Jump to content

AR - bygge selv eller kjøpe ferdig?


JoeHugin

Recommended Posts

Jeg hadde egentlig tenkt å holde kjeft til ting var i orden hos Kripos/POD , men siden vi er nevnt flere ganger gjennom tråden må jeg vel nesten svare.

Vi selger ikke JP.

Vi selger ikke DPMS lenger.

 

Vi kommer til å åpne salg på ADC rifler i nær fremtid.

Ett eksemplar er allerede på Kripos for typegodkjenning.

Mer info kommer når dette er klart.

I mellomtiden tar vi imot bestillinger på uppere/deler og evt. forhåndsbestilling av rifler.

 

Mer informasjon på http://www.adccustom.com" target="_blank

 

Enjoy! :wink:

 

Takk for info. :)

Blir spennende å sjekke ut!

Link to comment
Share on other sites

trådstarter: lån prøv, føl, test. det er det best ikke sikkert de "beste" riflene passer din stil. og ta mye med en klype salt mange som ikke har ar og uttaler seg, bare lest mye på forumet.

 

fn g1: fikk du prøvd den? italiensk? hvordan er den i forhold til jp? pris?

 

Har ikke skutt med den, tafset på den på IWA kikket både innvendig og utvendig, og ble veldig havesyk ;) Fremstår som meget pent arbeid, gjennomtenkte detaljer, og aller best, de har tenkt, ikke bare kopiert. Italiensk ja.

 

hvordan har de tenkt? hva er nytt?

Eneste nye jeg ser er finger grooves på magasinbrønnen.

Alltid spennende med nye løsninger og forbedringer derav spørsmålene, venter i spenning på tafsemulighetene.

Link to comment
Share on other sites

trådstarter: lån prøv, føl, test. det er det best ikke sikkert de "beste" riflene passer din stil. og ta mye med en klype salt mange som ikke har ar og uttaler seg, bare lest mye på forumet.

 

fn g1: fikk du prøvd den? italiensk? hvordan er den i forhold til jp? pris?

 

Har ikke skutt med den, tafset på den på IWA kikket både innvendig og utvendig, og ble veldig havesyk ;) Fremstår som meget pent arbeid, gjennomtenkte detaljer, og aller best, de har tenkt, ikke bare kopiert. Italiensk ja.

 

hvordan har de tenkt? hva er nytt?

Eneste nye jeg ser er finger grooves på magasinbrønnen.

Alltid spennende med nye løsninger og forbedringer derav spørsmålene, venter i spenning på tafsemulighetene.

 

Er selvfølgelig grenser for hvor mye "nytt" det kan være på en DI AR, men meget pent fresearbeid, tigte tilpasninger mellom upper og lower. og konkuransemodellene har ladearmen på selve bæreren på siden av glidekassen. Forskjeftene kom i flere varianter, og var gode å få grepet rundt.

Kvalitets følelsen var der.

Link to comment
Share on other sites

Jo ladearmsplasseringen er fornuftig den men det er ikke noe nytt.

Designet av loweren med stor avtrekkerbøyle og bolt realese på høyre side er også kopiert

fra andre.

Alle 3 av disse løsningene er fornuftige men ikke nyskapende.

 

Men som sakt gleder med til og få tafse!

Link to comment
Share on other sites

Blir jo nær umulig som sagt å sette sammen en DI AR med ting som ALDRI er gjort før ;) Men her var det vektlagt det som er en konkuransemessig utførelse. Ga en enda bedre kvalitetsfølelse en f.eks JP som er den de fleste sammenligner med. Avtrekket var også godt, bedre en et typisk JP avtrekk. (men det skal jo heller ikke så mye til)

Link to comment
Share on other sites

Løsningen med en ladearm som er direkte festet i bæreren og dermed følger dens bevegelse er jeg ikke overbevist om at er en god løsning.

