Jump to content

Back to the Basics - NM Langhold 2014


Guest

Recommended Posts

Langholdsskyttere;

 

Med bakgrunn i årets braksuksess er det opplest og vedtatt at det blir ny gjennomføring i 2014. JohnnyB er med som partner i prosjektet, og har tilført ekstra arbeidsmoral og -kraft, følelse av forpliktelse og ikke minst kreative innspill.

 

Dato blir 22.-23.mars. Selve konkurransen gjennomføres på lørdag, med Cold Bore Shot-konkurranse og "koseskyting" på lørdagens baner for de som ønsker på søndag. Sosialt på lørdag kveld. Det vil legges til rette for innendørs overnatting (ikke på låven ;) ) fra fredag, også da med mulighet for sosialt lag.

 

Stevnet vil ha færre baner enn sist (så alle rekker gjennom løypa), flere mål og mer skyting totalt. Nytt for denne gjennomføringen blir definerte skytetider (men ingen treff-faktor), belønning av førsteskuddstreff, samt at ethvert treff vil gi poeng (inntil to tellende treff per skive). De lengste holdene belønnes ekstra, og det blir tricky bonusmål på noen baner. Maks skyteavstand økes til ca 1100 meter.

 

Som første gang blir løypa i seg selv krevende pga norsk vinternatur i småkupert lende, og skyting i de forhold naturen gir. Også denne gangen er det fokus på skytterens evne til å manuelt bedømme avstand og vindforhold i tillegg til selve skytingen. I tillegg vil det være rom for å legge opp egen taktikk for skytingen siden poengsystemet er lagt om.

 

Det blir fortsatt to klasser: Individuell og makkerpar. Organiseringen av stevnet blir i grove trekk som kjent.

 

Etter turen Vetlus, Tom og jeg hadde til Sverige i setpember vet jeg at interessen for svensk deltagelse er stor, så her er det gode muligheter for å utvide horisonten over landegrensene, og møte andre langholdsskyttere med en pratisk tilnærming til skytingen.

 

Mer informasjon kommer når nøyaktig dato er bestemt, budsjett satt opp osv, men vi håper på interesse fra sporty innstilte skyttere som trives utenfor komfortsonen også denne gangen. Stay tuned!...

 

Påmelding per e-post til nmlanghold@yahoo.no

 

Tillegg 4.3.2014:

Her kommer litt informasjon om årets gjennomføring, samt tidsplan:

 

Maksimalt antall skudd lørdag: ca 80.

Maksimalt antall skudd søndag: 1 (Cold bore shot-konkurranse), deretter fri skyting på lørdagens baner, ammoforbruk etter eget ønske.

 

Tidsplan:

Fredag:

Ankomst og innkvartering for de som ønsker. Innkvarteringen blir provisorisk, ta med egnede soveposer, liggeunderlag, oppblåsbare madrasser, osv etter eget behov.

 

Lørdag:

0630: Oppmøte og registrering i posisjon N 60° 35.624', E 10° 17.837'. Avmarsj til skytebanene. Vær forberedt på 2km marsj (ja, til fots) til de nærmeste banene pga stengte veier i vårløsningen, sånn det ligger an til nå. Total marsjdistanse vil i så fall bli cirka 10 km i løpet av dagen, pakk utstyr deretter, husk matpakke, godt med drikke (det er mulig å etterfylle vann i bekker på åsen) og klær til varmeregulering.

0800: Start skyting. Ingen tid til innskyting som et utgangspunkt, det blir muligens anledning til kontrollskyting på de respektive baner på første rullering. Vi skyter på totalt 6 stasjoner i løpet av lørdagen.

1800: Skyting ferdig.

ca 1930: Middag og sosialt i lokalene til Bjoneora skytterlag, i posisjon N 60° 31.099', E 10° 15.818'

 

Søndag:

0800: Avmarsj.

0900: Cold Bore Shot-konkurranse, deretter fri skyting for de som ønsker inntill klokken 1700.

