Jump to content

Vomskutt rådyr


Stingsilda

Recommended Posts

Skøyt mitt første rådyr i dag. Desverre kom skuddet litt bak og punkterte vomma. Dyret løp ca 100m, og vominnhold hadde kommet inn i buken.

 

Jeg vomma ut med en gang, og tørket så godt jeg kunne. Skylte bukhulen i en liten bekk (var i tvil om jeg skulle gjøre dette).

 

Har skåret vekk mye for å hindre atkjøttet blir ødelagt. Nå henger skrotten luftig. Skal også sette på en bordvifte, slik at jeg får en tøkehinne på kjøttet.

 

Hvordan kan jeg være sikker på at kjøttet ikke har blitt dårlig?

Hvor lenge skal jeg la dyret henge? Kortere enn vanlig?

Kan jeg mørne kjøttet vakumpakket, elelr er dette ikke anbefalt på vomskutte dyr?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd at vomma sprekker. Slik gjør jeg det: Bare vom ut på vanlig måte. Få ut det meste. Ikke skyll med vann. Det er bare egnet til å forringe kjøttet. Vel hjemme flår jeg og tar ut resten av innholdet, lunger osv. Skadet kjøtt/blodskutt o.l. skjæres vekk. Så tar jeg tørkepapir og tørker rent. Kjøtthinnene beskytter kjøttet mot vominnholdet slik at det holder å tørke rent med papir. Deretter er det vanlig mørning og 40 døgngrader som gjelder. Luftig så klart.

 

Dette er slik jeg gjør det. Mulig andre har andre løsninger. Jeg har aldri opplevd hverken usmak eller andre konsekvenser med denne måten å behandle kjøttet på. Jeg vil presisere at det kjøttet jeg skyter kun er til eget bruk.

Link to comment
Share on other sites

Nå har du allerede skyllt med vann, så at det er dumt får du bare huske på til neste gang...

sån jeg gjør det:

Slakte som vanlig, men vær ekstra nøye på at kniven(e) er skikkelig superskarp. En sløv og raggete kniv lager en flisete og stor snittflate som er ideel for bakterier, en skarp kniv lager (hvertfall i teorien) en overflate som er mindre optimal for bassilusker.

Tørke så rent som mulig med tørkepapir,

Vaske/tørke spesielt grisete områder med en fille dyppet i "polets 60%" (eller lokale varer..)

Passe på at det blir tørr hinne fortest mulig.

Undersøke slaktet morgen og kveld under hele modningen, er det noen områder som ser og/eller lukter tvilsomt så skjæres det tvilsomme bort (fremdeles med skarp kniv).

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at de fleste fraråder bruk av vann, det er bra, vann er noe av det verste man kan bruke, og fra en bekk enda verre, vet dere hvorfor man ikke skal legge fisk man ska ha rakfisk av på bakken, jo Botulisme, det samme gjelder kjøtt,

Hygiene under slaktinga vask kniven så ofte som mulig i kokende vann, og tørk den med antibac servietter, ikke bare bladet, men håndtaket også.

Tørk rent inni buhulen med vanlig tørkepapir og ikke gi deg før alt er vekkSkjær vekk alt det stygge i sårkanalen og sjekk at det ikke er dritt inni kjøttlagene, skjær heller vekk hele siden, mye bedre å gjøre det en å kaste hele dyret etter noen dager., sjekk hver dag under mørningsprosessen, og blir det ulumskheter vask med edikkvann, 30% edikk o varmt vann, det kverker også bakterier, dette er viktig hvis det ikke får hinne og heller blir litt loddent, noe som er helt normalt ved fuktig og for varmt vær, du kjenner med en gang når kjøttet er skjemt, den skjærer i nesa den lukta.

Link to comment
Share on other sites

Det at det ikke skal brukes vann er gammel overtro. Dersom vannet er rent er det en fordel å spyle vekk alt griseri før dyret kjølner slik at det blir tørkehinne også på det området som er vasket.

Rådene om å holde nøye kontroll med dyret støtter jeg, det er vanskelig å få ut alt som kan ha kommet inn mellom hinner i sidene.

Link to comment
Share on other sites

Helt bakteriefritt er nok ikke vann, men holder det standardkravene så er det ikke mange farlige bakterier.

Uansett blir det bedre enn å gni vomminnhold utover slaktet, det er helt sikkert ikke bakteriefritt.

Ta en tur på et slakteri og se hvordan de bruker vann.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sammenligne slakteri med det vi driver med i skauen/garasjen, det er 2 forskjellige verdener.

