Jump to content

Valg av riflekaliber til storviltjakt


jogu

Recommended Posts

Hva skal man velge av kaliber til nye rifle til storviltjakt rådyr-rein-hjort-elg? Mye posteringsjakt med middels lange hold. Kriterier er flat kulebane og god presisjon. Bruker 200 STR til mengdetrening. Skal ha på demper. Lader ikke selv, kjøper ammo, må derfor ha en kaliber med tilgang på riktig ammo. 30-06, 300 winmag eller 338. Dersom 338, hva slags? 3006 gir lite rekyl og god tilgang på ammp men ikke flatest kulebane. 300 er flat, men svekkes av demper? 338 tåler demper bedre? Gode tis og råd mottas!!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp det du har lyst på.

 

Utifra valgene du nevner vil jeg gå så langt som å annbefale 30-06. Verdens mest populære storvilt kaliber.

-Billigst skudd

-Grei rekyl

-Godt annslag

-Får ammo alle steder i verden

 

Skal du noen gang lade

-Bredt og godt utvalg i kuler

-Hylser er super greit å få tak i (på banen eller kjøpe engangs skutte)

-Tonnevis med ladedata

Link to comment
Share on other sites

Hvor flat kulebane ønsker du?

Du skal skyte på rimelig lange hold før du får så veldig stor nytte av en 300 eller 338 magnum.

 

Som et eksempel kan vi sammenligne Norma ammo med 180 grain Plastspiss i 30-06 og 300 Win Mag med innskyting på 200 meter.

I 30-06 vil den treffe 70 mm over på 100 meter og treffe 292 mm under på 300 meter.

I 300 Win Mag vil den treffe 50 mm over på 100 meter og 224 mm under på 300 meter.

338 Win Mag ligger omtrent i samme området som 30-06 og 300 Win Mag når det gjelder fabrikk ammo.

 

Hverken 30-06, 300 Win Mag eller 338 Win Mag svekkes av en lyddemper så lenge ikke løpet kappes.

Men demperen får betraktelig mer juling fra de to sistnevnte kalibrene enn fra en 30-06.

 

Dersom du ikke synes at forskjellen i kulebanen mellom 30-06 og de to andre er så stor at det har noen betydning for deg, så hadde jeg klart valgt 30-06 av de kalibrene du har nevnt.

 

Stort utvalg av jaktpatroner til vanligvis en billigere penge enn de to andre.

Treningsammo er klart mye billigere.

Plenty for alt vilt i Norge.

 

Jeg foretrekker å bruke ei god storviltkule som holder godt sammen, og bruker den samme kula til rådyr, rein, hjort og elg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får slå et slag for 7x57 jeg da. Utrolig behagelig rekyl og nok punch til det meste som labber rundt på planeten.

Karamoja Bell skjøt over 1000 elefanter med dette kaliberet :mrgreen:

 

Pen patron som er veldig fleksibel, kan lades ned til 120g kuler for småviltjakt og 175 grams kuler for storviltjakt.

Og så er det jo en klassiker da og noe ikke alle har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får slå et slag for 7x57 jeg da. Utrolig behagelig rekyl og nok punch til det meste som labber rundt på planeten.

Karamoja Bell skjøt over 1000 elefanter med dette kaliberet :mrgreen:

 

Pen patron som er veldig fleksibel, kan lades ned til 120g kuler for småviltjakt og 175 grams kuler for storviltjakt.

Og så er det jo en klassiker da og noe ikke alle har.

 

Det er mange kalibre jeg kunne foreslått/anbefalt :winke1:

Spesielt fordi jeg ikke eier noen 30-06 selv for øyeblikket, men jeg har eid 2 tidligere.

 

Men synes det var greit å forholde meg til de kalibrene trådstarter nevnte selv :)

Link to comment
Share on other sites

Som flere nevner, 3006 er egentlig det eneste alternativet du har med tanke på tilgang på ammo, ihvertfall hvis pris har noen betydning. Funker vel fint til alt men er gørr kjedelig. Alternativt kan du jo kjøpe ladeutstyr for et par tusenlapper og gå for et hvilketsomhelst annet kaliber, du sparer inn ladeutstyret fort dersom du skal lade f.eks 338.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får slå et slag for 7x57 jeg da. Utrolig behagelig rekyl og nok punch til det meste som labber rundt på planeten.

Karamoja Bell skjøt over 1000 elefanter med dette kaliberet :mrgreen:

 

Pen patron som er veldig fleksibel, kan lades ned til 120g kuler for småviltjakt og 175 grams kuler for storviltjakt.

