Jump to content

Back to the Basics - NM Langhold 2014


Guest

Recommended Posts

Jeg tipper det vil være bløt snø sånn det ser ut nå, med mye mildvær. På samme tid i fjor hadde vi 18 kuldegrader om morgenen, 5 plussgrader midt på dagen, men fortsatt kald snø og godt med tele.

 

Oppmøte for de som ønsker forlegning blir på samme sted som middagen på lørdag, se grid i mit første og forrige innlegg. Regler legges ut uka før stevnet. :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det trugeføre, men jeg håper det enten fryser til eller smelter bort i sånn grad at støvler er nok. Jeg kommer tilbake med mer info og en anbefaling når det nærmer seg, litt tidlig å si noe sikkert om føret enda ;-)

Link to comment
Share on other sites

Skytetidene er ment å muliggjøre tidsplanen, ikke å stresse skytterne maksimalt, så det blir neppe noe stort problem. Men du vil nok være tjent med å plassere ammunisjonen inne rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Snøen er på tilbaketur, men det er fortsatt godt med snø i spesielt nordhellinger. I dag har det vært et fantastisk skarelag som har båret godt, håper det holder seg til over helgen. De som har truger bør ta det med i tilfelle, men vi skal klare oss fint uten også.

 

Makkerparene velger selv hvordan de vil løse oppgaven, om en eller begge skyter. Maks antall skudd er det samme for makkerparet som det er for individuelle skyttere, altså ikke samme maks antall per skytter i makkerparet. I fjor hadde alle makkerpar skytter og spotter, ingen par stilte to skyttere, men det er lov om ønskelig.

 

De som ønsker overnatting fra fredag kan møte direkte i skytterhuset til Bjoneroa skytterlag, N 60° 31.099', E 10° 15.818'.

 

Oppstart lørdag fra N 60° 35.624', E 10° 17.837', hvor vi også parkerer og går fra.

 

Vi sees :-)

Link to comment
Share on other sites

Den norske mesteren er en svenske :shock:

 

Var et bra opplegg med meget høy vanskelighetsgrad. For å bli gode å varme så måtte vi starte dagen med 3-4 km marsj for å komme til banene.

Vi var fordelt på 6 ulike grupper slik at det til enhver tid var aktivitet på de 6 banene.

 

Felles for alle banene var at det var mange mål som skulle milles og skytes på relativt kort tid. Jeg skaut i samme gruppa som vinneren, og ble imponert over hvor raskt og effektivt han jobba seg gjennom holdene. Her hjelper det nok med litt trening :oops: Var kun på en bane at jeg rakk å skyte alle skuddene..

 

Det var veldig krevende vindforhold og stort sett <0.5 MIL blinker så treffprosenten var rimelig lav når holdet bikka 6-700 meter. Dette gjalt også de beste skytterne.

 

Det var et par baner som fordret litt alternative skytestillinger, men ellers var det mulig å skyte liggende med to-fot og baksekk.

 

Jeg tror det er fare for at jeg kommer til å møte opp neste år også :)

Link to comment
Share on other sites

Litt mer matnyttig info om selve konkurransen:

På alle baner kunne en få maks 2 registrerte treff per mål. Gjengs for alle baner var korte skyetider. Så en måtte bruke ganske lite tid på milling.

 

Bane 1:

5 mål. Maks 10 skudd. Alle innenfor 350 meters hold.

Skytingen måtte skje innenfor et areal tilpasset dverger. Jeg lå i en U med rifla på sekken. De to smarte svenskene på laget mitt hadde med seg to-fot for sittende skyting. Perfekt for denne bana..

Ellers var det en utfordring å finne alle målene. Jeg klarte bare å finne 4 av 5 på denne bana.

 

Bane 2:

6 mål. Maks 12 skudd. Alle innefor 350m.

Skytingen måtte også her gjøres fra en litt krøkkete stilling, men vesentlig mer komfortabelt enn på Bane 1.

Her var det ekstremt vanskelig å finne alle 6 målene. På laget mitt var det ingen som fant det siste målet.

 

Bane 3:

9 mål. Fritt antall skudd, men satans kort skytetid. Her var alle mål innenfor 830 meter.

De smarte tok en del poeng på 3 små mål som var på 3-400 meter, men de mindre smarte (som meg) brukte all tiden på å prøve å treffe noen litt større blinker på den doble avstanden.. og ednte med 0 poeng.

