Jump to content

Lage sine egne mantlede kuler


Per-S

Recommended Posts

Tomhylser kan resirkuleres og brukes som mantel til kuler.

Her er en bildeserie av produksjon av 9,3 kuler fra tomme 9mm og 38 super hylser. Først må de glødes slik at de blir myk nok til at messingen kan formes.

IMG_1703.JPG

Her er hylsene etter utgløding.

IMG_1704.JPG

Så må de i trommelen for å bli rene og blanke.

IMG_1705.JPG

Så skal hylsene trekkes til en mantel med rett dimensjon. Det gjøres i en kraftig presse med et stempel og en kalibreringsdie.

IMG_1707.JPG

Slik ser det ut etter trekking. De opprinnelige hylsene til høyre, og ferdige mantler til venstre.

Eter vask og rensing er mantlene klar til å få satt blykjernen, men denne må formes først.

IMG_1709.JPG

Emnet for blykjerne klippes av blytråd, ca 10 gr tyngre enn ferdig kjerne.

IMG_1711.JPG

Presses så i en formedie med hull der overflødig bly presses ut.

IMG_1712.JPG

Resultatet er en blykjerne med eksakt vekt.

IMG_1713.JPG

Her er blykjernen satt i mantelen klar for pressing

IMG_1716.JPG

Blykjernen presses så ned i mantelen slik at den fyller mantelen helt. Slik ser det ut etter at kjernen er presset på plass.

IMG_1717.JPG

Så er det sluttforming av kulen. Slik ser den ut etter at formen og endelig diameter er på plass.

IMG_1718.JPG

Slik ser de ferdig ladde patronene ut, ca 59 gr n-140 på 235 gr fra 9 mm, og 57,5 gr på 175 gr kuler fra 38 super.

IMG_1720.JPG

Så det viktigste, skyting. Her er de første fem 175 gr kulene, ca 40 mm skutt med sauer jaktrifle på 100 m.

IMG_1719.JPG

Her er de første fem med 235 gr fra 9 mm hylser, en slenger. Det er nok operatørfeil, enten ved kuleproduksjonen eller under skytingen.

Dette er helt grei treningsammunisjon, men det er mer en hobby enn det er økonomisk lønnsomt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er i prinsippet samme prosedyre for 22 hylser, bare alt blir mye mindre.

 

For mer informasjon søk på Richard Corbin eller Dave Corbin, de driver hvert sitt firma som lager utstyr. Det er kvalitet, og det koster.

Jeg har mye utstyr fra Richard Corbin og er godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Har sett støpetenger til slikt bruk, jeg er ikke i stand til og huske hvor/hvem eller hvilken sammenheng så jeg har ikke noen link. Men Lee lager vel tang på bestilling. Og så går det vel ann og høre med Miha Prevek ?

Link to comment
Share on other sites

Støpetenger har jeg, men det er lettere å klippe blytråd. Jeg har planer om å lage ekstruderingsverktøy for a lage blytråd, men det blir for lite tid til alle prosjekter.

Alle slike ting får du også hos en av brødrene Corbin. Det er også en ny leverandør som holder på å etablere seg i markedet BT Sniper, men jeg har ikke prøvd noe av verktøyet hans. CH verktøy er liitt svakt dimensjonert, og tåler ikke annet enn rent bly i litt lettere kuler. Omforming av hylser krever mye kraft, og vanlige ladepresser tåler det bare i begrenset grad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...