Jump to content

Denne lovlig?


Markko

Recommended Posts

Selv om reglene er forsøkt å gjort generelle er de i praksis kostyme-regler. Så lenge våpenet ikke kan avgi helautomatisk ild er det ingen grunn til å nekte ombygging til en annen våpentype så lenge man eie et slikt. Man skal selvfølgelig ikke kunne omgå reglene for kjøp av håndvåpen med å bygge om en rifle, men hva skal være feil med at en med en Contender til MS bruker den på jakt med kolbe og langt løp?

 

Men OK, det er i hovedsak pistol-til-karabin man forbyr og de faller som regel mellom to stoler mtp bruksområde og behov. Våpen som ikke kan brukes til enten jakt eller konkurranse har man etter loven ikke behov for. Men det hadde vært OK med et litt mer pragmatisk syn på dette.

Link to comment
Share on other sites

Sablahedning, det er korrekt. Det er nok ikke slike konkurransepistoler som loven var ment å ramme, men slik er det nå engang. Det vil si at det ikke er lov å f.eks. gjenge en slik konkurransepistol for lyddemper eller feste kolbe på den, for da har du plutselig to eller fler "uønskede" egenskaper. Men det er vel ikke en så veldig aktuell problemstilling for de fleste. Jeg har ihvertfall aldri møtt noen som har beklaget seg over at de ikke får ha lyddemper eller stokk på vedkubben sin.

Link to comment
Share on other sites

Vist søren, det er kun for rifle det er brukt "og". For pistol er det "eller", og det betyr at våpenet kan være så langt det vil bare pipa er kortere enn 400mm eller løpet kan være så langt det kan innenfor en totallengde på 840mm lengde.

 

Den hadde jeg ikke fått med meg, beklager.

 

Fra forskriften:

§ 2. Typer skytevåpen

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm. I tillegg skal

a) haglgevær ha et glattløpet eller riflet løp og benytte haglepatroner som ammunisjon,

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

c) kombinasjonsvåpen ha minst to løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning og haglepatron som ammunisjon.

Pistol og revolver skal i denne forskrift forstås som enhånds skytevåpen som benytter patroner med rand- eller sentertenning. Totallengde skal enten være under 840 mm, eller så skal totallengde på løpet være under 400 mm. Revolver skal benytte en fastmontert revolverende tønne som magasin.

Politidirektoratet kan dispensere fra denne paragrafen.

Link to comment
Share on other sites

Vist søren, det er kun for rifle det er brukt "og". For pistol er det "eller", og det betyr at våpenet kan være så langt det vil bare pipa er kortere enn 400mm eller løpet kan være så langt det kan innenfor en totallengde på 840mm lengde.

 

Den hadde jeg ikke fått med meg, beklager.

 

Korrekt, det er "eller". Det vil si at man står ganske så fritt når det gjelder lengde på håndvåpen.

 

Det er selvsagt ingenting å beklage. Det er ikke lett for noen av oss å få med seg alle detaljer og formuleringer i disse lovene, forskriftene og rundskrivene som vi pugger og diskuterer. Er du ikke krassere enn dette når du mener noen har feil så skal det nok gå veldig bra. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt logisk regel, det sørger for at alt som er under kravet til rifle blir å regne som håndvåpen. Jeg ser bare ikke problemet med å gjøre om våpenets karakter hvis man har anledning til å inneha slike våpen og har et legitimt bruksområde for det, men det er en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Direkte OT er del vel ikke. Jeg er forøvrig helt enig med deg.

 

Men, hvis man har lyst på noe artig til pistolen sin og man allerede har f.eks. en Glock, hvorfor ikke bare kjøpe en kolbe og ev. et stort magasin da? Det er 100% lovlig å montere også (så lenge du ikke har gjenget for demper), og det er sikkert en del av samme sjarmen selv om man ikke får frontgrepet. Men det er jo ikke like tactikult da. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg på rent prinsipielt grunnlag å sitere Kristin Clemet, uten å skulle påberope meg at hun deler mine meninger om våpen:

 

"Ingen har ønsket å vende tilbake til en situasjon med statlig radio- og TV-monopol, stengte butikker etter klokka fem, forbud mot salg av brød på søndag...En stadig mer velutdannet og opplyst befolkning er bedre i stand til å velge selv. De trenger ikke politikere som velger for dem."

 

Tenk om... :mrgreen:

God påske folkens!

Link to comment
Share on other sites

"Ingen har ønsket å vende tilbake til en situasjon med statlig radio- og TV-monopol, stengte butikker etter klokka fem, forbud mot salg av brød på søndag..."

