Jump to content

Bytte ut 308 og 223 med; 6.5x55?


rypert

Recommended Posts

Som dere ser av overskriften, slo det meg idag at; hva om jeg bytter ut de to ovennevnte kaliber med ett i 6.5x55? Jeg jakter småvilt og storvilt, noe som kaliberet egner seg til. Farget av min tilsynelatende gode ide, ser jeg ikke spesielt mange bakdeler. Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke selge 223`en å kjøpe en enda bedre kikkert til 308`en :wink:

 

Jeg har prøvd, men finner ikke en eneste god grunn til at 6,5x55 er et bedre allroundkaliber en 308. Hører til stadighet at folk nemner dette, men jeg skjønner det ikke.. Om du i hovedsak skal drive baneskyting på hold over 700m, ja, da ser jeg fordelen. Men da er det ikke snakk om allroundbruk lenger.

 

Hva er det du ser for deg at blir så mye bedre med 6,5x55 en den 308`en du allerede har?

 

Ikke tolk dette innelgget som kritikk :D Jeg bare lurer. Har begge selv, og vurderer å selge 6,5`en pga at jeg anser 308`en som en bedre allrounder.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å:

 

- kvitte deg med begge riflene og kjøpe en ny 308 (dyrest alternativ)

eller

- kvitte deg med 223'ern og beholde 308'en (billigst alternativ)

????

 

Fordi; 308'en kan uansett gjøre alt det 223 og 6,5 kan (pluss litt til mener vi entusiastene)

 

:D:D

Link to comment
Share on other sites

Vet hva jeg hadde gjort, hadde beholdt .308w, og kjøpt meg en systemrifle i 6.5x55, greit å å ha 2 storviltrifler, om uhellet skulle være ute at noe svikter våpenteknitnisk/kikkertsikte i storviltjakta! Så har du mulighet til å evt velga andre kalibre senere for systemrifla! Og ja, det koster, men er jo hva man gjør det til da! :)

Jeg har nemlig gjort dette valget en gang før! ;)

 

Lykke til med valgene. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Rypert sier han også jakter småvilt. Hvordan fungerer en 308 med vinterjakt på rype? (selv om man bruker helmantel)

Jeg bare spørr? Ikke noe kritikk. :smile:

 

Skaut sju-åtte vinterryper denne sesongen med .308, Lapua scenar hundreogsekstieitelleranna grains kuler. Hol inn, hol ut - knapt ein bloddråpe. Ser bedre ut enn når dei er hagleskotne faktisk. Avstand 30-140 meter. .308 win er vel undervurdert som småviltrifle. Du treng ikkje ein gong lade sjølv, viss du får jaktmatchen til å gå i børsa di.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer selv å lage løpsbyttesystem på min tikka T3 super varmint i 6,5+55 slik at jeg kan få 308 på samme rifle.

 

Har sett ett slikt løpsbyttesystem på en Tikka som Rafdal har utført.

Pent Arbeid.

 

Har fått tillatelser på både ekstra løp og en 308 rifle

Men har enda ikke helt bestemt meg,må uansett vente på feriepengene :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke skepsisen til folk her inne når det kommer til rypejakt og 308 /30.06 i helmantel, det virker som om folk tror at fuglene blir sprengt i fillebiter av disse "kanonene".......Har selv skutt mange ryper og orrfugl med nevnte, resultatet har vært kaliberstørrelse inn, omtrent kaliberstørrelse ut. Trenger ikke 1000 m/s for å skyte en orre på 200m.

Link to comment
Share on other sites

YnStee: No skal vi se, mindre rekyl, mindre smell.

 

Der er standardargumentet ja. Men jeg kjøper det ikke. Et eksempel.

Vi skal på toppjakt og lader to stykk ok kuler til formålet. La oss si 110gr FMJ i 308win og 100gr FMJ i 6,5x55. Vi lader begge til rundt 800m/s og vi har begge en sako 75 hunter. (Jeg lader litt svakere en deg fordi kula er litt tyngre).

Hvordan kan det ha seg at min 308 smeller og sparker så mye mer en din 6,5x55???

Link to comment
Share on other sites

Det er denne logikken jeg og tar utgangspkt i. Hvis kula i de forskjellige kalibrene har samme vekt, og samme hastighet, skal det ikke være mer rekyl fordi den ene heter 6,5 og den andre 308?

Jeg gikk fra 180gr fusion til 150gr 3006, og fikk mindre rekyl selv om hastigheten på 150gr er noe høyere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpenet har 100% lik vekt vil to forskjellige kaliber med samme kulevekt og v0 ha eksakt lik rekylenergi. Energi (Joule) er kraft og tidsenhet. Det jeg tror er grunnen til at rekylen føles kraftigere i 308 kontra 6.5 med samme kulevekt og utgangshastighet er bruken av raskere krutt i 308win. Dette gir høyere kraft (newton) over en kortere tidsperiode. Føles mer som et slag, kontra skyv da. Uansett, rekyl er vel egentlig ikke noe argument til/fra når det gjelder disse kaliberne, de er rimelig behagelig begge to. Til vanlig Norsk jakt er der ingen gode argument for/mot 308 og 6.5, men jeg støtter første taler, det er stor fordel og ha en rifle man er 100% komfortabel og kjent med. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er bedre med en 6,5 du trives med enn to rifler du ikke trives med.. ;)

 

Jeg for min del har .223 og 30.06, dekker bruksområdet trost til bamse.. :)

 

.308 gir en fordel framfor 30.06 og 6,5 ved å være mer egnet for kapping av løp, greit å ha med i vurderingen hvis du ønsker deg en kompakt rifle med demper :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...