Jump to content

Denne lovlig?


Markko

Recommended Posts

Hei

 

Har nylig kjøpt meg en Glock 17, og kikket rundt på nett etter litt moro ekstra utstyr for den kommende sommeren :)

På armygear.com kom jeg over en skikkelig morosak, men jeg aner ikke hvorvidt den er lovlig i dette forbudslandet.

Kan noen her kanskje hjelpe meg med den kunnskapen?

 

http://www.armygear.com/caa-tactical-ro ... panje.html

 

Hvis den er lovlig så vet jeg at jeg skal bestille så fort som bare mulig er :P

 

Takker for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Bryter vel med felre av disse:

Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

a)magasin som monteres utenfor pistolens grep,

b)gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper,

c)hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

d)vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

e)våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha deg et tohånds våpen, søk et tohånds våpen. Den der gjør at glocken din, som du fikk innvilget for å konkurrere innenfor bestemte klasser, ikke bare er ulovlig i seg selv, men det faller utenfor de klassene du fikk den innvilget til. Mener du virkelig å sitter her på forumet og si at du ikke har tenkt å bruke konkurranseutstyret ditt innenfor de konkurranseklassene du har fått det innvilget til?

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere ser på noen av de videoene som ligger der så har de tydeligvis brukt en Glock 18, den går jo helauto. Glock 18 har jo aldri vært tillatt i Norge, men det som verre er er at det er antagelig slike videoer som Alexandra og de andre i 22.juli kommisjonen har sittet og sett på før de skrev sitt famøse kapittel 17, om hvor lett det er å konvertere et halvautomatisk våpen til helauto, "med deler man kan kjøpe på Internett".

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg vet at, og forstår hvorfor, den er forbudt. Og har personlig ikke noe problem med det.

 

Men jeg ser ikke noen grunn til å hyle opp at trådstarter er en useriøs tulling fordi han spør om det er lov.

Det er ingenting ved den gjenstanden det linkes til som tilsier at det nødvendigvis må være forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke blitt ulovlig å kjøpe denne og andre enda.

 

Om man derimot ønsker å bruke 3k på et chassis som det ikke er lov å montere våpenet i får vel bli opp til den enkelte.

Personlig synes jeg ikke Ronien ser ut i det hele tatt, Triarii tror jeg er bedre samt at den ser bedre ut.

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg så er denne ulovlig... dyr! :shock:

 

Det er lov til å ha lyst til å ha det moro, og det er lov til å kjøpe dette chassiset. Men hvis du monterer det, så lov at du ikke legger ut bilder. :winke1:

 

Som et (konstruktivt) forslag, kan du ikke bare kjøpe deg en kolbe til Glocken din? Det er 100% lovlig så lenge du ikke har gjenget pipe, sikkert artig, og sikkert mye billigere.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som taler for Triarii er at man setter inn pistolen uten noen modifikasjoner, inn og ut gjøres på få sekunder, på Roni må en montere ting på sleiden og deretter sette våpenet i chassiet, noe som er tungvint skal en bytte fra og til.

Link to comment
Share on other sites

Til alle dere som faktisk forsto spørsmålet mitt så takker jeg for gode svar.

Jeg ser ingen grunn til å bruke en eneste krone på noe som er ulovlig og setter ikke bare mine tillatelser på spill, men seriøsiteten til en sport jeg elsker.

 

Til dere andre suppehuer...

Hva slags folk er det dere egentlig omgir dere med?

Det går da absolutt å ha det litt unyttig moro uten at det skal utelukke seriøs konkurranse.

Dømme mennesker på et seriøst spørsmål som useriøse tullinger blir etter min mening bare for dumt.. Det må da være langt bedre at man spør andre i et forum med masse kunnskap, enn å bare å gjennomføre handlinger basert på uvitenhet.

 

Finnes tross alt ingen dumme spørsmål, bare dumme svar..

Mye bedre å opplyse om gjeldende regler, slik at man unngår situasjoner som setter sporten vår i yttligere fare.

 

Sånn, nå har jeg fått ristet litt av meg også :)

Link to comment
Share on other sites

Mener du virkelig å sitter her på forumet og si at du ikke har tenkt å bruke konkurranseutstyret ditt innenfor de konkurranseklassene du har fått det innvilget til?

