Jump to content

Kombinert dynamisk rifle og førstegangs jaktrifle


wildbill

Recommended Posts

Er litt usikker på om dette er den helt riktige seksjonen å starte denne tråden i, men skitt la gå! Moderator får flytte den om jeg har lagt på et helt feil sted :) .

 

Jeg er ute etter en rifle som i utgangspunktet skal være satt opp for dynamisk rifle i manuell open divisjonen, men samtidig hadde det vært greit om denne også kunne tjenestegjort en sesong eller så som en jaktrifle i en mulig begynnende jegerkarriere. Men litt om meg selv også:

Jeg driver med både dynamisk og ”udynamisk” pistolskyting (felt etc), samt litt dynamisk rifle for ren og skjær moro skyld. Har en god gammel HV-Mauser, men hvem har ikke det, som har gitt meg mange timer med stevne moro sommer som vinter (dynamisk) og en mini 14 som med litt hell treffer en låvedør på kloss hold 8) . Er opprinnelig en bygutt, byfant kalles det visst der jeg bor nå, som holder hus litt utpå ”the countryside” et sted på vakre Vestlandet. Har alltid hatt lyst til å gi meg hen til jakt, men det har liksom aldri blitt noe av det så langt. Skyting har jeg drevet med siden jeg var skittunge, organisert håndvåpen skyting rundt om de siste 20 årene. Det lokale jaktlaget skyter hjort ikke langt fra tomtegrensen min, familiemedlemmer i min kones slekt har hytter som jeg kan få låne og som ligger i/i nærheten av jaktområder, og sågar skal der vitterlig eksistere et hjorteløyve som har stått ubenyttet år etter år på en familie tomt … I en alder som nærmer seg et 4 tall og en 0, så er det vel på tide å prøve seg på jakt også før det blir for sent?

 

Med tanke på at hovedmålet er dynamisk og at ammunisjon derfor bør være lett tilgjengelig og ikke altfor hysterisk høyt priset, så har jeg bakt det ned til .223, .308, 6,5x55, andre forslag mottas med takk :D . Så langt av rifler funderer jeg på Ruger Gunsite Scoutrifle, Steyr Scout rifle (relativt høy pris, men alt er jo relativt), Mossberg MVP (har ikke funnet en forhandler ennå men regner med at en eller annen får importert denne også), vil tro at der finnes mange andre alternativer også som andre her på forumet kjenner til. Ideelt sett bør riflen være rask å fylle opp igjen med skudd, enten via et enkelt skiftbart magasin eller klips ala gamle mauseren.

 

Blir det til at jeg kjøper konkurranse rifle i storvilt kaliber, så vil der nok enten bli lånt eller (alternativt kjøpt en rimeligere rifle i et mindre kaliber som er passende til rådyr/fugl), og omvendt om det bli en konkurranse rifle i .223. Kunne så klart ha tatt jegerprøven, kjøpt meg en dyr rifle eller to og like dyre kikkerter, men det er jaggu meg dumt å finne ut like etter når første skuddet går at dette ikke var noe for meg.

 

Gode forslag til kombinert konkurranserifle og førstegang jaktrifle og gode råd mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Uten jegerprøven, og med en alder over 18år. Har du ikke lov til å jakte på opplæring. Så om du lurer på om jakt er noe for deg, er det bare å investere i jegerprøven først som sist. Ikke dyrt med tanke på at en får både ny kunnskap og mulighet til å jakte resten av livet.

 

Forøvrig ligger våpenet som passer til ipsc manual action klassene (Alle tre faktisk med 10sk mag, 3. 5. Og 10sk mag finnes) i bagasje rommet på bilen min. Kaliber 308w. (Fersk fra postens hyller). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mossberg MVP får du ikke importert til Norge før Mossberg får fingeren utav ræva og endrer markeringene på pipa fra 5,56x45mm til .223 Rem. Dette gjør at det blir ulovlig å eksportere dem til andre land.

