Jump to content

CCI mot Federal hetter ?


ladebenken

Recommended Posts

Hei.

Har for det meste brukt Remington hetter i LR, men den lokale leverandøren har nå sluttet med disse, da står det imellom Federal og CCI. Jeg har noen esker CCI 200 liggende, samt noen Small rifle hetter til 222rem, disse har vært grei. Hva anbefaler dere, helst det som er mest likt Remington så jeg slipper å gå ned litt på ladninger som er på streken, for så å gå oppover igjen, må vel backe av en liten grain uansett, men altså mest likt. Også er jo driftsikkerhet viktig, da det blir litt jakt ammunisjon også, kjedelig med klikk når gull bukken står med sida til. :)

Link to comment
Share on other sites

Det har vært loter med CCI 200 som har hatt klikk og etterbrennere. (jeg har hatt et par cci 200 som har gitt etterbrennere). Mange andre skyttere jeg kjenner har og hatt etterbrennere med cci 200 hetter.

 

Jeg har og hatt en klikk med Federal 210, den hetta var fri for eksplosiver!

Federal 210 er noe tyngre å sette i hylsene enn det cci 200 er.

 

Alt i alt bruker jeg federal 210 fremfor cci 200 hver gang jeg kan velge.

Link to comment
Share on other sites

Har same erfaringa som høggern både med etterbrennar/klikk med CCI og at Federal er langt hardare å setta i hylsa. Faktisk såpass mykje hardare at eg oppfattar dei som nesten ubrukelege i Dillon RL550B (einaste negative med den pressa er litt lite kraft i hettesettinga). I kraftigare hettesettar fungerar dei perfekt. Eg har gått heilt over til Winchester hetter. Dei er like lette å setta som CCI og smell kvar gong!

Link to comment
Share on other sites

Har stort sett kun brukt Federal (dog til revolver på grunn av at de tillater mye slappere hanefjærer, og derved lettere avtrekk)

 

Har lada flerfoldig tusen i både enkeltstasjon og progressive presser og kun opplevd ett klikk, men det kan nok tilskrives fuktig/dårlig rengjort hylse.

 

Har også prestert det kunststykket å få ei hette til å gå av i materøret på 650'n, også det kan tilskrives brukerfeil (les: IDIOTI, fra min side!)

Kaller det et kunststykke, man må gå inn for det for å få de til å gå av. Det jeg gjorde var å "gjenbruke" en hette jeg hadde mista på gulvet og kjørt over med stolen. Hetta var ovel og kilte seg i materørert, og i min uendelige visdom presterte jeg å prøve å banke den ut!! Ut kom den, og det i en faderlig fart! Det samme gjorde jernpinnen jeg brukte til å banke den ut... satte et fiiiint merke i taket på furtebua!!

Jeg begriper ikke hvor "ryktene på nettet" om at Federalhetter går av i hytt og pine i progressive presser kommer fra.

Går ut fra at det er med lading som med bilkjøring, det er ALLTID føret, veien eller andre bilister som er skyld i ulykken, ALDRI at sjøføren holdt for stor fart etter foroldene, eller var for dårlig skodd...

Får du ei hette til å gå av i ladeprosessen så har du kuka det til, og det skikkelig!!

 

Jeg har satt i hetter på tvers i hylsa, klemt hetter flate i alle retninger, til og med nesten delt de i to uten at de har gått av!!

(Tror jeg har begått alle feil i boka uten at det har gått galt, bortsett fra den ene gangen... )

 

Så jeg kan trygt anbefale Federalhetter!

 

(Har brukt en del CCI til rifle og har ingen ting negativt å si om dem heller)

Link to comment
Share on other sites

Etter svarene her å dømme er det hipp som happ, kanskje en liten favør til Federal. :) Takk for det, får ta meg en tur og kjøpe inn et par tusen så man har ut året..

 

Kaaredump: hehe kjenner til den med forvridde hetter, på Redding O pressa jeg har hender det, spesielt med SB hylser som kan være litt trange. Hettene tar da litt i kanten for så å vri seg, det hender også på 1/500 hetter at den kommer inn feil vei :lol: Snur de seg ikke helt ser de ut som en banan, utrolig at ingen har gått av enda og man har såpass kraft med disse pressene at man merker ikke at noe er galt før det er for sent. Det er en grunn til at jeg helst ikke bruker denne pressa til hette setting, og hvis jeg bruker den så er det ørepropper og briller. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøpte ei 1000pk med CCI hetter, siden jeg allerede hadde 200 liggende, greit å begrense antall sorter litt.. Iallefall, er på det andre brettet i den 1000pk nå, og opplevde min første etterbrenner. Klikk...1,5sec...BANG!... hehe, traff gongen på 500m alikevell.