 

Som i fjor er elektroniske hjelpemidler forbudt (for eksempel vind- og avstandsmålere), med unntak av kalkulator. Lyddemper, rekylbrems, tofot og skytereim er tillatt, det er også tabeller over kulebane og mil.

 

Kjøp med det dere trenger av dagligvarer og drikke på forhånd, det blir ingen mulighet for handel på lørdagen.

 

Pris for skyting: 500,- pr individuelle skytter / makkerpar.

Pris middag: 260,- pr hode. Oldemors Karjol på Jevnaker stiller viltgryte med tilbehør til hovedrett og karamellpudding til dessert.

 

Utenlandske skyttere kan betale kontant ved oppmøte.

Norske deltagere: Betalingsfrist startavgift og mat 15.03.2013 til kontonr 9775 23 34645. Merk innbetaling med navn.

 

Vi sponses med premier fra:

Durano.no

Langhold.no

Rifle-Precision-System

Vertebrae.no

GRS Riflestocks

 

Premiesponsorer ønskes, ta forbindelse på nmlanghold@yahoo.no[/size]

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Ellers er det vel ikke stort som skjer i Mars.

 

Ikke det?

I tillegg til IWA-messa som avholdes i mars - så har det faktisk blitt arrangert de siste 7 - 8 årene et Unlimited/Fri 500 meter stevne

i Numedal i mars. (dato avhengig av snøforhold og temperatur)

Dette stevnet ble opprinnelig startet og arrangert av NBSF ( Norges Benkeskytterforbund) sentralt, og underlagt NBSF`s tekniske regelverk

I 2013 ble dette stevnet arrangert av HOBK (Hadeland & Omægn Benkeskytterklubb) en klubb underlagt NBSF.

Nå har det seg slik at HOBK også har tenkt å fortsette med

å arrangere "Numedalsstevnet" i 2014.

I år ble stevnet avviklet 2. - 3. mars - nettopp for å unngå kollisjon med IWA-messa.

Dato i 2014 er ikke fastlagt - men det blir i mars.

 

Først må jeg få poengtere at det er sterkt prisverdig at det er noen som tar initiativ til å arrangere stevner for "Langholdskyttere", og legger mye tid og krefter i et slik arrangement .

Det er meget bra. Trampeklapp for det.

 

Men - jeg føler at det er noe som skurrer.

Helt greit at stevneprogrammet tydeligvis ikke samsvarer med NBSF`s godkjente skyteprogram, og det er ikke der problemet ligger.

Nå er det ikke slik at jeg ønsker å fremstå som en sur og grinete gammel gubbe, men jeg synes det virker litt søkt at en privatperson - etter det jeg har forstått - referer til et arrangement i 2013 - og nå inviterer til " NM/Langhold 2014" - og det uten å ha noen tilhørighet - eller samarbeid - til det eneste godkjente skytterforbund i Norge - NBSF - som har "Langholdskyting" på sitt program.

Samt at Hadeland & Omægn Benkeskytterklubb - landets største klubb i NBSF befinner seg i samme distrikt som dette " NM/Langhold 2014" arrangeres.

Jeg vet ikke hvilke forbundstilhørighet personen som arrangerer dette stevnet har - men det er ikke NBSF.

Det bør det vel være så lenge det inviteres til NM/Langhold????????????????????

Jeg bare spør,

Link to comment
Share on other sites

John,

 

jeg synes ikke vi skal henge oss opp i hva han kaller stevnet sitt, kanskje kommer det et forbund ut av det, kanskje kan det innlemmes i et eller annet forbund.

DFS arrangerer jo i prinsippet lignende stevner så kanskje der, men "vi" insisterer jo på de forhistoriske siktene...

 

Stevnet til Christian apellerer til en gjeng i langholdsmiljøet som ikke har hatt et tilbud før han satte igang - iallefall ikke et rent tilbud - vi har sneket i jegerklassen i DFS. Men det blir ikke det samme.

 

Så kall det for all det hva som helst. Vi krangla da mer enn nok i fjor.

 

Selv skulle jeg gjerne vært både i Numedal og på "NM", men det er ikke bare jeg som prioriterer hva jeg gjør en gitt helg.

