Jump to content

Prosjekt: Jakt-Krag, type stutt.


Olesøn

Recommended Posts

Nå som Mauser til nybegynner venter på papirer fra onkel, og tråden om Tactikrag dukket opp, har jeg litt tid til å se nærmere på banekragen min.

Hvis noen lurer, det er Eriks skyld alt sammen.

Hvis han ikke hadde postet bilde av sin kreasjon sistnevnte tråd, så kunne jeg slappet av og puslet med en M/30 som trenger litt pleie. Men neida...

Så da må man kappe litt løp, kanskje dreie det ned litt også, spikke ny stokk, finne sikter...

Bare så alle har det klart for seg:

Jeg har aldri blitt beskyldt for å være særlig dynamisk av meg, så blir denne til jakt.

Pga. dette stiller jeg mine spørsmål her, i ny tråd, for ikke å herpe Tactikrag-tråden.

 

Vi begynner med det viktigste, og så kommer det mer etterhvert.

Hvor kort kan løpet være for fortsatt å holde kravet til anslagsenergi på rådyr?

(Ja, jeg har prøvd å søke, men ikke funnet)

Cirkapris på kapping av løp?

Sikkert store forskjeller, men et anslag jeg kan putte inn i budsjettet hadde vært fint.

Siktemidler? Noen som har en link til noe brukbart til jakt?

(Åpne sikter altså.)

 

Kikkertmontasje har jeg sett på, men siden denne vil bli brukt til bever/rådyr på korte hold er det ikke noe must.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hatt en formening om at Krag må være det optimale utgangspunktet for en scout-rifle. Vær så snill å bevis at jeg har rett! :mrgreen:

Siden det er snakk om korte hold, så er det vel mer enn nok med 2-3x forstørrelse på kikkerten. Med montasje litt foran låskassa så vil det være mulig å benytte IER/scout-kikkert eller rødpunkt. I tillegg vil det kunne være mulig å ha skikkelige jernsikter samtidig. F.eks ghostring og korn fra XS Sight Systems. Jeg monterte en gang XS ghostring på en gammel mauser, men jeg brukte et annet forsikte enn det som fulgte medi kit'et. Forsiktet som jeg brukte var fra Marble, og av en type med rund gullfarget 'dot' på kornet. Det vesle jeg skøyt med denne rifla bekreftet ihvertfall at denne type sikte er svært hurig i bruk.

 

På stutt børse kan det jo ha noe for seg med flammedemper. Hva med noe klassisk som en fra en jungelkarabin? (slik som påGibbs sin Tunnel Buster) : http://www.gibbsrifle.com/tunnel_buster.html Her er det jo også brukt M1 baksikte som har justering både i høyde og side.

Med kun åpne sikter så er det jo mulighet for å beholde deler av overtreet, noe jeg synes passer godt på enkelte slike børser.

Link to comment
Share on other sites

I min verden er det to typer våpen, pene og stygge.

Jeg liker begge deler, men avskyr blandinger.

F.eks. kommer det aldri en demper på min Sauer 202, fordi den er pen.

Men jeg ønsker meg en Rem 700 i Tubegun-førelse, selv om den er stygg.

Scout går under kategorien stygg, mens Kragen går under pen. Ergo: Null Scout.

 

Men flammedemper ja. Da er vi inne i karabinland. Jeg liker ideen, den skal undersøkes.

Da må det selvfølgelig være en eldre design. :mrgreen:

 

Og overtreet går ingen steder. Man drar da ikke med seg dama rundt omkring uten klær på overkroppen?

Link to comment
Share on other sites

Flammedemperen fra Lee Enfield No.5 fåes kjøpt hos e-gunparts (det finnes et par forskjellige varianter avhengig av tykkelse på pipa): https://www.gunpartscorp.com/ad/254060.htm

254060.JPG

 

Jeg har litt sansen for denne da den er såpass old-school at den ikke blit tacticool, samtidig som den har integrert framsikte med beskyttelsesvinger.

Godt å høre at overtreet beholdes. :)

Link to comment
Share on other sites

Shit.. vi tenker veldig likt her Olesøn. Tror jeg er i ferd med å havne i det samme uføret..

 

Det som eventuelt kan berge meg, er at min krag er registrert som affeksjon. Vet ikke om jeg da har lov å fikle med den?

Tror min farfar ville likt tanken..

