Jump to content

LW polygonpiper og blykuler


El Gringo

Recommended Posts

Jeg har noen prosjekter på gang, og leter etter erfaringer og synspunkter på hvilke piper som egner seg best.

Først og fremst (og først i rekka) dreier det seg om en spesialrevolver i kal. 38 spl.

Jeg vurderer å bruke en Lothar Walther polygonpipe til denne, men lurer på hvordan den vil funke med lette blykuler.

Jeg er klar over at PPC-skytterne har lagt sin elsk på LW, men der dreier det seg gjerne om litt tyngre kuler med lengre bæreflate enn de 105-grains Leekulene jeg har tenkt å bruke i moderat hastighet rundt 650-750 fps.

Jeg har polygonløp i en 9mm Tanfoglio, og der funker ikke rene blykuler i det hele tatt.

Kobberbelagte Rainier funker derimot perfekt.

Er det noen som har erfaring med bruk av lette blykuler i LW løp ?

Funker det glimrende, eller bør jeg gå for konvensjonell rifling ?

 

Hva så med 357 og 44 magnum (flere prosjekt på gang) ?

Vil polygon funke greit med 158, respektive 250 grains blykuler, eller er det å be om kladding og dårlig presisjon i de høye hastighetene ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Tanfoglio 9mm med polygonløp fra LW.Dette er den pistolen det har vært lettest å få til god presisjon med støpte kuler i av alle pistolpiper jeg har prøvd .

Denne pipa tålte hardere ladninger før det var spor av blying.Pipa var veldig godt polert og speilblank invendig.I denne pipa var det Lyman,s runnesede 120gr med 2 smøreriller som samla best med samlinger på konstant 3,5 cm på 25 meter.Kruttet var Vitavouri N340.

Kan vel forvente bedre samlinger i en revolver enn i en auto,vil jeg tro.

Lettere kuler (90gr RCBS) hadde også pene samlinger men er så "fiklete" å lade ,så jeg brukte 120gr kula for det meste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen prosjekter på gang, og leter etter erfaringer og synspunkter på hvilke piper som egner seg best.

Først og fremst (og først i rekka) dreier det seg om en spesialrevolver i kal. 38 spl.

Jeg vurderer å bruke en Lothar Walther polygonpipe til denne, men lurer på hvordan den vil funke med lette blykuler.

Jeg er klar over at PPC-skytterne har lagt sin elsk på LW, men der dreier det seg gjerne om litt tyngre kuler med lengre bæreflate enn de 105-grains Leekulene jeg har tenkt å bruke i moderat hastighet rundt 650-750 fps.

Jeg har polygonløp i en 9mm Tanfoglio, og der funker ikke rene blykuler i det hele tatt.

Kobberbelagte Rainier funker derimot perfekt.

Er det noen som har erfaring med bruk av lette blykuler i LW løp ?

Funker det glimrende, eller bør jeg gå for ?

 

Hva så med 357 og 44 magnum (flere prosjekt på gang) ?

Vil polygon funke greit med 158, respektive 250 grains blykuler, eller er det å be om kladding og dårlig presisjon i de høye hastighetene ?

 

Vil på det sterkeste anbefale deg konvensjonell rifling.

Da er det lett å få all slags kuler tilå gå godt.

Har hatt svært gode erfaringer ved bruk av Shillen løp i mine revolvre :D

Link to comment
Share on other sites

Vil på det sterkeste anbefale deg konvensjonell rifling.

Da er det lett å få all slags kuler tilå gå godt.

Har hatt svært gode erfaringer ved bruk av Shillen løp i mine revolvre :D

Joda, konvensjonell rifling er stort sett safe, men så var det det lille ekstra, da.

Det påstås at polygonrifling skal gi bedre presisjon, så om det ikke er klare bakdeler med dem har jeg lyst på det lille ekstra.

Hvor får du forresten tak i Shilenløp ?

De kan alltids være et alternativ.

Hvilken stigning har de ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at PPC-skytterne har lagt sin elsk på LW, men der dreier det seg gjerne om litt tyngre kuler med lengre bæreflate enn de 105-grains Leekulene jeg har tenkt å bruke i moderat hastighet rundt 650-750 fps.

