Jump to content

Rifle til tett skog og "korte" hold?


KydeX

Recommended Posts

Hei. For øyeblikket har jeg kun en rifle. Det er en Tikka T3 tactical i .308 som jeg bruker til langholdsskyting i tillegg til litt jakt. Selv om jeg ikke bryr meg så mye om tyngden og størrelsen på rifla, så fant jeg ut etter å ha vært på rådyrjakt i et terreng som er ganske tett og holdene er stort sett 15-50 meter at det kanskje kunne vært greit med noe litt hendigere.

 

Spesielt ble kikkerten på 6-24x litt overkill.

 

Det opplagte valget er kanskje en Tikka til? T3 lite i .308 med kappet løp og en kikkert med lav forstørrelse.

 

Men så tenkte jeg som så, at det blir jo en smule kjedelig. Så da tenkte jeg som så: Hva med en Ruger no. 1, gjerne i 45/70? Synes enkeltskudd og da spesielt rugermekanismen virker tøft. I tillegg så har jeg litt lyst på noe med stort hull i tuten :) Også en liten kikkert på toppen da, og kanskje kappet løp med demper.

 

Hva tror folket? Fyr løs ;) Det blir uansett en ren jaktbørse til tettere terreng. Mengdetrening og jakt i åpne terreng blir fortsatt med Tikkaen.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om fornuften min seirer så veldig lenge, hehe. Kunne tenkt meg litt kortere magasin på den da, så jeg kunne satt på lyddemper også. Ikke helt cowboy style, men jeg er glad i lyddemper.

 

den avbildede er en SBL, vanlig GG har litt kortere magasinrør, men også portet løp. usikker på hva som da blir beste kandidaten for demper

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her nå :) Halvauto vil jeg ikke ha. Det har jeg gjort meg ferdig med ifra IPSC dagene mine. Bolt er selvsagt et alternativ, men bøyle frista litt det også, siden jeg aldri har hatt det før. Muligens ikke det helt optimale, men foreløpig har jeg jo bare brukt to plasser i garderoben min :)

Link to comment
Share on other sites

Marlin 1895 er en klump av en rifle og ikke særlig hendig, kvaliteten er vel heller ikke det den engang var...Balansen er helt ok, men den er både tung og klumpete.

Skulle jeg hatt en bølerifle, så hadde jeg sett på Browning BLR.

 

Nei, bygg deg heller en boltrifle. Da kan du i tillegg få en pipe som stabiliserer tunge, lange kuler i sub hastigheter.

 

Min Remington seven veier ca 3 kg uten kikkert og demper.

Da snakker vi hendig børse......

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 HArdwood i 9,3x62 med 46 cm pipe og åpne sikter, det optimale for en løshundjeger som må smyge i tette kratt og skyte på forholdsvis korte hold, men samtidig fin på lengre hold også.

Ikke så dum. Hva er totalvekta og prisen på noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg skyter jo IPSC rifle, og ville gjerne byttet ut alle riflene mine mot halvautorifler, ser ikke noe poeng i å måtte dra i et sluttstykke mellom hvert skudd :mrgreen:

Enig, med halvauto har du bedre tid til fullt fokus på det viktigste ved oppfølgingsskudd,sikker bakgrunn og et godt plassert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Bajkal side by side, 45-70.

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Til det bruket du beskriver, ville jeg faktisk valgt Baikal dobbelrifle!

 

Den koster ikke mer enn ei billig boltrifle, og duger til det meste du kan møte på landjorda. Jeg vet ikke om den fortsatt importeres til Norge (ei brukt i 30-06 lå lenge ute på Winge våpen), men hadde jeg hatt plass på "garderoben", ville jeg spurt aktuelle importører.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har sjøl ein browning bar i 3006. Perfekt til det meste. Bra presisjon og. Lader den med hornady interbond 165grs og har ein samling på 16 mm på 5 skudd på 100 meter i benk. Har ein nikon 2,5-10x50 på. Har og ein m98 ombygd med jaktstokk og kappa løp og swarovski 1,5-6x42 men den står stort sett i skapet. Kjøp ein browning bar og bli kanonfornøgd e mitt råd. Den må prøves i skogen og da vil du garantert bli fornøgd :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en her på kammeret som har tilbudt meg å kjøpe en kort og lett rifle med CG1900 kasse i kaliber 9,3x57. Den virker forsåvidt interressant, men jeg kjenner ikke noe særlig til CG, og kaliberet har jeg ikke hørt om engang før jeg opprettet denne tråden. Er det et kurant kaliber? Hvordan er anslagsenergi, kulebane, presisjon osv. Sett i forhold til sammenlignbare kaliber selvsagt. Videre, er det greit å lade til, og hvordan er tilgang og pris på komponenter?

 

Videre til CG kassen, er den også kurant?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en her på kammeret som har tilbudt meg å kjøpe en kort og lett rifle med CG1900 kasse i kaliber 9,3x57. Den virker forsåvidt interressant, men jeg kjenner ikke noe særlig til CG, og kaliberet har jeg ikke hørt om engang før jeg opprettet denne tråden. Er det et kurant kaliber? Hvordan er anslagsenergi, kulebane, presisjon osv. Sett i forhold til sammenlignbare kaliber selvsagt. Videre, er det greit å lade til, og hvordan er tilgang og pris på komponenter?

 

Videre til CG kassen, er den også kurant?

 

Bruker selv 9,3x57 som "hundebørse" kjempe greit kaliber til kortholdsjakt.

