Jump to content

Østfold: Vil ha jegerene ut for å skyte villsvin


Guest

Recommended Posts

Jeg bor i områdene det ifølge politikerne skal være mye villsvin.Det er nesten ikke villsvin her i det hele tatt, så Haga og andre politikere vet overhodet ikke hva de snakker om.Jeg begynner å bli rimelig oppgitt over alt tullprat som kommer fram om villsvin.Vi har verken klima eller biotop som passer villsvin i Østfold, så det vil aldri bli mye gris her.Villsvina i Østfold har ikke spredd seg en meter siden de kom til Aremark/ Halden for 6 år siden.Til og med i Aremark er de fortsatt bare å finne mellom Nøssemark og Aspern.En og annen galte tar seg noen runder, men det er ikke etablert noen nye familigrupper utenfor dette området.Vi kan ikke sammenligne oss med Skåne og Sørmland.Edelløvskoger er en forutsettning for å kunne ha en villsvin bestand, og det har vi svært lite av i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Skuffende at det henvises til hvordan man ikke har klart å stoppe kongekrabben når man sier at det ikke er mulig å stoppe villsvinet fra å spre seg. Kongekrappen ble etterhvert forvaltet slik at fisket på den ble vanskeligere og vanskeligere. Det var en villet politikk at den skulle spre seg istedenfor å fiskes opp før den kom seg forbi varangerfjorden. Ut fra artikkelen ser det ut som om de ønsker sammen praksis med villsvinet.

Link to comment
Share on other sites

Trist at den lovende tråden, Villsvinforeningen.no, har blitt stengt ned :(, men da prøver vi på å fortsette her. Villsvinet er et fantastisk vilt og en berikelse, dette gjelder etter min mening også for Norge. Forvaltning av villsvin er nesten umulig, det er rett og slett en dårlig vits, så oppfatter jeg dette med mine langer erfaringer fra Tyskland. I Tyskland finnes et finslipt forvaltningssystem for villsvin siden nesten 40 år som overhodet ikke fungerer (da felles flere hundretusen hvert år, tror nesten +/- 1 million). De blir flere og flere, og det samme kommer å skje i Sverige samt Norge. Dagens landbruk (spesielt mais) er en fristelse for sviner, det er nesten det samme om en skulle kaste bikkja inni et slakteri. :lol: Vi skulle se på villsvin som en absolutt positiv sak i henhold til vår elsket hobby jakt. Det vil gi oss mange muligheter fremover og jakten selv blir enda viktigere i samfunnssammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke ha trikiner og villsvin er med på å spre dette. Villsvin i åkeren eller i veien er heller ikke bra. Foring av villsvin er ofte nødvendig for effektiv jakt. Foringen fører ofte med seg oppblomsting av rødrev (pga økt smågangerbestand) samt at villsvinet gjerne eter egg fra skogsfugl.

 

Klart forvaltning funker. Fri avskyting og jakttid hele året vil gjøre susen. Det viktige er å komme tidlig i gang slik som med mårhund. Skuddpremie er et sterkt virkemiddel.

 

I Sverige drives det storstilt foring av villsvinene. Det hadde ikke vært så mye villsvin der uten denne foringen.

 

Tror det er en del som tenker jaktopplevelse uten å se konsekvensene. Det et overkommelig å dra til Sverige for å jakte villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Gjentar siste innlegget mitt i villsvinforening.no-tråden:

 

Jeg jakter en del villsvin i Sverige, og synes det er en storartes jakt, men ser også hvilke skader de gjør...

 

Først og femst liker de myk bakke og edelløvskog, der det ikke er tele (frost og tele er i denne sammenheng to forskjellige ting før noen starter den diskusjonen). Dette betyr jordbruk- og kulturlandskap. At "noen villsvin går rund i skogen" er rett nok, men et fryktelig lite gjennomtenkt standpunkt. I sørsverige må en gjerde inne hager med strøm for å holde villsvin ute av de. De gjør MYE skade på dyrket mark. Mange steder er problemet å få skutt nok gris...

 

Hva vil så mest sannsynlig skje med villsvin i Norge? De vil bosette seg der det er mest fruktbar landbruksjord og lite tele, dvs rundt Oslofjorden og sørlandet til Jæren. Her vil de gjøre mye skade.

 

Ser en i lengre perspektiv så har en problemer med villsvin i forstedene i bl.a. Tyskland, hvor villsvin plyndrer søppelbøtter og bor i parkene...

 

Jeg foreslår at villsvinforeningen.no allerede nå forplikter alle medlemmene sine til å sitte tre dager i uken på åte for å holde bestanden nede, slik realiteten er blitt enkelte steder i Sverige der kommunene i sammarbeid med jegerne ikke klarer å redusere bestanden...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har fagkunnskap om:

 

- Hvor stor andel av villsvinene som er skutt i Sverige har trikiner? Hvordan undersøkes dette ved jakt i Sverige...?