 

Jo dette er for dumt å gå på nett å spørre om.

 

 

1: Jeg har fem rifler, fire til jakt og en til DFS. De blir, hold deg fast, brukt.

Ikke nødvendigvis til jakt, eller DFS-skyting, men til blinkskyting, morro og uhøytidelig trening.

Hvorfor sier du? Er jeg ikke da en useriøs bygdetulling med cowboytendenser?

Nei, det viser seg faktisk at det er gøy å skyte på selvanvisere, gonger og hermetikkbokser.

Det er til og med så gøy at jeg har gjort det flere ganger, og tar med meg venner som vil prøve litt skyting utenfor DFS' pappmachedress.

Sikkerheten kommer først, som vanlig, og da er egentlig resten grei skuring.

Det er gøy. Enkelt og greit.

Hvis du ikke synes det gøy å skyte utenfor organisert konkurranse/trening, fett nok.

Hvis du bor sånn til som meg at du kan ta med salongrifla ut og skyte på selvanviseren bak låven bare fordi det er fint vær, fett nok.

 

2: Det finnes ingen dumme spørsmål. Jeg visste fra før at denne riggen var ulovlig, men det gjorde tydeligvis ikke trådstarter. Da spør man før man kjøper. En betraktelig bedre løsning enn å kjøpe for så å legge ut fire videosnutter og fem-og-førti bilder av seg sjøl som bruker den.

 

 

Svein Skogen har jeg oppfattet som en oppegående fyr, Federal ligeså.

Sistnevnte har jeg også hilst på ved et par anledninger.

Jeg leser da de to kommentarene jeg har sitert som en dårlig dag på jobben eller lignende,

ikke som eksempler på deres vanlige dagsform.

Men det er generelt mye klaging over andres liv og levned på kammeret,

og mer og mer for hver dag som går.

Hvis man ikke vil svare vettugt, så får man holde snavla... Eller hva gutter?

 

(Og ja, jeg burde sikkert holdt kjeft fra tid til annen jeg med 8) )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det finnes mange sære folk i skyttermiljøet som ikke tåler "useriøse". Da er det bedre med flatfyll under elgjakta vet du.

 

Roni og triarii er kjempeartige produkt som man burde kunne bruke uten å bli utskjelt. Men jeg er usikker på lovligheten. Jeg klarer ikke finne at det bryter med paragraf 2 i forskrift om lovlige og ulovlige halvauto skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

a) magasin som monteres utenfor pistolens grep,

b) gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper,

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

d) vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

e) våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

De to paragrafene jeg har bleket er de to jeg vil si pistolen faller innunder med denne påmontert.

Skal ikke se bort i fra at noen vil si at B også kommer inn i bildet.

Hadde det vært morsomt å ha en sånn? Jess :mrgreen:

Er det lovlig? Hvis det er det, og "noen" finner ut at det er det, så går det nok fort over lell. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det er nok irrelevant, da det er spesifisert vekt fra fabrikk på mer enn 1400 gram. Det vil si at så lenge våpenet veide under 1400 gram da det ble produsert og sendt fra fabrikken, så kan du skru eller lime fast så mye skrapmetall du bare vil i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

a) magasin som monteres utenfor pistolens grep,

b) gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper,

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

d) vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

e) våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

De to paragrafene jeg har bleket er de to jeg vil si pistolen faller innunder med denne påmontert.

Skal ikke se bort i fra at noen vil si at B også kommer inn i bildet.

Hadde det vært morsomt å ha en sånn? Jess :mrgreen:

Er det lovlig? Hvis det er det, og "noen" finner ut at det er det, så går det nok fort over lell. :wink:

 

Men pipe er pipe, og ingenting er påmontert pipa. Ingenting er gjenget på løpet, og den er ikke påsatt lyddemper med triariien. Og pistolens vekt FRA fabrikken er standard og lovlig. Vekt med eks triarii står eet ingenting om.

Slik jeg tolker loven så er ikke dette ulovlig

Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

a) magasin som monteres utenfor pistolens grep,

b) gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper,

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

d) vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

e) våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

De to paragrafene jeg har bleket er de to jeg vil si pistolen faller innunder med denne påmontert.

Skal ikke se bort i fra at noen vil si at B også kommer inn i bildet.

