Jump to content

Sending av våpen og ammo


runev78

Recommended Posts

Jeg er litt forvirret dette med sending av våpen (pistol og revolver)

Ser at mange snakker om at våpen skal sendes i to kolli (Sluttstykke for seg selv)

Jeg kjøpte en revolver fra ett firma, og denne kom i en pakke klar til bruk.

 

Hva er den korrekte måten?

Kan man sende AMMO også?

Link to comment
Share on other sites

At et firma gjør noe er dessverre ingen garanti for at noe er korrekt. Ingen direkte regler for forsendelse av våpen men det må antas at dersom våpenet blir borte på veien vil politiet se blidere på det dersom du kan si at det ikke er funksjonsdyktig.

 

Ammunisjon er i utgangspunktet ikke lov å sende med posten:

http://www.posten.no/produkter-og-tjene ... arlig-gods" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sending av ammo oppdaget nylig at følgende stod på intersport-bogstadveien sine sider :

 

"NYHET. Det er nå lov til å sende håndvåpen ammo med post. Porto er den samme som på en vanlig postpakke. Send en epost eller ring oss om du ønsker pris på frakt hjem til deg. "

 

Noen som vet noe mer om dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen krav om at ett våpen skal være delt ved forsendelse. Det er fult innenfor å sende ett komplett våpen med posten. Om man vil gjøre det er jo en annen sak. Men det er ingen regelbrudd ved å gjøre det. Det var ett tillegg i en ellerannen forskrift som ble fjernet engang for endel år siden som åpnet for dette. Mener tidligere at det sto spesifikt at våpen og vital skulle være sendes separat.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen krav om at ett våpen skal være delt ved forsendelse. Det er fult innenfor å sende ett komplett våpen med posten. Om man vil gjøre det er jo en annen sak. Men det er ingen regelbrudd ved å gjøre det. Det var ett tillegg i en ellerannen forskrift som ble fjernet engang for endel år siden som åpnet for dette. Mener tidligere at det sto spesifikt at våpen og vital skulle være sendes separat.
Hvorvidt det finne en spesifik regel som sier at våpen skal sendes adskillt eller ikke er en ting. Du står uansett sterkere i.f.t. politiets syn på deg som ansvarlig våpeneier hvis du sier "Jeg har mistet våpenet i posten, men her er sluttstykket" enn hvis hele geia er borte og du påstår du sendte det i posten.

 

Jeg ville ihvertfall ikke risikert hobbyen min for å spare en hundrings...

Link to comment
Share on other sites

Man må skille mellom begrepet "transport" og "frakt" når det gjelder lovverket. Det er ikke ulovlig å sende et komplett våpen i posten. Men som mange andre ahar pongetert, posten kan ha egene regler og det er ikke gitt at det er spesielt lurt...

Link to comment
Share on other sites

Sitat Jakt&friluft's nyhetsfeed på facebook i februar:

 

"Jakt & Friluft AS ENDELIG! Fra og med førstkommende mandag kan vi sende ammunisjon i posten til våre kunder i Norge! Posten og Bring har av etiske grunner nektet oss dette tidligere, men etter flere forespørsler om endringer på dette, fra blant annet Jakt og Friluft, har de endelig gjort det mulig å sende sårt tiltrengte varer i posten."

Link to comment
Share on other sites

:? Hva en forhandler gjør er vel neppe noe å bry seg om? De fleste (alle) sender i dag våpen som registrert post og våpenet sendes samlet.

Det samme gjelder små mengder ammo. Hvis problemer oppstår er dette altså forhandler's eller postens ansvar og ikke noe vi som kunder trenger å ofre tid på!

Kjøp, betal og motta og så er det bare å kose seg!

Skal du som privatperson sende våpen vil jeg absolutt oppfordre til å sende det som to pakker! Da er det jo DU og posten som er ansvarlig hvis noe skjer!