 

- Er villsvin i Sverige bærere og smittekilde til dvergbendelorm(?)?

 

- Smittekilde til andre sykdommer/parasitter?

Link to comment
Share on other sites

Det er et par ting jeg ikke forstår med disse villsvina. Minst.

 

Jeg har vært i både mellom og sydeuropa, og i sørstatene i USA, og sett det som klart er et villsvinproblem.

De raner søppelbøtter, velter alt mulig, graver i hagene, ungene er redde for dem, og de har lus, lopper, midd, what not, som de fører med seg. Og de graver opp skogbunnen, og alt mulig.

Inntrykket er at i sydeuropa, så gjør de ikke mye reell skade, hunder og gjerder holder dem ute av åkre, de er gromme på seriøse gjerder. Her hjemme kan en vel godt si at bøndene ikke forstår gjerder helt - men de er dyre tipper jeg, disse gjerdene.. Og ingen bryr seg om dyra graver i skogen - dyr skal jo være i skogen, og om de graver der, hva så?

I USA ser det mer problematisk ut, men de har ikke den samme gjerdekulturen, større jorder, og mange steder klart et problem, svina har med sykdommer, og de gjør reell skade på hager og landbruk.

 

Felles for disse stedene er at det så og si aldri er snø, og selv om de nok vet om frost, så er konseptet "tele" helt ukjent...

Her, i en sørlandsk, norsk skog - jeg bor tross alt helt syd, der vi har flest vekster som ikke klarer vinterene ellers i Norge, og tilløp til edellauvskog - her, jeg klarer ikke å se for meg en stor, varig villsvinbestand som skal brøyte snyteskaftet gjennom djupsnø, eller få høl på hverken isskare eller bånntele? Mens bever, pinnsvin og grevling er på tomgang i hulene sine.

Som i østfold, noen villsvin kan nok klare seg, det er steder som er ideelle, der telen ikke får tak, og der snøen ikke ligger så dyp - men der vil det også være enkelt å oppsøke dem og jakte dem.

Innlands, i heiene, der elgen grynner til under buken i snø - hvordan skal villsvin overleve i antall der? Noen få, javel, men mange? Jeg begriper det ikke.

 

Er ikke dette grunnen til at svina ikke sprer seg fortere? Eller i det hele tatt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitering av overstående innlegg. Fredrik

 

-Du har noen gode poeng i ditt innlegg. For det første gjerder rund åkrene er et veldig godt virkemiddel som anvendes veldig ofte med stor suksess f. eks. i Tyskland. Disse gjerdene er mest elektrisk ladet og mobile. De virker ofte avskrekkende og kan brukes forskjellige utsatte steder. Ulempen er at de må kontrolleres på daglig basis.

-At sviner graver i skogen er ønsket og nyttig, fordi dette motvirker komprimert matjord.

-Villsvin kan bære noen sykdommer (trikiner er sjeldent å finne og blir oppdaget veldig fort gjennom lovpålagte undersøkelser ved veterinærer o.l.), men i nordlige områder er det langt fra alvorlig. Tettheten av bestanden selvfølgelig forvaltes nøye, minst prøver på i hvert fall. Jakt pågår stor sett hele året på kultinger og års - griser.

-Høy snø utgjør veldig lite og sviner er vant til det, se på Russland eller Nord Sverige. De greier seg fine. Derimot er kultinger veldig sårbare ved høy fuktighet eller kulda på våren.

- De kommer nok å spre seg med høyt tempo, men fortsatt er tettheten i Vest - Nordvest - Sverige ikke stor nok. Dette gir oss en viss tid til en god forberedelse.

Villsvin er et meget godt jaktvilt som også smaker fantastisk i typiske viltretter. :D

Link to comment
Share on other sites

Høy snø utgjør veldig lite og sviner er vant til det

Jeg kan altså ikke begripe hva villsvin skal finne på i snø som gir rådyr problemer[...]

De går vel på nybrøyta veier og eter det de finner i søpplekassene de velter? Rett og slett noe av grunnen til at "vi" har satt svina på "svartelista"

Link to comment
Share on other sites

Høy snø utgjør veldig lite og sviner er vant til det

Jeg kan altså ikke begripe hva villsvin skal finne på i snø som gir rådyr problemer? De kan ikke gå noe sted, og hva skal de spise?

Hvordan gjør de det?