Hadde det vært morsomt å ha en sånn? Jess :mrgreen:

Er det lovlig? Hvis det er det, og "noen" finner ut at det er det, så går det nok fort over lell. :wink:

 

Ja, denne "noen" er altid fremme og ødelegger. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt bruken til en slik stokk. Nå har jeg skutt lite og ingenting med pistol men ser ikke helt hvorfor dette skulle forbedre presisjonen.

Det er vel strengt tatt et verktøy for militære, politi og annet sikkerhetspersonell og da er en mp5/m4 like godt eller langt bedre egnet.

 

Man jo, det ser gøy ut... 8-)

 

Så en vidåy på tuben pm en slik en forresten.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel strengt tatt et verktøy for militære, politi og annet sikkerhetspersonell og da er en mp5/m4 like godt eller langt bedre egnet.

 

Du har helt rett i at f.eks. en MP5 eller tilsvarende hadde vært "bedre" ja. Nå har det seg sånn at dette ikke er et verktøy for politi eller militære, men heller for de som har lyst på en MP5 eller tilsvarende og som ikke får kjøpe. Når det er sagt så er det ingenting i veien med å ha det gøy, så jeg kan godt skjønne at folk vil ha denne til Glocken sin, selv om jeg ikke har lyst på den selv.

 

Forøvrig har PKBjørn et godt poeng, hvis man leser regelverket helt bokstavelig så bryter denne bare med en av punktene, nemlig kolbe. Jeg tror nok dog at punkt c gjerne vil bli tolket dithen at denne er ulovlig, typ: Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne (pipen) og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent. Jeg sier ikke at det er riktig, men ser nok for meg at mange politijurister vil lese den slik. Kall det magefølelse. :winke1:

 

Uansett, til de som måtte kjøpe: Kos dere og ha det gøy, men ikke legg det ut her, på YouTube eller Facebook.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er ikke kriteriene for hva som er godkjent som pistol etter våpenforskriften, men hva som er vesentlig endring av våpenets karakter jf. våpenloven §8.

 

Begrepet er riktignok noe diffust, men tror neppe du får aksept for at det å endre en pistiol til karabin ikke er en vesentlig endring.

Link to comment
Share on other sites

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent.

 

Hva de mener med denne har jeg aldri skjønt? Jeg kan holde både Glocken og alle mine våpen med uansett hånd uten å bli brent. Eneste måten man kan bli "brent" på er om man kanskje holder hånden over utkasteråpningen evt foran løpet.

Link to comment
Share on other sites

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent.

 

Disse reglene er såvidt jeg har forstått ukritisk sakset mer eller mindre rett fra 1994 Assult Gun Ban.

 

Saken er at du ikke skal kunne holde rundt løpet, antakelig fordi noen har trodd at det er en effektiv måte å dempe rekyl og skyte fortere.

 

Nå er det vel ikke om dingebomsen er lovlig eller ikke som er problemet, men den skaden den kan påføre skyttersporten om feil folk ser det bli brukt.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Hva de mener med denne har jeg aldri skjønt?

 

Punkt C, og forsåvidt A også, er nok ment å ramme våpen slik som dette:

 

1287746263.jpg

 

Denne har åpenbart en hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent.

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke at dere i det hele har mage til å diskutere lovligheten på denne saken. Den dekker pipa på våpenet så det kan skytes tohånds med grep rundt pipa (Som ett forskjefte), og det kan man ikke diskutere bort. Den har en stokk, og det kan man ikke diskutere bort.

 

Den er ulovlig å montere på våpenet i Norge, og det kan man bare glemme å diskutere (Spør SS i pod om dere tviler, det svaret vet vi alle hva blir).

 

Dette er ikke noe å synse om eller lure på, den er ulovlig å montere og vil aldri bli lovlig.

 

At den er moro å bruke er en helt annen sak (skulle gjerne ha hatt en selv jeg, det er ikke det).

 

I Sverige er denne lov å bruke, enkelte i Svensk politi har de vel i bilene sine (Prøveordning?). Poenget med den er å øke den praktiske rekkevidden av håndvåpenet (Gjøre det om til en kort karabin), dette da det fleste håndvåpen har en egenpresisjon de fleste ikke kan utnytte. Svenske magasiner (Vapentidningen 7 2011) har testet en av disse, og de kom rimelig greit frem til at den jamne skytter (for ikke å si politimann) fikk en betydelig forbedret treffsikkerhet (Og en betydelig taktisk fordel for politiet) med disse.

