Jump to content

Kalibervalg, Sauer 202 eller SCHULTZ & LARSEN M-97-DL KKC


Haubits

Recommended Posts

Har tenkt på ny rifle, systemrifle.

Har hørt mye skryt om Sauer 202 men nå er jo Classicen på vei ut.. Så nå har Forex etter beste evne hjernevasket meg til å ha lyst på en SCHULTZ & LARSEN M-97-DL KKC.

Er det noen som har erfaringer med S&L rifler her??

 

 

 

red. emnetittel

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt 2 sauer 202. før jeg ble overbevist om at det finnes børser en liker bedre. Elsket sikringa på sauer`n Men likte ikke den litt høye slanke kassa.

Shultz`n har litt mere klubbe form på kassa, og det passer en kar som meg bedre. Liker shultz bra.. men ble skremt bort av alle broblemene de hadde.... Utdragere som knakk, støtbunnn i bolten som var skjev.. Skyter og jakter med finsk stål og soliditet nu, sjøl om det ikke er hva det var.

Enden på historia må bli at du klår og kjenner på begge. Før du kjøper......?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en S&L en gang og glad jeg er kvitt den. Det var alt for mye feil med det makaniske på den. Samt at den ikke likte all ammoen som ble lagt i den. Samme ammoen ble lagt i Saueren etterpå og da fungerte det perfekt. Har en kammerat som også kjøpte seg S&L og han hadde samme ammunisjonsproblemet. Vi var på banen sammen og de skuddene som han ikke fikk fyrt av med S&Len skjøt jeg med saueren. Men gode samlinger på det som smalt, det var det.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok en prinsippsak fra S&L, det skal være tre og blått stål. Som du ser har de ikke stainless heller.

Jeg ser det. :shock: Det er nesten så en må klype seg i armen. Hvis disse S&L-folka virkelig har slike prinsipper, er det naturlig å anta at de holder seg med også en del andre prinsipper. Prinsipper som ikke er forenlig med hva jeg mener er seriøst - og verdig min tillit.

 

Det gjør i hvert fall saken enkel for meg: Jeg vil nok aldri få så mye penger at det blir aktuelt å svi av 15-20 lapper på et produkt laget av slike personer.

 

 

_________________

EDIT: skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fundert ei god stund, og er vel nesten sikker på at jeg går for en S&L,,,,

 

Neste grubleproblem er jo da kaliber, hadde egentlig tenkt på 30-06, siden det kan brukes til det meste. Men det er jo egentlig dumt å ha det da, når man skal ha ei systemrifle....

Så nå trenger jeg hjelp til å finne ut hvilket kaliber jeg skal ha, har en banerifle i 6,5x55, så det bør jo da være grøvere enn det..

Har på sikt tenkt til å ha tre løp til rifla, så jeg må finne ut hvilke jeg skal satse på slik at jeg ikke får problemer når jeg skal søke etter nye løp...

Link to comment
Share on other sites

har en blaser i 6,5 og 9,3 dekker mine behov, hadde det blitt et løp til hadde det blitt et 22-250, men 6,5 gjør jobben. solgte 30.06 løpet. den dekker rett å slett for mye :D . 30.06 og 6,5 har jeg i schultzen, men der står 6,5 på hele tida. Knall kaliber etter min mening. liker det bare bedre og bedre. kommer vel snart til å bruke det på ælj tenker jeg :D

Link to comment
Share on other sites

det var da som bare F.... å vanskelig det skal være da,,,,

Selges løp som sett m sluttstykket eller plukker man det man trenger??

 

For S&L gælder

Man plukker bare det man trænger.

 

Den billigste løsning er en kombination indenfor følgende kalibrer, hvor du kun behøver extra pibe.

 

22-250 243 6mm NormaBR(magasinproblemer) 6,5x47 308 7-08 disse går alle på std bolt og k magasin

6,5x55 270win 7x64 3006 9,3x62 disse går alle på std bolt, og L magasin

7mmrem 300winmag 338winmag 358 norma 416taylor 458winmag. Disse går alle på mag bolt og M magasin

270wsm 300wsm mag bolt og km magasin

375 ruger mag bolt og LM magasin

 

Alle kører på samme kasse og skæfte, og man plukker frit.

Dog anbefales det kraftigt at 416Taylor, 375 Ruger og 458win, købes fra fabrikken i denne kaliber, da der udvælges særligt træ, og evt extra bedding.

 

 

På Sauer kan man kun skifte indenfor samme patrontykkelse på samme låsekasse(gælder ikke take down).

22-250 og 243 har eget sluttstykke med 1 række lukkeknaster, hvor andre std kalibrer har 2 rækker lukkeknaster, og der er flere forskellige magasiner.

Låsekassen til magnum er tykkere og tungere, og har 28,5mm pibeindfæstning og 21,5mm bolt. Mod Standardkassens 27mm pibeindfæstning og 20mm bolt.

For at gøre forvirringen komplet er bolten på TD en 3 variant, og pibeindfæstningen er 2-3/100mm konisk

Link to comment
Share on other sites

 

For at gøre forvirringen komplet er bolten på TD en 3 variant

 

Hm, bolten fra magnumkassa passer rett i take down kassa... Det har jeg prøvd.

 

 

Vil det sige at de faktisk 1 gang i deres historie, har tænkt sig om, og været konstruktive :shock:8):wink:

 

Vil det så også sige at hvis man har en 202 magnum, så kan man købe std magasin og std bolt fra TD, og så reelt få et vekselsystem

Link to comment
Share on other sites

At Sauer TD er bra det tviler jeg ikke på, jeg tviler heller ikke på at den er godt utafor mitt budsjett.....

 

Etter å ha klødd meg lenge i hodet har jeg vel på en måte kommet fram til en konklusjon, (intill den ryker da..).

 

Skal ha en SCHULTZ & LARSEN M-97-DL KKC, i 6,5x55.

Grunnen er som følger; med S&L kan man få hele kaliberutvalget til produsenten med samme stokk og kasse. 6,5x55 vil jeg ha fordi det er et greit kaliber til noe, og da bør man relativt enkelt kunne få seg noe grøvere løp.

 

Så nå venter jeg bare at sjappene kommer med sine anbud......

(Er det ikke vanlig med anbud når det er snakk om så store order som ei rifle da?) :lol:

 

Neste diskusjon må jo da bli hvordan montasje som trengs.....

Uten å ha noe greie på om det er bra eller dårlig så har jeg lyst på Picatinny. Spørsmålet er jo da om det er noe brukbart på ei systemrifle, og om det er andre systemere som er mer fornuftge å velge. Tenker da på presisjon og pris....

Link to comment
Share on other sites

Heisann, dette må da være et enkelt valg. Gikk selv og lurte lenge på om jeg skulle ha en Suer eller S&L

Valget falt på en 97DL med KKC stokk i cal 6.5X55, 17 mm pipe i 52 cm lengde.Jeg bruker S&L`n både med og uten demper og treffpunkt forandringen er minimal , fra 1 til 2 cm lavere på 200 m

Det eneste jeg ikke liker er det som Jørun Lien kommenterte, kinnbakken blir noe for høy slik at den må demonteres før en kan ta ut sluttstykke. Selv har jeg frest ut ett lite stykke i kinnbakken som muligjør demontering av sluttstykke uten å fjerne kinbakken.

Ellers så går S&L`n som ei stråle, så kan du trekke av og holde likt i stokken vær gang så skulle det la seg gjøre å skyte hull...i...hull :D

Så nå er det vel bare å bestille....en S&L

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...