Begynner å få inntrykk av at langholdsmiljøet består av tre typer folk - ungkarer, folk som er skilt, og folk som prøver å unngå å bli skilt...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, altså.....

 

Dette initiativet kan ikke under noen omstendighet bli definert som noe negativt!!! Med dem rette tilnærmingen og god kommunikasjon kommer dette helt sikkert inn i en en eller annen form eller forbund. Men ikke drep initiativet nå!! Dette er bra. Stå på Christian. Jeg har lyst til å komme :)

Link to comment
Share on other sites

Glemte at Numedalstevnet er i mars.

Beklager det John.

 

I Norge har vi ikke noe forbund som har denne typen skyting på programmet.

Du mener at NBSF har "langhold" på programmet, det du da viser til er UNL/500m.

Der skytes det på pappskiver, poeng eller gruppe.

Langhold er så utrolig mye mer enn det NBSF har på sitt UNL program.

Det er derfor ingen grunn til at man må være tilknyttet det forbundet for å arrangere NM Langhold. Det er ikke en stevnetittel som NBSF har copyright på meg bekjent.

 

Stevnet til Christian er foreløpig det eneste i Norge som kun bruker stålplater, på ukjent avstand og feltmessig skyting. Man skal ikke legge skjul på at det er mer likt militær skyting enn benkeskyting. Det finnes derfor ikke noe forbund i Norge som favner om denne typen skyting. Det nærmeste blir faktisk DFS og feltskyting i jegerklassen som Krister skriver.

 

Ser man til Sverige, Finland og USA har de lignende stevner. Der kalles det Tactical Presicion Shooting eller Steel Safari.

 

Kanskje vi skulle ha startet ett nytt forbund?

Hva er problemet med å arrangere stevner uten noen form for forbundstilknytning?

Det er da vanlig å kalle ett stevne for NM når man åpent inviterer alle potensielle deltakere i Norge.

Er mange NM som ikke arrangeres av ett forbund.

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg har mulighet til å stille, flott initiativ. Hva navnet angår så er vel ikke NM Langhold noe som eksisterer fra før, og alle er inneforstått med at arrangementet ikke er offisielt på noen måte. Man må vel ønske å se et problem her for at et slikt skal dukke opp. Lykke til med planlegging og all respekt for initiativet!

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det nærmeste blir faktisk DFS og feltskyting i jegerklassen som Krister skriver

Unntaksvis så ser vi jo både stålmål, oppdukkere og bevegelige mål på feltstevner. Et par av de såkalt "originale" feltskivene fra en annen tråd har jeg også sett.

 

Jeg tror vi kan få mye moro av å støtte opp om slike initiativ, og arrangere stevner i begge ender av skalaen. Ikke alle er laget for å løpe til standplass slik man gjorde i Sverige, og ikke alle er laget for å gå seg fast i snøen i mars heller. Men et topp initiativ - og jeg må si, det begynner å bli mye å velge i her.

 

Dato, snart, please? Vi kjører vel oppvarming ti Numedal her nede i februar, utmerket sjanse til presis innskyting til både Numedal og "NM-Langhold", så er det Numedal og så dette og så Myrkongen og så og så...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jofla, vær så snill å ikke heng deg opp i regelverk, forbund etc. :roll:

 

Det Christian her viser er INITATIV til å lage et utradisjonelt stevne, for LH skyttere men også andre entusiaster. Dette er som et gammelt feltstevne, bare med littlengre hold og mot stålmål istedenfor papp.

 

Hva angår forbund eller ikke, så hadde det i mine øyne vært best hvis vi hadde hatt 2 forbund, NBSF har benkeskyting og et for LH skyting. Men jeg tror dette er en dødfødt vei å gå mot POD. Derfor må vi være innlemmet i NBSF.

Men da synes jeg at NBSF bør omfavne LH klubbene bedre. Det er tross alt de som er bærekraften i NBSF. Hadde det ikke vært for LH klubbene, så hadde ikke NBSF hatt mange medlemmer.

Nye former for stevner bør ønskes velkommen, og ikke avfeies.

