Jump to content

m98k i 416rigby


xbolt 233

Recommended Posts

Det er mulig å få en 416 rigby ned i en 98 kasse, men det er mye arbeid. Sluttstykkebunnen må slipes opp til større diameter. Magasinet må forlenges. Det må slipes om materampe. Boltstoppen må slipes av slik at sluttstykket kommer litt lengre bak. Det må fjernes noe metall under låskassen i bakkant for å få plass til et lengre magasin. Vangene på låskasen må slipes om for å få mating av en tykkere patron. Magasinfølgeren må muligens formes om.

Dersom du gjør arbeidet selv så er det et prosjekt, setter du det bort til en børsemaker er det tom lommebok.

Det finnes låskasser som er enklere å bygge en slik rifle på.

Link to comment
Share on other sites

TS fikk jo svar på at det går an. Det er vel en ombygging svært få har gjort, så det er vel ikke rart om svarene blir noe "amputert".

Innbiller meg at det må tas ut gods fra kassa for å få nok lengde på magasinbrønn. Det vil vel svekke kassa noe? En børsemaker vil nok kunne svare på dette.

Er vel greit å påpeke bedre alternativer også. Kan man slå kloa i ei magnumkasse, stiller saken seg annerledes.

:winke1:

 

edit Per S kom før meg, med et mye bedre svar.

Link to comment
Share on other sites

Våpenjournalen hadde ein artikkel om 416 Rigby i M98 ein gong. Samlingen min vart vekke under flytting, men snakk med nokon du veit har gamle blad.

 

Du tenker ikke på Svein Solli sin 404 Jeffery da som ble byggd på en M98?

Så vidt jeg husker var det en ganske så omstendelig prosess, og 416 Rigby er vel ennå feitere samt 6 mm lengere hylse.

 

For min del, skulle jeg ønsket meg en .416 i M98 kasse vill det uten tvil blitt Taylor eller Ruger-varianten.

Men har en flust med kronasje er jo det meste mulig.

Link to comment
Share on other sites

Mannlicherman, takk for linken! Måtte lese hele tråden, fantastisk artig og gud bedre for ei flott børse det ble! Mye jobb men altså fullt mulig. Men kan noen si meg hvorvidt man balanserer på en tråd når det gjelder låskasse styrke? Og vil en FN kasse være bedre egnet pga mangel på tommel utsparring? (sterkere?).

Link to comment
Share on other sites

De sist produserte FN kassene er svakere enn originale mausere. Det er fordi det fjernes metall på begge sider når det lages plass til utdrager. Det betyr svekkelse på begge sider, ikke bare den siden som er vekk fra skytteren (høyre skytter).

Link to comment
Share on other sites

Denne ombygning, er efter min opfattelse, markant mere risikabel, end da Stiga ombyggede gamle kaserede m96 til kaliber 30.06.

1. Man øger trykfladen på sluttstykket med 60-80%.

2. Man fjerner mellem 40 og 60% af styrken i det nederste modhold mod den stærkeste af låseklakkerne, som har60% af den samlede styrke på sluttstykket.

3. Man må fjerne noget af sluttstykksspærren for at få sluttstykket langt nok tilbage. Dette gør at man let kommer til at låse repeteringsbevægelsen, pga. slak.

 

Slutresultat:

En ombygning, som må tåle 60-80% større belastning, på en mekanisme som er svækket med mellem 40 og 60%.

 

Selvfølgeligt kan det lade sig gøre, og det går måske ikke ille, men så hellere paragliding, eller utspring med falskærm fra et fjell, om det er adrenalinkick man savner.

 

 

@Per-S Rent styrkemæssigt er der ingen målbar forskel på en låsekasse med H-ring, og C-ring. Forskellen går udelukkende på gaslækasjehåndtering.

Alt andet lige, vil låsningen på en H-ring klare en overladning med mindre mekaniske skader i forhold til en C-ring. Primært fordi C-ringen kan holde mere tryk ved lækasje, inde på fronten af sluttstykket. Dette resultere i højere belastning på fronten af sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på å bygge meg en 416 Ruger selv, men jeg klarer ikke helt å ligge vekk tanken om en 458 Win heller.

Det enkleste for meg hadde vært å bygge 375 Ruger igjen iom at jeg har ett emne liggende, men jeg har jo en 375 H/H.....

Noen som er interessert i å bytte emner ? 375 mot 416 eller 458 ????

Link to comment
Share on other sites

Dette ble plutselig en fin tråd. :D

 

Men karer. Unskyld for at jeg går litt OT her.

 

Det blir vevnt fler kalibere her, og det dukker opp et spørsmål i hodet mitt.

 

Hva er det som avgjør hva dere velger av kalibere? Er det nostalgi, behov eller er det andre årsaker?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som avgjør hva dere velger av kalibere? Er det nostalgi, behov eller er det andre årsaker?

 

 

Jag byggde min 505 Gibbs enbart på grund av att jag vet att ingen annan i jaktlaget vågar skjuta med den förutom jag :mrgreen: ...men visst spelade även Ernest Hemingway's, The Short Happy Life of Francis Macomber, och ett visst mått av nostalgi in när jag valde just den här kalibern :wink:

 

P1010807.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette ble plutselig en fin tråd. :D

 

Men karer. Unskyld for at jeg går litt OT her.

 

Det blir vevnt fler kalibere her, og det dukker opp et spørsmål i hodet mitt.