Og så er det jo en klassiker da og noe ikke alle har.

 

Det er mange kalibre jeg kunne foreslått/anbefalt :winke1:

Spesielt fordi jeg ikke eier noen 30-06 selv for øyeblikket, men jeg har eid 2 tidligere.

 

Men synes det var greit å forholde meg til de kalibrene trådstarter nevnte selv :)

 

Jada, enig i det.

Link to comment
Share on other sites

Det må faen meg få være lov å foreslå noe annet enn 6,5x55, 308 og 30-06 her inne.... Ammo er ikke et problem...

 

Ro deg ned nå din mauserkåting :P

 

Og hvor flat må en kulebane være ? Alle kaliber vil jo ha en form for krum kulebane og da er det viktigste å kjenne sin kulebane. Og da kan man jo skyte med hva en selv måtte like.

Link to comment
Share on other sites

Det må faen meg få være lov å foreslå noe annet enn 6,5x55, 308 og 30-06 her inne.... Ammo er ikke et problem...

Roe reka no :) ellers så sender jeg bilde av hagla mi med plaststokk og da ryker vel hele sikringsskapet :lol:

Men 7x57 er ikke et dumt forslag, jeg har brukt 7x57r på rådyr, hjort og rein med greie slakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt enig med Pripyat. Det må gå an å foreslå litt "artigere" greier. Hvis jeg hadde hatt en Sauer til mengdetrening så ville ikke valg av jaktkaliber hatt så alt for stor betydning rent økonomisk. Jeg ville sett på noe i x57-familien, evt. 7x64. Men mest fordi det er gøy å prøve noe annet; alle standard-kalibere gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med forrige taler :) gitt at man har børse til mengdetrening. Men har man 6.5 og 06 så har man jo meget stort område å bruke dem til her til lands. Jeg safet selv med å kjøpe 308 i første rifla, den holder også til alt her i norge. Kjedelig, men veldig enkelt. Men har omtrent ikke brukt den før lysta kom sigende etter noe nytt :x så kaliber nummer 2 skal være noe man ikke plukker hylser til på banen hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt enig med Pripyat. Det må gå an å foreslå litt "artigere" greier.

 

Selvfølgelig er det lov å foreslå noe annet. Like fullt er det lov å si at et forslag er dårlig. I dette tilfellet mener jeg .30-06 må være utgangspunktet. Hvis noen klarer å finne tilstrekkelig gode argumenter MOT .30-06, så ok. Finner TS ikke disse argumentene, så gå for .30-06 Med den så har du en rimelig sjangse til å finne fabrikkpatronene du ønsker. Med de andre så ender du fort opp med å ta til takke med det som ligger i hylla, og det er ikke stort. 30-06 er kun kjedelig hvis du ser på den med feil innstilling. Her er et tips: Ta en 6mm Dasher, forleng den for høyere kruttkapasitet, gjør hylsa mer kon for god mating fra magasin, utvid den til å ta større kuler, øk hetteleiet for å ta store hetter for å antenne den økte kruttmengden. Vips, så har du en .30/6mm Dasher 2,5" improved! Eller .30-06, som den også kalles. Glem greia med å ha noe spesielt, eller noe som ingen andre har. Det er ALLTID noen andre som har det samme, og det er INGEN som bryr seg en dritt om at du har noe spesielt.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Når du har en Sauer 200str og vill ha noe med litt mer fart og trøkk i, så er det enkleste å

brotsje opp et av løpa til 6.5x65,. Denne og en god 9gr kule i 1000m i sekundet gjør nokk susen på bøjakta. Og sauer 200str er et meget godt våpen..

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg får slå et slag for 7x57 jeg da. Utrolig behagelig rekyl og nok punch til det meste som labber rundt på planeten.

Karamoja Bell skjøt over 1000 elefanter med dette kaliberet :mrgreen:

 

Pen patron som er veldig fleksibel, kan lades ned til 120g kuler for småviltjakt og 175 grams kuler for storviltjakt.

Og så er det jo en klassiker da og noe ikke alle har.

Skal vi virkelig spikke fliser, så skjøt Karamojo Bell ca 800 elefanter med .275 Rigby/7x57 Mauser, og de resterende ca 200 med 6,5x54 Mannlicher-Schoenauer og .303 British.

Forøvrig er jeg enig i at det er et interessant kaliber med historisk sus. Men 30-06 er kanskje mer fornuftig...?

