Jump to content

Valg av første rifle :-)


Berget

Recommended Posts

Hei :-)

Vurderer å kjøpe meg ei rifle som skal brukes fra til alt fra rev til elg å lurer på om noen vet hvilket kaliber jeg skal velge :)?

Det skal ikke være noe dyr rifle :) (maks 5000)

Tips til rifle eller gjerne rifle pakker :-)

har sett litt på : Savage Stevens 200 med Tasco 3-9x40 3876,- og Remington 770 med Bushnell 3-9x40 3990,-

Kom med tips og erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Frekkoter har vel akkurat lagt ut en lignende tråd og det finnes mange av dem her inne hvis du søker...men... Personlig ville jeg valgt 6,5x55. Har mye med smak og gjøre og om du er fascinert av skyting på litt lange avstander. 6,5x55 er den beste langholdspatronen av de "vanlige". Hvis detikke er noe tema, så er jo 308w og 30-06 supre kaliber også. Alle er relativt billige patronene å kjøpe. 30-06 er vel dyrest...

Link to comment
Share on other sites

Du kan lade .308 Win. for å dekke hele spekteret. Ellers som påpekt mange ganger før i utallige hundre lignende tråder, så er det ofte personlige preferanser som ligger til grunn for svara du får.

 

Kjøp en Remington SPS Varmint eller Tactical til drøye 7000 og en brukt Leupold VX2 til 3500. Enkelt og greit

Link to comment
Share on other sites

Remington 770 skal du holde deg langt unna!

Savage Stevens kjenner jeg for lite til at jeg vil uttale meg om den.

 

Det beste er nok at du heller kjøper deg ei bra brukt rifle med et begrenset budsjett, enn å kjøpe de billigste nye riflene på markedet.

Sjekk litt her på kammeret og på Finn f.eks.

 

Jeg kjøpte selv min første rifle når jeg var 15-16, og det var en 30-06.

Jeg hadde da hatt 8-9 år med erfaring i å skyte med diverse rifler og hagler i diverse kalibre på forhånd.

 

Jeg har brukt mange forskjellige kalibre gjennom årene. Bl.a 6.5x55, 308 og 30-06 som er de vanligste til storviltjakt her i landet.

Til en fersk jeger, vil jeg som oftest anbefale å kjøpe en 6.5x55 som han/hun trener mye med for å bli en sikker skytter.

En 6.5x55 er plenty bra nok til all jakt her i Norge om du skyter godt og bruker bra kuler.

 

Så kan du heller gå til innkjøp av noe grøvre om du måtte ønske det senere.

Link to comment
Share on other sites

Remington har vel rykte på seg for varierende kvalitet i nyere tid, og 770 skal være en spesielt dårlig billigmodell. Savage er bra saker, og det finnes massevis av aftermarket-deler til Stevens 200.

 

Stokken på Savagen er dårlig, men jeg kommer nok ikke til å bytte på min billig-rifle. Hvis du etter hvert får lyst så koster vel ny rundt en tusenlapp. Avtrekket funker greit når det er justert til det letteste, men jeg kunne godt tenkt meg en Savage med accutrigger i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Okei :-) Har sett Savage Stevens 200 som klubb tilbud hos njff.no som inneholder:

 

Savage Stevens, 308,30-06,223

Tasco 3-9x40

Rifle futural

Pussesett

Reim

 

Å det kun til 3876,- så det kan nok være den det blir i kaliber 30-06 :-) Eller hva synes dere :)?

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle til alt?Da ville jeg personlig valgt 3006,et utmerket allroundkaliber.Men til under 5000kr,ville jeg funnet no brukt,om du vil ha både rifle og sikte til under 5lapper..Et Tasco sikte til 1000kr får du ikke mye glede av..Se om du finner en eldre brukt Tikka55,Sako,Howa e.l med f.eks en leupold på

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?keyword=30-06&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&categories=69%3A3964%3A268&PRICE_TO=5500&sort=5&periode=

 

har søkt på finn børser i 30-06 til under 5500kr

 

 

mykje forskjellig.

 

eg vil anbefale at du kjøpe børsa billigast muligt og bruka mest muligt på kikkert.

 

bushnell har brukande kikkertar til nokre tusen lappar.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Zastava 3006 som jeg har hatt i en del år. Billig Serbisk mauser kopi som etter en bedding og med lyddemper går meget bra. Har felt både stort og smått av vilt med den.

Har også en Sauer 202 i samme kaliber, men selger ikke Zastavaen. Veldig bra nybegynner- rifle vil jeg si.