 

Hva er det som avgjør hva dere velger av kalibere? Er det nostalgi, behov eller er det andre årsaker?

 

er jo mest får å ha noe som ikkje alle har i garderoben sin da å det er jo ingen ting som en m98 da :D

har også vurdert 338 lapua i m98 få da ser det ut til at ikkje treng å gjøre så omfattende jobb i mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dersom du ønsker noe som ikke alle andre har og som lett passer i en 98 kasse uten mye og dyrt arbeid, så bør du lage deg en 375x62 :)

Jeg vet at det ikke er så grovt som 416, men det er da i alle fall grovere enn 338 :)

 

Jeg vurderer det faktisk sterkt selv, selv om det er totalt utenfor all fornuft siden jeg allerede eier en 375Ruger.

Link to comment
Share on other sites

har også vurdert 338 lapua i m98 få da ser det ut til at ikkje treng å gjøre så omfattende jobb i mekanismen.

Hva????

er jo noen mm kortere en 338 lapua da en 416 rigby men på 338 så har du den større bunnen på hylsa som lager et kostbart problem da.

Link to comment
Share on other sites

har også vurdert 338 lapua i m98 få da ser det ut til at ikkje treng å gjøre så omfattende jobb i mekanismen.

Hva????

er jo noen mm kortere en 338 lapua da en 416 rigby men på 338 så har du den større bunnen på hylsa som lager et kostbart problem da.

OAL 338Lapua er 93,5mm. OAL 416 Rigby er 95,5mm. 338 Lapua er basert på ei 416 Rigby hylse men ble forsterket i hylsehode etter som det ble klart at det var for svakt. Hylsehodedia er den samme for begge. Begge er for lange til at de kan brukes i M98. Grunnen til at det gikk i 416 Rigby er sannsynligvis at trykket er så lavt i utgangspunktet at det holdt. Ikke skjøt de så mange skuddene heller med de dyre patronene 416 hadde/har.

Hvordan kan man tenke seg å gå fra 416 Rigby til 338 Lapua i en M98 i iveren etter å ha noe som ikke alle andre har? De to patronene har jo rimelig forskjellig ytelse og bruksområde.

Jeg har et 375 løp og brotsj i 375 ruger, løp og brotsj i 375H&H og løp i 416 og brotsj i 416 Ruger som skal testes i et par M98er jeg har. Jeg regner med at den som skal brukes i 375 H&H kommer sannsynligvis til å knele etter mange skudd med harde ladninger. HV-mauseren som skal brukes for Ruger patronene holder kanskje, vi får se. Bruksrifla mi i 375H&H er en Win M70 Safari Express m moderne "Pre 64" mekanisme fra den nye fabrikken. Til og med i denne rifla har man måttet tyne marginene for å få det til.

Kompisen handlet nettopp en 450 Rigby på en CZ 550 magnum kasse. Der er det heller ikke mye å gå på før 450 patronen hadde vært for stor for CZ mekanismen.

Skulle noen ha lyst på et sært prosjekt så kan de se på en Enfield 1917. Denne kassa er slank som en M70 men så lang at det meste av vanlige riflepatroner går i på lengden. Min Enfield kommer nok til salgs en eller annen gang, først jeg skal se litt nærmere på den i et eller annet prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Forbanna møkkatråd.

Her hadde jeg tenkt å få et 6,5x55-løp til Mauseren min, spikke en passelig stokk, klistre på en grei kikkert, og registrere hele greia som jaktfeltbørse.

Men neida, selvfølgelig må man klikke på denne tråden, fordi man aldri lærer.

Og nå sitter jeg her da, og lurer på om det blir .375 H&H eller .416 Ruger.

Sistnevnte, en GRS-stokk, og en Swarovski jeg har liggende ville jo blitt brillefint til elgen.

Kan til og med se det for meg. Rent vakkert.

Er det en børsemaker man kan ringe mon tro, bare for å fortelle at man er gal og vil gi vedkommende en del penger i bytte mot noe som kunne vært så uendelig mye billigere?

Link to comment
Share on other sites

...Enfield 1917. Denne kassa er slank som en M70 men så lang at det meste av vanlige riflepatroner går i på lengden...

 

Var ikke stort sett riflene til A-Square bygd på denne kassa? De forskjellige patronkreasjonene deres trengte vel litt plass :wink:

Link to comment
Share on other sites

375 Ruger er et utrolig lekkert kaliber å skyte med.

Jeg koser meg hver gang jeg løsner noen skudd med den :)

 

Vil tippe at 416 Ruger vil være veldig kos også.

 

Forbanna våpengarderobe. Jeg blir lettere gal over at jeg ikke kan kjøpe flere våpen uten å selge unna først....

Jeg kan hjelpe deg av med 375 en for en symbolsk sum, slik at du får kjøpt deg 416...... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Yhaug

 

Har hatt lyst på denne en stund i 375 Ruger. Kanskje en ombygging er like greit.

Som nevnt over står våpengarderoben i veien for mye rart...

Har to stk M98, en i 30-06 og en i 8x57IS.

Førstnevnte er i biter, og må settes sammen til noe gøy før den blir tatt i bruk uansett.

Så var det penger da.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ikke dum den Rugeren, men dersom du skal spar penger så går det an å få tak i ett brukt løp i 375 H/H og kamre om til Ruger.

Jeg fikk kamret om en gammel Sako pipe i fra 375 Wby til Ruger og monterte i en M98 funket som snus det.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...