Jump to content

SBSK - langholdshelg 2-4. august 2013 - Påmeldingstråd


M67

Recommended Posts

OK, siden "alle" vil melde seg på med en gang. Her en påmeldingstråd. Vi vil gjøre dette slik:

- de som vil prioritere å reise på denne samlingen, melder seg på her.

- de som tror de kanskje får tid, dersom de kanskje får testet rifla, melder seg på senere

- uti mai-juni setter jeg en dato og en pris (som sagt rundt 1000 lappen, dette er det som kom i tillegg til det Wells skulle ha i fjor), de som betaler innen datoen regnes som påmeldt

 

 

Skriv nick, kaliber, vil bruke mye / eller lite tid på 1000m og forbi, erfaringsnivå, om du kan bidra med et teoritema, kan instruere, eller om du er nybegynner

 

Det som kommer inn i denne tråden fram til slutten av mai vil bli brukt til å dimensjonere skytebaneopplegget og eventuelt behovet for instruktører.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Påmeldingsliste

 

Seminar

Vet|us, 6.5x55,

TRG-22, 6.5-284/338LM

M67, 6.5x55

Hollako, 6.5x55

Mjøllner, 6.5x55

Lube

KnuteriK, 338LM,

Proffen

Per-S

Poacher

Rakken

Svein Lerbrekk

frodoglock

Mildot

Roffa

Kruttlappen2

nesodden

Spectre

Audun81

Mailman

Ulv

Tore Bruvik

Kim

Niclas

Jonnyvang

Svein Olav

Rufus

27

 

 

 

Kurs

Buggea

Henrik123

2

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil kun skyte 15-1900 meter

Det vil ikke bli anledning til kontinuerlig skyting på holdene over 1300m. Sannsynligvis vil det bli en sesjon på maks en halv dag. Det skyldes at vi må båndlegge ferdsel i området under denne skytinga for å ivareta sikkerheten. Over 1500m kan jeg ennå ikke garantere, da det må avklares med en grunneier nr. 2.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg planlegger å komme.

Skyter med 7mm/300 WSM og muligens 338 lapua mag.

 

Erfaringsnivå: Kan mye i teorien, prøver å omsette det med vekslende hell i praksis. Har null erfaring med spotting utenom mine egne skudd, så dette hadde vært greit å prøvd litt.

 

Mest i intressert i å skyte 800-1300m. Men drar jeg med 338'en så hadde det vært moro å strekt det litt lengre også

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg løfter denne.

 

Det går såsmått framover og snart kommer vi til å begynne å rigge banen. Det er framdeles plass til flere.

 

Minner også om:

Etter ønske fra grunneier (muligens først og fremst naboene..) så vil det i år bli et par restriksjoner mhp. rifler:

Lørdag: rekylbrems er ikke tillatt, untatt i et begrenset tidsrom, ca. mellom 12 og 14. Man henstiller flest mulig om å bruke lyddemper

Søndag: All skyting er med lyddemper,

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til og være med :D

800 til max

Skyter 338 LM men har ikke lydemper, kun brems, med prisen på demper så er jeg skeptisk til at det blir handlet inn, betyr det egentlig at det ikke er noe vits og komme bortsett fra 2 timer på lørdag ?

Erfaringsgrunlag medium pga lite treningsmuligheter men klarer meg stortsett alene.

 

Mvh Niclas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde en befaring og litt reparasjon av oppheng og slikt nå i helga. Man vet forresten hva man driver med på fritida når ungene tegner gonger innimellom trærne når de tegner skog hei....

 

Iallefall så kan jeg bekrefte at vi kan skyte 1550m, i tillegg til de holdene vi hadde i fjor.

6189904B-372F-4B84-A095-D15DBA43EABC-2127-0000036F85C49C21_zps84c408c5.jpg?t=1370206885

Det vil også bli satt opp endel nytt stål her og der.

 

Muligheten til å skyte på 100m vil bli begrenset - rett og slett fordi vi ikke ønsker å forsterke støybildet med det jeg mener er skyting som bedre kunne foregått på en 100m bane. Dersom noen trenger en 100m bane, så kan vi ordne det på fredagen, på en DFS-bane.

Minner også om lyddemperpåbudet.

 

Siden det ikke går an å skyte fra "100-660m" standplassen (går an men jeg har ikke lyst...) mens vi skyter fra 1550m, og veien er smal, så er jeg litt i tenkeboksen mhp. hvordan vi skal legge opp øktene - men det finner vi ut.