 

Ser uansett fram til hva denne tråden vil bringe :)

Link to comment
Share on other sites

Men fanden da Morgan, du får Krager på finn.no til under to lapper.

La den gamle være i fred. 8)

Den jeg har er tuklet og herjet med fra før, så jeg har ingen dårlig samvittighet.

Min grandonkel som var tidligere eier var innpå to meter lang,

så denne kragen er helt i ytterkanten av hva som er håndterbart. Banekrag + +

Link to comment
Share on other sites

Min har sett det aller groveste og minst egnede verktøy min farfar hadde tilgjengelig, hele verket toppet med bengalakk.

Men med nytt løp, sandblåsing, stokk og nye fargestifter.. så kanskje det kan bli noe.

 

Mulig jeg slenger meg på som en copy cat, men må sjekke litt ut om den kan fikles med først ;)

Link to comment
Share on other sites

To lapper er alt for mye for en banekrag i alle fall - der jeg går for å tilfredsstille lystene vil de ikke en gang ta dem inn som innbytte, da de ikke blir kvitt dem. Rundt tusenlappen må man vel ut med for syns skyld.

 

Skal følge nøye med i denne tråden samt de andre to, med tanke på egne eventyr senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hatt en formening om at Krag må være det optimale utgangspunktet for en scout-rifle. Vær så snill å bevis at jeg har rett! :mrgreen:

 

Det mente Col. Cooper også, til han dessverre måtte innse at kassa var for veik for patroner han anså å fungere til "alt opp til 200kg". Men med dagens kuleteknologi har det kanskje endret seg?

Link to comment
Share on other sites

Kravet for rådyr er 980joule, dette klarer du å oppnå nesten uansett løpslengde. Ikke noe problem med 40cm pipe. Her må du jo finne kuler som ekspanderer godt selv i lave hastigheter.

Pris på kapping og kroning ligger vel på +/- 700-1000,-

Link to comment
Share on other sites

Synes det diopter sikter Highpower linket til ser litt puslete ut på den usømmelige korte Kragen jeg har skitne tanker om..

 

Jeg heller imot noe robust. Kombinere ett sveise apparat med AG3 bak- og framsikte. Må nok ta fila fatt på kornet og tilpasse det litt. Minst mulig som stikker ut - og lavest mulig (derfor sveis fremfor weaver). Trakt tut er ikke helt min greie, kommer nok til å bryte mot det gamle ved å ha en liten pysetut.

 

Edit; men det er i mitt hode da, mulig helt andre tanker kverner rundt hos Olesøn ;)

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, gode råd blandet med ryggstikking fra såkalte venner som viser sitt sanne ansikt. :lol:

 

Fra spøk til side:

AG3 sikter har jeg null erfaring med, all den tid Kongen ikke ville ha en døvhørt bygdetulling med skjev rygg i sin tjeneste. Men jeg skal sjekke det ut. Kanskje det gjør seg.

 

Jeg har litt lyst på trakt foran, type liten og søt. Mini-Garand lizzom...

Den det er linket til lenger opp er midt i blinken.

Link to comment
Share on other sites

AG3 har jo et tønnesikte bak med diopter for 200, 300, og 400m (mener jeg å huske), og så en posisjon som er et åpent stridssikte beregnet for 100m og kortere. Framsiktet er et stolpekorn som er montert inni en kraftig beskyttelsesring. Ved bruk av diopterene på baksiktet, så sikter man altså mer eller mindre på samme måte som med DSF-siktene. Jeg vil mene at dette baksiktet også vil kunne fungere fint sammen med jungelkarabin framsiktet med flammedemper. Da har du altså disse to vingene på hver sin side av framsiktet istedenfor beskyttelsesringen som omslutter hele stolpekornet. Siktebildet vil på så måte bli som på en M14 eller M1carbine (eller også M1 Garand?). Siden du planlegger kort børse, så kanskje til og med innstillingene på AG3-siktet ikke vil bli så veldig galt heller?

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen er jo å få tilpasset dette på en fornuftig måte ti llåsekassa på Krag'en. Alle delene til HK (HK91/G3) baksikte er å få kjøpt, og selve basen kan kjøpes som sveisedel.

 

base for innsveising:

g3rearsightbase.jpg

 

g3_rearsightbase_demilled.jpg

 

og som 'cut out'

g3rearsightbasesurplus.jpg

 

Sammenstilling:

hk91rearsight_2289_large.gif

 

....men, dette ble kanskje litt avsporing fra tråden. Beklager det!