 

K

 

Sviner er for det første mye hardere og robustere enn rådyr hva det gjelder klimaet og omgivelser. Rådyr er også hovedbytte til mange predatorer, men likevel så klarer de seg ganske godt. Sviner er opportunister vedr. matkilder samme som vi mennesker og spiser mye forskjellig. I sommeren og høst lagerer de også mye fett på seg (kjent fenomen) som hjelper til i dårlige tider. Jeg er ingen viltbiolog, men da finnes nok litteratur på nett og bøker som lett tilgjengelige gilder angående dette!

Disse historier vedr. søppelkasse blir ekstremt overstrapasert og fører ikke videre i en diskusjon som skulle bli preget av god fornuft. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei gutter.

 

Jeg har en gård i Blekinge med mye vildsvin så har litt "bruker" erfaring med disse nattaktive naboene.

 

grevlingen1: Nå var det akkurat en dame som ble smittet av trikin i värmland, men dette er første menneskesmitte siden 1960 eller noe. Her er litt statistikk.

 

"Trikinfynd från vildsvin och björn":

2007: Län: Kronoberg - vildsvin

2007: Län Östergötland - vildsvin

2008: Kronoberg - vildsvin

2009: Örebro - vildsvin

2009: Västerbotten - Björn

2010: Kronoberg - vildsvin

2010: Skåne - vildsvin

2010: Skåne - vildsvin

2010: Örebro - vildsvin

2011: Kalmar - Vildsvin

2011: Kalmar - Vildsvin

2011: Kalmar - Vildsvin

2012: Stockholm - Vildsvin

2012: Kalmar - Vildsvin

2012: Västerbotten - Björn

2012: Jönköping - Vildsvin

2012: Kronoberg - Vildsvin

2012: Kronoberg - Vildsvin

2012: Kronoberg - Vildsvin

2013: Kronoberg - Vildsvin

2013: Kronoberg - Vildsvin

2013: Kronoberg - Vildsvin

2013: Dalarna - Björn

2013: Jämtland - Björn

2013: Gävleborg - Björn

2013: Jämtland - Björn

2013: Västerbotten - Björn

 

Ellers har jeg aldri hørt om noen andre sykdomsproblemer eller påvirkninger fra vildsvinene.

 

--

 

Nilsen308: Jeg tror alle gårdsbrukere vil dele din skepsis med introduksjon av vildsvin. Du har derimot litt feil i din argumentasjon. Problemet med svinen er at de bøker i åkeren samt at de har en tendens å springe på veien, men om vi ser bort i fra sistnevnte, så er åkerproblematikken ganske stor, da eieren av åkeren også som oftest er eier av skogen og derfor de som får legge premisserne som jeg ser det.

 

Om grisen som bøker etter røtter drar opp stein i åkeren og jeg får den inn i slåmaskinen min kan det fort koste 20 000,- pluss tapt arbeidstid. Dessuten kan marken bli veldig "humpete" og ubrukelig.

 

Du skriver at det drives med storstilt foring, det er vel en sannhet med modifikasjoner, det finns mange åtler, altså skuddplasser som berikes med majs. Men for å drive utforing burde du ha et par tusen hektar mark for å beholde populasjonen på din mark. Det er ikke mange som bedriver dette, og i mitt län har jegerforbundet gått inn på linjen å stoppe utforingen, da populasjonen som allerede vokser veldig raskt, vokser enda raskere. Klart at utforing vil dra med seg rødrev og liknende, men for effektiv jakt rekker det med majs eller vete. en god femlitersdunk med tjere eller litt epler fungerer også utmerket.

 

mm..

 

mS: Har aldri hørt om vildsvin som har veltet søppelkasser;)

 

De kan derimot være ganske farlige, nabogodset hadde drevjakt for en måned siden, 4 hunder døde og seks ble skadd. En hundefører har akkurat nå vært igjennom sin 3. operasjon og kan ikke gå rett. Det var flokker på 60 - 70 dyr. Og brunsttid gjør ikke saken bedre.

 

Under første dag av elgjakten ble en hundefører nesten avbitt benet.

 

Selv er jeg vel litt delt. Visst er det fint å pange vildsvin, men det er ikke så gøy når de er på åkern.. Det blir vel egentlig litt at for å være virksom som bonde får man også jage.

 

Kan vel legge ved et lite bilde fra gårnattens fangst.. et bilde sier kanskje mer en tusen ord.. Jeg liker tydligvis svina:)

 

normal_IMG_3445.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for interessant innlegg, KitchenAid :)

Men jøss, første gangen jeg hører om slike skader her oppe i nord, trodde slik jakt var mer risikosport på andre kontinent?

Skyldes det at man havner midt oppi store flokker slik du beskriver eller er enkeltindivid også så agressive?

 

...4 hunder døde og seks ble skadd.

 

(Advarsel, nå troller jeg sterkt)

Og der var stikkordene som fikk grisen til å forsvinne i den norske kruttåka.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk for tilbakemelding.

