Jump to content

Vurderer 22-250 løp, men har allerede 308


markusam

Recommended Posts

Har du lyst har du lov, og .22-250 er jo en morsom patron.

Men for at den skal bli mest mulig anvendelig bør du velge et løp med krapp nok riflestigning til å kunne bruke tunge kuler, altså f.eks. 1:9. Jeg hadde et løp med 1:14 stigning og det stabiliserte ikke kuler over 55 grains.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Fordeler i forhold til .308W avhenger av bruken. Som skadedyrspatron er den suveren. Lette fragmenterende kuler i ekstrem hastighet. Veldig behagelig rekyl gjør den lett å skyte presist med. Om du lader selv så kan du skreddersy ladninger til kråke eller rådyr. Eller lette ladninger på .223-nivå til trening, jaktfelt etc

Det er andre alternativer også. 6BR, 6XC etc 6BR gjør omtrent alt en .22-250 gjør, bare bedre. Mater ikke like bra fra magasin, om det er et poeng.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg lader ikke selv enda :-( men at den mater bra er jo viktig. Den blir jo isåfall matet ned i det samme magasinet og ladet med den samme bolten som 308'en og 9,3'en. Det er kanskje ikke optimalt...

Den mater fint fra samme magasin og bolt som 308, er jo den samme hylsen ;)

Men jeg ville ikke kjøpt 22-250 til matvilt, 308en er mye finere til rådyr osv enn den. Ville heller brukt pengene på noe annet jaktutstyr da;) feks et fint ladesett fra rcbs eller lyman

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Den mater fint fra samme magasin og bolt som 308, er jo den samme hylsen ;)

 

Ingen av de nevnte patroner har samme hylse som .308W (?) Hylsebunnen er lik, men ikke resten av hylsa. Så det er ikke sikkert .22-250 går så greit et magasin som fungerer for 9,3x62. Men det går an å teste ut på forhånd. Du kan sikkert tigge noen dummypatroner av noen her. 6BR går ihvertfall IKKE i magasinet. Den er omtrent en halv 9,3x62

Link to comment
Share on other sites

Er sugen på et mindre kaliber i mauseren (en av de ihvertfall, de har det med å formere seg i skapet..) til rådyr som er langt der borte på jordet; 240Weatherby og 6mm Remington er vel de jeg kikker mest på nå for tiden. Men begge forutsetter igrunnen at en lader selv.

 

Den er grei. Jeg kommer nok til å vente litt. Men over til noe som er OT(beklager); kan jeg bruke rifle stokker som er beregnet til m98 på min m67?

 

Ja, men litt puss og tilpassning er det stort sett altid med mauser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 22-250 og 30.06 til in blaser. Og til småvilt jakt er alltid 22-250 med. Kun hvis det er muligheter for større dyr at 30.06 blir med.

Jeg har skutt en liten haug med rådyr med begge kaliberne og når det gjelder ødeleggelse er ikke 22-250 ille. Det er ikke alltid det blir gjennomskudd og da er jo en bog perfekt.

Noen påstår at det blir blodslått. Min erfaring er at det blir pene slagt!

Jeg har brukt lapua 55gr sp. Til bever og rev bruker jeg 40gr vmax.

Link to comment
Share on other sites

Er sugen på et mindre kaliber i mauseren

 

Venter på 22-250 løp fra MagnumHansen

Han ventet selvfølgelig til jeg kom med papirene og hadde kjøpt inn hylser og ladeutstyr med å spørre om jeg ikke ville ha 5,6x57RWS i stedet, siden den var laget for mauserkassen. 22-250 kan kødde med matingen i mauseren, mente han.

 

Mulig det blir 5,6x57RWS når 22-250 løpet er ustlitt. Men.... hylsene er dyre, da. Og den enorme hastigheten kula kan få, må da ta knekken på løpet ganske kjapt. Har veeeeldig lyst på, da

;)

Link to comment
Share on other sites

Levetiden (når slitasjen har ødelagt presisjonen) på løpet avhenger selvsagt av hvor mye, og med hva, du skyter.