 

Bane 4: 9 mål. 18 skudd. 5 av målene var fra 100-500 meter, men krevde forflytning av stilling for å få skutt alle. De 4 neste var på 7-900 meter og disse krevde også endring i posisjon.

På mitt lag var det kun 1 som traff et av langholdsmålene.

 

Bane 5: 5 Mål. 10 skudd.Her var et mål på 5-600 meter og Resten på 700-1000. Her var det ikke så travelt, så det passet undertegnede bra. Var heldig og fikk inn to treff på det korteste holdet ganske raskt, og hadde derfor nok skudd til overs til å bli en av de få som klarte å få inn et treff på 1000 meter på en 40x40cm plate.

 

Bane 6: 6 mål. 12 skudd. 4 av målene var på 6-800 meter og 2 av de på 900-1100.

Jeg tror de fleste hadde nok med å få inn et treff på 30x30 cm platene på det korte holdene. Her kom hvertfall jeg til kort på millingen. Jeg var rett og slett ikke nøyaktig nok.

 

Generellt så var det svært sjelden en så nedslag når en bomma. Så om en millet feil så var det nytteløst. I tillegg så var det relativ frisk vind på bane 4-6. Da jeg fikk inn treff på 1000m så holdt jeg 3 MIL til siden i retikkelet. Det tilsvarer over 7 m/s sidevind med 7mm WSM'en.

 

Men som sagt var dette artig, og jeg har allerede planene klare for å klatre på lista neste år. Fikk også blitt litt kjent med Christian S, og han er en knakende hyggelig kar. Jeg er imponert over arbeidet han har lagt ned i dette stemnet!

Link to comment
Share on other sites

Først av alt: Gratulerer til Marcus for førsteplass i individuell klasse, Tom for andreplass og Sem for tredje. Det var tett i toppen, deretter et stykke ned til fjerdeplassen og påfølgende. Gratulerer også til Ivan og Morten som tok seieren i makkerparklassen, foran Anders og Peder fra LRD. Vanskelighetsgraden var som påpekt meget høy, og sånn blir det også i fremtiden, men målene som skal milles på de lengste holdene skal bli større; Johnnyvang har overbevist meg om at det er veien å gå for større nøyaktighet i avstandsbedømmelsen. Selve platene derimot, dét er en annen sak... ;-)

 

Hjertelig takk til alle sponsorer for flotte bidrag til premiebordet:

Durano.no med tre gavekort på produkter derfra.

GRS Riflestocks for et Hybrid skjefte

Rifle-Precision-System for en RPS tofot og to rekylbremser; en standard og en magnum

Langhold.no for gavekort på Spuhr montasje og Art of the Precision Rifle DVD-boks

Vertebrae.no for THLR-produkter

 

Videre hjertelig takk til alle deltakere, som stilte med romslig komfortsone, høy innsatsvilje og godt mot og humør; Vi gjør dette for dere!

 

Tusen takk også til Åshild, Steinar, tante Birgit, Thomas og Christian som stilte opp som crew, skytebaneledere og fotografer. Det blir satt opp en dropbox for bilder hvor deltagerne kan hente ut det de vil ha. Ikke minst en stor takk til Tom for all hjelp i forkant, under og etter stevnet med alt fra praktisk, konseptuelt og datamessig, inkludert scoring.

 

Sist av alt takk til dere som unnlater å møte opp uten å melde dere av: Dette er et initiativ som drives på små økonomiske marginer og jeg må faktisk betale for den maten som bestilles til dere, men som dere hverken spiser eller gjør opp for. Dette er til stor hjelp for å holde marginene så små som mulig.

 

Svenskene lurer forresten på hvorfor det ikke er flere norske skyttere/kammerfolk (eller var det kammerfolk/skyttere?) med og tar opp kampen... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg var på bane 5 på lørdagen og tok en del bilder. Jeg vil laste disse opp til arrangørene etter at jeg har gjort en grovsortering (900 bilder ble tatt - av de tipper jeg at ca 100-150 er brukans). Skal prøve å få gjort dette ila neste uke da det er veldig høy fart på jobb om dagen.

 

Go' stemning! :-)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lastet opp bildene fra bane 5. Veldig skiftende lysforhold og til dels herlig snøvær kombinert med litt uoppmerksom fotograf gjør at kvaliteten ikke er 100% overalt, men forhåpentligvis får man noen gode minner senere av å se på dem :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...