 

Joda, er exotiskt som bare det:) de kjører jakthorn og full sermoni, range rover og chevalier klær er et must...

 

Nei det var nok størrelsen på flokken som var problemet. Enkeltdyrene blir farlig når de er skadeskutt slik at de ikke kan ta seg bort, eller presset inn i hjørne.. Som de fleste andre skapninger.

 

Men de kan ligge å trykke så hardt att de ikke stikker før man faktisk trør på dem, så er det en galt på nærmere 300 kg, så kan jo det bil interessant. Nå er det virkelig til skjeldenheten at man får et så stort dyr da.

 

Men over til den jakten ja.. Jeg vet at de har hatt ganske aggressive hunder der tidligere, så da kan det vel også bli problem om flokken er så stor.

 

En annet problem kan være om det blandes med ställande og drivende hunder, da kan det jo lett bli sånn at den ställande hunden ikke forstår hva de drivende hundene holder på med, så blir det konflikt.

 

Skal dere gå med hund i grismark så anbefaler jeg kevlarbukser, ligger på +/- 3000,- så er jo litt, men de blir ganske behaglige etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

angående foring av villsvin og økning i stammen så virker det for meg som om foringen er en vesentlig del av vekstpremissene i Sverige og dette blir debattert der også.

 

Ref:

 

http://www.jaktojagare.se/en/article.php?id=398800

http://www.jaktojagare.se/notiser/krave ... sutfodring

 

 

Det er mange vinklinger på dette med villsvinet. :)

 

Ref:

 

http://www.jaktojagare.se/katastrof-om- ... vildsvinen

 

 

Mer om grunnlaget for at villsvinet er svartelistet her:

 

http://www.artsdatabanken.no/Article/Article/133551

Link to comment
Share on other sites

Jo men da snakker vi jo på gods på et par tusen hektar som driver aktivt for å så leie ut jakt for 10 000 +… Er jo ikke privatpersoner som forer for å øke stammen bare for at naboen skal skyte dem. Blir jo to forskjellige saker med seriøs utforing og jakt med litt mais på en åtel.

 

nå kan det vel finnes unntak, men jeg ville iallefall ikke betalt masse penger for det. Og sist jeg sjekka så var en svensk lønn ganske mye lavere en én norsk:)

 

Det som blir forbudt, eller det de vil stoppe er jo utforing for å øke stammen, som godseierne holder på med. På disse foringsplassene pågår det ingen jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ingen bønder som har nevneverdige problem med skader.Villsvin stammen har ikke spredd seg nevneverdig de siste 5-6 år.

Purkene vandrer ikke ut av hjemmeområdet sitt, derfor er villsvin en art som sprer seg svært sakte.Derimot så ser vi mer og mer hjort.Tror den vil spre seg raskere enn gris her i Østfold.

Link to comment
Share on other sites

Høy snø utgjør veldig lite og sviner er vant til det

Jeg kan altså ikke begripe hva villsvin skal finne på i snø som gir rådyr problemer? De kan ikke gå noe sted, og hva skal de spise?

Hvordan gjør de det?

 

K

 

 

Gammelt innlegg; menmen; hva gjør villsvina i østeuropa om vinteren? Nok snø og kulde til å stoppe Wehrmacht men villsvin har de!

 

En østfolding jeg pratet litt med om svin mente den største hindringen for spredning var for få ivrige folk med hestehengere...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Purkene vandrer ikke ut av hjemmeområdet sitt, derfor er villsvin en art som sprer seg svært sakte.

:?:

Dette stemmer ikke! Først og fremst er villsvin overhodet ingen stasjonær viltart og flytter iblant 30 km pr. dag på seg for å finne frem til andre/bedre beiteområder og/eller bedre dekning. Kan du vær så snill forklare meg under anvendelsen av din tese og teori hvordan den eksplosjons - messige utbredelsen på kontinentet foregikk? I mitt hjemland Tyskland tok det ikke 20 år slik at det fants griser plutselig i alle delstater selv om de da absolutt ikke har hatt noen der fra før! Dersom griser ikke forflytter seg, eller veldig saktegående som du påstår, hvordan kan det da overhodet komme til en nevneverdig utbredelse?!

Det er fortsatt slik at tettheten av antall griser i Sverige er langt ifra tettheten fra noen plasser på kontinentet, f. eks. Polen eller Tyskland. I delstaten Mecklenburg – Vorpommern finnes antakeligvis dobbelt så mange villsvin som i hele Sverige …. Dette betyr i konsekvens at villsvin finner fortsatt nok livsrom med tilsvarende beiteområder i Sverige, de har rett og slett ikke nød til å forflytte seg til Norge, enn så lenge!

