Jump to content

Avliving av katt med håndvåpen?


M&P79

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er jeger og pistolskytter slik det er sagt..

Skal avlive en katt for eier men ønsker ikke å drasse med meg hagla for å gjøre dette.

 

Kan jeg da bruke min 357Mag Revolver lovlig for denne jobben ?

Vet jeg kan bruke pistol i 22lr iflg lovverket men jeg anser 357mag som et bedre alternativ for å gjøre dette så humant som mulig.

 

Noen som kan svare på dette?

Link to comment
Share on other sites

Underlaget vil være gress/mold mykt underlag så rikosjett er jeg ikke så bekymret for..

Det er vel heller lovligheten å bruke håndvåpen i dette kaliberet for avliving.

 

Har avlivet katter med 22lr tidligere uten de helt gode erfaringene.

Selv med CCI stinger på kloss hold mot hodet kan det kreves oppfølgingsskudd i hjerte/lunge regionen.

 

Så alternativet er å bruke hagle om ikke håndvåpen over 22lr er godtatt i lovverket.

Finner veldig lite informasjon ang dette og ønsker å gjøre dette i lovlige former.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet 22lr fungerer til avliving av katter da jeg har brukt dette kaliberet flere ganger.

Men det er et for lite kaliber spør du meg..

Med hagle er de døde i smellen mens med 22lr er det ikke alltid tilfelle... :(

Link to comment
Share on other sites

Hardskutte katter i nærområdet ditt altså. :lol:

 

Hvis du på død og liv har tenkt å bruke revolveren så gjør i det minste deg selv den tjenesten å bruke en litt slapp .38 istedenfor en hissig .357. Dog er ingen av delene nødvendig hvis du treffer riktig, da er .22 mer enn nok.

 

Men så klart, fordelen med hagla er jo at du får tatt alle 9 livene i ett smell. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter spurte vel om "Lovligheten" av en slik operasjon og da er vel svaret NEI både til revolver /Pistol i 357 og 22lr.

Jeg har til gode og se en ervervstillatelse på håndvåpen som nevner avliving av katter eller andre husdyr som bruksområde.

Om han er ute etter hva som er praktisk og bruke på tross av lovlighet vil jeg også mene at alt utover 22lr. er overkill

for en katt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig at det ikke er lov å bruke pistol til avliving da dette ikke er jakt:

 

Kapittel IV. Tilleggsbestemmelser om avliving utenfor slakteri

 

§ 14. Bedøving med boltpistol, skytevåpen og halsdislokasjon

 

Bedøving med boltpistol eller skytevåpen, jf. forordning (EF) nr. 1099/2009 vedlegg I kapittel I vedlegg 1, utenfor slakteri skal utføres i samsvar med § 10.

 

Hjort som holdes i oppdrett, kan bedøves med skytevåpen med skudd mot dyrets hjerne på kort hold.

 

Ved nødavliving av dyr med skytevåpen på langt hold, jf. forordning (EF) nr. 1099/2009 artikkel 19, skal skuddet rettes mot dyrets hjerteregion.

 

Den som bruker skytevåpen til avliving, skal ha bestått jegerprøven i tillegg til å oppfylle forordning (EF) nr. 1099/2009 artikkel 7 nummer 1. Dette gjelder ikke ved nødavliving hvis det ikke er person med bestått jegerprøve til stede.

 

Ved bruk av skytevåpen skal anslagsenergien for ammunisjonen være slik at dyret mister bevisstheten så raskt som mulig.

 

Ved avliving av dyr med halsdislokasjon, jf. forordning (EF) nr. 1099/2009 vedlegg I kap. II punkt 3, skal dyrene først bedøves med slag mot hodet.

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager så kunne bønner ol. få innvilget søknad på pistoler / revolvere og slaktemasker for avliving av husdyr.

I moderne tid er det ikke et tema og få godkjent håndvåpen til annet en øvelse konkurranse i kongeriket Norge.

Ingen ting i de refererte lovtekstene sier meg at slik bruk av håndvåpen er lovlig i Norge pt.

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven forbyr ikke slik bruk, det er en vesentlig forskjell på ervervsgrunnlag og bruk av lovlig ervervet våpen. Man får feks ikke lenger innvilget håndvåpen til avliving vilt, men det er eksplisitt tillatt for enkelte arter fanget i bås.

