Jump to content

ag3 til Dynamisk skyting?


Recommended Posts

Heisann. =)

 

Jeg har det siste halvåret børstet litt støv av den gode gamle ag'en, og i den forbindelsen gikk jeg på en liten "netthandelsmell" like etter at skattepengene kom, hehe.

 

Nå sitter jeg her med B&T picatinnyrails, vertikalgrep og Eotech 552.

Har prøvd den litt på banen, og den er jo utrolig morsom å skyte med, men er dette noe som kunne egnet seg i Dynamisk skyting?

 

Spørsmål nummer 2:

 

Har klart å få med meg at det er 24 måneders "karantene" for erverv av rifle i disse klubbene.

Hva da om man allerede eier egnete våpen som f. eks mini-14 el?

Kan man da ta med disse på stevner, eller er det slik at en eller annen regel sier at man skal bruke utlånsvåpen?

Link to comment
Share on other sites

du kan bruke AG3 så lenge du skyter i uniform. Er litt mer usikker på forholdet rundt det å bruke en med masse "dill" montert på. De som jeg har sett skyte AG3 på stevne skyter i standard klassen, hvor den nok kan forsvare seg selv. I open klassen sliter den med tyngde, dyr ammo, mye rekyl og lav magasinkapasitet - så der er den ikke "egnet" - men full ut tilatt (Og sikekrt gøy)

Link to comment
Share on other sites

du kan bruke AG3 så lenge du skyter i uniform. Er litt mer usikker på forholdet rundt det å bruke en med masse "dill" montert på. De som jeg har sett skyte AG3 på stevne skyter i standard klassen, hvor den nok kan forsvare seg selv. I open klassen sliter den med tyngde, dyr ammo, mye rekyl og lav magasinkapasitet - så der er den ikke "egnet" - men full ut tilatt (Og sikekrt gøy)

 

jaok. Har sett mange med en del dill på HV øvelser, men det blir kanskje litt annerledes. Og ja, "gøy" er god nok grunn formeg så lenge det er tillatt. :)

 

 

Et hinder er vel amunisjon, eier tillater vel kun bruk av ammo utlevert fra de.

 

er medlem av nrof, så det tror jeg skal ordne seg ganske greit. :P

Men veldig bra at du sa ifra, for det var jeg ikke klar over.

Link to comment
Share on other sites

IPSC/DSSN Har ingen andre restriksjoner på bruk og modifisering av en AG3 enn de som følger av divisjonsreglene, og at du selvfølgelig ikke får skyte byger.

 

Hvilke restriksjoner Forsvaret har på modding, ammo og eventuell bruk av uniform vet jeg ikke. Det må du nesten kontakte avdelingen din for å finne ut. Jeg skjøt med umodifisert AG i standarddivisjonen, i sivil, med utlevert ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel Ikke denne du tenker på?

5.2.8 Competitors deemed by the Match Director to be active law enforcement officers or military personnel may be entitled to use their duty holster and allied eq uipment however, the Range Master will remain the final authority in respect of the safety and suitability of using such equipment at IPSC matches.
Den går jo på typer hylster og liknende, IPSC-reglene bryr seg nok ikke så mye om hvem som eier våpenet. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke noe slikt krav hverken i pistol- eller riflereglementet til DSSN. Men det er en ganske utbredt misforståelse, jeg har hørt det fra flere, og traff en gang en RO som mente at det var slik. En titt i regelverket fikk ham til å skifte mening.

 

Jeg har heller aldri fått noe slikt krav som del av vilkårene for å låne/oppbevare våpen fra Forsvaret.

 

DFS og NROF (delvis) stiller krav om bruk av uniform.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da alltid fått med meg en eller annen slags papirlapp med stempel og greier som kvittering på utlevert våpen. Jeg har pleid å ta med den og konglerikekortet. Påstanden om at "uniformen er våpenkortet ditt" har jeg også hørt, men aldri sett dokumentert.

Link to comment
Share on other sites

Uniformen din er forøvrig ditt eneste våpenkort på utlevert tjenestevåpen.

Så Hassel har nok rett når han sier at ved bruk av tjenestevåpen utenom tjeneste så skal approbert uniform brukes.

 

Aha, dette er jo litt spennende. I mitt hode synes jeg det høres litt feil ut å stå i full norsk uniform når man skyter dersom man ikke er på militært område eller i feltløypa til dfs. Men det er kanskje litt mer utbredt enn jeg var klar over?

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg vi kan konkludere med at riktig svar er "det kommer an på"? Jeg fortsetter i hvert fall å lufte p80en i sivil hos DSSN inntil Obersten sier noe annet. :mrgreen:

En Glock stikker seg ikke frem på samme måte som en 416n AG-3 eller MP-5, så det går nok fint.

Men Distriksjefen din i HV-02 ville nok satt pris på om du benyttet uniform ved bruk av andre våpen en P-80 sivilt.

En HV soldat i uniform som bruker sitt tjenestevåpen i sivile treninger og konkuranser på en presentabel måte er god reklame for forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bare vært på ett riflestevne (Malmø i fjor) hvor de spesifiserte at miljøammo med stålkjerne var forbudt. Tror det var med tanke på eget stål ja. Vi vurderte det samme på NM i Kongsberg i år, dette pga den tørken som var og det tørre terrenget. Regnet kom akkurat i tide for å si det sånn. Blir jo litt gnister når treffer stål og treffer du stein, er det en rødglødene kule som vandrer videre. Ellers, er det jo bare greit...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...