For stort tetthet av bestanden med samtidig dårligere tilgang til matkilder er grunnen til forflyttelsen. Flere harde vinter de siste 5 årene tok sørge for at ikke like mange kultinger fikk overleve enn vanlig. Så fort dette kommer å snu vil nok de kjønnsmodne ungpurkene (ofte årsgriser!) danner nye, egne flokker og vandre andre steder. Velger dem Norge får du se hvor forflyttevillige de virkelig er med alt det innebærer.

Link to comment
Share on other sites

Ingen bønder som har nevneverdige problem med skader.Villsvin stammen har ikke spredd seg nevneverdig de siste 5-6 år.

Purkene vandrer ikke ut av hjemmeområdet sitt, derfor er villsvin en art som sprer seg svært sakte.Derimot så ser vi mer og mer hjort.Tror den vil spre seg raskere enn gris her i Østfold.

 

Med andre ord så er det ikke noe mulighet for jakt her hos oss? Har nemlig lite lyst å måtte punge ut x-tusen kr for å jakte svin i Sverige... :|

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks, hovedgrunnen til at villsvinbestanden har nærmest eksplodert i Tyskland er den enorme økningen av dyrking av mais til biobrensel som har vært de siste årene.

Dette har medført et enormt matfat og ubegrensede muligheter til å skjule seg i maisåkrene under store deler av året.

 

Det er riktig at villsvin ikke har store problemer med litt snø.

Det de derimot har store problemer med lengre nord i Sverige og store deler av Norge, er å finne nok mat om høsten og vinteren til å overleve og kunne produsere kultinger.

Ja villsvin spiser alt de kommer over, men om senhøsten og vinteren er det ikke mye å finne i norsk granskog.

Spesielt ikke for større mengder med villsvin.

Det er først og fremst i områder med korte vintre med mye eiketrær og/eller foring hvor Villsvinene har gode kår.

 

Det er noen områder i Norge som vil være utsatt for Villsvin, men ikke på langt nær så mye som mange frykter, så lenge folk ikke forer dem.

Det er rett og slett veldig få områder i Norge som produserer nok mat som villsvin kan nyttiggjøre seg senhøstes og om vinteren, til at større bestander med villsvin kan overleve vinteren og reprodusere seg.

 

Galter vandrer mye mens sugger vanligvis ikke vandrer ut av sitt hjemområde uten at de enten blir utsatt for meget høyt jaktpress eller mangel på mat.

Link to comment
Share on other sites

Villsvin -bestanden eksploderte allerede til slutten av 1970 -tallet uten produksjon av biobrensel, men maisdyrking har vært en av faktorene. Det har jeg opplevd personlig siden jeg jakter aktiv bl.a. på villsvin siden 1976. Dessverre har du ikke lest mine tidligere innlegg, fordi du forteller meg igjen (riktige) saker og ting som egentlig var behandlet.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mais har forøvrig vært produsert i de varmere delene av Tyskland til melkeproduksjon i stor skala lenge før noen fant ut at de skulle fyre med det ..

 

NW har helt rett. Det er svært få områder i Norge som kan gi en bærekraftig villsvinbestand.

Jeg håper at ikke folk begynner å fore de for å skape en bestand det ikke ligger til rette for. Det vil bare gi oss problemer..

Link to comment
Share on other sites

Innfør straff på linje med ulovlig ulvejakt for foring og flytting av villsvin, og påbudt avskyting hved hjelp av sno om grunneierne selv ikke gjør det. Så skal man se at det tar lang tid før vilsvina bare blir å se på en svært smal stripe mot sverige. (Der Vilsvina forøvrig forflyttet seg raskest på nevnte hestehengere, en grov miljøkriminalitet etter mitt syn).

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks. Hvis det er som du sier så må du forklare meg hvorfor ikke villsvin bestanden har eksplodert her i Østfold.

Du kan ikke sammenligne Tyskland og Østfold.Det er 2 helt forskjellige biotoper og klimasoner.Det er akkurat som elg i Nord Norge og elg i Østfold, det kan heller ikke sammenlignes.

Jeg bor 20 km i luftlinje fra sentrum av villsvin bestanden i Aremark.Allikevel er det ikke mere gris her jeg bor enn det var for 6-7 år siden, bare en og annen galte som er innom.Til og med viltforvaltningen i Østfold begynner og forstå at vi ikke får den vildsvineksplosjonen som det har vært skrevet så mye om.

Men er man heldig og får en familiegruppe på eiendommen så går det å holde liv i den med foring om vinteren.

Flere og flere innser at den vildsvineksplosjonen som mange har snakket om dessverre uteblir.