 

For å avgjøre lovligheten er det nok mattilsynets regler for avliving man må se på.

Link to comment
Share on other sites

Katter er litt mer uhåndterlig enn hunder, så hagle er langt å foretrekke. Bruk av håndvåpen er ikke å anbefale.

 

Foe en del år siden var det krav om at dyret skulle være sikret dvs bånd, og at skuddet skulle rettes mot dyrets hjerne, vet ikke om dette står i loven nå, men det gjorde det før.

 

Har selv opplevd stygg episode med gjennomskyting av hodet til katt med .22LR og den levde flere dager etterpå .

 

Kun hagle som funker for meg...

Link to comment
Share on other sites

Det er nok kun dynamitt som kan brukes...

 

Kallen og katten

av Jakob Sande | Lyrikk | 1945

 

Han Simo i Støa og katten

var mette av alder og år,

og båe var redde for vatten,

og båe var mest utan hår.

Og alt medan åra tok ende

so tenkte vel kallen med seg,

at her var det tryggast, kanhende,

å fyrst sende katten i veg.

 

Han prøvde med mange slags greier

frå oljen i pipa til kniv,

men etter som røynde folk seier

har katten fleirfoldige liv.

Han gjorde sitt yttarste, kallen,

på det å bli katten sin kvitt,

til dess han fekk sett seg i skallen

å prøve med blank dynamitt.

 

Han kjøpte patrona på bua

med lunte av likaste sort,

og rusla so heim i den trua

at no var det endeleg gjort.

So henta han katten i hagen

og surra med skjelvande hand

patrona på plass under magen

med tridubbelt snøsokkeband.

 

Han sprang i det same han tende

og skolv endå lunta var lang,

men rekna kje med kva som hende

då katten fekk sjå kor han sprang.

For best som han redd rende frå han

som kua i stivbeint galopp,

var katten i hælane på han

og dansa med lystige hopp.

 

Og kallen vart meir og meir fælen

di meir han såg katten vart kåt,

og katten vart meir og meir kjælen,

di løgnare kallen for åt.

Han sprang som ein ungdom på atten

og skamtrakka vokstarleg gras,

so ingen kan undrast at katten

fann ut det var mykje til stas.

 

Og kallen låg flat etter reina,

han heldt seg for bringa og bles,

med katten på sprang millom beina

og lunta i rykande fres.

Og lunta vart kortar’ og kortar’,

− han kjende det meir enn han såg,

og kallen sprang fortar’ og fortar’

med kurs for ei løe der låg.

 

Og det var han Simo i Støa,

tilårskommen, hjulbeint og rund,

han kappsprang med døden mot løa

og slo han med knapt eit sekund.

For midt under hardaste taket

smatt Simo fortumla i ly,

og nett i det same kom braket,

so moldspruten stod som ei sky.

 

Og døra og litt ut av veggen

dreiv saman med dunder og brak,

og somt fauk i låra og leggen,

men verst vart han skamfaren bak.

Og doktor vart bodsend og presten,

og kallen vart plåstra og smurd

so pass han stod oppatt på resten,

men katten vart aldri meir spurd.

 

 

Frå Dikt i samling. Oslo 1998. 4. utgåve. Side 301-303. Elektronisk utgåve ved Nynorsk kultursentrum 2006. Diktet blei første gong trykt i Guten og grenda. Oslo 1945.

Brukt med løyve frå familien og Gyldendal.

Link to comment
Share on other sites

For avlivning av hund og katt gjelder egen forskrift.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-19981011-0991.html

 

 

Hagle eller dertil egnet skytevåpen sier vel at om jeg finner Revolver mer egnet til formålet kan jeg bruke dette ?

Dette er jo også et skytevåpen selv om det ikke er ervervet til formålet.

 

Jakthagla mi er heler ikke ervervet for leirduer eller avliving men jeg bruker den til begge deler;)

Link to comment
Share on other sites

Som om ikke de to tingene går hånd i hånd?

 

Ikke narr deg selv.

 

Du var åpenbart inkompetent når du startet tråden, og sånne tråder som dette, hvor en må manøvrere seg inn i et trangt juridisk rom, for å benytte våpen til noe det ikke er ervervet til, er ingen tjent med. Aller minst skytterene.

Link to comment
Share on other sites

Øh, det er fullt lovlig i kongeriket Norge å bruke et våpen til noe det ikke er ervervet for, så lenge det du ønsker å gjøre er lovlig.

