Jump to content

Partizan til elgjakt


Norrøna

Recommended Posts

Nån som har erfaring med partizan 180 grains jaktammunisjon kaliber 308/30-06 tel elg? Veldi populært her i området... (pris antar eg...) :roll:

 

Har ikkje hørt at den ikkje har gjort jobben, men kan være interessant å høre om det e nån andre som har erfaring med den?

 

Leste faktisk en test av den førr fleire år sia, og då fikk den 8 av 10 poeng (vanlige blykuler) Huske ikkje om det va Villmarksliv?

Link to comment
Share on other sites

partizan jo den er helt grei den ikkje noe og si til de men har du råd så kjøp for eks fusion.

Eg brukte partizan i fjord helt greit de har jo mye med hvor du treffer da. Men ikkje noe sånn wow de var en god kule men bra. Den dreper og den treffer der du sikter de er de som er de viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Når man har skutt en god del dyr med forskjellige kuler og kaliber,så skjønner man att det er mange faktorer som avgjør om man får blodslått kjøtt ,ikke nødvendigvis bare kulevalget.
Nei, men med råtne kuler kan man også få til å glede hele laget og ettersøks ekvipaste med mange timers morro.

Sier med dette ikke at uheldige skudd ikke kan skje med premium kuler, men disse kan jo nå fram til vitale deler der andre gir tapt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal spare penger på ammo til jakt.

Hvis du er en veldig aktiv jeger så skyter du kanskje 20 skudd på matvilt med strovilt kaliber hvert år. Så hvis det er den utgiften ca 400 kr ekstra i året som er avgjørende for om du har råd til å jakte så må du kanskje vurdere å finne noen andre steder å spare.

Jeg vet med meg selv så kaster jeg i allefall bort den summen på annet tull flere ganger i året.

Link to comment
Share on other sites

synes argumentet er om jo billigre jo mer virke det som noen elgjegere er fornøy.mye koster det når du må skjære av mange kilo ekstra pga kula har separert seg,og mer eller mindre sprengt seg ut over.nei har jeg ikke råd til og bruke kuler av det beste (swift-woodleig-nosler osv) så er jeg heme.er vel som en sa tidligre her ,er vel mange andre ting en kan spare på,har prøvde partisan i 30kal,såkaldt match hehe,er det dårligste jeg har testa i riflene mine.en får ofte hva en betaler for er det noe som sies :lol:

Link to comment
Share on other sites

Børse til 10-15000: Ja jøss

Kikkertsikte til 10000: Ja jøss

Jaktdress til 6-8000: Selvfølgelig, man kan jo ikke bli våt!!!

Bil til 500000 :Helst en SUV som bruker 20kr pr mil i drivstoff: NO PROBLEM

 

Men å koste på seg ei god storviltkule til 12-15kr pr felte dyr: IKKE FAAN .... Det er visstnok ALT for dyrt..

 

SURREHUER!!!!

Link to comment
Share on other sites

Børse til 10-15000: Ja jøss

Kikkertsikte til 10000: Ja jøss

Jaktdress til 6-8000: Selvfølgelig, man kan jo ikke bli våt!!!

Bil til 500000 :Helst en SUV som bruker 20kr pr mil i drivstoff: NO PROBLEM

 

Men å koste på seg ei god storviltkule til 12-15kr pr felte dyr: IKKE FAAN .... Det er visstnok ALT for dyrt..

 

SURREHUER!!!!

 

Eg er i utgangspunktet einig med deg, Gubben.

Men trådstartar seier at han er student, eg trur du skal moderere lista di litt...

Dersom vedkommande er heilttidsstudent utan jobb ved siden av, so lever faktisk han/ho under FN si fattigdomsgrense. Dersom ein i tillegg ikkje ladar sjølv, so må det vere lov å ta hensyn til prisen på ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Eg er i utgangspunktet einig med deg, Gubben.

Men trådstartar seier at han er student, eg trur du skal moderere lista di litt...

Dersom vedkommande er heilttidsstudent utan jobb ved siden av, so lever faktisk han/ho under FN si fattigdomsgrense. Dersom ein i tillegg ikkje ladar sjølv, so må det vere lov å ta hensyn til prisen på ammoen.