Hva er det man gjør ved å spyle det innvendig da, er ikke det å spre dritten over hele flata da?

Men jeg har sagt hva jeg vil gjøre, da får anndre gjøre akkurat det dem vil, om dem vil ha kjøtt med bismak så versågod for meg.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg totalt enig med Per-S!

Overhodet ikke problem å skylle med rent vann så lenge du lar det bare renne og ikke høyt trykk.

La dyret henge etter hodet og la vannet renne ut bak. Hadde en diskusjon om dette på ett feltkontrolørkurs og fikk etter hvert medhold i at dette. En kirurg på samme kurset var helt enig i at så lenge vannet ikke hadde for høyt trykk spredde du ikke bakteriene inn i kjøttet. Det siste du gjør er å skjære ca 2cm av "buklista" på hver side for å få rene snittkanter.

Har gjort dette flere ganger både på rådyr å elg og alldrig opplevd hverken bismak eller å bli sjuk pga dette.

Link to comment
Share on other sites

http://hjortevilt.no/jakt/abc-for-viltk ... ehandling/

 

Ekspertene fraråde bruk av vann:

 

"– Ved lekkasje fra vomma, spres mengder av bakterier ut i bukhulen. Da er det viktig at disse ikke blir spredd videre ut over skrotten. Det vil si at man normalt ikke bør bruke vann til å vaske med, selv ikke ved vomskudd. Vann bidrar bare til å spre bakterier, sier Solheim.

Blod er rent.

 

Dersom mellomgulvet på dyret er intakt, er ikke brysthulen forurenset. Da kan man – etter at vom og tarmer er tatt ut – punktere mellomgulvet og la blodet fra brysthulen skylle gjennom bukhulen, og rennet ut bak på dyret. Det er en fordel at dyret ligger med framparten hevet, slik at blodet ikke renner tilbake i brysthulen.

 

– Fordelen med å bruke dyrets eget blod er at det i utgangspunktet ikke inneholder forurensinger. Dermed vil det rense bedre enn vann – som i naturen alltid inneholder en mengde bakterier og i tillegg er kaldt. Lar man være å bruke vann, vil forurensede områder forbli isolert. Bruk av vann kan dessuten føre til vansker med å oppnå beskyttende tørkehinne på kjøttet, forklarer slakteeksperten."

 

Vann er fy fy, henger ikke slaktet luftig nok klarer man ikke oppnå tørkehinne og får en voldsom bakterievekst.. Vi har kjølerom og da kommer tørkehinnen voldsomt raskt. Allikevell unngår vi å bruke vann til annet enn vask av hender og kniver underveis i slaktingen.

Link to comment
Share on other sites

har lært at man ikke skal bruke noe vann, av den grunn at vannet sprer bakteriene og svineriet. Om det stemmer har jeg ingen forutsetning for å påstå, men det er vel en grunn til at dem fraråder all bruk av vann på feltkontrollørkurset..

Jeg vomskøyt et rådyr iår, tørket ut det jeg kunne, flådde fort og grovparterte. Lår, bog og ryggfilet ble vakuumpakket med en gang, resten ble kastet

Link to comment
Share on other sites

........... men det er vel en grunn til at dem fraråder all bruk av vann på feltkontrollørkurset..

Overhodet ikke problem å skylle med rent vann så lenge du lar det bare renne og ikke høyt trykk.

La dyret henge etter hodet og la vannet renne ut bak. Hadde en diskusjon om dette på ett feltkontrolørkurs og fikk etter hvert medhold i at dette. En kirurg på samme kurset var helt enig i at så lenge vannet ikke hadde for høyt trykk spredde du ikke bakteriene inn i kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Det samme var meldingen på feltkontrollørkurset jeg gikk på også Ilatad, ble frarådet, å bruke vann, var det dritt som satt fast kunne man bruke eddikkvann med 30% edikk, Det kverker bakterier. eller å skjære vekk det som er forurenset.

Tror de som ikke har deltatt på et slikt kurs bør ta det, de vil garantert få seg en overraskelse når de ser hvilke bakterier som er i sving, og ja enn del livsfarlige også.

 

Men som sagt man får bare holde på med sitt, håper det IKKE kommer noen tråd om "rådyret mitt er surt, hva gjør jeg?"

Link to comment
Share on other sites

På slakteri ja kanskje, i en møkkete garasje eller i skogen, nei

Slakteriet har fasiliteter til å håndtere slikt, med profft utsyr og proffe folk, i denne berømte garasjen, en gjeng med amatører.med bedritne kniver og møkkete hender som kanskje har vært på du og gravd seg i rompa. uten å vaske seg etterpå, det blir en hærlig saus...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dermed vil det rense bedre enn vann – som i naturen alltid inneholder en mengde bakterier og i tillegg er kaldt.