Dette praktiseres ofte av jegere som skyter jaktfelt/leirduekonkurranse/osv eller jegere som tar med hagle ervervet for sport på jakt.

 

Pistol er helt klart lovlig til å avlive fellefangst og katter/hunder, så lenge alle andre forutsetninger(*) også er oppfyllt.

 

* Eiers samtykke, grunneiers samtykke, ikke brudd på lokale forskrifter. (Ikke skyt på plenen i et byggefelt, osv.)

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg er dumt. Her har vi brukt de siste månedene på å debatere hvordan vi skal kontre angrep på muligheten til å konkurere med enhåndsvåpen, for å så benytte det lille pusterommet vi har fått, til å skyte en katt?

 

Skyttere er seg selv sin verste fiende.

 

Edit: Moderert språkbruk etter tilsnakk fra moderator.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Varj her, bruk av håndvåpen er godt innenfor loven. Om det er lurt er en litt annen debatt, men om eier er OK med det så ser jeg ikke for meg at det skulle skape noe problem det heller. Det eneste jeg vil trekke frem er at jeg har hørt flere stygge historier om katt og 22 i hodet, så uten egen erfaring ville jeg nok foretrukket hagle eller litt grovere kulevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Om det er lurt? Nettopp.

 

Hvorfor ikke rette forespørselen direkte til korrekt etat i utgangspunktet?

 

Det finnes 683000 registrerte katter i Norge, at eieren til en (1) katt synes det er greit å få sin skutt, er neppe samsvarende med majoriteten av katteierens ønsker for sin katt.

 

At det er lovlig, ja, spørsmålet er hvor lenge.

Link to comment
Share on other sites

Øi! Hva skjedde med å oppsøke dyrlegen for en sprøyte?

 

For gjerrig, eller for lite karslig?

 

 

Ingen av delene, i dette tilfellet var det et småbruk med fritt ynglende katter som det etterhvert ble avlivet 40 til 50 katter på. Som sagt lite håndterlig å bringe til dyrlegen.

 

På bakgrunn av det fatalet skuddet ble jeg faktisk anmeldt og fikk mye pes med dette. Katten hadde jeg skutt på ca 1 meters hold med .22 LR rifle i bakhodet og kula gikk gjennom. Ergo hadde jeg oppfyllt forskriftens krav om skuddets plasering og påstanden fra politiet var om .22LR oppfyllte kravet ? vel etter mye om og men ble jeg drittlei og henviste saken til retten for vurdering av spørsmålet, og etter det hørte jeg ikke mer.

 

Har ikke problem med våpensøknader etterpå, men er glad jeg ikke brukte håndvåpen...det hadde nok blitt et tema i tingretten er jeg redd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært redd for at denne paragrafen kunne komme i bruk om et uheldig skudd ble avfyrt med noe annet enn hagle.

 

§ 1. Formålet med forskriften er å sikre at avliving av hund og katt utføres på en slik måte at dyrene ikke kommer i fare for å lide unødig

 

Om man besitter det best egnede verktøy (hagle) til avlivingen så har jeg litt problemer med å forstå hvorfor noen vil benytte pistol/revolver.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes 683000 registrerte katter i Norge, at eieren til en (1) katt synes det er greit å få sin skutt, er neppe samsvarende med majoriteten av katteierens ønsker for sin katt.

 

Men kjære deg, hva majoriteten av folk med katt mener er da knekkende likegyldig. Det er faktisk bare meningen til eieren av den aktuelle katten som har noe å si. Hagle eller sprøyte er faktisk bare hans (eller hennes eller deres eventuelt) valg, ikke ditt eller 682998 andre katteeiere sitt. Grevlingen1 har postet fasiten, så saken er klar den.

 

Igjen, for ordens skyld: Fasitsvar har blitt gitt, det er ingenting mer å hisse seg opp over.

Link to comment
Share on other sites

Kjære deg selv. Det du åpenbart ikke innser, er hvor mye ubehag ønske om å avlive katt med pistol eller revolver kan fremprovsere fra de som overhodet ikke har noen forståelse for fremgangsmåten.

 

Som skrevet tidligere, tematikken er ikke akkurat egnet for styrke muligheten for å beholde enhåndsvåpen til konkuransebruk.