 

Og spørsmålet kunne forsåvidt også vært stilt på en litt annen måte. At folk har erfaring med partizan er vel og bra, men den erfaringa som er mest relevant i denne sammenheng, er om noen har opplevd at den IKKE har fungert som den skal. Altså, påskutt elg som har blitt skadeskutt på grunn av ammunisjonsvalg, og ikke treffpunkt osv.

 

Med oppskyting, innskyting, et og annet testskudd i løpet av sesongen, skudd mot vilt og nok ammo til å ha en sikkerhetsmargin mot å gå tom, må en raskt opp i to pakker à 20 skudd. Premiumammo koster vel drøyt femhundrelappen for ei eske ferdigrulla... Og da har jeg forståelse for at det blir kostbart for en stakkars student. Børsa, kikkerten og jaktdressen skal en tross alt slite på i flere år, så det er jo ei investering...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er passe usaklig å begynne å snakke om SUV’er når man har fått et ærlig spørsmål fra en fattig student.

Det er mulig det går greit for dere å klare dere med ei pakke eller to. Skal man bare skyte elg, og kun på førti meter holder det sikkert, men skal du ha noe som er testa ut, helst på flere aktuelle skyteavstander så går det flere skudd, i alle fall for meg, men jeg er kanskje pysete som skal teste ut alt mulig før jeg går på jakt.

Jeg vil faktisk heller velge en rimeligere amunisjon man har råd til å bruke en å sitte med akkurat nok, og kanskje for lite i det øyeblikket du trenger noen skudd for å forsikre deg om at alt er i orden etter at du gikk på trynet i bekken. Det er etter hvert en god del erfarene folk som bruker standard kuler i standard kaliber etter å ha gått runden gjennom ”bondage” kjøret.

 

Hvis det er mulig å få til amunisjon av sikrere kvalitet ville det nok vært å foretrekke.

 

Jeg har ikke testa ferdigammo fra Partizan, men har brukt 180 gr kule på et rådyr. Det så ut som det pleier. Dyret gikk ikke en meter, og på bogene var det ikke mye å ta vare på. Det er relativt stor vektvariasjon på kulene, men de samler stort sett brukbart for meg.

 

Er det slik at du har to børser i hhv 308, og 3006? I så fall ville jeg kjøpt partizan til reservebørsa, da helst til 308’n, og kjøpt noe bedre til 3006’n.

Link to comment
Share on other sites

Det er etter hvert en god del erfarene folk som bruker standard kuler i standard kaliber etter å ha gått runden gjennom ”bondage” kjøret.

 

"Bonded"-kjøret, håper jeg virkelig... Hvis ikke spekulerer jeg jaggu på hva slags erfaringer folk velger jaktammo ut fra! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Skyt nok meir enn 20 skudd i året ja... :roll:

Og poenget va å finne ut om denna ammo`en va brukanes mot elg. Har skotte en del me den, deriblant storviltprøven, og den samle bra i mi børsa.

Har prata me en del folk som bruke den, og det som går igjen e at enten finn dem ikkje kula, eller så sett den i skinnet. har sett et par kule som folk har funne igjen, fin soppform.

 

Førr å svare dem som eg synes va litt ufin, så har eg en gammel laguna, m98 30-06 m/conquest,

Gore-tex dress (som eg fikk VELDI bellig). ikkje topp utstyr, men funke førr meg.

 

Fullt lån og stipend=6200kr i måneden... Har ikkje tid tel å jobbe utenom pga studier(og iallefall ikkje no framover) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mauser 308 m/nikon kikkert til 2000,-

Brukt BRNO side by side 3000,-

5 år gammel Jathi jakt jaktdress 2600,-

Alfasko til 1200-1300,-

2004 mod Subaru Forester 160000,-

Norma Elite 308 ca 300,-

 

Dette har funket utmerket for meg de siste 10 årene på rype, skogsfugl, hare, rådyr, elg, gås, rev og seljakt.