 

Vann er fy fy, henger ikke slaktet luftig nok klarer man ikke oppnå tørkehinne og får en voldsom bakterievekst..

 

Som flere over her har skrevet er det en gammel myte at det er fy å bruke vann. Hvis det bare er litt vominnhold og du får skylt det ut med blod er jo det vel og bra men har sett eksempler på at hele dyret er fyllt med gørr og da er det eneste rette og spyle med reint vann fra hageslange e.l. De fleste skjønner vel at en ikke bør bruke vann fra myrhølet bortenfor fallet....

 

Jaktet elg sammen med en slakter før og han tok en runde med hageslangen på bortimot alle elgene vi skøyt (innvendig). Varmen fra slaktet gjør at vannet fordamper i løpet av noen timer og du får tørkehinne. Forutsetter jo at slaktet henger tørt og luftig og ikke ute under en presenning ved siden av bekken som jeg også har vært med på=mugg :oops:

 

Butolisme har jo ingenting med dette å gjøre. Da er det jordbakterier som ligger og ulmer i flere måneder og fisk som ikke varmebehandles før det spises. Har lagt ned noen hundre kg. rakfisk og hva bruker vi til å skylle fisken i etter rensking? Jo vann fra nærmeste innsjø.....

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte forskjell på teori og praksis. Les det Solheim skriver nøye. Han er ikke særlig kategorisk.

 

I virkelighetens verden går et vommskutt dyr ofte langt før det legger seg, og selv om man får inn et oppfølgingskudd så finner en ofte bukhulen full av en graut av vomminnhold og blod. Dette må ofte øses ut med hendene før det er mulig å løsne vomma. De blodrestene som kansje finnes i brysthulen (kun dersom det er et oppfølginskudd gjennom lungene, ellers er det ingenting der ved vommskudd) er ikke tilstrekkelig til å vaske ut mer enn en brøkdel av bukhulen.

I felt er det ofte vanskelig å få tatt ut vomma uten at deler av innholdet i spiserøret renner ut når en skal beholde mellomgulvet helt.

Det finnes bare en vei ut av uføret, og det er vasking med vann. Gjør man dette nøye og raskt blir det en fin tørkehinne innvendig, og ingen smak eller lukt av gras i slaktet. Kulehullene er en annen sak, de må også skjæres godt rent.

 

Det skulle vært interessant å høre hvilke erfaringer dere andre har angående vommskudd, selv har jeg måttet ta en del dyr med vommskudd og jeg har aldri hatt problemer med bruk av vann. Dyrene har kunnet henge ut normal modningstid uten tegn til unormal lukt eller misfarging.

Link to comment
Share on other sites

Aldri hatt problemer med bruk av vann. Brukes i bukhulen ved mye gørr fra vom, også hvis det er så mye blod at tørkepapir ikke er tilstrekkelig. Min erfaring er at bakterier oppstår når sårkanter er utgriset og ikke renskjært og det er dårlig rengjort i bukhulen.

Hva blir det fortest bakterievekst i, vann eller blod/gørr?

 

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

................ overraskelse når de ser hvilke bakterier som er i sving, og ja enn del livsfarlige også.

 

 

Hvor mange i Norge har dødd av fordervet elg/rådyrkjøtt?

 

På slakteri ja kanskje, i en møkkete garasje eller i skogen, nei

Slakteriet har fasiliteter til å håndtere slikt, med profft utsyr og proffe folk, i denne berømte garasjen, en gjeng med amatører.med bedritne kniver og møkkete hender som kanskje har vært på du og gravd seg i rompa. uten å vaske seg etterpå, det blir en hærlig saus...

Hva har dette med bruk av vann for å skylle ut vominnhold?

Kommer disse "bedritne kniver og hender ut av spyleslangen?

Link to comment
Share on other sites

HAr du ikke sett det da?

En møkkete hageslange som har ligget/hengt oppkveilet med gammelt vann inni siden sist hu mor vannet blomsterbedene, det er fin vare det også.

Vasker du henda etter at du har vært på dass, og du skal ordne mat?

Bruker du beskyttelseshansker når du hanterer slakt? vasker du knivene dine etter at du har griset dem til? vasker du dem da bare i kaldt vann? eller desinfiserer du dem i kokende vann eller bruker Antibac servietter? svarer du nei på et av disse spørsmålene er du med på å forringe kvaliteten på slaktet og det gjør ikke saken noe bedre etter et vomskudd med påfølgende vannskylling...