Link to comment
Share on other sites

Kravet er ikke "det aller beste man har tilgjengelig", da ville det være kjedelig om man har en 10'er eller en 700NE i skapet. Kravet er alltid "godt nok", selv om jeg ser poenget med å velge det beste man har tilgjengelig innenfor rimelighetens grenser. Forskriften er litt uklar på hva som er egnet, men så lenge håndvåpen i .22 er tillatt for avliving av større vilt i bås burde det ikke være noe problem med å benytte dette på katt eller hund.

 

Når det gjelder å bruke dyrlege kan det være praktiske grunner til å ikke gjøre det som i eksempelet til Flyfisher, i slike mengder vil også kostnadene kunne brukes som argument. For andre kan det handle om dyr som virkelig ikke liker transport eller dyrlege og ønsket om å spare det for unødvendig lidelse.

 

Jeg ser Egons reservasjoner, men det er veldig situasjonsavhengig. Jeg ville nok foretrukket hagle om uvedkommende kunne observere hendelsen, ikke fordi det er noe galt i å bruke håndvåpen men fordi enkelte kunne finne på å lage en sak utav det. Politiet er dessuten ikke alltid like lovkyndige som de burde og kan også ha sterke meninger om dette som kan generere unødvendig bry for skytter selv om det er helt lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Da får vi satse på at trådstarter bruker hagla da, så han får skutt kattekreket til helsike på en human og forskriftsmessig måte, slik at han slipper å risikere lynsjing fra deg og resten av landets katteeiere som du tydeligvis representerer. Da vil han jo heller ikke ha noen negativ innvirkning av noe som helst slag på håndvåpendebatten, så det må jo bli bra.

 

Trådstarter, jeg håper at du har skjønt at uansett hva du velger å gjøre, så for Guds skyld ikke skriv om det her inne. Lykke til.

 

Takk for meg.

Link to comment
Share on other sites

Bruk hagla - dau i smellen. Har sjøl bruk håndvåpen og RN-kule på katt (egen) og gjør det IKKE igjen. Jeg kødder ikke. Dyret gjorde 7-8 tigersprang innover skauen med hodet på halv tolv, og det var ikke trivelig. Og om noen ser deg som ikke vet bedre vil de tro den fortsatt lever.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer som Blasefaan kommer med er vel det sterkeste argumentet i denne saken. Litt spark og sprell tåler man kanskje i skauen, med kjæledyr blir dette fort veldig lite pent å se på. Objektivt sett er det kanskje ikke noen forskjell på en katt og en rev, men i praksis vil folk oppleve det som mye verre.

Link to comment
Share on other sites

For å berolige samtlige her inne så blir det til at jeg bruker 12/76 Nr#3

Men utifra Norsk lov kan jeg bruke det kruttvåpen jeg finner mest egnet uansett type til en slik avliving av katt/hund

Eieren vil gjerne være med på avlivingen så utifra dette har jeg bestemt meg for å bruke hagla for ikke å skape traumer hverken for katten eller eieren.

 

Men konlusjonen på mitt spørsmål er at håndvåpen er like lovlig til avliving som hagla er til jakt.

 

Engasjert gjeng forresten ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er jeger og pistolskytter slik det er sagt..

Skal avlive en katt for eier men ønsker ikke å drasse med meg hagla for å gjøre dette.

 

Kan jeg da bruke min 357Mag Revolver lovlig for denne jobben ?

Vet jeg kan bruke pistol i 22lr iflg lovverket men jeg anser 357mag som et bedre alternativ for å gjøre dette så humant som mulig.

 

Noen som kan svare på dette?

 

 

"Drasse" med deg hagla?? Klarer ikke se at det er noe mere stress å "drasse" med seg en hagle enn det vil være å "drasse" med seg en pistol. Ved mindre du har tenkt til å kjøre moped til vedkommende med katten.

Ikke for å kverrulere, men hvorfor velge en pistol i 357 når du har en hagle??

Hagle på 30 cm hold er heller ikke pent, og kan ved hodeskudd føre til hva andre forteller om tidligere i tråden med sprell og hopp.. På 15m derimot er katten død på flekken.

Hvorfor risikere at noen lager kvalm for deg når du har det "skapte" våpen for hånd?