Link to comment
Share on other sites

Etter litt testing av diverse i våpenskapet har jeg kommet fram til at skur og korn er det som ser best ut for min del.

Åpent og oversiktlig :wink: Diopter blir liksom ikke helt riktig...

Bruker ene salongen min med diopter på fugl, men da er det å sitte på en stol og se på et åte.

Ikke traske rundt i skogen/raske skudd.

Gode, grove, åpne sikter med en dært sjøllysende ett-eller-annet på virker som god medisin til slik.

Jeg tar imot forslag til slike. (Og selvfølgelig alle "nei, nei, nei, diopter er best" som sikkert kommer)

Link to comment
Share on other sites

AG-sikte stod øverst på ønskelisten min, med AR-sikte som nr 2. Dessverre fantvi ingen god måte å montere det på sluttstykket uten at det ble fryktelig mye jobb og usikkert resultat. Ghost ring ble løsningen jeg endte på, og jeg håper jeg blir fornøyd på 200m.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Moro og se at noen gjør noe med de gamle Kragene. De fungerer helt fint på jakt. Selv skøyt jeg reinsimle på Lesja i 1964 (første storviltjakta jeg var med på) med Krag og Kongsberg diopter. Det var enda mens Kragen var godkjent. Noen fler her som har jakta storvilt med Krag forresten ?

Link to comment
Share on other sites

Type stutt ja..

Tenkte å være copy cat for prosjektet til Olesøn. Etter å ha innsett at diopter bak ville bli knotete, gikk jeg over på å vurdere lengden.

 

Den blå streken over løpet indikerer 400mm løpslengde og den over kolben viser 840mm total lengde.

Etter litt vurdering, landet jeg på at den nye kolben ikke kan bli noe kortere.. Og løpet.. tja, for at det skal harmonere med stokklengden (p.g.a det gylne snitt eller noe slikt), så kan den ikke kortes helt inn mot 400mm. Dessuten, noe fart må man jo ha i 6.5 kula også.

 

Etter ytteligere tenking nede i kjellern, slo det meg at jeg har jo en elgvelter i akkurat den lengden fra før. Akkurat de samme tanker om lengde kvernet rundt for 5 år siden. :roll:

 

20131022_213250.jpg

 

Skifte løp, stokk, lage vettugt baksikte og framsikte..

Næh.. jeg gidder ikke. Jeg skal i stedet følge med på prosjektet til Olesøn og besudle hans sinn med ytteligere forvirring og dårlige forslag.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke noe krav at jeg må ned på 40/84 cm.

Hvis det byr seg en mulighet for litt jakt i Sverige, så må løpet være noen-og-førti cm. (hjelp?)

Cluet er at den skal være håndterbar. Altså passe kort, men ikke ubalansert.

Vekta er viktigere. Skal se hva jeg får gjort med stokken.

Jeg vil ikke skjære i den gamle, så jeg trenger en donorstokk. Skal lete litt rundt.

Link to comment
Share on other sites

Har sett nærmere på alle typer stutt-Krag, og guttekarabinen er absolutt noe å følge.

Hadde jeg hatt råd og plass hadde jeg kanskje sett meg om etter en slik.

Men noen forskjeller er det her.

-Overtreet skal beholdes.

-Løpet skal få beholde noe av tykkelsen.

-Stokken skal ikke helt ned på guttekarabinnivå.

Tactikragen fra tråden med samme navn har neeeesten den stokken jeg vil ha.

Min vil slankes littegrann histen og pisten, for å få vekta litt ned.

Jeg skal ikke dynamisere meg rundt en "stejgsch", men traske i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig artig at noen igjen tenker på en kort Krag til rådyr o.l.

 

Jeg gjorde et slikt prosjekt for noen titalls år siden..den gangen kragen var kategorisk forbudt til noe større enn rådyr og bestemte meg dengang for 21" løpslengde..

 

Stokken er håndlagd i afrikansk bibolo og sterkt inspirert av europeisk helstokktradisjon.. Litt munningsbeslag lagde jeg av jernrør og flattjern..

 

Her noen bilder, muligens til inspirasjon?

 

normal_kr1.jpg

 

normal_Kr2.jpg

 

normal_kr3~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...