Link to comment
Share on other sites

Amarok, du burde ha lest mitt innlegg fullstendig! Jeg skulle aldri sammenligne Østfold og Tyskland, for å gjøre slike ting er jeg alt for naturinteressert og ja, tenkende. Jeg skrev bl. a. ganske tydelig tror jeg at tettheten av villsvin bestanden i SE er ikke stor nok at det må "fryktes" en invasjon. Det jeg derimot ikke liker så særlig godt er korte, lite saklige forklaringer for et kompleks saksforhold.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

amarok, det virker vel som om spredningen har stoppet opp eller i det minste minsket også på svensk side øst og sør for deg.

Det finnes vildsvin norøst for Strømstad i mine hjemtrakter Näsinge, men det påstås den er innplantert, jeg vet den fores men alikevel er ikke spredningen stor nå lenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har leid jaktterreng i Sverige flere steder og et av dem som ligger et stykke øst for Halden har jeg leid i ca 10 år nå.

De siste 8-9 årene har det vært en villsvinstamme 2-3 mil unna, men fortsatt har ingen sett eller skutt villsvin i området rundt der jeg jakter.

Det er ikke engang blitt påvist spor eller skader ifra villsvin.

Selv om det vanligvis er lite snø og rimelig korte vintre der med gode rådyrbestander, er det rett og slett ikke næringsgrunnlag for villsvinene.

 

Skulle man trodd på dommedagsprofetene eller de mest ivrige og optimistiske villsvinjegere, skulle det vært et villsvin bak enhver busk på terrenget nå.

Jeg vil regne meg som veldig heldig om jeg skulle få skutt et villsvin på det terrenget i løpet av de neste 10 år.

 

Gunwerks, jeg har tydeligvis gått glipp av en del du har skrevet om villsvin.

Går utfra at det er i den Villsvinforening.no-tråden flere referer til.

Jeg får lese litt i den :)

Link to comment
Share on other sites

Det med fiendtligheten og skeptisismen mot villsvin forundrer meg fortsatt. Mange drar eller har hensikten å dra på villsvinjakt til utlandet for å kunne oppleve dette fantastiske, intelligente vilt. Da snakkes høyt om de beste våpen, kalibere for å jakte dem, osv ... Men her hjemme i Norge derimot kalles dem for skadedyr som tømmer søppelkasser, spreder sykdommer og mange andre konspirasjonsteorier går rund (f. eks. spredningen pr. hestekjerra o. l.), jeg fatter ikke det.

Villsvin er en berikelse for naturen, de har vært her også tidligere, det skal ikke glemmes! I dag får spesiell alle store rovdyr sine (alt for store) rettigheter, men villsvin skal ha samme status som rotter det synes jeg er ikke rettvis i det hele tatt.

Ingen bør være engstelig, Norge i sin helhet er ingen interessant habitat for villsvin! Det blir kanskje (ikke sannsynlig akkurat nå) noen utbredelse på Øst- og Sørlandet. Søppelkasser blir urørt da …

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1. I Norden finnes ikke naturlig forekommende villsvin.

2. De som er der er rømte/utplasserte tamdyr på linje med mink i Norge.

3. Disse svina er beviselig menneske spredt.

4. Der svina er reduseres det naturlige mangfold av forekommende arter.

5. Det samme skjer der det kommer inn ulv/ andre rovdyr i for store mengder , som reduserer/utrydder eksisterende biotoper basert på utmarksbeite.

6. Rovdyr er av enkelte typer og i gitt tetthet minst like lite populære som andre skadedyr.

7. Desverre er rovdyr ubalansert forvaltet i Norge (De regnes som hellige av forvaltningen), og enkelte burde nok ikke vært her.

8. Ja det brukes vanvittige resurser på enkelt arter, mens bevaringsverdige/pliktige arter virker gå for lut og kaldt vann.

 

 

Alt ovenistående basert på om man ønsker å opprettholde de menneskeskapte biotoper, som generelt kalles kulturlandskap. (Basert på fjerning / reduksjon av rovdyr, slik at utmark kunne brukes til sommerbeite for husdyr).

 

Eller kort sagt det man i Norge har brukt milliarder på å opprettholde siden 1945. Og som turister kommer verden rundt for å se restene av.

 

Mitt ståsted er klart at de svenske oppdrets svina er minst like lite ønsket som reetablering av ulv. Og innvandring av mårhund. Alt kan holdes nede om innsatsen er helhjertet, og man slutter å tenke på svina som resurs man ønsker å ha og jakte på som t. d. Hjortedyr.

 

Går man inn for å skyte ut hver enkelt flokk for seg, forbyr foring, straffer de som flytter/setter ut svin som om man skulle ha skutt ulv. Skal man nok fort se ekstrem minking i populasjonen her nord.