 

Tanken er at de som kommer skal kunne starte på den "korte" banen, eller på 900-1250m etter hva de ønsker, og så ha en progresjon til ønsket nivå gjennom 1000-1250 og til iallefall 1550. siden vi må stenge 100-660 under skyting fra 1550, så hadde jeg håpt at det ville "skremme" de som normalt ikke prøver seg på 1000m, opp til 900-1250, istf. å tvinne tommeltotter under skytingen på 1550.

1550m er forøvrig veldig mye lenger enn 1250 fant jeg ut: http://www.longrangehunting.com/forums/f116/7mm-wsm-elr-114479/index2.html#post813848

 

Jeg tror vi kommer til å sette et tak på 25 deltakere, ettersom det er omtrent dobbelt så mange som det er plass til på hver av de to standplassene vi brukte i fjor. Jeg håper det vil stimulere til at flere skyter i par eller som skytter + 2 anvisere, istedet for å irritere seg over at de ikke får skutt flest mulig skudd. En lærer langt mer av å skyte noen få skudd som en får anvist og korrigert for, enn av å tømme 50 skudd ut i heia .. Vi må også kjøle lyddempere, så det vil begrense seg selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vanlige jaktkikkerter på vanlige jaktrifler pleier å få uforholdsmessig mye motstand i justeringsskruen mellom 5 og 700m... men jeg vet jo ikke hva slags kikkert du har eller hva slags ammo du bruker. Om du er innskutt på 100m så kan du bare stille oppover og se hvor mange klikk det er før det stopper. 40ish pleier å nå 500m (har 6.5 ammo som trenger mellom 28 og 43 klikk til 500m) og 70-80 når 700m.

Type kule er det aller viktigste sammen med at kikkerten kan justeres nok, og at rifle og skytter er noenlunde presise.

 

Jeg tror frustrasjonen vi ser blant førstegangs langholdsskyttere kan fordeles nokså likt på tre ting.

- har med seg totalt uegnet ammo, (type rekrutt, uspesifisert "jaktmatch"...)

nå er det morsomt å spotte rekrutt på 5-600m i vind, men skytteren synes som regel ikke det

 

- kikkerten kan ikke justeres langt nok

veldig enkelt å teste før man går ut, bare skru opp og se hvor mange klikk som går

tiltede picatinnyskinner finnes forholdsvis rimelig til de fleste rifler, og ringer til de likeså

 

- kan bare ikke skyte

en del folk synes det er kult med langhold, men ikke SÅ kult på 100m (og ihvertfall ikke 15 :roll: )

det er vanskelig å lære seg grunnleggende skyteferdigheter på langhold, og kjedelig og slitsomt for spotteren(e)

 

Dersom du kan sette 4 av 5 skudd i innertieren på 100m skiva så skyter du bra nok til å treffe alt vi har hengende av mål (uten vind), sliter du med å treffe innertieren så vil du sende mye bly i myra.

Kan du justere opp til 550-600m så kan du skyte på det meste en kan se fra hovedstandplassen. Kan du ikke skru over 500m så vil du kjede deg.

 

Dette

AF1B4DFC-C5D3-46A6-9B07-E50C49099570-3753-000005C670687B1B_zps4a336b68.jpg

 

Starter her

7F3B7EC2-92E7-4AB6-AFC1-1D93A32A9A4B-2177-00000310AE2397B1_zps708de474.jpg

 

 

Det kommer ikke til å bli noe "nybegynner-kurs", men det er flere som har vist interesse for det, og jeg tror at dersom vi blander inn et passelig lite antall "ferske", så vil de ha et rimelig bra utbytte av å skyte sammen med, lyge sammen med, spotte for, og bli spottet av, de mer avanserte - og uten å være til hinder eller ulempe. Tvert imot tror jeg mange vil lære av å bli spurt og måtte svare. Bare det å se på utstyret som kommer opp der vil være GK1 til VK2 i "valg av utstyr til langhold"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er en duralyt. Skal sjekke antall klikk når jeg kommer hjem. Ang ammo, er det uaktuelt med ferdigrulla? Lader ikke selv ser du.

Innser vel egentlig at en slik event ikke er ideelt som første langholdstrening :-) Trener dere noe på langhold utenom slike helger som jeg kanskje kan hive meg med på?

Prøver å skyte så mye som mulig, men skytebanen er bare åpen en gang i uka og 100m er lengste hold.

Link to comment
Share on other sites

Siterer meg selv fra en annen tråd:

Norma Golden Target gjennom skytterlaget eller i enkelte våpensjapper.