Derfor bør ikke dette kveles av en " sur gammel grinebiter " som du skrev i innlegget ditt.

 

Du har bestemte meninger på mye, og det bør vi ha nok takhøyde for.

Hva Christian velger å kalle stevnet er akkurat det samme i mine øyne. Så lenge det er noen som tar seg bryet vært å arrangere stevner. De fleste er mest interessert å delta, men ikke være med å dra lasset å arrangere.

 

Grunnet sykdom i fjor, så kom jeg meg ikke på stevnet. Om det passer seg til i år vet jeg ikke. Du kan vel si det slik som M67 skrev at ØKH har bestemmelsrett :wink: i når jeg skal være hjemme en helg i ellers travel hverdag. Men har VELDIG lyst å delta!!

 

Men det er 2 stevner i mars jeg ihvertfall har satt av, og det er 500 m UNL på Sørlandet og Numedalsstevnet. :wink:

 

Jofla: Vennligst ikke tolk innlegget mitt som et angrep mot deg, bare fordi vi ikke alltid er på samme bølgelengde. For det er ikke meningen, med mitt innlegg.

 

Beklager Christian, hvis jeg forsøpler tråden din. Da kan du få moderatorene til å slette mitt innlegg :wink:

 

Lykke til, og jeg håper du kan sette en dato, da jeg trenger litt tid for å myke opp ØKH :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Først av alt: Takk til alle for alle gode ord og støtte!

 

 

 

Men - jeg føler at det er noe som skurrer.

Helt greit at stevneprogrammet tydeligvis ikke samsvarer med NBSF`s godkjente skyteprogram, og det er ikke der problemet ligger.

Nå er det ikke slik at jeg ønsker å fremstå som en sur og grinete gammel gubbe, men jeg synes det virker litt søkt at en privatperson - etter det jeg har forstått - referer til et arrangement i 2013 - og nå inviterer til " NM/Langhold 2014" - og det uten å ha noen tilhørighet - eller samarbeid - til det eneste godkjente skytterforbund i Norge - NBSF - som har "Langholdskyting" på sitt program.

Samt at Hadeland & Omægn Benkeskytterklubb - landets største klubb i NBSF befinner seg i samme distrikt som dette " NM/Langhold 2014" arrangeres.

Jeg vet ikke hvilke forbundstilhørighet personen som arrangerer dette stevnet har - men det er ikke NBSF.

Det bør det vel være så lenge det inviteres til NM/Langhold????????????????????

Jeg bare spør,

 

Begge arrangørene er tilknyttet minst to forbund. Hadde det vært ønskelig å involvere noe forbund hadde enten HOBK eller et av de flere lokale skytterlagene i DFS blitt invitert, men det er ikke ønskelig. Vi har på alle måter kapasitet til å dra dette arrengementet alene, så da gjør vi det, uten å måtte ta hensyn til noe forbunds regler eller føringer, for ikke å snakke om sidrompa styremedlemmer osv. Nå får vi det nøyaktig som vi selv vil ha det, skreddersydd for de deltakerne vi ønsker å trekke til stevnet. Videre har ikke NBSF enerett på langholdsskyting (hverken aktiviteten eller ordet), slik at alt og alle andre blir "langholdsskyting" og "langholdsskyttere". DFS skyter lenger enn NBSF i feltsesongen, og 500m er dessuten ikke særlig langt, så det er bare å jekke seg ned noen hakk. Som M67 også påpeker er en stor del av medlemmene i NBSF mer interessert i feltmessig skyting enn i benkeskyting, uten at forbundet selv har et tilbud som dekker dette utover F-klassen. Jeg vet at enklte klubber, som feks Sørlandet er flinke til å imøtekomme denne etterspørselen, men det er neppe selve forbundets fortjeneste. Dette er for all del ikke ment som et angrep på forbundet; all skyting er god skyting, men ikke alle former tiltaler alle skyttere, det er en ærlig sak.