Dette skjer ikke fordi de som jager ønsker å ha svina her, ikke fordi det er umulig som enkelte forsøker å hevde.

 

Kanskje må man enkelte steder ta i bruk litt "ufine" metoder, men vil man er dette ingen umulighet.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren. Du skriver mye fornuftig på kammeret,og du har ihvert fall rett i at villsvina ikke hadde spredd seg uten utsettninger.

Var et villsvinseminar i Sverige ifjor, og der sa svenske forskere at villsvinstammen sprer seg med ca 5 km i året, og nå mot nordvest.og den spredningshastigheten har man kun i gode biotoper.

Øst og nord for Vattern/Malaren har grisen stort sett nådd sitt naturlige utbredelsesområde.Der har spredningen gått mye raskere enn vest i Sverige.Jeg tror du må helt syd for en linje ca mellom Jønkøping-Gøteborg før du finner en noenlunde sammenhengende bestand.De bestandene som er nord for dette er som øyer i landskapet,og som stammer fra utsettninger.Jeg selv ønsker villsvinet velkommen på min eiendom.Erfaringene fra Aremark er at skadene på jord skogbruk ikke er noe problem.Noe helt annet vil skadebildet kunne være i de områdene som driver med grønnsaks,poteter og bærproduksjon.Dvs ytre Østfold/Vestfold.Her i Indre Østfold er det stort sett bare kornproduksjon, og korn er ikke spesielt attraktivt for gris bortsett fra en periode på sommeren når kornet begynner å mate seg.

Link to comment
Share on other sites

Det var voldsomt til villsvinfrykt. Nesten som noen år siden, da den forferdelige hjorten spredte seg til Østlandet.

 

Alle ville dyr er skadedyr fra et menneskelig synspunkt . Elgen ødelegger plantefelt, rådyret spiser tulipaner, kjøttmeisen skiter på verandaen.

 

Det spørres om trikinprøver: Jeg tar en prøve under slaktinga. Den undersøkes av Veterinær, og dagen etter får jeg melding på telefonen. -

Link to comment
Share on other sites

++! Det blir i denne sammenheng veldig spennende å se hvordan dåhjorten mottas etter denne også "invaderer" Norge fra Øst? Dåhjorten anses også som fremmed art som egentlig ikke har noe å søke i den norske faunaen. Personlig kan jeg godt tenke meg at de såkalte naturvernere (miljøaktivistene) hilser denne velkommen som nyttig "matreserve" til de store rovdyrene.

Trikinprøver skulle egentlig være en lovpålagt plikt etter felling slikt er det i hvert fall på kontinentet.

Link to comment
Share on other sites

Nå prøvde vel svenskene å ha villsvin som ulvemat innenfor Trysil (Rörbäcksnäs området) ute hell. Ulven var ikke spesielt intr i å jakte villsvin. Jeg tipper skadepotensialet ble for stort - villsvin er ikke å spøke med.

Link to comment
Share on other sites

Joda, villsvin er ikke å leke med, og det vet også ulvene om. Da finnes mange eksempler både på litteratur og videoer som tydelig viser at griser oftest er for tøffe for ulven. Pga. det forholder seg ulvene mest til hjortevilt med all de negative bivirkningene vi er i overkant kjent med... Store galter og purker har vel nesten ingen naturlige fiender i Europa, selv bjørner er ikke opptatt å ta villsvin. For farlig og for krevende som jaktbytte.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren, jeg vil gjerne vite hvordan du har kommet til at villsvin reduserer det biologiske mangfoldet.

Dette har jeg overhode ikke sett tegn til noen steder jeg har vært og jaktet i Sverige med villsvinbestander.

Flere steder har jeg heller sett fordeler av villsvinenes roting i skogbunnen.

 

At den kan gjøre store skader for landbruket om man ikke gjør tiltak, er hevet over enhver tvil, men samtidig har jeg sett at man kan redusere disse skadene betraktelig om rette tiltak gjøres.

Den største feilen som gjøres mange steder for å opprettholde en unaturlig høy bestand med villsvin, er den enorme iveren etter å fore dem med ektremt store mengder med mat senhøstes og om vinteren.

Dette medfører selvsagt stor risiko for avlingsskader om sommeren og tidlig høst.

 

Evt foringsplasser skal man ha i skogen gjennom hele året og man skal ikke jakte over dem. Dersom svinene får være ifred der og blir utsatt for jakt på og nær dyrket mark, reduserer man skadene villsvinene gjør enormt mye.

 

Villsvin har tross alt levd naturlig forekommende i Norge før, så det kan vel ikke akkurat sammenlignes med Mink og Mårhund.

