Jump to content

test av 375 HH mag


gungho

Recommended Posts

Var en tur på banen å dro av 25 skudd med min nyinnkjøpte 375 H&H i dag, det gikk så blodet spruta i panna pluss at skuldern trenger litt hvile. Dette er vel noe man må venne seg litt til å skyte med. Får en 338 Win mag på mandag. Hvordan er rekylen her i forhold? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer jo veldig an på børsa vekt og fasong på stokk/type kolbekappe. evt lyddemper eller rekylbrems gjør jo også litt forskjell.

Har en Ruger no1 i 375 med limbsaver som er helt nydelig å skyte med, kan skyte til jeg går lei uten at dette gir meg noen plager. Fatterns 338 sako helstokk med beinhard orginalkappe slår meg gul og blå, og jeg kvier meg like mye hvergang jeg skal teste nye ladninger i benken.

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer jo veldig an på børsa vekt og fasong på stokk/type kolbekappe. evt lyddemper eller rekylbrems gjør jo også litt forskjell.

Har en Ruger no1 i 375 med limbsaver som er helt nydelig å skyte med, kan skyte til jeg går lei uten at dette gir meg noen plager. Fatterns 338 sako helstokk med beinhard orginalkappe slår meg gul og blå, og jeg kvier meg like mye hvergang jeg skal teste nye ladninger i benken.

Hei. Er det en Tropical du har? De veier vel over 4 kg? Sikler fært på en sånn en og hadde satt pris på nærmere beskrivelse. Beklager "kuppet" av tråden..

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på banen å dro av 25 skudd med min nyinnkjøpte 375 H&H i dag, det gikk så blodet spruta i panna pluss at skuldern trenger litt hvile. Dette er vel noe man må venne seg litt til å skyte med. Får en 338 Win mag på mandag. Hvordan er rekylen her i forhold? Noen som vet?

 

Bare lurer, har du kjøpt deg en 375H&H OG en 338WinMag uten noen særlig test av dissse kaliberne på forhånd? Begge riflene går fort i kategorien ubehagelig om de ikke er tilpasset med korekt stokk, tilstrekkelig avstand til kikkert osv. Min erfaring med en standard Remington 700BDL-DM i 338WinMag er kutt over øyet og generelt ubehag. Min egen custom 375H&H derimot er helt topp å skyte med. Som det er sagt tidligere, vekt er også et viktig parameter.

Link to comment
Share on other sites

375 H&H mag syns jeg er et koselig kaliber, har en vanlig A-bolt og syns ikke rekylen er ubehaglelig, men og lange ivei 25 skudd så blir man sliten og ufokusert med et sånn kaliber. 10 på en dag er mer en nokk.

Et tips er god begynne med noen milde og fine 220gn kuler også gå opp til 270-300gn etterhvert. Kikkert med 9cm øyeavstand er kjekt og ha også.

Da er det bare og nyte rekylen

Link to comment
Share on other sites

Holdt du børsa godt i skulderen, eller var du redd børsa fra begynnelsen?

Hvilken kikkert brukte du, og hvordan er den festet, siden du får gjentatte Glasgow kiss'es? Dvs. øyeavstand? Du nevner blodig panne :D

Hard rekylkappe?

Vekt på rifla?

Jeg spør fordi jeg ikke opplever min .375HH som like brutal. Ting rører seg, men gjør ikke like vondt i begge ender :wink:

Link to comment
Share on other sites

Frisk satsing, liker det. Gratulerer med nye smelljern. Hvis du ikke har det, så er ei god kolbekappe en god invistering. Monter kikkerten langt nok fram. Synes det er mest behagelig å trene sittende med såpass friske våpen. Du venner deg te d, snart er det bare kos.

Link to comment
Share on other sites

Som mange er inne på her, er det utførelsen av stokken og vekt som er nøkkelfaktoren....

Litt om mine personlige erfaringer:

Fikk forspørsel av en jaktkamerat om jeg kunne lade noen lette ladninger i kal. 9,3x62 til han, av forståelig grunn... Rifla var ei Heym, med tynn pipe, smal forstokk, svinkam avsluttning og orginal bakkappe. Alstå ei lett rifle, og ikke behagelig å skyte med.....