Det skulle være mulig å få en sånn til en hyggelig pris vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... hQuery=308" target="_blank

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... hQuery=308" target="_blank

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... archQuery=" target="_blank

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... Query=brno" target="_blank

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... Query=brno" target="_blank

 

Du kan også følge med på: viewtopic.php?f=147&t=85531

Du er jo i målgruppa og når vinneren skal trekkes gir du en god beskrivelse av hvorfor akkurat du skal få den,ja så kan det jo hende at du blir den heldige vinner.. :D

 

Uansett lykke til med letingen :)

Link to comment
Share on other sites

Mye bra for penga..Tror selv,etter den smaken jeg har da,at jeg ville valgt Winchester Featherweight m/redfield kikkert til 4990 hos Jakt&Friluft!Evt Antonio Zoli/Leupold,Men man må kjenne på dem,og gå for det man liker,tror alle gir god nok presisjon,men hvorfor kjøpe en gammel traust Mauser,eller Brno når man får de pene overnevnte?

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd; Hold deg unna Mauser. Ombygget mauser til 3500,-? Den bør prutes ned til 1200,-. 3500 er ran.

Selv om jeg er litt USSR-fantast så grupperer jeg Zastava og CZ/Brno under mauser.

 

Mange gode råd her, men styr klar av Mææævvsser. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk faktisk til innkjøp av min førstegangsrifle i dag, og det ble en Marlin XS7 .308. Var egentlig ute etter .223, men etter mye frem og tilbake så valgte jeg en .308 så jeg har en rifle jeg kan bruke til alt.

Kjøpte den med Jaktfalldemperen, og Vortex Crossfire II 3-9x50 med lys. Denne pakka var en demo som kun hadde stått til utstilling i butikken i tre uker. Han holdt faktisk på å legge den ut for salg da jeg kom inn døren, og vips så dro jeg derfra 7000 kr fattigere.

 

Storfornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Igjen, ingen som anbefaler Lakelander/Kongsberg? En brukt 393 på Finn er laaaavt priser og det er noen nydelig børser som ligger lysår foran billigrifler i blikkstål eller har en haug med plastdeler. Kjøper du en Lakelander får du en norsk produsert rifle med 1. klasses pressisjon og kvalitet samtidlig som du kjøper litt moderne historie. Denne er jo helt nydelig ut fra det jeg kan se på bilder til en latterlig pris:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40443428

Link to comment
Share on other sites

I riflepakkene er ofte optikken nedgradert.

Med de prisene du nevner der er det ett eller annet som skurrer.... Trolig dårlig overflatebehandling f eks på riflene, ett eller annet må det være.

Kjøp deg heller ei brukt rifle noe som er kjent og velprøvd, og legg heller det du sparer i optikken.

 

Kaliber og patron er et individuellt valg, smak og behag. Men det er vanskelig å anbefale en patron som er optimal til alt fra rev til elg. Men alt som er lovlig på elg kan også brukes på rev !

Det funker det, og hvis du skyter mye med samme rifla blir du god med den.

Det kan være du vil bytte rifle om ettpar år, da taper du penger på å selge ei "nesten ny" rifle. Selger du ei brukt rifle som er pent behandlet kan du risikere å få igjen det du ga for den. Behold optikken du kjenner, og skru den på den nye rifla igjen.

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd; Hold deg unna Mauser. Ombygget mauser til 3500,-? Den bør prutes ned til 1200,-. 3500 er ran.

Selv om jeg er litt USSR-fantast så grupperer jeg Zastava og CZ/Brno under mauser.

 

Mange gode råd her, men styr klar av Mææævvsser. :lol:

korfor da egentlig har ei cz selv har vært godt fornøyd til no iverfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Glem T3. Her en Tikka M65 som er ei mye bedre rifle:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=41403118" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Sett på en XXL-Zeiss, og du har et oppsett som varer 20 år fram i tid. Eller, rifla varer sikkert 50 år.

 

 

ja har hørt mykje bra om desse men er dei litt tunge? pipa ser tung ut på bildet og ifølge ei tikka side eg fann så vege ho jo 3,8 kg. men sikkert god å stødig å skyta med då.

Link to comment
Share on other sites

Hiv ut en halvliter cola fra sekken så har du spart de grammene....

 

 

(helt OT, en eller annen her inne skrev en gang noe sånt som at jegeren gjerne var 10-20-30kg overvektig, men at problemet var at våpenet veide 310gram for mye :lol::lol: )

 

Er ganske slankbygd, berre husk på det er forskjell på å ha det på kroppen og bera da i nevane. Men det er jo fordeler med ei tung rifle og da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har fått tilbud fra en god jaktkompis på tikka t3 lite.

Det er en tikka med zeiss duralyt på toppen og en atec maxim demper. #

det er også med en kkc stokk og tofot:)

Skulle få den får 15000, som da er veldig billig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...