 

Nja... Det dreier seg ofte om lette wadcuttere på 125 grain, og 105 kula har også vært brukt med stort hell.

Grunnen til at det ikke er så mye 105 kuler å se på PPC banen er av en helt annen grunn en løpet.

Med 105 kula satt "normalt" var det et problem med ugjamne ladninger med N310, det løste seg forsåvidt med N32C, men da hadde mange byttet kule alt. Det å sette kula ned i hylsa er relativt uaktuelt i PPC, forsøk å gjøre en rask omlading med hurtiglader og "tomhylser" :wink:

158 grains kuler er et heller skjeldent syn i R1500. Ikke for at det går så dårlig, men det er liten vits når det ikke er noe ammo krav i den klassen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har praktiske erfaringer med hvordan lette blykuler funker i polygonløp over noe tid ?

Blir det mye blyavsetninger, eller funker det perfekt ?

Ryktet vil ha det til at polygonpipene til Tanfoglio er LW, og bly funker ikke i det hele tatt i min.

På NM Spesial i år, var det endel som hadde LW løp i magnumrevolverne, men der gikk det kanskje på mantlede eller kobberbelagte kuler ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en "tupperware" model 17 som jeg har brukt blykuler til i ca 15 år (Vel, med unntak av de siste tre hvor jeg nesten ikke har skutt). Dette har fungert greit, men det er tydelig å se avsettninger i løpet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har noen prosjekter på gang, og leter etter erfaringer og synspunkter på hvilke piper som egner seg best.

Først og fremst (og først i rekka) dreier det seg om en spesialrevolver i kal. 38 spl.

Jeg vurderer å bruke en Lothar Walther polygonpipe til denne, men lurer på hvordan den vil funke med lette blykuler.

Jeg er klar over at PPC-skytterne har lagt sin elsk på LW, men der dreier det seg gjerne om litt tyngre kuler med lengre bæreflate enn de 105-grains Leekulene jeg har tenkt å bruke i moderat hastighet rundt 650-750 fps.

Jeg har polygonløp i en 9mm Tanfoglio, og der funker ikke rene blykuler i det hele tatt.

Kobberbelagte Rainier funker derimot perfekt.

Er det noen som har erfaring med bruk av lette blykuler i LW løp ?

Funker det glimrende, eller bør jeg gå for ?

 

Hva så med 357 og 44 magnum (flere prosjekt på gang) ?

Vil polygon funke greit med 158, respektive 250 grains blykuler, eller er det å be om kladding og dårlig presisjon i de høye hastighetene ?

 

 

 

Vil på det sterkeste anbefale deg konvensjonell rifling.

Da er det lett å få all slags kuler tilå gå godt.

Har hatt svært gode erfaringer ved bruk av Shillen løp i mine revolvre :D

 

 

Stor pluss 1

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En oppdatering:

Det kan virke som om Lothar Walther har "trange" piper til 38/357.

På LW hjemmeside er de oppgitt til å være .355, noe som vel må sies å være en smule trangt.

http://www.lothar-walther.de/html/384.php

Begynner å lure på om LW er det saliggjørende til spesialrevolveren og Magnum 1, eller om de blir så trange at hastigheten minker og trykket øker slik at jeg må skuffe på mer krutt slik at trykket øker mer...?

Hadde helst sett at dimensjonen var .356, noe som ville vært glimrende til tønner som måler .357-.358.

Under NM spesial i år var det mange som sverget til LW siden de er så glatte og fine innvendig, men kan det hende de har såpass sære dimensjoner at fordelene forsvinner i ulempene ?

Synspunkter/erfaringer ?