 

Trenger ikke ha det dyreste utstyret for å dyrke hobbyen sin.. Men jeg har full forståelse for de som legger penger i dyrere utstyr hvis de har råd til det. Norma Elite har funket kjempebra for meg, selv om det blir rakket ned på som en billig drittpatron..

Link to comment
Share on other sites

På banen jeg trener selger de Partizan treningsammo, helmantel altså. Av de patronene jeg har testet samler de desidert dårligst.

Blyspissen er helt sikkert grei treningsammo, men dessverre ikke noe jeg ville ha satset på når jeg jakter.

 

Jeg sverger til Norma Jaktmatch på trening og Lapua Mega 10.1g på elgjakt. Jeg skyter heller noen ekstra skudd med disse, enn å gå for langt dyrere ammunisjon som jeg ikke har råd til å hverken trene eller skyte inn ordentlig med engang.

Link to comment
Share on other sites

Har jakta masse selv ,har også drevet med mye guiding ,når folk skammroser en kuletype etter å ha felt et par dyr med den , blir det litt dumt,mener selv det er mye kulehystri , i ordinære kaliber er ikke valget særlig kritisk ,mange superduperkuler har også dårligere presisjon

Link to comment
Share on other sites

Bruk billigere ammo til oppskyting og sånnt. bruk noen ekstra kroner på jaktammoen.

 

Og visst du er like heldig som meg så går den billige treningsammoen likt med jaktammoen (det må du selvsagt sjekke selv)...

 

Men hva er nok på jakt ammo er jo en smakssak, jeg for min del er svært fornøyd med Forbedret Elite, og pga av god magefølelse i forhold til disse skudda skal det en del til før jeg bytter.... og disse får du for 14 kr skuddet.... :)

 

Men jeg så Fusion bli nevnt her og de har vel fått gode kritikker!!!! de får du vel til under 20 kr skuddet!!??!!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Partizan på elg, hjort og rein de siste åra og dyra detter når jeg holder som jeg skal i geværet... Ikke ødelegger de mer kjøtt enn andre typer ammo, heller.

 

I år har jeg testa Fusion på rein og vil forstette med denne på elg/hjort. Virket greit på rein, men så ærlig talt ikke noen stor forskjell fra Partizan :roll: Skal bli moro å se virkningen på litt større dyr og i tett terreng. Har trua på ei mer kompakt kule der det er mer kvist og lauv.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna kva må du betale for desse Partizanpatronene? Dei er vel kanskje noko av det billegaste du kan få på markedet i lag med Sellier & Bellot?

 

Det var spørsmål om det var brukande, no er det vel sånn at all lovlig ammunisjon til storviltjakt er brukande,men det betyr jo ikkje at all ammunisjon er like bra.

 

Ser at ein del anbefaler premiumammunisjon til 10-12kr og meir per kule. Ikkje noko gale med det ,men det finns da faktisk mykje bra å velje mellom somlangt fra kostar så mykje,men rett nok meir enn Partizan.

Eg har sagt det før,men gjentar det gjerne. Sako Super Hammerhead 180gr(kaliber 30) kostar kun 3.89 per kule og det er ei bonded kule. For dei som ladar sjølv og skyt kanskje 100 skot inkl prøve og trening med denne, så er det svært lite å spare på å kjøpe Partizan 180gr til 1.20 per stykk.

Link to comment
Share on other sites

. Sako Super Hammerhead 180gr(kaliber 30) kostar kun 3.89 per kule og det er ei bonded kule.

 

Billig og god kule når du lader sjølv. Ferdig ammo koster 18-19kr.

Problemet med den slik eg ser det i dag er importøren (Schau). Har bestilt 200 kuler av min lokale ammo-langer saman med tennhetter, men kulene lar vente på seg. Ikkje noko problem for jakta i år men er litt for dårlig å ikkje kunne levere varer.

Link to comment
Share on other sites

Dette med konvensjonell kule kontra premiumkule har jo mykje med kaliber og hastigheit å gjere. Vert nesten meiningslaust å diskutere kva som er "god", "brukandes" eller "best" kule uten at kalber og hastigheit er med i berekninga.