En annen jaktkamerat har ei Sako Hunter i kal. 338WM. Den har Montecarlo stokk, passe vekt og vanelig jakt løpsprofil, men bakkappa ble bytta til Pachmeyer. Helt ok å skyte med.....

Har selv ei Remington ABG i kal. 375.H&H, med "Heavy Old style" pipe, klassisk rett stokk og ei god tykk (ca 1" tykk) bakkappe. Er litt tung, men veldig fin å skyte med.....

 

Spørsmålet er hvor mye stål og plank du gidder å dra med på heia..... :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er en 375 brno 602 ZZK med 3-9*50. hard rekyl men det tåler jeg. kommer til å flytte kikkerten litt forover da den ikke er justert til meg. Det sitter ei gummikappe på kolba, men hvor mye hjelper vet ikke jeg. Detta er nok bare en vanesak. Ettersom jeg har sett på google er disse meget populære i afrika til big five

 

Noen som vet hvem som har grei pris på treningsammo på østlandet?

Skal jeg først skyte vilt så bør det være med et skikkelig kraftig kaliber spørr du meg, mange meninger om dette.

 

Nå har jeg sikkert ikke svart på alle spm som kom med her men jeg må legge dattera.....morro varre hvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter selv elg med en Brno custom 375H&H og synes det er veldig moro. Når det er sagt, så er ikke 375 et kaliber jeg ville startet jaktkarieren med. Aner ikke noe om hvor rutinert du er, men det viktigste ved jakt er fremdeles at kula treffer der den skal. Jeg hadde med denne rifla til Sør Afrika i 2009 der den ble brukt til å felle 7 plainsgame. Plainsgame jakt med 375H&H høres kanskje noe overkill ut, men jeg syntes det var helt riktig med den børsa på den turen. Ang treningsammunisjon, så aner jeg ikke hva jeg skal anbefale, jeg har bare bassert meg på å lade selv. På slike patroner er det MYE å spare på hjemmelading. Dette gjelder strengt tatt 338 også. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har jakta hjort siden 2005 med en 3006, så nå var tiden inne til å gå opp et hakk..spesielt siden det kan bli noen lengre hold innimellom så valgte jeg også 338.

 

Børsa er 100% strøken og ser nesten ny ut. , ikke en ripe eller merke i stokken så denne er ikke brukt. det eneste jeg vet er at den har vært med til afrika og skutt no stort.

 

kunne trengt no billigere treningsammo til begge kal da....

Link to comment
Share on other sites

Lade selv kan du jo gjøre uten å ha noe permanent laderom, ladepresse og andre remedier kan pakkes vekk i en egnet pappeske eller lignende og tas frem når det skal brukes, du sparer jo også inn ei ladepresse og utstyr på ganske får skudd med de kaliberne du har valgt. Regna engang på hva et skudd med Norma Oryx kosta hjemmeladd i 338wm kontra ferdig, prisforskjellen var rundt 40 kroner per skudd (priser på kjøpeammo kan selvsagt variere).

Link to comment
Share on other sites

Startet min erfaring med .375 H&H selv, med en Interarms Withworth Express rundt -83. Hadde S&B 1,5-6 kikkert på den. 300 grs kule gikk i 2400 fps. Brukte 300 grs Sierra og Hornady, samt 235 grs Speer (var ikke store utvalget da)

Den rifla var etter forholdene ganske lett, men hadde bra stokk og rekylkappe. Likevel, hadde en runde på improvisert skytebane og 40 skudd stående (med anlegg over biltaket) Reiste hjem med blå og grønn skulder og lett hjernerystelse (vondt i hodet, kvalm!)