 

Kontaktet Winge Våpen om dette i går og fikk svar om at de ikke vet noe mer om status på import før lengre uti September.

Link to comment
Share on other sites

Du nevnte Hjort så jeg foreslår en pent brukt Remington 700 i .308 på f.eks FINN.no

Den går det fint å selge senere.

Det finnes rikelig med treningsammo til gunstig pris.

 

For konkurranse så er .223 ett greit valg.

Det blir vel helst mere volum her.

Da har ammoprisen større betydning.

 

Optikk får du kjøpe etter behov og pengesekk.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hei;

Sauer 200 str i 6,5 eller 308 kan være ett bra alternativ. Kapp ned pipa. Klarer lett majorkravet, men den veier jo litt, mer med optikk, og du er støkk med 5-7skudd i magasinet. Kan sikkert kappe ned eller på annet vis slanke skjeftet endel for å dra ned vekta, evt også dreie ned pipa hvis vekta er et problem for deg.

 

Jeg liker sauern til dette bruket, med raske og myke ladegrep og kjappe magasinskifter, men jeg takler vekta godt, selv med pm2-sikte og 70cm pipe, som er sinnsykt langt fra optimalt til praktisk... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ruger Gunsite Scout i 308 er jo et kurant valg. Som nevnt må du ta jegerprøven for å jakte selv, men du kan jo være med et lag en sesong for å prøve å få en smak på det. Men jegerprøven koster ikke allverden og er jo en investering i kunnskap i seg selv, som påpekt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig takk for mange og raske svar!

 

Jeg melder meg opp til jegerkurs i hjemkommunen min, og er der ikke plass/kurs tilgjengelig denne høsten så vet at der er kursing i nabokommuner også. Så kurs blir det. Har vært gjennom store deler av det en gang på 90 tallet da vi kunne ta jegerprøven i militæret, men et "skarpt" oppdrag (en diger flom) medførte at samtlige av oss mistet muligheten til å gjennomføre dette før vi ble forflyttet fra rekrutten og til vårt endelige "stoppested".

 

Når det gjelder selve våpenet så kommer jeg nok til å gå for en modell som har minimum 5 skudd magasin som er hurtig å skifte slik som sauer 200str, Ruger Scout etc har, eller strips/klips slik som på gamle mauseren etc. Ingen tvil om at der finnes tonnevis av fine jaktrifler der ute, Remington 700 er nevnt, men hurtig lading er "nesten" et must mens man tar "i bruk kalenderen" :lol: . Hovedkriteriet er konkurranse, men også bruksmuligheten som jaktvåpen i en sped begynnelse. Har jo slevd litt rundt på nett etc på jaktvåpen, og der er mye som hadde vært kjekt å puttet i skapet. Men den festlige "garderoben" lager rimelig kjapt krøll i tankevirksomheten hva gjelder å kjøpe våpen til forskjellige bruk. Virker nesten som at en systemrifle og hagle med div løpsett er veien å gå for å dekke flere behov. En salongrifle, en rifle til småvilt, en til storvilt, en hundeførerbørse, en hagle til fjellet og en til tett skog, og hva da med Afrika riflen....?

 

Noen av dere som har erfaring med rugeren og steyren hva gjelder gjennomføring av dynamisk stage? Tenker da på spredning etter hvert som løpet varmes opp. Vil nesten anta at Saueren samler som en sinna grevling selv etter 30+ skudd.

Link to comment
Share on other sites

Stiller et spørsmål til her jeg :) .

 

Har forsøkt på nett etc å finne ut litt mer på nett om hvem som forhandler kikkerter til scout rifler, men det ser nesten ut som om dette er ikke eksisterende. Noen som vet til hvilken forhandler jeg bør henvende meg til? Finner nettbutikker i USA, men så var det denne 100 dollar regelen da, og noe nytt til den prisen er jeg ikke interessert i. Kvalitet framfor billig søppel.