- partizan er nok lite brukandes på elg i 900m/s (etter mi meining), men

- det er ikkje nødvendig å kjøpe dyre premiumkuler dersom du skal ligge på 700 m/s.

 

Eg tolkar det dithen at trådstartar satsar på fabrikkammo, truleg 180grs kule, i 30-06. Mao utgangshastigheit på litt over 800 m/s. I grenseland, spør du meg. Det vil nok som regel gå bra med ei rimeleg kule ala partizan, men personleg ville eg hatt litt meir å gå på.

 

PS: eg har ikkje erfaring med Partizan, og ikkje med elg heller. So ta mine meiningar med ei klype salt 8)

Link to comment
Share on other sites

. Sako Super Hammerhead 180gr(kaliber 30) kostar kun 3.89 per kule og det er ei bonded kule.

 

Billig og god kule når du lader sjølv. Ferdig ammo koster 18-19kr.

Problemet med den slik eg ser det i dag er importøren (Schau). Har bestilt 200 kuler av min lokale ammo-langer saman med tennhetter, men kulene lar vente på seg. Ikkje noko problem for jakta i år men er litt for dårlig å ikkje kunne levere varer.

 

Ja dette er sørgjeleg. Schou reklamerer jo ikkje i det heile for denne kula og Sako ammunisjon. Kun for Federal ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna kva må du betale for desse Partizanpatronene? Dei er vel kanskje noko av det billegaste du kan få på markedet i lag med Sellier & Bellot?

 

Det var spørsmål om det var brukande, no er det vel sånn at all lovlig ammunisjon til storviltjakt er brukande,men det betyr jo ikkje at all ammunisjon er like bra.

 

Ser at ein del anbefaler premiumammunisjon til 10-12kr og meir per kule. Ikkje noko gale med det ,men det finns da faktisk mykje bra å velje mellom somlangt fra kostar så mykje,men rett nok meir enn Partizan.

Eg har sagt det før,men gjentar det gjerne. Sako Super Hammerhead 180gr(kaliber 30) kostar kun 3.89 per kule og det er ei bonded kule. For dei som ladar sjølv og skyt kanskje 100 skot inkl prøve og trening med denne, så er det svært lite å spare på å kjøpe Partizan 180gr til 1.20 per stykk.

 

 

Dæm tar 175 kr for 20 patroner... Lade ikkje sjøl desverre, har verken tid, utstyr eller penga tel utstyr :? Dm hadde sellier&bellot før, men gikk over til partizan etter den testen eg nevnte i begynnelsen...(Huske fan itje kor den va!!) :evil:

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har havnet i feil elglag. Skulle ønske jeg hadde hatt sånn flaks at jeg hadde kommet med et sted der jeg kunne banke ned så mye elg at jaktammunisjons utgitene ville syns som mere enn en liten prosent/promille i totalen.

 

Men egentlig tror jeg dette har mere med tradisjon, sedvane og/eller noens (sykelige)trang til å spare. For meg er jakt det jeg driver med, det får koste det det må. Har da truffet folk med penger i mengder, men med det billigste de kunne få av alt til jakt(for å vise status er en Zeiss hamra fast på en rått tilskåret mauser med kvartsikring og org.avtrekk). De samme folka spør gjerne på skytebanen om å få kjøpe 5 patroner fra en eske for ikke å sitt med for mange.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mauser 308 m/nikon kikkert til 2000,-

Brukt BRNO side by side 3000,-

5 år gammel Jathi jakt jaktdress 2600,-

Alfasko til 1200-1300,-

2004 mod Subaru Forester 160000,-

Norma Elite 308 ca 300,-

 

Dette har funket utmerket for meg de siste 10 årene på rype, skogsfugl, hare, rådyr, elg, gås, rev og seljakt.

 

Trenger ikke ha det dyreste utstyret for å dyrke hobbyen sin.. Men jeg har full forståelse for de som legger penger i dyrere utstyr hvis de har råd til det. Norma Elite har funket kjempebra for meg, selv om det blir rakket ned på som en billig drittpatron..