CG 1900 er vel noe av det bedre av kasser, i alle fall med tanke på glatt boltføring.

Helt klart noe jeg hadde vurdert til "krattrydder"

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en her på kammeret som har tilbudt meg å kjøpe en kort og lett rifle med CG1900 kasse i kaliber 9,3x57. Den virker forsåvidt interressant, men jeg kjenner ikke noe særlig til CG, og kaliberet har jeg ikke hørt om engang før jeg opprettet denne tråden. Er det et kurant kaliber? Hvordan er anslagsenergi, kulebane, presisjon osv. Sett i forhold til sammenlignbare kaliber selvsagt. Videre, er det greit å lade til, og hvordan er tilgang og pris på komponenter?

 

Videre til CG kassen, er den også kurant?

 

Kjøp ladeboka, der finner du alt du trenger for å bli litt mer kjent med gode gamle 9, 3x57. En flott patroner om en kjenner begrensningene. innenfor omlag 150m er den helt super. Svensken liker den til både elg og svin, så tror ikke du vil føle deg dårlig rustet for rådyr med en slik. Helt grei å lade til, god tilgang på komponenter. Normale priser. CG har flere gode kasser, hvilken er tilbudt?

Link to comment
Share on other sites

Se, der ja. Nå har du snart fått forslag på alt som selges av rifler og patroner i Norge !

 

Å kappe en ruger no 1 og sette på demper er ren blasfemi, og bare tanken gir meg brekninger. Godt det ikke kom mer om det. Er ikke sikker på hvordan det er å kappe av en 45-70 heller. Det er en patron jeg ville hatt minst 60 cm løp til.

 

Er ikke utpreget Sauer-fan, men den som var avbildet her er en fin sak ! Har holdt i en, og det kjentes ikke feil.Koster mer enn de fleste amerikanske, men pris har foreløpig ikke vært nevnt her.

 

For de holdene du nevner er alle storviltpatroner "nok". Men jeg forstår at du vil ha noe mer spennende enn ei standard rifle i 30-06 eller 308.

Remington Seven er ei kort og hendig rifle. Den har kommet i 7mm-08 og 308 Win, og jeg lurer på om den også kom i 358 ????? Sistnevnte er grovere enn standardkalibrene.

 

Ellers er 9,3 X 57 nevnt her. Og hvis vi så tar med 8 X 57 har vi ettpar aktuelle patroner. En kreasjon over en av disse kan du få laget fra en brukt Remington, Ruger eller noe annet. Bruke den stokken som står på, eller få en High -Tec fra Rafdal.

En kjedelig gammel trestokk, men som er solid og funksjonell kan f eks pusses ned og Duracoates.

Et lett 1 - 4 eller 1,5 - 6 sikte på toppen, og du er der.

 

CG 1900 i 9,3 X 57:

Nei, 9,3 X 57 er ikke "kurant" i den forstand at du kan basere deg på ferdigrulla ammo. Dersom du lader, eller kjenner noen som kan lade for deg, kan det kalles en kurant patron til ditt formål. Kortholds patron med snill rekyl og tung kule.

Patronen har vært brukt mye til elgjakt i gamle dager, men i dag produseres det ikke ferdig-rifler til patronen.

Hastigheten er lav, men du er ute etter et kortholds våpen, så da spiller det null rolle. Du kan også klare deg med ei god allround kule, du behøver ikke verdens sterkeste og dyreste kule.

 

CG 1900 er så vidt meg bekjent en grei låskasse å bygge noe på. Evt bare bruke børsa som den er, hvis alt ellers tiltaler deg. Får du et akseptabelt tilbud på den, har du kortholdsbørsa di !

Link to comment
Share on other sites

 

CG 1900 i 9,3 X 57:

Nei, 9,3 X 57 er ikke "kurant" i den forstand at du kan basere deg på ferdigrulla ammo. Dersom du lader, eller kjenner noen som kan lade for deg, kan det kalles en kurant patron til ditt formål. Kortholds patron med snill rekyl og tung kule.

Patronen har vært brukt mye til elgjakt i gamle dager, men i dag produseres det ikke ferdig-rifler til patronen.

Hastigheten er lav, men du er ute etter et kortholds våpen, så da spiller det null rolle. Du kan også klare deg med ei god allround kule, du behøver ikke verdens sterkeste og dyreste kule.

 

CG 1900 er så vidt meg bekjent en grei låskasse å bygge noe på. Evt bare bruke børsa som den er, hvis alt ellers tiltaler deg. Får du et akseptabelt tilbud på den, har du kortholdsbørsa di !

 

Her er det på sin plass med litt korrigering.

 

F.eksempel Jakt&friluft selger 3 typer ammunisjon fra Norma. Jaktmatch, oryx og Alaska. Noe dyrere enn 6, 5x55 men det er ikke et problem om en lader selv. Siden trådstarter er ute etter en skaurydder sliter jeg med å komme på en bedre egnet patroner enn nettopp den gode gamle potatiskastaren. At den var mye brukt i gamle dager stemmer nok, men den er fremdeles ganske populær i Sverige.

 

Edith: Glemte å nevne at i alle fall Blaser leverer nye løp i nevnte kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vel ikke tenkt å skrive noe særlig i denne tråden da den 9,3*57 det er referert til selges av meg, er satt opp av meg og er annonsert med tilgjengelig fabrikkammo.

 

 

Kortholdsbørse, vel, testet med 6 cm overslag på 100 meter gav treffpunkt 12 cm under på 200 med 15 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...