Link to comment
Share on other sites

De fleste som har Leupold kan vel skaffe Scout-kikkerten deres (FX II 2.5x28 IER), til GSRen.

 

http://www.leupold.com/hunting-shooting ... -2-5x28mm/

 

Jeg monterte en Bushnell 1-4x40 på min Ruger GSR til Nordisk i dynamisk rifle, siden det skulle være hold ut på 330 meter, og 2.5x blir i minste laget da. Men skulle gjerne hatt den på de kortere holdene.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Nordisk manuell i år ble viunnet av med en 6,5 x 55 sauer med diopter...

Ville vel godt for ruger'n sånn i utgangspunktet jeg. Og nå fikk jeg tanker om å kamre om en ruger GRS til 6,5 x 55 ... men den er vel litt lang den patronen for 30 magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Angående USA og 100-dollarsregelen. Om du har familie er det penger å SPARE på å fysisk reise til USA på resplassbilett og kjøpe klær og diverse for kommende år. Da er det lite som stopper deg i å ta med diverse våpenutstyr meg hjem også. Du sparer jo hele biletten om kjøper en MacBook i USA.

 

ITAR har eksistert i mange år, men det er først i nyere tid at nettbutikker har skjerpet seg.

 

Litt off topic, men...

Link to comment
Share on other sites

100-dollars regelen gjelder våpendeler. Optikk er ikke våpendeler, så det er sånn sett ikke noe problem, men det er i endel tilfeller andre begrensninger som hindrer eksport av optikk. Enkelte forhandlere er enklere å forholde seg til enn andre, og noen merker er det bare å glemme forhandlereksport av pga krav fra produsent overfor forhandler, feks nightforce.

 

Theopticzone.com eller .net sender verden rundt.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

100-dollars regelen gjelder våpendeler. Optikk er ikke våpendeler, så det er sånn sett ikke noe problem, men det er i endel tilfeller andre begrensninger som hindrer eksport av optikk. Enkelte forhandlere er enklere å forholde seg til enn andre, og noen merker er det bare å glemme forhandlereksport av pga krav fra produsent overfor forhandler, feks nightforce.

 

Theopticzone.com eller .net sender verden rundt.

 

Lykke til :)

 

Det er derfra jeg kjøpte min scout-kikkert. Gikk helt fint å få den til Norge.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

@ TS.

Om pris og brukervennlighet spiller en rolle så er det enkle ofte det beste.

Ta HV pangen din, sett dit en scout på en base der skur sitter i dag.

Bruk klips til å lade med, kast på en tofot og du har en rimelig og grei open pang som du kan bruke på jakt og på stage.

Om du skal bli best, så er det bare å grave dypt og grine hos banken, vil du ha det moro så får du ikke mere gøy en du kan få med en 3006 mauser! Bare spør det finske laget på Nordic i år. Det var store øyne når en meter med stikkflamme slikket skivene på stage 12 på fredagen når den orginale HV'n brølene gjorde seg bemerket på pre-match...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Våpen til ipsc MAS og MAO kan være så mangt, en grisebillig original M96/98 med striper Clips og åpne sikter gjør jobben greit i MAS. Dette da det er maks 5sk tillatt brukt i mag.

I MAS 10 (Prøveprogram), kan man bruke 10sk mag og original flammedemper. Ellers som MAS (GSR er som skapt for MAS 10).

Jeg har brukt M96 og stripper Clips, og har hatt det fortreffelig. :D

OBS! Med så lang rifle må man ofte planlegge litt annerledes med tanke på å komme i posisjon når en skal skyte barrikade o.l. Jeg har opplevd at jeg må ta noen steg bort fra barrikaden for å få våpenet i posisjon grunnet lengden.

