Jump to content

Kan noen identifisere denne kula?


JNB95

Recommended Posts

HOY! kan noen identifisere denne kula for meg? den ble vistnok funnet på skytebanen på lyngseidet for mange herrans år siden av faren min. det er en skikkelig bumlebass av ei kule... heimlaga, eller kansje noe militært? håper på snart svar

 

http://gyazo.com/5d0eb9e4905412a94930999f4412cf64

http://gyazo.com/62c4ab44b88b8fca0e27b2e3a553b1bb

http://gyazo.com/f71f6285e6b79767fd7808f9921e800c

Link to comment
Share on other sites

Synes det minner sterkt om en flechette(fr. "liten pil") av den typen som ble brukt under første verdenskrig.

Sånne piler/bolter ble sluppet fra fly i hopetall over skyttergravene og det var visst slettes ikke gunstig å være under et sånt pilregn.

Men den kan selvfølgelig ha en annen bakgrunn, spennende sak :-)

Link to comment
Share on other sites

Flechette ble nok som mest brukt i haglepatroner ment for bruk mot personell der det var mye vegitasjon, Vietnam og tilsvarende steder. Har et par esker med slike i samlinga mi.

 

Hvor mye veier den klumpen?

Den ser relativt massiv og tung ut...

Jeg skal ikke si for sikkert men jeg mener de brukte den i en MEGET hurtigskytende (syklisk) AR-15 type rifle. XM-21 eller noe i den duren.

 

Fant faktisk video om den:

Link to comment
Share on other sites

De som Wolverine har bilde av er den typen som ble sluppet fra fly mot personell på bakken, de skal være ca12-13 cm lange dersom hukommelsen er rett.

Flechettene som ble brukt i håndvåpen ser ut som en maskinspiker som har banket ut ene enden som en styrefjær på en pil.

Link to comment
Share on other sites

En tanke som melder seg her:

Det finnes industrivåpen brukt til å skyte ned slagg i smelteovner. Disse er noen kanonlignende kontrapsjoner vanligvis i kaliber 8 eller 4, og de brukte forlengede patroner med slugs.

Diameteren kan stemme med kaliber 8, kan det være noe slikt ? Sannsynligheten for at en flydroppet flechette skulle ende opp på en norsk skytebane tror jeg er heller mikroskopisk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig, enten så vet man hva dette er eller så blir det bare vill gjetning. Drop-flechette er en mulighet, den stemmer ikke helt med de bildene jeg fant men jeg tipper de har vært laget i ekstremt mange design som man ikke finner via Google på to minutter.

Hvis man trykker på lenken jeg hadde lagt i ordet flechette og blader litt ned så ser man dette bildet:

688px-Image-Flechettes%2C_probably_French%2C_c1914%2C_Royal_Armouries%2C_Leeds.jpg

Den til venstre; jeg sier ikke de er like, men heller ikke uten likhetstrekk...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært innom denne tråden ca 100 ganger og hver gang grubler jeg enda mer.

 

Jeg mener på å ha sett en eller flere slike før, men det var ikke våpenrelatert, så derfor husker jeg det ikke så godt. Om husken ikke er helt gal, så ble jeg til og med fortalt hva det var for noe. Kan være et eller annet innenfor landbruk?

 

Kile eller nagle av en eller annen sort?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke moderne panserbrytende kjerner litt buttere vinkel på nesa, for ikke å prelle av så lett ved skråtreff? Uansett synes det opplagt på "styrefjærene" at denne er ment å fly stabilt gjennom luften uten noen utenpåliggende mantel (aldri sett en prosjektilkjerne med slike finner). Den ser samtidig for kort/lett ut til å være noe apfsds- greier.

 

Den ru overflaten kan enten tyde på støpegods eller simpelthen være gravrust, vanskelig å tolke bildet.

 

Mulig jeg bør printe ut bildet og sende til min morfar som var i flyvåpenet i 1940, de hadde mye utrangert materiell vet jeg. Mulig han kan dra kjensel på duppedingsen hvis den var i bruk på det tidspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...