 2,50 pr stk.

-sierra 110 grs fra hjemmelading, ca 2,40 pr stk.

-hornady 100 grs fra hjemmelading, koster 2,- pr stk.

(den siste er en short jacket og den er jeg skeptisk til. )

 

Noen som vet om noen 30 kal kuler som er lettere enn 140 grs (helst 110-135 grs) som ikke koster skjorta?

Link to comment
Share on other sites

Kuler under 140 grs ;)

Om bare pris var et tema hadde jeg kjøpt nosler CC fra jaktdepotet. De har vanligvis norges billigste matchkuler i det kaliberet. De er tilogmed billigere enn de s&b kulene der som jeg er helt sikker på ikke har samme presisjon. Men de er desverre for tunge for akkurat dette prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Så vektgrensen vel sent :| S&B er vel allerede prøvd og erfaringen etablert ved DFS trening. Prosjekt mengdetreninng med lette kaliber 30 kuler, som nå skal gjennomføres, blir interessant å få vite fra i ettertid. Lykke til med prosjektet, kulevalg og vekter.

Link to comment
Share on other sites

Lapua 123 grs er den beste av de skikkelig lette sammen med V-Max.

 

Lette matchkuler er det jo ingenting som heter og ergo blir dette sært. Sært og billig henger dårlig sammen ;-)

 

1000pk med 123 grs er som Scenar L i pris omtrent. Ikke rasende billig men anstendig.

 

Billigste av de bra kulene tror jeg er 110 grs Hornady FMJRN til 30 US. Den er i det minste bra laget og er mulig å få i bulk. Foran 25-27grs med N110 er den under rekruttnivå rekylmessig

Link to comment
Share on other sites

Satt meg ned å tenkte litt.

Hva har jeg fra før?

Jeg har noen 110 grs us carabin kuler (visstnok produsert av hirtenberger), kjøpt inn for 10 år siden da de kosta under 1 kr pr stk, de skal selvfølgelig prøves nå også(de er prøvd før og man får samlinger som holder innertiern på 100m med flere ladninger). Problemet er at disse kulene får jeg ikke kjøpt flere av. Så selv om de funker, finner jeg ikke fler av de. Men jeg kan jo prøve carabin kuler fra andre produsenter.

 

123 grs lapua FMJ er prøvd tidligere. Det er en god kule på 1-200m, en god kandidat.

 

140grs nosler CC er og en god kule. Men egentlig ser jeg jo etter en kule under 140 grs ;)

Men noslerkula er hittil den som er nærmest kravene. Selv om den er litt for tung. Den er billig og veldig presis. Hva mer kan man ønske? Ja, at den var litt lettere, det var jo poenget her ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

100grains Lapua HPCE virker fint. Litt følsom for vind men ellers ei fin 100meter kuler.

123 FMJ har du jo testet så trenger ikke si mere om den :wink:

Remington 110grains SP og FMJ(.30 us carabin kuler) Gikk veldig godt i 30-30win(ca 30mm på 100meter) har ikke testet i 308/30.06 men vil tro de virker godt der også.

110grains V-max(hornady) og Varminter(sierra) er også gode, men litt dyre til masse skyting :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt de der fra Midway, til pistol da, men likevel.

Er noen år siden sist, men jeg har også kjøpt en del H&N kuler av samme specs fra Holstad våpen, og de fikk jeg for 54 øre for et drøyt år siden mener jeg å erindre :-)

 

 

Edit: aldri tenkt på å bruke dem i 308/30-06.

Kan jo donere deg noen (50) til testing mot at du legger ut resultatene!?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne kula her til en slik pris:

http://nettbutikksandnesarms.mamutweb.com/Shop/Product/REMINGTON-BULLETS-32-ACP-71-gr-FMJ/MI%20232468

 

 

Har ladet den der til .32 revolver og den er liten og puslete. Tror du får problemer med stabiliteten i en riflepatron. De var ikke ikke vellykket som "Hot Rod" til .32 Mag i allefall.

 

Men hva med en .25 eller .22 i en plastkopp ( sabot ) ? Da kan du få virkelig lette kuler med fornuftig forhold mellom kaliber og lengde. Sabots får du kjøpt fra USA for "knapper og glansbilder".

 

Det store spørsmålet er vel hva som er viktigst, lett ultrahurtig kule eller pris? Hvis det går på pris ville nok militær overskuddsammo bli det billigste. Kjøpte Sør Afrikansk 308W for noe over en krone pr pang for noen år siden. Prisen er sikkert høyere i dag men skulle tro det var mulig å få slik ammo for under 4 kroner/pang.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet den der til .32 revolver og den er liten og puslete. Tror du får problemer med stabiliteten i en riflepatron. De var ikke ikke vellykket som "Hot Rod" til .32 Mag i allefall.