Fikk i -85 også tak i en BRNO 602 i .375 H&H og satte på Leupold 3-9. Mye høyere våpenvekt. 2" lenger løp og hele 200 fps høyere hastighet med samme ladninger. Likevel nå kunne jeg skyte uten ubehag. Ikke kikkerten nesten i panna og ingen vondt i hodet og kvalme etter runder på banen (av .375 vel og merke :D )

Withworthen ble solgt, ei nydelig rifle, "Afrika sikter", nydelig treverk og dypblå speilblank blånering, mens tja 602en har jeg ennå, men ikke for å beundre :winke1:

 

Våpen vekt har svært mye å si :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som andre over meg sier, våpenvekt, tilpassing av stokk og god rekylkappe har utrolig mye å si på hvordan det føles å skyte med ei rifle.

Nærmest helt uavhengig av kaliber.

Men selvsagt er grensen for hva man liker/tåler av rekyl veldig varierende og har ikke noe med hvor mye mann man er eller ikke.

Det dummeste man gjør, er å bruke et kaliber som gjør en skuddredd.

 

Jeg har en Ruger Alaskan i 375Ruger som jeg byttet rekylkappa med ei fra Limbsaver da jeg syntes at den orginale hadde en tendenst til å brette seg til siden.

Ellers er rifla orginal med en Leupold 3-9x50 montert.

Den dytter en del med heftige ladninger, men det er overhode ikke ubehagelig, men derimot veldig moro, og jeg skyter fort 30-50 skudd på en tur på skytebanen når jeg tar den med meg dit.

Det er det eneste plagsomme med den, da jeg er drittlei av å lade patroner...

Link to comment
Share on other sites

ladepresse og andre remedier kan pakkes vekk i en egnet pappeske eller lignende og tas frem når det skal brukes

 

Mitt er montert på noe som ser ut som en gammel bordplate, kjøkkenbenk eller hylle. Forsenket skruene på undersiden, for å ikke lage merker. Klemmer platen fast på stuebordet, ved behov.

Greit å ha plata så stor at en får festet i alle hjørnene

Link to comment
Share on other sites

375h&h er morsomt det, og dyrt. Jeg kjøpte en remington 700xcr i det kaliberet i fjor. Skjøt mye, og velta et par elg med den. Men syntes ikke elgen daua noe fortere med den enn 3006n. Skjøt en kalv med perfekt plasert sideskudd, og det er den elgen som har løpt lengst som jeg har skutt :winke1: . Men jeg ble tilslutt skuddredd, og nå er både den og 3006n solgt og bytta i en 6,5x55 :winke1: . Mulig jeg er pingle, men synes det jeg presterer med rifla er viktigere enn størelsa på kula :mrgreen: . Men gøy er det, og det blir store hull og gode blodspor :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Synes overhode ikke at du er pingle rygh88.

Du gjorde et veldig fornuftig valg som du skal ha all ære for.

 

Jeg ser alt for mange på skytebanen som bruker kalibre de overhode ikke mestrer.

Blir ekstra komisk(evt tragisk) når du ser at noen rykker til når de trekker av, selv om de vet at våpenet er tomt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja er helt enig i at elgen ikke automatisk velter av større patroner, men det er nå engang sånn at en bør kjøpe seg akkurat det kaliberet en har lyst på, så kan en prøve selv og finne sine begrensninger, dersom en ikke blir fortrolig med børsa bør en jo bare finne seg noe annet. Skjøt min første elg og rein med 375 h&h, det var ikke kaliberet jeg valgte da jeg dro på tur, det var den børsa jeg skjøt best med (ruger no1 :D, valget sto mellom den og en nå solgt marlin i 45-70). I år blir det mer a4 med sauer 202 i 8x57.

Link to comment
Share on other sites

helt enig. jeg kjøpte 100 nye 375 og 100 338 skudd i går så får jeg se hvem børse som blir favoritten etter å ha skyti endel.

 

MEN det blir ikke på en dag!!

 

hadde det ikke vært 10 kalde så skulle jeg tatt med 338ø for den har jeg ikke skutt med enda.

 

hvem vet...kanskje jeg ender opp med no annet til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i att en bør kjøpe det kaliberet en lyster på. Morsomt med noe ikke alle har også. Men for min del ble det slik, men sier ikke alle andre bør følge mitt eksempel. Er storfornøyd med børsja ja :winke1: . Har ikke vært på jakt med den enda, men det blir beverjakt om en tre ukers tid. Satser da på en ilddåp :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Har benyttet både 338 Winmag og 375 H&H i mange år.