Summen av dette er dynamitt for bakterier, om det er noen statistikk for kun viltkjøtt vet jeg ikke, men antallet som blir innlagt på sykehus pga matforgiftning av forskjellige smittekilder er et anseelig antall. Fellesnevneren er dårlig hygiene.

Vi trenger vel ikke gjøre det værre.

Link to comment
Share on other sites

HAr du ikke sett det da?

En møkkete hageslange som har ligget/hengt oppkveilet med gammelt vann inni siden sist hu mor vannet blomsterbedene, det er fin vare det også. MÅ du bruke den da?

Vasker du henda etter at du har vært på dass, og du skal ordne mat? JA

Bruker du beskyttelseshansker når du hanterer slakt? JA

vasker du knivene dine etter at du har griset dem til? JA når jeg er ferdig med slakting. Bruker ikke samme kniv forran å bak under slakting

vasker du dem da bare i kaldt vann? eller desinfiserer du dem i kokende vann eller bruker Antibac servietter? Ligger i klor ca 1time før de vaskes i varmt vann.

svarer du nei på et av disse spørsmålene er du med på å forringe kvaliteten på slaktet og det gjør ikke saken noe bedre etter et vomskudd med påfølgende vannskylling...Skyller med vann og har ALDRIG hatt dårlig erfaring med det!

 

Summen av dette er dynamitt for bakterier, om det er noen statistikk for kun viltkjøtt vet jeg ikke, men antallet som blir innlagt på sykehus pga matforgiftning av forskjellige smittekilder er et anseelig antall. Fellesnevneren er dårlig hygiene.

Vi trenger vel ikke gjøre det værre.

 

Ikke en eneste i Norge har dødd av fordervet elg/rådyrkjøtt (ifølge mattilsynet)

Har heller ikke hørt om noen som er matforgiftet av elg/rådyrkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Så flott, håper den trenden fortsetter, det er vel et fåtall som har dødd i Norge av Matforgiftning, det var vel ett par som døde av Ecoli i denne Nortura skandalen for noen år siden.

det var vel fårepølse med Ecoli (tarmbakterie)

Hvorfor tror dere at Mattilsynet har satt strenge krav mht omsettning av matvarer, nettopp for å forebygge slike uheldige ting.

Nå er det også slik at feltkontrollører ikke skal godkjenne slakt med vomskudd uansett.

Pga forringelse av kvaliteten og fare for bakterier.

Men nå er jo ikke det noe problem da det meste av kjøttet omsettes i laget eller til nære venner og familie. Og de vil vi jo det beste ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var uheldig med et skudd på en bukk tidligere i år. Den må ha stått mer skrått enn jeg trodde, mulig kula vinkla litt og. kula gikk inn rett bak bogen og rett i vomma. vomm overalt :P spyla med vann innvendig først, men ga opp. Følte jeg ikke fikk det reint. skar ut yf bog og lår, resten ble kastet.

Link to comment
Share on other sites

HAr du ikke sett det da?

En møkkete hageslange som har ligget/hengt oppkveilet med gammelt vann inni siden sist hu mor vannet blomsterbedene, det er fin vare det også.

 

Jeg håper du selv skjønner hvor latterlig dette argumentet er?

 

Tør jeg spørre hvordan du får i deg væske på villrein ekspedisjonene dine? Å drikke vann fra bekken er vel ganske uaktuelt?

 

Vi er vel alle enig i at god hygiene er viktig under slakting/kjøtthåndtering og ellers.....

Link to comment
Share on other sites

JA jeg drikker vann fra rennende vann, og ja jeg har blitt skikkelig sjuk av det også, pga lemen i vannet.

 

og da blir det siste avsnittet ditt helt rett, hva er da vitsen med å utfordre skjebnen. ved å prøve dette,; det du ikke klarer å tørke vekk, det skjærer du vekk. eller er vi så gjerrige at vi på død og liv må ta vare på den siste 1/2 kiloen.

Link to comment
Share on other sites

Dermed vil det rense bedre enn vann – som i naturen alltid inneholder en mengde bakterier og i tillegg er kaldt.

 

Vann er fy fy, henger ikke slaktet luftig nok klarer man ikke oppnå tørkehinne og får en voldsom bakterievekst..

 

 

Jaktet elg sammen med en slakter før og han tok en runde med hageslangen på bortimot alle elgene vi skøyt (innvendig). Varmen fra slaktet gjør at vannet fordamper i løpet av noen timer og du får tørkehinne.