Nettopp... :mrgreen:

Det er derfor jeg blir så forundret over alle disse menneskene som skal sloss for de gode gamle norske verdiene... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Selv om reglene er forsøkt å gjort generelle er de i praksis kostyme-regler. Så lenge våpenet ikke kan avgi helautomatisk ild er det ingen grunn til å nekte ombygging til en annen våpentype så lenge man eie et slikt. Man skal selvfølgelig ikke kunne omgå reglene for kjøp av håndvåpen med å bygge om en rifle, men hva skal være feil med at en med en Contender til MS bruker den på jakt med kolbe og langt løp?

 

Men OK, det er i hovedsak pistol-til-karabin man forbyr og de faller som regel mellom to stoler mtp bruksområde og behov. Våpen som ikke kan brukes til enten jakt eller konkurranse har man etter loven ikke behov for. Men det hadde vært OK med et litt mer pragmatisk syn på dette.

 

Problemet er vel egentlig at når man setter en eller annen form for kolbe på en pistol så er det ikke et "enhånds skytevåpen" mer. Da har man et "tohånds skytevåpen" med kortere løp enn lovlig minimumslengde.

 

For min del kan jeg omgå de reglene ved å registrere våpenet som "Short Barreled Rifle", men jeg hadde ikke giddet å spandere $200 pluss kostnaden av ombyggingssettet på noe slikt som blir diskutert her. Jeg har fått tilbud om å prøve en slik sak med en Glock 18 inni på en av banene jeg skyter, men takket nei ...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ja og nei,

 

Den er vel teoretisk lovlig etter IPSC reglene hvis den klarer faktor, men bryter nok med retningslinjene til forbundet ("egnet våpen") og er IKKE våpen DSSN vil ha.

Og dette er vel ett klart eksempel på noe som man stort sett bare klarer å skade sporten med...

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg ikke ser forskjell på dette kittet her og en (hypotetisk) AR-15-ish i pistolkaliber, men så driver jeg ikke med slikt selv heller. (enda)

Den korte versjonen, utover at er at det er ulovlig, er at det kittet ikke er konkurransedyktlig i stevner som kan ha hold opptil over 300 meter. DSSN regner det derfor som useriøst.

Er ikke 2-gun noe?

IPSC-Konkurranse der summen av poeng i en pistoldel og en rifledel legges sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men hva er da poenget med å selge den hvis kjøper ikke har lov å bruke den. For en liten enkel hjerne som min blir det hele meningsløst.

 

Det samme hvis den er laget for soft/luftpistol vil den jo ikke akkurat tåle ett ekte våpen. Så da er jo også hele saken meningsløs i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal

hadde denne kolbedingsen vært forbudt,så hadde vel selger fått påbud fra høyere hold om ta den bort fra salgs sortimanget?

 

Jeg mener den ikke er forbudt å kjøpe slik den er, men å bruke den er noe annet.

Folk bruker penger på mye dritt , og om noen kjøper en slik er jo deres valg ?

Hadde jeg kjøpt en slik så hadde jeg ikke sagt det på kammeret i allefall. Da hadde jeg blitt halshugt av paragraf rytterne som sannsynligvis ikke er bedre enn noen andre ;-)

Av og til tror jeg at faktisk at visse personer ikke tåler at andre har det kjekt . Alt skal vris på til det maksimale og det som er gøy skal være forbudt .

Det er jo ens eget ansvar hva som brukes og kjøpes og ikke meningene her på kammeret som skal styre deg inn i en "ikke kjøp bruk" sak?

HK MR 223 kommet med innskyvbar kolbe ?

Sikkert lovlig etter godkjenning,men hva med en 16" BM M4 ? Samme specs ? Er den også veldig ulovlig ?

hva sier paragrafrytterne ? :-)

Cr

Link to comment
Share on other sites

Dersom denne pistol-karabin-shaiten er laget for kruttvåpen, men kan brukes på luftvåpen, har den jo et legitimt bruksområde. Og om så noen uønskede elementer skulle ha kruttvåpen som kan brukes, er jeg så fordomsfull at jeg tviler på at de hadde sett nytten (eller street cred'en) med dette utstyret her...

Link to comment
Share on other sites

Du er inne på noe der Sofabamse ;-)

 

hva om firmaet selger 7-8 slike kolber ?

Jeg tror nok de bare blir hos ny eier og vil ikke skape noen negativ effekt i media

Men derimot Softguns og kloner som er prikk like moderne våpen, hører vi om til stadighet om i nyhetene. "POLITIET gikk til bevæpning om antatt person med autorifle " og i etterkant i nesten alle om ikke alle saker så er det softgun eller annen kopi det ble brukt. Dette tema er mye viktigere enn den omtalte kolbedingsen som diskuteres her i denne tråden.

cr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...