 

 

Nah...Norma Elite VAR en billig drittpatron i gamle dager, men den ble MYE bedre etter at de byttet ut sine fragmenterende drittkuler.

Kjenner flere som jakter elg med forbedret Elite og er storfornøyde.

Selv lader jeg selv og bruker Oryx der jeg kan, men det er jo meg.

Smak, behag osv... :)

Link to comment
Share on other sites

Nah...Norma Elite VAR en billig drittpatron i gamle dager, men den ble MYE bedre etter at de byttet ut sine fragmenterende drittkuler.

Kjenner flere som jakter elg med forbedret Elite og er storfornøyde.

Selv lader jeg selv og bruker Oryx der jeg kan, men det er jo meg.

Smak, behag osv... :)

er interlock kula noe særlig bedre på elg enn andre billigkuler som selleri & gullerot, eller partizan?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv brukt vanlige kuler(ikke loddet) på elgjakt med 6,5x55. Lapua Mega Vo 770m/s, og det funket bra uten for mye kjøttødeleggelser på de elgene jeg skaut med den. Er rundt 400 kr for ei pakke.

 

I .338'n, som blir ladd hardt med 230grs kule, satser jeg like godt på Oryx. Gjennomskudd på langs på en elgkalv, 50 meters hold. Det er inntregning det. Men restvekta var ikke stort, 12 gram. Men kula gjorde jobben, om men i litt høg hastighet.

 

Så i "trege" kalibre, bruker jeg "gammeldagse" kuler. I sprekere saker er det mer seige kuler som gjelder.

 

Så hvis ikke Partizanen er ladd for hard, mener jeg at den er brukandes. Noe særlig mer enn 800m/s? Da tror jeg du kan satse på Mega eller liknende..

Ellers er jo ikke Fusion dyr da, verd å satse på? Jeg tror det!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt villsvin med 285 grains Partizan i 9.3x74R. Ble forbløffende godt resultat! Brukte den kula fordi den samler best i min dobling. Eller for å si det på en annen måte: Jeg har ike fått noen av superkulene til å samle bra nok, enda...

Med godt resultat mener jeg at grisen ble slått i bakken med fynd og klem, og det var en pen sårkanal rett igjennom.

Nå lades dette kaliberet til omtrent 700 m/s om jeg ikke husker feil, tror jeg lå enda lavere i utgangshatsighet. Da blir det mindre viktig med kulekonstruksjon, vanlige blyspisser holder fint. Jo høyere utgangshastighet dess viktigere er det at kula tåler stryk. I 800 m/s ville jeg helst hatt noe mer å gå på, en Nosler Partition eller et eller annet bonda. Eller i det minste en Lapua Mega, som jeg har til gode å høre negative erfaringer med.

For øvrig, flere som anbefaler Remiongton sine bonda kuler også, billige og gir super presisjon.

Lykke til!

Bent

Link to comment
Share on other sites

personlig bruker jeg kuler som mega, oryx, barnes X, og swift A-frame på elg.

men er ikke i tvil om at dersom man bruker tunge kuler og moderate utgangshastigheter(feks 750 eller mindre) så vil vanlige blyspisser gjære en god jobb de og. i slike utgangshastighter derimot, er jeg litt kritisk til enkelte superkuler, de kan rett og slett virke for harde og ikke ekspandere skikkelig om man skyter på litt lange hold.

 

har vi fått en superkulemani basert på diverse skriverier i diverse jaktblader, som gjør at vanlige kuler ikke er gde nok, at kuler bør være bondet, ha skillevegg og være homogene, omtrent alt på en gang??

har vi kulefetish?

Link to comment
Share on other sites

Det viktige er å vite om når man kan bruke hva. Eller for å si det på en annen måte: det er skjelden noe problem med den pølsa som er for lang! De nye superkulene har revolusjonert mye, for eksempel er det nå lettere å lade og finne ammo man kan stole på i høyhastighetskalibre. Er det så noen situasjoner det blir feil å bruke god kule? Vel, veldig lav hastighet + hard kule = trøbbel. Swift A-frame kan fungere som helmantel har jeg hørt om hastigheten blir litt lav. Andre "superkuler", som Barnes TSX, ekspandrer også ved lav hastighet, det gjør også Nosler Partition, og Fusion skal også gjøre det. Oryx også forresten. Og eneste ulempen jeg kan finne med disse kuletypene, er at de er dyre(re) enn tradisjonelle kuler. Da kommer argumentet til 350Rm til sin rett: Hvorfor spare penger på kula, så lenge den tieren gir ekstra marginer? Man behøver jo ikke trene med jaktkulene!