 

Vomskjøt dere alle elgene da, eller? Det må være bortimot noe av den merkeligste praksisen jeg har hørt.

 

Hvilke faktorer betyr noe når det gjelder bakterievekst?

 

-fuktighet.

-pH

-Temperatur

 

Dette er de viktigste faktorene for å ha kontroll på bakterieveksten.

 

På en annen side er jeg noe enig med per-s at ved vomskudd så finnes det ingen fasit på hvordan man redder slaktet. I enkelte stygge tilfeller kan man ikke redde alt, rett å slett.

Kan komme med et lite eksempel, var på fjellet på hjortejakt en kveld. Det dukka opp en fin bukk på lang nok avstand, kneppa opp kikkerten og fant en god liggestilling. Skuddet gikk og dyret smalt rett i bakken, ladegrep og siktet på nytt. Etter rundt 5sekunder kommer dyret seg opp igjen, siden det er kåle mørkt og oppe på fjellet prioriteres det å få dyret i bakken. Jeg skyter da oppfølgingskudd rett før dyret forsvinner inn i trærne.. Det første skuddet satt inn perfekt i lungene. Jeg holdt ikke nok fremfor på oppfølgingskuddet og traff ryggraden over vomma. En 7cm lang bit av ryggraden for ned gjennom vomma. Slaktet såg tilsynelatende pent ut, men når vi fikk av skinnet fikk vi en overaskelse. Det var en blanding av vom innhold og blod i alle hinner ifra nakke til enden av ytrefiletene.

 

Ja, hva gjør man da?

Vi redda alt utenom indre og ytrfileter.

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg må kommentere en ting. Ser det er flere som skjærer av lår, bog og filet og kaster resten. Det er i bunn og grunn bare tull og sløsing.

Skjær vekk rundt skuddet, tørk vekk det grøvste med papir på innsiden. Hvis man føler man må, kan man tørke over med sprit eller edikk, dessuten kan man henge lår, rygg og bøger og skjære ned kjøttdeig emnet med en gang.

Spyling med rent vatn kan man gjøre hjemme, når dyret henger, men hovedproblemet med det er å oppnå ei tørkehinne så raskt som mulig etterpå. Det er i grunnen den tørkehinna som er nøkkelen til å unngå surning, enten det er vomskudd eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også en av de som etter Villreinjegeren sin mening lever farlig og burde vært død for lenge siden. Vi slakter i garasje og bruker vann inne i buken dersom det har vært vomskudd. Har holdt på med dette i 25 år med godt resultat. Vi har fått oss kjølerom også, med plass til 3 - 4 hjorter.

Link to comment
Share on other sites

Var nettop på slaktekurs med en dyktig slakter som instruktør . Han sa at på slakteriet brukte de vann til å spyle av skrotten litt hvis det var feks. Blod. Hvis det var tarminnhold spylte de Ikke med vann.. Skulle tørke av med feks tørkepapir.

Når det er sagt, har jeg selv spylt forsiktig ved vommskudd, utan at kjøttet er blitt bedervet av den grunn...

Link to comment
Share on other sites

Blod er ok å spyle vekk med vann, men ikke vommsøl. Det skal tørkes bort, og deretter gis en god tørkehinne, slik at bakterier ikke sprer seg til resten av kjøttet. Uansett er overflata på kjøttet som har vært utsatt for vom ødelagt. Det skal skjæres bort, evt sitte igjenn på skrotten etter utbeining. Indrefiletene bør skjæres ut før mørning, og tilsølte hinner fjærnes med en gang. Skjær evt. vekk til du ikke kjenner vomlukt.

Hvis det er noen som lurer på om det vombefengte kjøtter er like fint, så prøv nestegang å kværn det kjøttet for seg selv som skulle vært kastet. Hvis nesa er i orden, kan du kjenne hvilken liflig eim som brer seg opp fra panna når du steker kjøttdeigen. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, du gjer deg ikkje så lett villreinjeger, det er sikkert. Du har sikkert nokre poeng, sjølv om du etter mitt syn overdriv slik at det rett og slett er moro å lesa. Men brukt med vit og forstand, er det situasjonar der vatn har sin misjon og. Som mange peikar på, er det ikkje inni skrotten tørkehinne er viktigast. Og det går jo an å tørka med papir etterpå (ikkje brukt dopapir må vita). Framleis skit jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har nok lett for å gå bra til slutt! Saken med botulia er vel anaerobe forhold som fører til oppformering.

Jeg skyller alltid vekk vom. Er det lite kan det skjæres vekk. Man trenger ikke å bli hysterisk av litt vom uansett.

 

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...