Jump to content

Hvor ofte får dere inn rev på lokk?


Krisch

Recommended Posts

For meg som enda er fersk i lokkegamet vil jeg anslå 5-10% :)

 

Det som har mye å si er om jeg har rekognosert på forhånd og kanskje til og med sett rev. Jeg har da og pekt meg ut noen fine poster og kanskje til og med studert litt kart. Gjør jeg alt dette, øker sjangsene!

 

Hvilken fløyte, ja. Ligger en 80 siders +++ tråd her inne om lokking av rev. Her finner du mange erfaringer :)

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt har blitt så populært også nå at man kan ha mye å tjene på å samarbeide med de andre lokkjegerne i området. Ulf Lindrot snakker om å brenne marken, dvs at noen har vært der f. eks dagen før, lokket og blitt oppdaget. Reven lærer fort.

 

Ellers har jeg fått inn rev kun få ganger, umulig å si prosent.

Link to comment
Share on other sites

Greia med lokkejakt på rev er å ha stort jaktbart areal tilgjengelig, slik at en ikke sitter på samme posten og lokker dag ut og kveld inn, for å si det slik.

Det å kjenne sin jaktmark er en stoor fordel.

Så må en komme på post uten at Mikkel merker noe som helst, samt å lokke på et stort nok åpent oversiktelig areal. Nytter ikke å sitte ved et jorde på 50x50 meter. Minimum 200x200 meter er min erfaring. Jo større åpent område, desto bedre. En "tvinger" da reven til å eksponere seg for skudd.

Post med en viss overhøyde et det aller beste er min synes jeg OG ikke gi opp etter 5 minutters lokking.

Jeg ser an vær og føre. Gidder ikke lokke i sprengkulde og dritvær. Da ligger jeg bak rumpa på mor og ruger.

Går også an å kombinere med 2 mann en som lokker og en "snikskytter" strategisk plassert på jordet, ved vannkanten evt ved elvekanten. Det kan fungere knallbra, ofte med veldig behagelig skuddhold. Bare å bruke fantasien.

 

Om en føler at jaktområdet er "utbrent" kan er rett og slett la vær og lokke. Sitt ved ei reksle og postere. Har skutt en del mikkel på denne måten.

Tipper jeg får inn i snitt rev på ca 50% av forsøkene. Ikke dermed sagt at jeg knerter en mikkel annen hver gang, men bare det å SE en rev girer opp pumpa flere hakk og det er jo en halv seier bare det.

 

Må bare ikke gi opp. Første gang man får inn en rev på lokk, ja da er man helt hekta.

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det som om reven er mye mindre forsiktig om den ikke må ut på store åpne flater. Har ikke lang erfaring med lokking. Har fått inn noen i glissen skog og små glenner. Kommer fort og gjerne inn på haglehold. Men som sagt, har begrenset erfaring så dette kan godt være tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte å lokke var jeg ganske ivrig. Tok ikke så mye hennsyn til forrholdene. Vind fra skiftende rettning og bråkete skaresnø hindret meg ikke i å prøve, men det burde det ha gjort. Det første året fikk jeg inn tre rever på hareskrik, og fikk skutt to av de. På 50-60 forsøk, kanskje mer!!! Etter mye lokking under alle slags dårlige forrhold hadde nok de fleste revene i terrenget skjønt hva de hareskrika egentlig var. De siste åra har jeg bare lokka litt med musepip om sommeren, og venta på gode forrhold på vinteren. Dette har ført til veldig lite lokking (og jeg har kun fått en på musepip), så jeg håper De gamle revene har "glømt". De to siste generasjonene har nok aldri hørt lokking, så når forrholdene blir gode denne sesongen har jeg troa. Men jeg skal bare ut når det ER gode forrhold.

 

Tettheten av rev i ommrådet der en lokker har selvfølgelig noe å si. Det er mer rev i kulturlandskapet enn i skogen og på fjellet. Noe denne avstemmningen delvis bekrefter. viewtopic.php?f=20&t=57352

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...