Link to comment
Share on other sites

Her er litt teknisk info fra Pardini:

 

herweith the twist rate for the polygon barrels:

 

 

Land / Feld Ø 8,71

 

Groove / Zug Ø 8,98

 

Twist / Drall 250 mm

 

No.Of Grooves / Züge 6

 

 

 

and for the rifling barrels:

 

Land / Feld Ø 8,82

 

Groove / Zug Ø 9,02

 

Twist / Drall 450 mm

 

No.Of Grooves / Züge 6

 

 

 

Best regards

 

Alberto Trincia

Link to comment
Share on other sites

 

and for the rifling barrels:

 

Land / Feld Ø 8,82

 

Groove / Zug Ø 9,02

 

Twist / Drall 450 mm

 

No.Of Grooves / Züge 6

 

 

 

Best regards

 

Alberto Trincia

Regner med at det er snakk om 9mm siden det er Pardini.

Målene tilsvarer .355 i kaliber og ca. 18:1 i twist, noe som er det jeg planla å bruke til 357 magnum.

Jeg har fått slugget det pipeemnet jeg har tenkt å bruke, og det måler .3555 og har 18:1 twist og 6 rifler/bommer.

Det blir nok veldig brukbart til Magnum 1-prosjektet mitt.

Har også snakket med børsemaker P.I. Jacobsen i dag, og han har ikke oppdaget noen ulemper med disse trange pipene etter å ha brukt bortimot 20 meter pipeemner av nevnte sort, så da er det nok gode greier.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ah, den evige diskusjonen om hva en EKTE polygonpipa er. vi får se hvilken vei den tar denne gangen, men jeg vil påpeke at ordet polygon betyr noe slikt som "fler-kant" og at en pipe som kalles polygon derfor egentlig bør ha en profil i retning av dette.

 

HK sine polygonpiper er vel normalt "ekte" polygone, det jeg har tittet på av tanfoer er heller avrundede riflebommmer, men nå har ikke jeg sett alle tanfoløp.

 

innser plutselig at dette er en smule OT....

Link to comment
Share on other sites

Om man kjøper fra Karlslunde, så mener de at det er polygonløp, men når du kjøper fra Hunters House er det ikke det.

Det er samme våpenet, men polygonløp er det ikke uansett hvor du kjøper det.

Som selgeren hos HH skrev: "det er ikke polygon, det er heller riflinger der er som krusninger på vandet".

"Det var så poetiskt, så han började gråta"... (Eddie Meduza).

Link to comment
Share on other sites

Ekte polygon er som evret sier, et kantete løp, ingen rifler/bommer der! HK har brukt en del av disse ja, siden 70 tallet men har i senere tid godt mer bort fra polygon piper! Ren mote sak egentlig, fins ikke noe bevis att polygon piper er bedre en rifler/bommer, som jeg har sett ihvertfall!

Uansett, polygon pipe kan ikke forveksles med en riflet pipe, i så fall, trengs det briller!!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Lufter denne tråden igjen. Skal bygge opp en revolver og veier for og i mot polygonløp.. Noen som har flere erfaringer å komme med??

 

Har ikke du laaaang erfaring som skytter og god kontakt med de fleste :D

 

Du må da kunne finne fasitsvaret hos dem istedenfor tilfeldige kommentarer fra anonyme innlegg på dette forum :?

 

Tips: definer nærmere hvilken kule og vekt du kommer til å bruke før du bestemmer deg, riflestigning osv har jo mye å si for presisjon på litt lengre hold (50m)

 

Hva bruker for eksempel PPC-skytterne som er opptatt av presisjon på dette holdet :?:

 

De store erfarne byggerne av PPC-våpen sverger til avrunnede bommer i løpene de bruker på sine 50000 krs våpen og folk står i kø for å kjøpe.

Både våpenbyggeren og kjøperne kan da ikke ta feil, år etter år 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to Sphinxer med polygonløp (eller avrundede bommer da, er vel ikke "ekte" polygon) og de har ihvertfall gitt latterlig god presisjon med veldig variert ammo. Men igjen, det har jeg også hatt med våpen med tradisjonell rifling (Sig og STI Targetmaster). Jeg tror at typen rifling er sterkt underordnet andre viktige faktorer som kvalitet, toleranser, tilpasning, finish etc. på både pipa og resten av våpenet. Når det er sagt så hadde jeg lett gått for polygonløp hvis jeg skulle bygge noe custom og kunne velge deler fritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...