Hvorfor? Billig (7 kroner), høy bc, knall presisjon i mange våpen og god kvalitet på hylser for seinere hjemmelading, eller salg for 2 kroner hylsa som egensubsidier av nye forsyninger av Golden Target :)

 

Eller Lapua Scenar, av akkurat samme årsaker som nevnt over - og muligens enda bedre hylser, men er kanskje ikke lagerført like mange steder som Norma GT. Hør med Landrø på Lillestrøm.

Link to comment
Share on other sites

Ang ammo, er det uaktuelt med ferdigrulla

Eneste argumentet mot ferdigrulla er vel at det er dyrt på sikt. Jeg sparer vel 15-20 000 i året på å lade, kontra å skyte like mye med ferdigammo...

 

Skutt på 500m med Lapua Scenar 9g 800m/s til 7,- per smell.

A8F8FE7C-59B1-4363-8046-9456086A5F81-12562-00001BA9313D5586_zpsec937a0a.jpg

 

 

Ferdigkjøpt 6.5x55 ammoen som skytterlagene bruker er bedre enn svært mye. Den er ikke BR-jevn på hastighet, og heller ikke på kast i patronene - men den kommer med gode kuler og er forholdsvis presis.

Det vil overraske meg meg om noen vinner et 500m UNL stevne med den for å si det sånn, men til å skyte gonger liggende på ei blåbærtue, med mygg i øra, knott i øya, flått i ræva og maur på taska, så er den mer enn god nok.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

To spottere som venter på at noe skal treffe - jeg følte at noen kikket meg i nakken ja

P1010590_zpsda7d1243.jpg

 

Ikke for god sikt til 1540m, men når det letnet så så jeg tilogmed mine egne treff - eeh bom, det gikk i allefall an å spotte...

P1010592_zps86641192.jpg

 

Skytteren her begynte med langhold i år, og skyter og treffer her på over 1000m, i frisk vind. Snakk om progresjon.

P1010586_zps29d03461.jpg

 

Fin måte å ha spotteskopet på

P1010585_zpsab0c542b.jpg

 

Det jeg egentlig skulle si er at ting begynner å falle på plass. Programmet blir som følger:

 

Fredag

- skyting på 100m for de som må skyte inn eller av andre årsaker må skyte på 100m. Lokasjon Kristiansand, ca 12-16

- sosialt på campingen på Kile utover kvelden. Vi fyrer opp griller.

 

Lørdag

- 0900, Briefing på campingen

- 0930 - 1130, skyting på stål 460-660m og 1000-1230m, skyting på papp 1000m

- 1230 - 1530, skyting på stål 460-660m og 1000-1230m, skyting på papp 1000m

- 1530 - 1700, skyting på 1000-1230m og 1550m,

- 1830 - sent, Sosialt, vi fyrer opp griller og holder potetsalat og salat

 

Søndag

- 0900, Briefing på campingen

- 1000 - 1230, skyting på stål 460-660m og 1000-1230m, skyting på papp 1000m

- 1300 - 1530, skyting på stål 460-660m og 1000-1230m, skyting på papp 1000m

- 1330 - 1530, skyting på stål 1900m

 

 

Påmeldingen må merkes med

- Fullt navn

- "Langholdshelg 2013"

 

700,- betales til kontonr. 9480.11.14657

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi fant ut, at det blir bare styr, og lite utbytte for de fleste - for mange som liker å snakke og for få som liker å lytte tror jeg. Det er tilbakemeldinger som er grunnlaget for avgjørelsen, samt mangelen på "guruer" med tilstrekkelig inspirasjon til å ha innlegg.

 

Vi legger heller innsatsen i å lage interessante og utfordrende skytebaner, der man kan "gå gradene" ut til nesten 2km, eller bli på 600m om man vil.

Det blir 5 forskjellige standplasser, alle med hver sine utfordringer på stålmål. Det blir også skiveskyting på 1000m, 6 skiver og 4 omganger, + oppsamling. Og så prøver vi å legge til rette for god stemning på kveldene - forhåpentlig havner folk en faglig eller ikke-faglig diskusjon ettersom de selv velger. et slags IRL-Kammeret...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fått grønt lys av samboer, så hiver meg med!

 

Kaliber:300 WM

Erfarings nivå: Skutt endel på mål opp til 700 m. OG "Jeg har skutt mye over 1000m på Battlefield3" :lol:

Hold: Ønsker spesielt å legge vekt på hold på 1000+

 

Gikk glipp av langholdshelga ifjor, så dette gleder jeg meg til!!

 

Og Hollako, Kammerklunken din kan du bare la stå hjemme :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...