 

Ellers er en rå MAS/MAO rifle som også er presis og kan brukes til det meste en Sauer STR, oppskriften er enkel: 1stk STR i 6.5x55, 1stk semi utskutt løp (DFS treningsløp) kappet til 45cm og gjenget for demper og Brems, Originalt DFS forsikte flyttet litt inn på løpet, Gost ring på baksiktet, Sphur 20moa kikkert montasje som fester rett i kasse sporet, GRS jakt stokk. Bakdel til MAO blir hyppige mag bytte, men det går fort på Saueren. Og har man original stokk og ett bane løp, er man klar til DFS når det måtte passe. Mest presisjon, mest for pengene, og definitivt minst tap med tanke på salg. Kort sagt, IPSC Major MAS/MAO, DFS, Langhold, Jakt, med mere rifle. Som man får igjen mye av investeringen for når den selges.

 

I MAO er det ikke så mange våpen som har stor magasinkapasitet, i Major er vel GSR og Steyr Scout nesten enerådende av de fabrikk rifler vi får tak i for tiden med sine 10sk magasiner.

I Minor har vi fortsatt Steyr Scout, og med tiden kanskje Mossberg MPV (Som med sine AR magasiner nok ruler om vi får tak på den).

Med GSR til MAO kan man like godt først som sist bytte skinne til XS sin (så har man fortsatt ett MAS våpen, + at man har mye picatinny plass å rote på). Det samme mener jeg med tanke på jakt, eventuelt fjerne baksikte og bruke org ringer.

 

 

Skal man tenke ett våpen all bruk fra fabrikk, er det i prinsipp enten Steyr Scout i 308w og Ruger GSR (Kjøp med ett 3sk mag til jakt på GSR) Som jeg kommer på av fabrikkvåpen.

 

Selv har jeg en GSR til MAS, og våpenet egner seg like godt til jakt som konkurranse (Ikke så rart da dette er en alround jaktrifle). I Prinsipp kan man kalle den en hundefører rifle, jeg synes i hvert fall at den er svert så hendig og letthåndterlig.

OBS! Anbefaler plastmasgasinene til Ruger fremfor Org 10sk Metall magasin, i min rifle er de i hvert fall betydelig raskere å bytte, og de er mye lettere.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en GSR til MAS, og våpenet egner seg like godt til jakt som konkurranse (Ikke så rart da dette er en alround jaktrifle). I Prinsipp kan man kalle den en hundefører rifle, jeg synes i hvert fall at den er svert så hendig og letthåndterlig.

OBS! Anbefaler plastmasgasinene til Ruger fremfor Org 10sk Metall magasin, i min rifle er de i hvert fall betydelig raskere å bytte, og de er mye lettere.

 

Problemet er å få tak i plastmagasinene :( 10-skudds har jeg bare fått fra USA, og de har vært utilgjengelig siste 8 måneder (fra Brownell).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mmnjaa...

 

Det ser ut som en ombygd remington 760 / 7600 (nesten alt rem 870 jalla stash passer jo rett på) da i 308. Problemet er og blir tilgnag på pålitelige magasiner. Vi er to stk som haqr 760 rifler (dog i 30-06) som sliter med å få dem til å mate med 10skudds magasiner (Nationa magazine, tror jeg produsenten er) En annen ting er at den pumpeløsningen ikek gir intrykk av at den er laget for å skyte så mye om gangen.

 

Men den er nok ikke så grei å ta med seg i skauen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

OOOPS er ikke så flink til dette, men innlegget var ment som en kommentar til innlegget til "Ei tohi varjata" angående Mossberg MVP

 

Heisann. Tror ikke at merkingen er problemet ettersom våpenet er å få kjøpt fra Tyskland. Må si at fristelsen til import fra Tyskland er stor, hadde bare språkferdighetene vært bedre. Har også gitt melding om dette til Winge, de skulle se på saken men det kan være litt ventetid på bestillingen fra de ettersom dette har blitt et skikkelig populært våpen internasjonalt. Vi får stå på smøre oss med litt tålmodighet og mase på Winge Våpen med måte så kan det hende vi er heldige.

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...