Link to comment
Share on other sites

Nå ryker de fleste argumentene jeg bruker selv for å forsvare de forskjellige riflene mine. Men strengt tatt så bunner mitt synspunkt i at har du en .30-06 sp så har jeg jaggu det jeg trenger. Og det kan meget godt være en HV mauser, bare for å rive ned alle mine siste trøstende argumenter for mine rifler. :mrgreen: Hvor mye flatere kulebane oppnår du med ei 300WM kontra en .30-06 sp på f. eks 200 meter? det er så lite at den gevinsten forsvinner visst du ikke holder våpenet dørgende stille. Dyret kan ikke bli enda mere død en død heller :D

Men alt bunner ut i interesse for våpen og kaliber. Desverre er nok jeg uhelbredelig syk med tanke på akkurat den interessen. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Desverre blir ofte fornuftig det samme som kjedelig. I alle fall for meg.

30-06 er nok det mest fornuftige valget av patron man kan ta om man ikke skal jakte veldig stort og farlig vilt i afrikansk bush.

 

Likevel eier jeg ikke noen 30-06 rifler nå. Jeg eide en 30-06 og gjorde den om til 6.5-06 fordi 30-06 ble for kjedelig.

Jeg angrer overhode ikke på det valget, da 6.5-06 rifla fortsatt er mitt favorittvåpen.

Jeg kjøpte meg en ny 30-06 for noen år siden, men solgte den 2 år senere fordi den ble for kjedelig for meg.

 

308 er også et fornuftig valg og jeg eide en for en del år siden. Den rifla skjøt utrolig bra, men den også ble for kjedelig og jeg solgte den også.

Jeg kjøpte meg ei 308 på ny igjen ifjor, og jeg er allerede usikker på at det var lurt, da den føles litt kjedelig allerde :mrgreen:

 

Kanskje jeg lærer en dag :?:oops:

 

Dersom jeg skulle kjøpt en rifle i et kaliber jeg ikke har idag og som jeg stadig vurderer om jeg skal skaffe meg, er 8x68S mitt klare førstevalg.

 

7x64 og evt 280 Rem er andre kalibre jeg har veldig sansen for. 280 Rem er nok det mest fornuftige valget av de to pga tilgang på fabrikk ammo.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo som og diskutere mora og dattra og kanskje søstra :D

Mitt hovedkaliber er og blir 338 WM og det etter å ha skutt elger med 9 forskjellige kalibre og skulle jeg ha endret så hadde det blitt en 340 WBY som min sønn har . Mange kulevarianter ,meget god kulebane , og god trøkk :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hvorfor ikke en snerten 8*57 :wink:

Rask og flat med 150 og 160 grs kuler.

Universal med 180/200 grs kuler

Traust og solid med 220 grs kuler

 

I tilegg er det liten rekyl og kaliberet takler kort pipe svært bra.

 

Jaktmatch finnes på de fleste skytterbaner og Fabrikkammo i de fleste våpenforretninger :mrgreen:

 

Men mitt neste prosjekt blir ei lett 280

Link to comment
Share on other sites

 

Pen patron som er veldig fleksibel, kan lades ned til 120g kuler for småviltjakt og 175 grams kuler for storviltjakt.

Og så er det jo en klassiker da og noe ikke alle har.

 

 

Å fy f.....!! En liten ekstra kolbekappe da for å ta i mot rekylen fra en 175 GRAMS kule. Skyter du godt med denne? :wink: Måtte bare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt 200 STR til mengdetrening i alle år, og har hatt alle kaliberene du nevner, pluss en masse andre opp t.o.m. 375 H&H til "Storviltjakt". Det falt meg ikke inn i yngre år at man faktisk kunne gå på storviltjakt med 6,5x55. Nå bruker jeg Sauer 202 med 6,5x55 løp til alt, inkludert store elgokser og sinte villsvingalter. Har 30-06 løp til den, men det blir aldri brukt. Magnumene mine har ikke sett dagslys på mange år...

Link to comment
Share on other sites

300 er flat, men svekkes av demper? 338 tåler demper bedre?

Que? alle mine rifler skyter et par m/s høyere hastighet med demper enn uten. Forskjellen er uansett neglisjerbar.

Og en 300 som er kappet ned skyter framdeles flatere enn en 308, osv.. Om du ikke lader selv, og vil ha litt ekstra trøkk, så må vel 300WM være noe av det mest kurante som fins.

 

Jeg har jakta en hel del med en nedsaget 308 (400mm), der 800m/s er ei vanvittig hastighet å regne - det fungerer helt ypperlig, men det er å tenke kulebane - kulebane - og kulebane, såsnart dyra ikke står oppå deg. Man sparer seg en del av det med å velge en 300WM, men får da seff en masse smell, rekyl og elendighet på kjøpet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...