Jump to content

9,3 x 62 kule for elg/hjorte jakt


rogerblaser

Recommended Posts

Har noen forslag til hvilken kule jeg burde kjøpe og lade med?

Jeg har til nå brukt barnes ttsx 250gr, denne er jeg ikke spesielt godt fornøyd med, synes faktisk jeg har bedre knall/fall med min 308 med interbond 165gr.

Jeg har lyst på en kule som ekspandere ganske raskt. Nosler Accubond er kanskje en mulighet?

Link to comment
Share on other sites

Siden alle andre rir sine kjepphester så må jeg også ;-)

Jeg har hatt gode erfaringer med 286gr Woodleigh RN i 9,3x62. Moderat hastighet, fine slakt, men samtidig kjapp nok ekspansjon til stort sett å få hjorten ned på plassen.

Nå har jeg ikke 9,3x62 lenger, men har fulgt nesten samme oppskrift i min nye 9,3x64:

320gr Woodleigh RN i 740m/s

Link to comment
Share on other sites

1000221_10151695112436835_1244377588_n.jpg

 

562332_10151695112506835_681222653_n.jpg

Beklager den dårlige bildekvaliteten. får ikke til nærbilde med mobilkameraet.

 

Woodleigh 250 grs RN i 9,3X62 vo 740m/sek

Skutt i bog på elgkalv på ca 20 meter knuste overarmsbeinet på inngang, gjennom hjerte, knuste overarmsbein på utgangssiden og satt i skinnet.

Kula har fått skikkelig juling, men til tross for det var restvekten 241 grs, og det må sies å være meget bra.

det var noe blodslått kjøtt noe som var å forvente med en slik treff.

Link to comment
Share on other sites

Enda en Woodleigh-fan her :D

Riktignok i "lillebroren" til 9,3x62, nemlig 9x63, aka 35 Whelen.

250 grs PP og RN har en god del hjort, en elg og noen rådyr på samvittigheten.

Meget positiv erfaring på alle måter.

 

Istemmer!

 

Bruker Woodleigh i 6 kalibere nå, alltid fornøyd :)

 

I 9,3x64 fungerer 286grs RN godt, og det er et bra skussmål i den aktuelle hastigheten(770 m/s) !

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører også woodleigh fanklubben. Du får det du betaler for. Jeg bruker 286 gr i 9,3. Den ekspanderer lett, samtidig med at den holder godt sammen. Jeg har de siste årene funnet to kuler, restvekt 275 gr og 276 gr, kulene hadde gått på langs av hjort, og ble funnet i låret. Jeg har brukt kulen mest på hjort og villsvin. Jeg har skutt 3 rev med den, alle tre sideskudd bak bog med god ekspansjon, det forteller at kulen ekspanderer svært lett, men likevel holder sammen. På rådyr har det også sett bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Norma vulkan 15g og Laupa mega 18g i høst, første høsten for meg med 9.3x62. skutt 3 elger, kue,kalv og kalv.

 

Skutt med Norma vulkan kue og kalv skutt på 110-120 meter. kalven stupte, kua gikk 20 meter,kulene gikk begge igjennom.

 

Kalv skutt med Lapua mega 18g, 50 meter, hoppet 2 skritt, datt rett ned. kula gikk igjennom.

 

Fornøyd med dem egentlig, litt gris blir det vel uansett åssen patron man bruker, så lenge dyre dør fort og enkelt, så er det bra nok for meg.

 

 

Ser det er mange som skriver mye positivt om Lapua naturalis,kanskje prøve den til neste år. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...