 

Men hva med en .25 eller .22 i en plastkopp ( sabot ) ? Da kan du få virkelig lette kuler med fornuftig forhold mellom kaliber og lengde. Sabots får du kjøpt fra USA for "knapper og glansbilder".

 

Det store spørsmålet er vel hva som er viktigst, lett ultrahurtig kule eller pris? Hvis det går på pris ville nok militær overskuddsammo bli det billigste. Kjøpte Sør Afrikansk 308W for noe over en krone pr pang for noen år siden. Prisen er sikkert høyere i dag men skulle tro det var mulig å få slik ammo for under 4 kroner/pang.

Sabot er uintressant. Det skal være mantlede kuler.

Jeg er ikke ute etter billig ferdigammo i denne tråden, men er ute etter kuler som helst veier mellom 110 og 139 grs. De 71grs kulene kunne vært morsomt å testa, egentlig bare for å teste.

 

Høy hastighet er ikke egentlig noe tema her. Kulene skal benyttes på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bruke 140 CC kula og en middles dose N-110

du vil enkelt komme ned mot 650 ms med 22 grains.

Ei kjapp QL simulering med ei 135g HPBT sierra kule viser at 33 grains er max(med N-110 krutt). og det gir ca 850ms i ei 66 cm pipe.

 

Har super erfaring med div 110 grains kuler til jakt, men dem krever litt kjappt krutt. 130,133. Eller jeg har brukt middels kjappe krutt.

N120-135 har vanligvis ett stivere prisnivå kontra N-110 krutt

Link to comment
Share on other sites

Da kommer litt info fra testing med remington 110 fmj kulene.

Kan starte med å si at ingen av de ladningene jeg testet ut ga meg tilfredsstillende presisjon. Alle ladningene ble skutt på 200 meter. Mitt krav er at 5 skudd skal holde tier/innertier, da skutt liggende med tofot og kolbesekk. Mest spredning hadde jeg med de slappeste N140 ladningene. Her spredde jeg i nesten hele svarten. Jeg noterte meg at det var en tydelig forbedring i presisjonen når jeg gikk over til raskere krutt og også når mengden krutt økte. Jeg skal fortsette å teste ut, men forventer å ligge opp mot maks for å nå dit jeg vil.

Med både N135 og N130 ble det litt soting på hylsehalsen på de mildeste ladningene, dette ga seg på nesten helt på 45/43 grain.

Ingen av ladningene er desverre kronografert.

 

Ladedata brukes på eget ansvar. Selv om de oppgitte ladningene var trygge i mitt våpen, behøver ikke det å være trygt i ditt våpen. Undertegnede påtar seg ingen ansvar!

Våpen: Blaser R8 308win

Hylse: Lapua (skutt 1 gang)

Tennhette: Federal 210

 

Krutt: vihtavuori N140

44 grain

45 grain

46 grain

47 grain

 

Krutt: vihtavuori N135

42 grain

43 grain

44 grain

45 grain

 

Krutt: vihtavuori N130

40 grain

41 grain

42 grain

43 grain

Link to comment
Share on other sites

Mulig de ikke funger noe særlig over 100 meter+. Tanken min var å ha en lett butt .30 kule, helst i rolig fart, til toppjakt ut til 200 meter. Bommer jeg så flyr ikke like langt som de tyngre. Mindre rekyl gjør heller ikke noe :winke1:

 

Jeg målte ikke samlingene (skøyt på elektronikk). Beste samling hoppa mellom innertier og ut i 9. Det gikk både høyt og lavt, men alle skuddene fløy ut på samme side

Link to comment
Share on other sites

Takk for infoen :)

Det er ikke Kongsberg skiver. Jeg husker ikke merke i farta. Går sikkert ann å få s-s på de jeg brukte, men det har jeg ikke satt meg inn i.

I og med at alle ladningene hadde generelt stor spredning (de dårligste dansa rundt i hele svarten på alle kanter) så klarer jeg ikke å slå meg til ro med de "beste" ladningene. Må som sagt teste ut litt mer. Mulig jeg har for store forventninger her, men funker de ikke går jeg opp til Lapua 123 grain. Nå skal jeg så klart ikke legge skjul på at skytteren i dette tilfellet kan innvirke en del, men med slikt stødig oppsett som jeg skyter med har jeg da tidligere klart å putte 5 skudd i innertier på samme avstand.

 

PS: jeg satte opp en pappskive på 70 meter for å se at det ble runde hull i skiva, og at kulene ikke tumblet. På den avstanden var allt som det skulle.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Litt oppdateringer.