 

Jeg ser du svarte før jeg trykket "ok"

Link to comment
Share on other sites

Bor på landsbygda og har avlivet mange katter og hunder opp gjennom årene. Hund bindes og sikres, og jeg bruker hagle, rifle eller håndvåpen. Katter som kan fanges inn setter jeg i et kattebur og skyter med salongrifle (skudd mot hjernen). Katter som ikke lar seg fange inn bruker jeg helst hagle på, men har også brukt salongrifle uten problemer. Ja, en gang brukte jeg 45-70 også, men det ble noe i overkant. Katten døde i alle fall instant, men var vanskelig å samle inn alle delene etterpå. Glad at det var hos en bonde, og ikke i naboens hage.

 

Har man lov til å bruke håndvåpen i .22 til avlivning så er selvsagt kraftigere våpen like lovlig, og det samme gjelder om det hagle/rifle. Så lenge det dreier seg om kontrollert avlivning i trygge former, og ikke jakt. Ulempen med kraftigere våpen enn .22 er mest støyen. Uten lyddemper forteller man jo hele nabolaget at det foregår skyting, og i disse tider risikerer man å få en gjeng med bevæpnete politifolk på besøk. Bruk det våpenet du har lovlig tilgang til, uten å lage mer støy en nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ble hagla ja;)

 

Nå er jeg kun en av mange tusen som sikkert har avlivet katter både med hagle og 22lr og i motsetning til mange andre ønsker jeg å gjøre dette innenfor loven uten unødvendig lidelse for dyret.

Tillater loven å bruke en 357magnum bruker jeg heller dette enn 22lr som har skapt mye lidelser for katter og andre husdyr opp igjennom tidene.

 

I dette tilfellet blir det hagla men det er like fullt lovlig med andre typer våpen inkludert pistol/revolver til lovlig avliving.

Selv om dette er våpen som er ervervet til Ø/K

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 egon.

Om man bruker rifle eller håndvåpen i samme kaliber har ingen forskjell rent lovlig eller teknisk resultat messig. Min erfaring er at håndvåpen er å foretrekke da eventuelle tilskuere ikke reagerer like mye på håndvåpen som en svær rifle eller hagle. Rett og slett mer diskret.

 

Punkt 2. Håndvåpen er etter mine erfaringer bedre egnet enn rifle/hagle til avlivning. Spesielt med kjeledyr som hund og katt.

 

Punkt 3 Det hjelper ikke med hagle heller om skuddet ikke sitter korrekt ( Min rekord er 5 skudd med miks av 2 hagl og 7 hagl før katten skjønte den var død,ikke morsomt og skjedde pga første skudd på for langt hold, og resten på for kort hold).

Poenget er at den som utfører jobben har tilstrekkelig kompetanse, slik kompetanse får man av å gjøre jobben etter å vært med andre.

 

Punkt 4. Bruk av håndvåpen til avlivning er ett ikke tema, så langt det er egnet til jobben. Det er ikke bare lovlig, men og i de fleste tilfeller å foretrekke av både dyrehensyn, sikkerhet, og rent estetisk. Jeg avlivet engang en katt på eiers plen ( satte ut matskåla og måtte inn på kort hold av sikkerhets grunner), og jeg gjør det ikke igjen med eier eller andre med følelsesmessige bånd til dyret til stede. Det blir et saftig søl med øyeepler som henger og slenger osv. At det var effektivt får så være, men det er også 22lr riktig brukt. Og da kan man som oftest vise frem dyret etterpå uten at folk brekker seg.

 

Tilbake til håndvåpen kontra rifle, mye av problemet spesielt ved bruk av 22lr til avlivning av katt. Ligger i bruk av rifle i steden for håndvåpen. Jeg enten holder dyret, eller har det i en levende felle, når jeg avliver de. Kombinert med håndvåpen betyr det at jeg kan plassere løpet i kontakt med dyret der jeg ønsker penetrering, dette betyr null skadeskyting, og det blir enkelt å levere 2 kjappe oppfølgings skudd i nakke og tilslutt 1 i hjerte region (enten det eller å blø de ut med kniv).

 

Med rifle er dette betydelig mer utfordrende. Merk at jeg normalt ikke avliver katt om den ikke er holdt eller helst er i felle. (Da kan den ikke rømme om første skuddet ikke er perfekt). Må man til med avstands avlivning, anbefaler jeg fortrinnsvis hagle på godt matskål hold.(ca 10m).

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...