Link to comment
Share on other sites

Det viktige er å vite om når man kan bruke hva. Eller for å si det på en annen måte: det er skjelden noe problem med den pølsa som er for lang! De nye superkulene har revolusjonert mye, for eksempel er det nå lettere å lade og finne ammo man kan stole på i høyhastighetskalibre. Er det så noen situasjoner det blir feil å bruke god kule? Vel, veldig lav hastighet + hard kule = trøbbel. Swift A-frame kan fungere som helmantel har jeg hørt om hastigheten blir litt lav. Andre "superkuler", som Barnes TSX, ekspandrer også ved lav hastighet, det gjør også Nosler Partition, og Fusion skal også gjøre det. Oryx også forresten. Og eneste ulempen jeg kan finne med disse kuletypene, er at de er dyre(re) enn tradisjonelle kuler. Da kommer argumentet til 350Rm til sin rett: Hvorfor spare penger på kula, så lenge den tieren gir ekstra marginer? Man behøver jo ikke trene med jaktkulene!]

ikke misforstå meg.

poenget mitt var at i enkelte kombinasjoner (feks 9,3X et eller annet) hvor man spytter ut en tung blyklump i 714 msek, så er det kansje ikke like mye behov for en swift A-frame som det er i en 300-superduperturboGT magnum som spytter ut en kule i 1057 msek.

 

poenget mitt var at har vi begynt å bare anbefale premiumkuler til elg uansett hvilken ladning/patron/kulevekt/hastighet det er snakk om? er det egentlig nødvendig?

vil en vanlig kule gjøre samme jobben i endel kombinasjoner? (jeg sier ikke i alle kombinasjoner, men i endel)

 

ikke forstå dette som et "jeg mener de billigste blyspissene er best innlegg" for jeg bruker ikke slike selv. forstå det mer som et "er det bestandig nødvendig..... innlegg"

Link to comment
Share on other sites

Da er i hvertfall vi to enige. Jeg ville stolt på Lapua Mega til Dovre faller (billig). Nosler Partition det samme (dyrere). I min 9.3x74R ville jeg holdt meg unna både a-frame (for hard i potetkaster hstighet) og Barnes X (ikke snill mot samenloddede løp). Men det er også helt klart at tradisjonelle kuler er konstruert for kulehastigheter på det nivået dette kaliberet produserer, og er tilstrekkelig der. Men, om man ikke må bruke trad kuler, hvorfor ikke legge inn litt margin? Det går oftest greit med trad kuler, men om det koster en tier per skudd å legge inn sikring, hvorfor ikke? la oss si at du skyter 5 dyr i året. Man KAN velge billigste ammo til oppskytingen, og resten med rimelig helmantel. Da gjenstår det bare skuddene for å få rifla til å gå med superkulene. De kneppene skriver man ned, og da er det snakk om kanskje ti kuler / 100 kroner.... = ingenting!

Link to comment
Share on other sites

Alle kuler med bly er jo prisgitt kvaleiteten på blyet. Fra tid til annen forekommer det kule lotter med for hardt eller mykt bly. Den første sukker gjennom som en helmantel, ikke for kritisk i grove kalibre. For bløtt bly, blir noe klin uansett.

 

Har da hørt om Barnes X som ikke har ekspandert også, men ved relativt lav utgangs og for lange hold kan man neppe vente noe annet.

 

Pris, nå ruller jeg selv, så med en god jaktkule til 8-15kr, skal det hardt gjøres å få til gode jaktpatroner på over 20kr pr stk. Pakke prisen på en 3006 13gr Mega ca 440,-, 22,- per stk, men en kule som fungerer ok i den hastigheten i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...