 

Hva navnet angår fungerte det i 2013, og vi er sikre på at det også vil fungere i 2014. Ved å ikke være affiliert med noe forbund mener jeg dessuten at vi har vårt på det tørre, da alle er velkomne, uavhengig av forbundstilknytning (eller nasjonalitet, for den saks skyld), vi ekskluderer ingen på grunn av "feil partibok". At det er et høyst uoffisielt NM var helt ute i det åpne i 2013, men det er det eneste som eksisterer, foreløpig, intill noe forbund evt tar det på seg, og siden navnet skapte en viss debatt også i forrige runde fortjener det definitivt å leve videre.

 

Tidspunkt vil landes så fort som mulig, men vi skal unngå å kollidere med Numedal, bare et visst forbund setter en dato snart... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Tidspunkt vil landes så fort som mulig, men vi skal unngå å kollidere med Numedal, bare et visst forbund setter en dato snart... ;-)

 

Bare for å oppklare, det er ikke forbundet som bestemmer dato for når f.eks Numedal skal avholdes. Dette er noe som HOBK og grunneier avtaler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

NM Langhold 2014 blir arrangert 22.-23. mars!

 

Øvre kaliberbegrensning blir 300WM (i kulediameter og hylselengde, ikke hylsevolum). Dette fordi Audun drepte en 8mm hardox-gong på 130m ved ren gjennomskyting, til tross for at det bare var med 338RUM... ;-)

 

Frihånd er en utmerket idé; den blir med videre i planfasen, så ser vi hva som gjøres til slutt.

 

Som i 2013 blir pris maks 500,- per individuelle deltaker/makkerpar, inkludert overnatting.

 

Påmelding per e-post til nmlanghold@yahoo.no

 

Durano.no sponser med premie. Takk Vetle!

 

Langhold.no sponser med premier. Takk Jørgen!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må jo få brukt mest mulig av justeringsområdet på tårnene, og gjerne på samme bane... ;-)

 

En perfekt begrunnelse (evt unnskyldning) til å kjøpe 6,5?...

 

Ja burde vel gjort det for lenge siden, men en skal jo ha tid til å bruke alt som står i skapet.

 

Ikke ta dette ille opp Christian, men jeg skjønner ikke helt greia med å skyte fra 130-1100 meter i Back to basics LANGHOLD.

Tror du ekskluderer mange ved å sette grensen til 300wm..

 

308 som mange har, er vel ikke kjent for å gå fantastisk til 1100 meter.

6,5 kan gå bra til 1100, men når det skal milles/gestimeres og leses vind tipper jeg du ender opp med mange frustrerte skyttere.

 

Har skutt endel med 338LM på 8mm hardox på 400 meter. Plata får seg en sving, men er like hel.

 

Sånn! Nok surmuling fra meg. Lykke til! Til alle som har kunnskap og utstyr til å delta. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å tilfredsstille alle ønsker.

Hvis man har avstander fra 100-1000m kan man bruke kaliber som 6,5 ,7mm og .30

Skal man øke avstandene til 400-1500m må man ha en hardt ladet .30 magnum eller 338 for å ha stor sannsynlighet for treff. De mindre kalibrene henger ikke med på de avstandene.

 

Ett alternativ er vel å gjøre som i fjor og tillate kaliber tom .338

Men øke minste avstand til ca 400m men ikke lenger enn 1100m.

Da må bør alle bli fornøyd?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å få gonger til å holde for 338 selv på 100m, det er kun snakk om dimensjoner på de. Og at stålet ER Hardox eller tilsvarende. Vi har en gong hengende på 110m, den er 60mm i diameter og sikkert 60mm "tykk"... På 300 har vi en drøss, noen er tom. av vanlig stål, men da 30-40mm tykke. På 200m er 12 eller 15mm Hardox fint. Men det må ikke være "fake" eller mykglødet av langsom skjæring med skjærebrenner.

 

De som stiller med 308 i en "langholdskonkurranse" der en ikke skal bruke laser må bare begripe at de stiller på 100m sprint med gips. Selv på feltskyting i DFS er 308 "all fucked up", det er ingen marginer for feil i avstandsbedømmingen, og der stopper man før 600m.