Med stokk som passer er ingen av disse problematisk å skyte med.

Jeg har også byttet rekylkappe på mine til 1 toms Pachmayr Decellerator, da standardkapper kan være både og.

338 Winmag har omtrent samme rekyl (syns jeg) som min 35 Whelen, begge med 250 grs kuler.

375 H&H blir et trinn opp på skalaen, men dette er også et kaliber som de aller fleste kan lære å håndtere på en god måte.

For tida har jeg en 375 Ruger i en lett M77 Hawkeye African (litt kjappere kaliber og ganske lett rifle).

 

I tillegg til at stokken passer bra, er god øyeavstand på kikkertsikte alfa og omega.

Det første siktet jeg satte på min 338 Winmag var en eldre S&B Klassik, og om jeg ikke husker feil var øyeavstanden bare 80 mm.

Det resulterte i masse blod og litte hyggelig skyting.

Deretter ble det Leupold på begge de nevnte riflene, og det fungerte ypperlig.

 

Nå står det en Leica ER på 375 Rugeren og med øyeavstand på 100 mm er liggende skyting på bane bare en leik.

Begge kaliber er ypperlige for nordisk storvilt pluss det meste i USA/Canada samt Afrika om reiselysten tar overhånd.

 

(for ordens skyld...jeg er en gammel gubbe på 67 år, 175 cm og 78 kilo netto, så en trenger ikke være The Hulk får å skyte godt med disse :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Har også 375 H&H, og synes det er greitt å skyte med. Fikk på lyddemper for noen år siden, og da ble rekylen betraktelig redusert. Men det er også stor forskjell på åssen kule du velger å skyte med. Jeg skyter mest med Barnes TTSX 270 grain, og den er går meget god i mi rifle. Meget fine samlinger og behagelig å skyte med. Prøvde forleden dag her Hornady interlock 300 grains(med en forsiktig lading, litt over start lading iflg tabellen), men den gikk ikke så bra, og ga en del mer rekyl enn TTSX`n. Den blir ikke brukt mer, og holder meg til TTSX, som jeg er meget fornøyd med fra før.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du bør endre på skytestillingen din. Ved grovere kaliber bør du stå med begge skuldrene parallelle med målet,om man står mer med siden til vil rekylen oppfattes sterkere. Hold hardt i børsa,trekk den inn med avtrekkeren hånda med samme kraft som trengs for å holde den med en hånd. Grip godt med venste i forskjeftet for å unngå munningsvipp. Ha en " offensiv " skytestilling, samme mind sett som ved leirdue skyting. Monter kikkerten litt lengre fram, da de fleste er montert for langt bak.

 

Fungerer fint i 45/70,375hh og 458 lott.

 

Kos deg med skytingen og bestem deg for at rifla aldri skal få skade deg igjen, du er sjefen.

Link to comment
Share on other sites

Trur jeg bytter den ut i en 300 win mag i stedet. litt mer flattskyttende og det hender at holda blir lange.

Tar meg en tur i butikken på mandag å ser om jeg finner noe av interesse.....så hvis noen vil kjøpen, så vær så god.

Link to comment
Share on other sites

En 300 Win mag er ikke spesielt behagelig den heller, siden den ofte kommer i en ganske lett innpakning...... Medfører nok like fort kutt over øyet den som en 375H&H er jeg redd. Veldig annerledes rekyl, raskere. Du skal ikke heller teste 338`en litt mer da, å bestemme deg etter hvert? En 300 win mag og en 338 win mag er jo ikke veldig forskjellige rent prestasjonsmessig. At 300 win mag er mer flattskytende betyr lite under normal jakt. Den ødelegger fort mye kjøtt også pga den høye hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
375h&h er morsomt det, og dyrt. Jeg kjøpte en remington 700xcr i det kaliberet i fjor. Skjøt mye, og velta et par elg med den. Men syntes ikke elgen daua noe fortere med den enn 3006n. Skjøt en kalv med perfekt plasert sideskudd, og det er den elgen som har løpt lengst som jeg har skutt :winke1: . Men jeg ble tilslutt skuddredd, og nå er både den og 3006n solgt og bytta i en 6,5x55 :winke1: . Mulig jeg er pingle, men synes det jeg presterer med rifla er viktigere enn størelsa på kula :mrgreen: . Men gøy er det, og det blir store hull og gode blodspor :winke1: .