Link to comment
Share on other sites

Eg har opplevd klikk med patroner med cci 200 tennhetter,MEN det var ikkje tennhetta sin feil. Det skjedde med nokre patroner i eit parti eg lada og feilen var kun min. Eg hadde ikkje latt hylsene tørke lenge nok etter vasking før eg sette i tennhette ,krut og kule.Slik at det vart fuktigheit i krutet. Det såg eg fort då eg drog ut kula og tømde ut krutet. Sjølvsagt kan ei tennhette svikte,men når folk seier tennhettesvikt er dei då 100% sikker på at det er tennhetta som er årsaken og ikkje andre ting slik som for eksempel i mitt tilfelle? Utover denne eine gongen har eg aldri opplevd klikk med det eg ladar.

Link to comment
Share on other sites

tørke lenge nok etter vasking

 

Tja, jeg skal jo ikke være for bastant her, hylsene ble presset, vasket, så lagt ca 25min i steikeovnen på 105grader, vannet koker og fordamper veldig raskt, etter de er ferdig stekte får de hvile et par timer før de fordøyes i pressa :winke1: Har ikke hatt noen problemer med denne metoden før det ble pressa inn cci i enden av hylsa... ikke vet jeg, det har jo selvfølgelig kunne skjedd en svikt.

 

Hettene ble kjøpt nå ca 25 mai. Jeg klarte ikke å finne noe lot nr på eska, sikkert jeg som er blind. Fant 0011 i nede høyre hjørne...

Link to comment
Share on other sites

ladebenken

 

Det du beskriv var omtrent slik som eg gjorde det, forskjellen var at eg brukte lågare temperatur kanskje 75 grader, trur eg hadde varmluftsvifta på i ca 45 minutt. Etterpå tørka dei nokre timar kanskje 3-4. Normalt lar eg dei tørke minst til neste dag, helst fleire dagar. Dette førte til klikk på nokre patroner , ved åpning såg eg tydeleg at krutet hadde delvis klumpa seg og eg kunne kjenne at det var vått. Eg fekk ein anna kar som har kuleutdragar til å hjelpe meg og han heller var ikkje i tvil om kva som hadde skjedd når han såg tilstanden til krutet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til dere som skyter mye (dvs. vesentlig mere enn en over snittet skyteglad jeger):

 

Hvor stor er sjansen for etterbrenner/klikk pr. tusen CCI hetter?

 

(Jeg har 2000 slike liggende og trodde jeg hadde hettene stabilt på stell i mange år fremover)

Link to comment
Share on other sites

Sniper-Arne i ditt tilfelle kan det sjølvsagt vere tennhetta det var feil på,men drog du ut kula for å sjå tilstanden på krutet?

 

Nei, gjorde ikke det, men ammoen har ligget tørt sammen med flere hundre andre som ble ladet på samme tid. Først trodde jeg det var kulda da det var -20 på det første jaktfeltstevnet i vinter, men så skjedde det på trening da det var mildt også. Siste gangen kostet det meg 2 poeng på Landsdelsmesterskapet, og da var det bare noen få kuldegrader, så den teorien holder ikke vann.

 

Har skutt tusenvis av disse hettene uten problemer tidligere men synes det er merkelig at jeg får 4 etterbrennere med siste lott hetter da jeg aldri har hatt dette problemet tidligere i noen av mine rifler uansett kaliber eller hettefabrikat. Ble også fortalt fra Jakt & Friluft at de har hatt flere med samme problemer med den samme lotten hetter. Snakket også med andre skyttere som var helt oppgitt over disse hettene, så jeg holder en knapp på feilproduskjon.

 

Lurer på om jeg skal begynne å bruke magnumhetter på vinteren bare for å være sikker på ordentlig tenning i mange minusgrader. Skal ikke være nødvendig med Norma19 men greit å være sikker.

Link to comment
Share on other sites

I skytterlaget her gikk de over til CCI 250 etter å ha opplevd etterbrennere på CCI 200 på kalde dager. Jeg brukte Winchester hetter en periode, men fikk punktering på et par ladninger som ikke var for harde. Så på nettet at andre hadde opplevd det samme. Bruker nå CCI 250. CCI går glattere i 650'n også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har selv skutt mange hundre skudd, kanskje tusen, med både federal og CCI. Har foreløpig ikke opplevd en eneste klikk med noen av dem! Men etter hva jeg har hørt om CCI, både her og der, så vil jeg gå for federal, eller evt. gå over til winchester med tiden.

 

Jeg har heller ikke kunne merke noe forskjell på treff i blinken ved bytte fra federal til cci.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...