Med tid til å tenke så treffer man ting med 6.5 på 1100m, det betyr at en som er god, vil treffe med mye kortere tid til å tenke - og det gjør det relevant. Igjen, vanskelig med 308, men er det ikke en del av konkurransen å ha egnet verktøy?

 

Det er vel slik at arrangør/ eller regelverk, som her er samme instans :wink: , setter premissene. Og så får man innrette seg etter det.

 

Forøvrig bør enhver feltmessig skytekonkurranse inneholde øvelser der en må holde rifla selv, om ikke nødvendigvis på strak arm. Knestående og sittende er to stillinger som er undervurdert, og som ofte er nødvendige i utmark, der liggende ofte blir for lavt - eller for tregt. Hva med en "stupar", utgangsstilling stående, ved foten gevær, og noen få sekunder til å treffe noen mål? Eller en jævla drøss mål, og noen få sekunder til å treffe flest mulig?

Og så 1000m med fri stilling, osv, kåre en allround skytter.

 

Det var sagt noe om poengsystemet som jeg ikke forsto, og jeg kunne tenke meg å høre mer om det. Selv ville jeg helst sett 1 poeng for treff, ferdig. Eller iallefall enkelt, og uten muligheter foor "taktikkeri". Og om skytetiden inkluderer forflyting. Og en dato.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei hei hei!

 

Nå må vi være litt forsiktige med å annulere bruksområder for .308. Ærlig talt, du kan da ikke mene at den ikke fungerer på lange hold? Hva med UNL i Trondheim i sommer hvor undertegnede kom på 2 plass liggende gruppe med nettopp .308? Eller det faktumet at jeg fikk repeterbare treff på gong på 950 meter, sist nå på B14? Uoffisiell ti skudds gruppen min på 500 meter ligger nå på 93 mm.

 

Finnes det bedre alternativer på over 1000 meter? Seff. Samma på BR @500.

 

Men ikke kom her å være skråsikker på hvor forferdelig .308 er.. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel jeg som begynte å rote .308 inn i tråden, men poenget mitt var at ved å sette lengste hold til 1100 og samtidig sette kaliberbegrensing til 300wm, er det mange som ikke har utstyr til å stille.

 

Selv har jeg 338 nettopp fordi det dekker mange "behov". Trenger ikke en rifle ut til 800 meter og en ut til 1600-1700 meter.

Mange har treningsrifle i 308 for å holde skytekostnadene nede.

Du kan skyte bra mye 338 for prisen av en bra 308/6,5 + optikk.

I tillegg trenger jeg rekyltreningen..

 

Forresten ingen tvil om at 308 kan gå bra på lange hold, men som M67 har nevnt. Du skal treffe bra på avstandsbedømmelsen.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi være litt forsiktige med å annulere bruksområder for .308

Jeg annulerer ingen ting. Jeg sier bare at en ødelegger konseptet litt om holdene skal tilpasses et bestemt kaliber.

 

 

 

K

 

Da får du sette i gang å arrangere en 1000-2000 meters konkurranse for .338 LM klubben, så kan vi andre skyte pingle-ammo på "korte" hold.. :)

Link to comment
Share on other sites

Til alle med-pingler med finkaliber: 90% eller mer av målene blir på hold under 1000m, så det er ingen grunn til uro selv om dere har tenkt til å skyte 308. ;-)

 

Stevne fra 1000 til 2000meter høres dritfett ut, men det har jeg dessverre hverken utstyr eller kompetanse til å begi meg utpå. All ære til dere som har det! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke meningen å sutre, men jeg er nok en av flere som har gledet seg til dette arrangementet, men nå er ekskludert pga for stor........ ja, du skjønner...

 

God tur til dere som skal og lykke til med stevnet. Du får si i fra når du har ordnet med ordentlig stål Christian......

 

Mvh

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Folkens.. Jeg sliter med å skjønne problemet rundt kalibervalgene. Slikt jeg har oppfattet "langholdsmiljøet" som har grodd frem og blitt almennt de siste årene, bært preg av svært mange nye skyttere som kjøpte første rifle i .338 Lapua magnum, med bruksområde 100-500 meter. For meg så blir det som å aldri ha eid en vanlig bensinkjerre, men gått rett til en Maserati, uten annet enn havesyken og "mote" som årsak.. Samtidig er knakende likegyldig for meg hva folk kjøper, men ikke kom til en tråd å sutre om at man ikke kan stille med en rifle i moderat kaliber..

