Jump to content

hvilken primer bruker dere ?


Hjorte Brøl

Recommended Posts

Hei jeg lurer på hvilken type primer dere bruker til large rifle? og hvorfor !

Hvor ofte forekommer klikk ?

 

Har brukt remington 9 1/2, klikk forekommer ca på hvert skudd nummer 2000 !

Har ikke så voldsomt stort grunnlag å basere dette på så hadde vært innteresant

å høre andres erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

Har alltid brukt Winchester LR. Sist det var tomt ble det kjøpt Remington 9 1/2. Det resulterte i sota hylser helt ned på rimmen. Kal er .260 ladet med RA11. Fikk tak i noen CCI 200 hetter og da var sotinga borte.

Flere som har erfaring med soting ved bruk av Remington?

Funker de best med et langsommere krutt?

Link to comment
Share on other sites

Har så å si ikke brukt noe annet enn Federal SR og LR (hhv til .222, .308 og .30-06).

 

Aldri hatt en feiltenning.

 

Prøvde en eske med Winchester LR til .30-06 da jeg ladet noen jaktskudd til en kompis (jeg har ikke .30-06 selv), da jeg var tom for Fed, og han opplevde 3, 4 klikk med denne på 20 skudd. Resten av hettene "fikk andre gjøremål". Sikkert bare en tilfeldighet, men ble jo litt usikker da.

 

Har også så vidt prøvd CCi og Fiocchi (kjøpt der og da på butikk i mangel av noe annet, men bare et par pakker i påvente av å havne på riktig butikk, med Fed), uten problemer, men da jeg omsider fikk takk i et par fulle kartonger av Fed, både i SR og LR, har jeg en stund og trenger ikke prøve noe annet.

 

Men er det egentlig noen særlige forskjeller på de ulike merkene da? Har ikke merket noe selv, som trangt å få på, presisjon osv. For meg var det tilfeldig hva jeg valgte, fordi butikken jeg var på rett etter at jeg kjøpte ladesettet for noen år siden, hadde Federal. Da ble det noen pakker der. De andre jeg har prøvd, ble prøvd fordi denne butikken ikke hadde igjen og de andre butikkene hadde andre merker akkurat da.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid brukt Winchester LR. Sist det var tomt ble det kjøpt Remington 9 1/2. Det resulterte i sota hylser helt ned på rimmen. Kal er .260 ladet med RA11. Fikk tak i noen CCI 200 hetter og da var sotinga borte.

Flere som har erfaring med soting ved bruk av Remington?

Funker de best med et langsommere krutt?

 

Som sagt, Remington 9 1/2 benyttes i 35 Whelen.

Lader med N150 og det er ikke antydning til soting.

Hettene ble innkjøpt da det var kun de som lå i hylla på butikken, og jeg var i akutt manko.

Merker egentlig ingen forskjell hverken i presisjon eller hastiget sammenlignet med CCI 200 som ble benyttet tidligere i samme ladning.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt noen tusen Federal 210 Large Rifle uten klikk.

6,5 X 55, 270 Win, 7 X 57R, 30-06 Sprg.

 

 

Har brukt en del Federal 215 Magnum til 338 Win Mag og 375 HH, ingen klikk.

 

I den senere tid har jeg også gått over til magnumhetta til 270 Winchester.

Har aldri hatt problem med LR hetta, men noen skriver at magnumhetta er for sikkerhets skyld i kaldt vær og til store hylser med lita kule. Så det skader ikke å være på den sikre siden, selv om jeg ikke har merket noen forskjell.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har registrert 25 m/s forskjell mellom Rem 9,5 og Federal 210 ved ladning av 45/70 med norma 200 krutt. Fikk generelt veldig lave hastigheter med Rem 9,5 og N200. Med Vita N130 krutt var forskjellen ubetydelig. Forskjellen mellom Federal 210 og Federal 215 var ca 10 m/2, så det er ikke bare selve kraften av hetta som utgjør forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet endel .308 W i Normahylser med Rem 9 1/2 hetta nå. Ingen klikk, men fant ut at hettelomma på disse hylsene ikke var dyp nok for hetta. Det dreier seg om opp rundt en tidel som hetta stikker over hylsebunn om jeg ikke husker feil. Sammenlignet hettehøyden med CCI og Federalhetter jeg hadde liggende og fant ut at disse hadde mindre høyde. Husker ikke hvor mye i farten. Ser ut til at det ikke gjør noe i praksis, da jeg har brukt endel hundre av dem nå uten problem.

 

Kan det være at hettelomma på Normahylser er noe grunnere slik at en bør velge annen hette enn Remington?

Har brukt CCI hetter tidligere og disse har fungert uten anmerkning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...