Se hva andre har svart på dette:

-----------

I read alot about 22-250s buring out the barrels. How can I tell?

 

GeauxTideSeptember 18, 2010, 09:11 PM answers:

22-250 had a burner reputation in the 70s and 80s with sustained, maximum handloads (3800fps with 55gr). It is classified as an "overbore" cartridge.

If you drop the charges a couple of grains, you'll still be over 3500fps and you can forget about it until about 5000 rounds.

http://thefiringline.com/forums/archive/index.php?t-423570.html

------------

 

Hvis vi tenker oss at løpet holder 5000 skudd,

og du skyter 500 skudd første året,

og 450 neste,

og reduserer med 50 i 9 år ned til 100skudd pr. år,

så vil du fortsatt kunne skyte 100 skudd pr. år i 23 år,

totalt 32 år...

Link to comment
Share on other sites

22-250 amo er ikke av billig typen. Men det er hjemmeladings amo.
Nåja - jeg har funnet rimelig ammo til den (men kanskje ikke på XXL, JFM!). Jeg fikk en Remington VLS i 60-års-gave fra meg sjøl (!), og da kjøpte jeg Remington "UMC"-patroner fra G-sport i Trondheim, kr. 115,- pr. 20 stk. Senere har jeg supplert med samme type, kjøpt på NAVA Sport i Namsos, da kostet de 205,- pr. 20.

 

Det er en patron for heimeladere, ja. Jeg hadde et bra lager av 60 grs Hornady-kuler, går bra til rådyr i 222 og 223, i 22-250'en har de mest blitt brukt på and og gås. Til rådyr har jeg ladet med 60 grs Nosler.

 

UMC-patronene med 45 grs kule spaserer ut med 1180 m/s - jeg lader med Winchester 45-grs til omtrent samme hastighet. 60-grains lader jeg til 1020 m/s - det er mer enn nok fart, til å få flat kulebane ut til dit rådyrene blir veldig små - og samtidig ikke større fart enn at Nosleren ikke ødelegger alt for mye kjøtt, hvis man må skyte på dyr på "jegerprøve"-avstand. Når våpnet får jevnlig puss, regner jeg med at pipa holder en del tusen skudd.

 

Kjøp pipe i 22-250, du, så har du en morsom patron, særlig når du begynner å lade sjøl. Hvis/når DFS godtar 223 til konkurranse, blir den patronen like "kjedelig" som 6,5x55 og 308 W.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Først og fremst:

UMC-patronene med 45 grs kule spaserer ut med 1180 m/s

 

Dette må være dagens "Statement of the day". 1180 ms og "spasere" :D:D Jo da... Det fårn si :D

 

Så til saken.

Siden du har ei kasse som faktisk kanskje fungerer aller best med lengre hylser, OG siden du alikevel har ønsker om en patron som er en "hjemmeladerkaliber", så hvorfor ikke se litt på 30-06 hylsa?

 

Jeg tenker litt på kalibere som 22-06, (temmelig lik 224 Weatherby) som har "ørlite" mer potensiale (men som også med AD/HD ladninger bør "småjogge" og være en tanke kjappere enn Jegermeisterens spaserende 45 gr kuler :shock::D

 

Eller kanskje enda bedre 6mm-06 eller 25-06 som vel har potensiale til å kunne bli en litt bedre rådyrpatron...

 

Beklager.... Måtte bare lufte hjernen litt.. Uansett hva du velger, Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha noe virkelig spesielt i kaliberverden, så burde du gå for 6x62 Freres! Masse muligheter å velge imellom når en se på tilbudet av '243 kuler. Siden dets utgangsbasis er 9,3x62 blir det overhodet intet problem å få tak i rimelige hylser heller. Løp fås både fra Lothar Walther og Heym.

6x62 Freres åpner for samme hastighetene som 240 WBY, altså rett og slett steam fra "Her til Paris"! :mrgreen: Løpskapping går i så fall ikke an, lyddemper derimot ja. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...