 

Det Svensk politi liker er at siden man er bevæpnet til vanlig med håndvåpen, kan man ha disse liggende og slenge i bagasjerommet på bilen (Å hente ut MP5 tar tid, selv for svenskene). Og slik få en første respons enhet med slagkreft på stedet betydelig raskere enn om man måtte vente på folk som har hentet ut MP5.

Testingen magasinet gjorde, viste at de bør følge skytter (Grunnet innskyting). En slik ramme gir brukeren en mellomting mellom pistol og MP5, med optiske sikter kommer man enda nærmere en MP5 i praktisk bruk. (Ingen skyter full auto uansett).

Link to comment
Share on other sites

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent.

 

Hva de mener med denne har jeg aldri skjønt? Jeg kan holde både Glocken og alle mine våpen med uansett hånd uten å bli brent. Eneste måten man kan bli "brent" på er om man kanskje holder hånden over utkasteråpningen evt foran løpet.

Du kan ikke holde rundt sleide/løp på disse som ett forskjefte da sleiden beveger seg.

 

Det er ikke uten grunn at man har valget "Maskingevær, Karabin, eller Maskinpistol" på våpensøknaden. En slik ramme løsning bygger om en vanlig pistol til karabin/maskinpistol, er det noe som er en vesentlig endring her til lands så er det dette. :wink:

Link to comment
Share on other sites

meg bekjent er "karabin" rettet mot en spesifikk våpentype - nemlig den elskelige lille US karabin, som ble kjøpt blant annet med søknader på "rifle kaliber 7,62". Ja jeg er fullstendig klar over at karabin betyr kort utgave av gevær, men det er ikke relevant for søknadene.

 

(og forøvrig ikke spesielt relevant for tråden heller :oops: )

Link to comment
Share on other sites

jupp, bare US-karabin er karabin. (I de som laget den søknadsutformingens hode, på det gjeldende tidspunkt.)

Karabin betegnelsen er jo ellers meningsløs i det norske søknadssytemet. Det er total lengde og mekanisme som er gjeldene. Ingen praktisk forskjell mellom en lang krag og en guttekarabin i det systemet.

 

(AFAIK)

Link to comment
Share on other sites

Typ. De kunne like godt spurt om det søkes våpen av type maskinpistol, maskingevær eller US karabin.

 

Lengdekravene er jo gjeldende uansett, så om en modell kalles karabin eller ikke er irrelevant så lenge løpslengden er over 400mm og totallengden over 850mm.

Link to comment
Share on other sites

Nok et eksempel på byråkratiske fossile levninger som ingen kommer til å gjøre noe med...

Nok et eksempel på i utgangspunktet unødvendig byråkratisk pirk som har komemt siden skytter har misbrukt det eksisterende systemet.

(Ved å søke på rifle, halvauto -kaliber 7,62 mens US karabin var "forbudt" i rundskriv)

 

We bring it on our selves :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hva folk krangler om dette for, både Triarii og Roni er såvidt jeg forstår lovlige å kjøpe og besitte, de er verken våpen eller registreringspliktig våpendel, men det er også helt klart at å montere disse med en Glock (eller andre pistoler, de finnes i flere utgaver) vil "vesentlig" endre våpenets karakter, du får i realiteten en rigg som kan sammenlignes med Politiets MP5, den er også "bare" rigget for halvauto, og en praktisk akuddvidde på ca 100 m.

 

Det beklagelige for oss er, slik jeg skrev i et tidligere innlegg i tråden, at det er antagelig en av disse filmene på You Tube der de hqar brukt en Glock 18 (for de som ikke vet det, den går i helauto) som Alexandra og de andre har sett på før de skrev kap 17 om hvor enkelt man kan bygge om til helauto ved bare å kjøpe noen deler på Internett. At de ikke kjente til forskjellen på Glock 17og 18 kan man bare anta, utseendemessig er de identiske. Men, det er riktig at man kan kjøpe 30 skudds magasiner til begge utgavene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...