Andre europeiske og amerikanske leverandører bruker en patent mere lik FN-FAL som jeg er overbevist at vil være en bedre løsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Litt nysgjerrig på dette med ladearm på siden av en AR, noen som har erfaringer med hvordan det fungerer i praksis? Har kikket litt på JP sin PSC-11 upper, der har man jo fordelen ved at ladearmen ikke følger sluttstykket samt at foldemekanismen hindrer at den henger seg opp i klær osv. Man får jo en redundans, men hvor ofte ser man at den vanlige ladehendelen blir bøyd? De gangene man bruker ladehendelen er vel bare start med ready condition option 2 (magasin i, tomt kammer og sluttstykke fremme) eller underveis i en stage hvis man får problemer med funksjonering. Tror det er kjekt å ha (har veldig lyst på.. :D ), men at man tjener ganske lite på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig tenkt å holde kjeft til ting var i orden hos Kripos/POD , men siden vi er nevnt flere ganger gjennom tråden må jeg vel nesten svare.

Vi selger ikke JP.

Vi selger ikke DPMS lenger.

 

Vi kommer til å åpne salg på ADC rifler i nær fremtid.

Ett eksemplar er allerede på Kripos for typegodkjenning.

Mer info kommer når dette er klart.

I mellomtiden tar vi imot bestillinger på uppere/deler og evt. forhåndsbestilling av rifler.

 

Mer informasjon på http://www.adccustom.com" target="_blank

 

Enjoy! :wink:

 

Hvordan ble det med dette agenturet, randt det ut i sanden?

Link to comment
Share on other sites

Kripos har historisk sett benyttet seg av ekstern kompetanse fra en annen statlig etat for vurderinger av denne typen.

Så hvor lang tid kan det ta og videreformidle et eller flere testvåpen og vurdere tredjeparts vurdering av våpenets muligheter.

Espen ville også mest sansynlig svart noe anderleses om han ble spurt i dag, mtp. JP.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at det var en veldig liten jobb for kripos da det var andre etater som gjør det praktiske arbeidet, de bare aministrerer og vurderer.

De som utfører det praktiske arbeidet jobber med våpen til daglig, så jobben med og utføre vurderingen er relativt enkel for de også.

Vil anta at som i andre avdelinger i justissektoren så er en sak en sak slik at slike enkle saker vil dra opp statestikken på gjennomførte oppgaver, noe som gir + i boka.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke reglene for detten, men hvis det der defineres som kolben mot hofta er nok regelverket ikke så veldig presist nei:) Ellers helt tullete lite rekyl med disse :D Type ammo i filmen?

 

Jeg skyter fabrikk Fiocchi 55 FMJ. De som lader selv bruker 140krutt for å få mye gass til kompen, også tuner man rifla med justerbar gass. Jeg kunne kanskje gasset ned min enda litt til, men jo mer man gjør det jo nærmere kommer man grensa for litt ustabil driftssikkerhet også. Så det er jo en avveining man tar.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Bygg selv.

Utenom en MR223 jeg kjøpte et svakt øyeblikk fordi den var grisebillig (eier trodde en skulle bli forbudt av en eller annen grunn) så har jeg bygget alle mine AR'er selv.

Enkelt og greit, og hvert fall i mine tilfeller har jeg spart en sekk med penger.
Og ikke minst får du riflen akkurat slik du ønsker det med den avtrekkeren du ønsker, den kolben du ønsker, picatinny, M-Lok eller what ever uten at du første må kjøpe noen som er halvveis slik du ønsker det og så begynne å bytte ut deler.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Det første du må ha er en comp og bra avtrekk, så kan du evt. gå til lett carrier og buffer, og justerbar gassblokk senere. jeg hadde ikke giddet å bygge selv. Kjøper du en av de relativt vanlige konkurranseriflene så får du comp og avtrekk med, og trenger bare bytte gassblokk og kjøpe buffer og carrier når du føler for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...