 

Det er så greit når folk innrømmer det selv. Jeg er derimot ikke skuddredd, jeg er tøff. Tror det må være noe med folk fra Sparbu..

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg som er treig, men dette med kvass rekyl på 300 og 338 Winmag samt 375H&H forundrer meg en del.

Alle tre er ypperlige jaktkaliber med et utall gode kuler.

Og ved bruk av riktig sikte med god øyeavstand (+ 90 mm) skal det nesten ikke gå an å trekke blod med noen av disse.

 

Jeg gamle mennesket skyter min 375 Ruger liggende uten problemer, og hva kan da ikke en sprek og sterk ungdom klare :?

Men det har vel vært slikt et fokus på snille kaliber i tillegg til lyddemper de senere åra at rekyl er blitt både fremmedgjort og farlig?

(mantraet er Tikka 3T / 6,5x55 / lyddemper)

Min komfortgrense går på 375 H&H / 375 Ruger, men disse skyter jeg såpass bra at jaktmessig er det ingen problemer.

På grunn av synet er min maksimale skuddavstand på stillestående storvilt ca 150 m, og når jeg i snitt setter fire skudd i snusboksen på 100 m er jeg happy med tanke på storviltjakt.

 

På mindre vilt har jeg andre rifler, men til elg og afrikajakt, syns jeg 375 kaliberet er noe av det mest fleksible som finns.

Alt etter hvilken rifle en har (vekt / stokkform) skal ikke rekylen her være noe å bry seg om.

Klart en kjenner at det skjer ting, men igjen så er det snakk om trening.

 

Tid for å klatre ned fra såpekassa, finne varmeflaska og tusle seg til køys...... :|

Link to comment
Share on other sites

Er ikke den burno'en 602 med svinerygg? mente det bare hva cz 550 som hadde rett stokk.

Svinerygg er noe svineri, burde ikke ha noe større en 30cal med det.

 

Uannsett jeg 458lott i Ruger No 1, fyrte 20skudd med 500grain på mandag i benken med den, så litt rekyl fra 338 og 375 får du bare tåle, jeg blir bare bedre å bedre jo mer jeg trener med den, tok også stående storviltprøven med den etter 15skudd i benk.

Så stå på, det og kunne skyte skikkelig med stort hull i løp gir stor glede :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, er nok veldig forskjellig hvordan en opplever rekyl, alle har vel sin smertegrense. synes allikevel ikke trådstarter skal forhaste seg veldig med å bytte kaliber her, en 338 ladet med ei litt lettere kule vil vel kunne bli relativt flattskytende og gjøre ca samme nytta som en 300 wm innenfor vettuge skyteavstander på jakt, første pri bør vel være å få satt på en limbsaver eller lignende på sparkebørsene, det gjør svært mye.

Link to comment
Share on other sites

På slike kaliber er etter min mening en rett stokk med tilstrekkelig lengde viktig. Med tilstrekkelig mener jeg en stokk som er akkurat så lang at hurtige anlegg ikke blir vanskelige. Om kikkertsiktet er montert slik at en må "strekke halsen" litt ved stående skyting havner ikke kikkerten ubehagelig nærme ved sittende eller liggende. Å montere siktet med okularet ca 1" bak avtrekker er en tommelfingerregel en kan bruke som utgangspunkt. Problemet er av og til at sikte og montasjer gjerne ikke tillater optimal plassering. En øyeavstand på ca 90 mm bør holde. Lang øyeavstand er behagelig, men jo lenger jo mer begrenses synsfeltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...