 

Det er ingen menneskerett å sende av gårde 300 gns kuler til en jobb som både 6,5 og .30 kuler kan gjøre, billigere og minst like bra..

 

Christian bruker tid og innsats på å arrangere slike eventer for oss, det minste man kan gjøre er å takke han for arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Satus påmeldte:

 

17 individuelle skyttere, hvorav 7 fra Norge og 10 fra Sverige.

 

6 makkerpar, hvorav 4 fra Norge, 2 fra Sverige. Klassen er nå full, men det blir satt opp venteliste.

 

Alle påmeldte har fått bekreftelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vertebrae.no sponser med premier også i 2014. Tusen takk til Joachim og Kenneth!

 

Status påmeldte:

 

Individuell klasse: 29 påmeldte, har fortsatt noen ledige plasser.

Makkerparklassen: Full

 

Godt nyttår :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå nærmer det seg!

 

Tips: tren varierte skytestillinger, milling og vindbedømming. Det er nok heller ikke dumt å ha en reim som kan brukes som skytestøtte... ;-)

 

Ellers ser det dårlig ut med det flotte vinterføret vi haddde på samme tid i år; nå er det snøsmelting på gang for fullt, men det vil vise seg hvordan det blir på Dagen.

 

Vi sees,

Link to comment
Share on other sites

Her kommer litt informasjon om årets gjennomføring, samt tidsplan:

 

Maksimalt antall skudd lørdag: ca 80.

Maksimalt antall skudd søndag: 1 (Cold bore shot-konkurranse), deretter fri skyting på lørdagens baner, ammoforbruk etter eget ønske.

 

Tidsplan:

Fredag:

Ankomst og innkvartering for de som ønsker. Innkvarteringen blir provisorisk, ta med egnede soveposer, liggeunderlag, oppblåsbare madrasser, osv etter eget behov.

 

Lørdag:

0630: Oppmøte og registrering i posisjon N 60° 35.624', E 10° 17.837'. Avmarsj til skytebanene. Vær forberedt på 2km marsj (ja, til fots) til de nærmeste banene pga stengte veier i vårløsningen, sånn det ligger an til nå. Total marsjdistanse vil i så fall bli cirka 10 km i løpet av dagen, pakk utstyr deretter, husk matpakke, godt med drikke (det er mulig å etterfylle vann i bekker på åsen) og klær til varmeregulering.

0800: Start skyting. Ingen tid til innskyting som et utgangspunkt, det blir muligens anledning til kontrollskyting på de respektive baner på første rullering. Vi skyter på totalt 6 stasjoner i løpet av lørdagen.

1800: Skyting ferdig.

ca 1930: Middag og sosialt i lokalene til Bjoneora skytterlag, i posisjon N 60° 31.099', E 10° 15.818'

 

Søndag:

0800: Avmarsj.

0900: Cold Bore Shot-konkurranse, deretter fri skyting for de som ønsker inntill klokken 1700.

 

Som i fjor er elektroniske hjelpemidler forbudt (for eksempel vind- og avstandsmålere), med unntak av kalkulator. Lyddemper, rekylbrems, tofot og skytereim er tillatt, det er også tabeller over kulebane og mil.

 

Kjøp med det dere trenger av dagligvarer og drikke på forhånd, det blir ingen mulighet for handel på lørdagen.

 

Pris for skyting: 500,- pr individuelle skytter / makkerpar.

Pris middag: 260,- pr hode. Oldemors Karjol på Jevnaker stiller viltgryte med tilbehør til hovedrett og karamellpudding til dessert.

 

Utenlandske skyttere kan betale kontant ved oppmøte.

Norske deltagere: Betalingsfrist startavgift og mat 15.03.2013 til kontonr 9775 23 34645. Merk innbetaling med navn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...