 

Jeg har ladet opp noen pakker ammunisjon nå i helga. (308 win er for ordens skyld kaliberet.)

 

Jeg fikk noen H&N kopperbelagte kuler for .32 pistol, siden disse kulene er beregnet på pistolhastigheter så ladet jeg to testladninger med en liten dose N320(det var det kjappeste kruttet jeg hadde for hånden), 10 og 13 grs er ladet klar for test. Jeg mistenker at 13 grs kan gi litt for mye fart for kula (600 msek i følge QL). Siden kula er kort satte jeg den bare med 4-5 mm kulehold.

 

For resterende kuler velger jeg å bruke vanlig riflekrutt. Jeg valgte et krutt som er middels kjapt, N530. Det er det kjappeste kruttet man kan få til "skytterlagspris", og koster ca 500 kr /kg. Jeg justerte kruttmålet inn på 42 grs (som er en ladning som jeg vet jeg kan benytte helt opp til 150 grs kuler) å ladet deretter følgende kuler foran dette kruttet:

 

Lapua 100 grs HP

Hirtenberger 110 grs FMJ RN

Sierra 110 grs SP RN

Sierra 110grs HP

Hornady 110 grs V-max

Lapua 123 grs FMJ

Sierra 125 grs SP

RANO 146 grs D-spiss ( FMJBT)

Alle kuler ble satt med ca 1 kaliber kulehold, noe som gjore at feks 110 grs RN kulene så morsomme ut.

 

Når ikke nettene er så lange mer, å kulda heller ikke sitter så godt, skal jeg ut å prøve disse kreasjonene på en 100m bane.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har vært litt travelt i vår, men var på banen i går å testa H&N kulene.

På 100m så samlet 13 grs ladningen innenfor 10ern (dvs ca 5 cm). rekylen var fraværende, smellet var lavt og farta var 660 msek i følge fartsmålern min.

10 grs ladningen hadde bittelitt mer spredning (der kom det noen slengere som åpna samlingene til litt over 5 cm), farta var her 540 msek.

 

Når ting roer seg litt ut i juli så skal jeg teste den resterende ammoen jeg har ladet opp med lette kuler. :)

Link to comment
Share on other sites

Du har selv nevnt og testet Lapua 123 grain. Jeg kan for moroskyld nevne at en bekjent av meg vant Nordisk i benkeskyting en gang (i Sverige), det er en del år siden nå. Han vant med denne kula og det var flere som sverget til denne den gangen. Husker jeg ikke feil så var det en 6mm. samling som det sto repekt av. De ladet litt spesielt forsto jeg, C.O.L. kula i bommene.

Patronen var en .308. Rifla husker jeg ikke hva var. Selv har jeg skutt en del med denne kula og ser potensialet, den er også i en cuting edge versjon som stanser ut noen aldeles nydelige runde hull i skiva. Noen liker den også til toppjakt. Noen 300 meters kule tviler jeg litt på at den er.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg og mr. Chrony Alpha vært en tur på skytebanen.

Sauern med 67 cm løp ble benyttet til testinga.

Som nevnt tidligere brukte jeg 42 grs N530 på alle ladninger. Alle serier er 5skudd.

 

Følgende ble testa i dag:

-Lapua 100 grs HP CE, 912 msek og samling bedre enn 25 mm. Godkjent :)

 

-Hirtenberger 110 grs FMJ RN, 887 msek og samling bedre enn 30 mm. Godkjent :)

 

-Sierra 110grs HP, 884 msek og samling bedre enn 25 mm. Godkjent :)

 

-Hornady 110 grs V-max, 886 msek og samling bedre enn 25 mm. Godkjent :)

 

-RANO 146 grs D-spiss ( FMJBT), 852 msek og samling bedre enn 30 mm. Godkjent :)

 

-Nosler CC 140 grs, 858 msek og samling bedre enn 20 mm. Godkjent :)

 

-lapua 123 grs FMJ, 880 msek og samling bedre enn 25 mm. Godkjent :)

 

Er enda et par kuler jeg skal teste. Det var både enkelt og praktisk at alle kulene kunne lades med samme mengde krutt. Rekylen på 110 grs kulene var behagelig, nesten som med 6,5 baneammo med 7grams kuler.

Link to comment
Share on other sites

 

Men hva med en .25 eller .22 i en plastkopp ( sabot ) ? Da kan du få virkelig lette kuler med fornuftig forhold mellom kaliber og lengde. Sabots får du kjøpt fra USA for "knapper og glansbilder".

 

Sabot tanken har spist seg fast i hodet. Noen som vet hvor man får tak i slike?

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...