 

Jeg mener at villsvinene kan være en flott resurs I Norge. Både for jegere og andre. Men det kreves at de forvaltes riktig og at man gjør de tiltak som trengs for å redusere evt. skader på dyrket mark.

Og det krever at grunneiere og jegere samarbeider godt.

Link to comment
Share on other sites

Tja, syns vel vi bør lære å forvalte viltet vi har i dag før vi vurderer å innføre nye arter. Tror mange som er for gris i dag, og tom. mårhund er det for å ha mer å jakte på, og der uttalt biologisk mangfold bare er en unnskyldning for dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mine klare meninger når det gjelder forvaltning av det viltet vi har idag, men det er en totalt annen diskusjon og evt villsvin i Norge eller ikke, har ingen påvirkning på det.

Jeg ønsker en viss utbredelse av villsvin i Norge fordi jeg mener det er en vannvittig flott jaktressurs med på langt nær så stor negativ effekt som mange skal ha det til.

Det har ikke noe med egoisme å gjøre, da jeg for tiden ikke jakter på områder i Norge hvor villsvinene klarer å etablere seg.

Men jeg unner da andre norske jegere den gleden :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg unner også andre jegere den gleden, meg selv også, men dette må tenkes veldig godt igjennom. Med bl.a. overbeskatning av elg som det har vært i lang tid mener jeg dette og annet bør fikses først før man kompliserer ytterligere.

Kunne jeg velge mellom svin og ulv hadde jeg ikke vært i tvil, så er det sagt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt ståsted er at vi ønsker å opprettholde dagens (Gårsdagens) kulturlandskap, og den ekstremt artsrike mangfoldet vi har der som ikke finnes annet sted. I tilfelle forvilledeSvin, ser jeg ingen grunn til å innføre dette da det vil endre den naturlige balansen vi har opparbeidet.

 

Villsvin for tusner av år siden er av liten relevans med tanke på dagens situasjon.

 

Det er ikke til å komme unna at de svina vi i dag har er resultat av faunakriminalitet. Slikt skal ikke belønnes. Basta! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Håper du er klar over at vi overhode ikke har skapt en naturlig balanse i naturen overhode.

Er det en ting vi mennesker evt er istand til, så er det å skape ubalanse.

Store søppelfyllinger som forer uhorvelige mengder med rev, ravn, kråke, måke og skjære mm gjennom vintrene er kun et eksempel.

Der snakker vi om faunakriminalitet av dimensjoner spør du meg.

 

Vi påvirker også kulturlandskapet ved nydyrking, beiting, gjenngroing, hogst, veiutbygging mm.

 

Naturen er ikke i balanse, den er stadig i endring.

Det er en romantisk tankegang å tro at naturen er i balanse hele tiden.

Den hadde sannsynligvis vært mest i balanse uten oss mennesker til stede, men likevel da ville den stadig være i ubalanse og endring.

 

Jeg tror ikke at de som vil beskytte artsmangfoldet behøver å være så redde for villsvinene.

Faktisk skal man ikke se bort fra at etablering av villsvin vil medføre større artsmangfold enn bare villsvinene selv.

Det er andre arter, både innflyttere og stedegne som er en større fare for artsmangfoldet. Bl.a ved oss menneskers hjelp. Med bl.a søppelfyllingene og innføring av mink.

 

De som evt. har mest å frykte fra villsvinene er gårdbrukere og hageeiere.

 

Ellers er jeg helt enig i at man ikke skal bryte loven ved å aktivt flytte villsvin og annet vilt inn i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I henhold til vår diskusjon rund villsvin i Østfold og dets utbredelsen vil jeg henvise til en reportasje i SVT2 fra i går og tidligere i uken. Det dreiet seg hovedsakelig om villsvin, villsvinjakt- og forvaltning i Sverige. Noen interessante aspekter fra kontinental villsvin – management fants også, her Polen med sine virkelig store bestander.

Det som er kommet klart ut i reportasjen er at tettheten til villsvin i Sverige er størst i Sør – Øst Sverige, mer presis i Skåne, Blekinge og Kronobergs- Kalmarlaen. En privat anmerkning i denne sammenheng, i hele Sverige felles hvert år like mange (ikke flere …) griser enn i den vesttyske delstaten Niedersachsen!

De for oss interessante vestlige landsdelene som f. eks. Væstra Götaland, Dalsland, etc. har sammenlagt med de førstnevnte ingen nevneverdige bestander!! Da blir denne såkalte «invasjonen» til Norge mer enn usannsynlig og ren illusjon. De (mange) fanatiske grisemotstanderne her på berget har lite å frykte i fremtiden. Personlig synes jeg at det er veldig trist at vi fortsatt blir tvungen å reise til utlandet over de neste 10 -20 år for å kunne jakte på dette interessante og sympatiske viltet. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...