Ammo vil jeg ikke betenke meg over å sende i post ved små mengder innenlands.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva du har hørt behøver ikke å være hele sannheten. Våpen er null problem. Men tenk over at du kun er forsikret for max 10 000,- Skal du ha større/ høyere forsikring må du sende pakken som bedriftspakke over natten. Ammo sendes med bring (Same shit, different name), men utleveres på postkontorene. Nå er det vel ett år siden sist jeg fikk tilsendt ammo, men i alle fall er det slik det har fungert hos meg.

 

Edit: Men du pakker ikke komplett våpen og ammo sammen.. Den skjønte du selv, men tok den med likevel;-)

Link to comment
Share on other sites

Du verden... Nå må dere lese ADR`n deres kara (OG hva som faktisk står på posten sine sider http://www.posten.no/_attachment/10481/binary/225385?download=true). Man kan med posten sende: Ferdig ladd ammunisjon, hylser med hette og løse komponenter i begrenset mengde (max 30kg. Nye bestemmelser i ADR fra 01012013). En forutsetning for at transport som begrenset mengde er at det emballerte godset oppfyller alle prøvekravene til emballasje, både i forhold til 1.4S klassifisering og prøveserien 6(d) i UN testmanualen Hva dama på det lokale postkontoret sier, gjelder faktisk ikke :roll:

Noe annet å tenke på når man sender våpen og andre verdifulle ting, er hva man er forsikret for. Med vanlig postpakke med sporing, er du forsikret med 10 000.-. Skal du ha høyere forsikring, må du velge bedriftspakke over natten. Da er pakken forsikret for inntill 50 000.-.

Får å kreve legitimasjon av mottaker, er jeg ikke helt sikker, men mener at man kan bruke bedriftspakke.

Oppkrav er i alle fall det siste jeg ville ha brukt. Jeg har solgt bl a fluefiskeutstyr i mange år, og kun fanden vet hvor mange ganger jeg har fått ei pakke i retur. Nå er det kun forskudd som gjelder! Da slipper man å risikere at kunden bruker opp penga sine i tiden mellom bestilling og utlevering :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Du verden... Nå må dere lese ADR`n deres kara (OG hva som faktisk står på posten sine sider http://www.posten.no/_attachment/10481/binary/225385?download=true). Man kan med posten sende: Ferdig ladd ammunisjon, hylser med hette og løse komponenter i begrenset mengde (max 30kg. Nye bestemmelser i ADR fra 01012013).

 

Ikke for å kverulere, men hvor finner du 30 kg? "ADR/RID Forskrift om landtransport av farlig gods" definerer i kapittel 3.2, tabell A, UN-nr 0012 ammunisjon til håndvåpen som farlig gods dersom mengden overstiger 5kg. Så lenge pakken veier under 5 kg kan den derfor fritt sendes uten spesiell merking. Veier pakken over 5kg må den merkes som sprengstoff, faremerking 1.4S, og man må gjøre egen avtale med Posten/Bring om levering, da dette må kjøres med ADR-godkjent transport.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ja mulig :)

Men hun hadde undersøkt med høyere hold. Og det gikk altså ikke.

Skal spørre en gang til...

 

For meg er det greit, jeg skjønner det. Men når personer som jobber der sier det motsatte.

Da skjønner jeg bare ikke.

Defor man alltid ber om skriftlig bekreftelse med henvisning til , lov, forskrift, regler, eller hva det nå er snakk om... Ikke alltid de som jobber med ting har riktig svar på litt uvanlige spørsmål. Da er det enklere for de å si nei..

Link to comment
Share on other sites

Posten håndterer vel i hovedsak brev.. Alt annet blir håndtert av Bring og gud vet hvilke konglomerat av underleverandører. Posten er vel å anse som nedlagt når det kommer til distribusjon i Norge.

Bring transporterer stort sett hva som helst. De driter i Posten kan man si...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...