Jump to content

Walther PPK 22lr - Kjøpte en 7,65 istedet!


Rausheim

PPK 22lr eller 7,65?  

42 members have voted

  1. 1. PPK 22lr eller 7,65?

    • Vente på en 22lr (Vente til det er tilgjengelig)
      25
    • Endre søknad til 7,65 (og kjøpe med en gang!)
      17


Recommended Posts

Som nevnt i tittelen, hvor kan jeg få kjøpt en slik? Søknaden og alt ligger klar til spesialpistol, men finner ikke våpen til salgs på finn.no eller lignende. Ja jeg vet at de er nok av mer brukandes våpen til spesialpistol, men jeg vil ha "James Bond-pistolen" :lol:

 

Hvem selger slike i 22lr her til lands? Ser at det er "drøssevis" med 7,65 tilgjengelig men er det nok å bare ta en tlf til våpenkontoret og fortelle at pga dårlig tilgang til 22lr-våpen så må jeg gå for en i 7,65?

 

Jeg hadde jo helst ville hatt en i 22lr pga billig ammo (aner ikke prisen på 7,65... noen som kan gi en pekepinne?).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Stenvaag har noe særlig utvalg i .22lr PPK'er..

 

Disse har nesten oppnådd kultstatus, og de få som selges på nett pleier å gå kjapt.

 

Følg med daglig, så kan det hende du har flaks etterhvert..

 

Eller følg rådet til Woff, og sjekk andre siden av grensen også.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader selv så er det helt greit å lade ned litt å få en veldig hyggelig rekyl i 7,65. Da er PPK bare kos å skyte med, og siden dette er en straight blow back så sparer du også pangen ved å lade ned en smule.

Både PP og PPK i .22 lr må fores med high speed ammo for å funke skikkelig, men det visste du sikkert.. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett en eneste PPK i 22lr som ikke virker være kresen på den ene eller andre måten (mye magasin tull?).

Har mer tro på PP enn PPK, og jeg har mye bedre tru på 7,65 enn 22lr i disse våpna.

 

Selv har jeg en virkelig kult pistol (Beretta M71), som er mest kjent for Mossad sine mer spesielle oppdrag. Og der er 22lr riktig kaliber.

 

Når det er sagt, kan den selvsagt grunnet størrelsen ikke konkurrere med en Exesse, men presisjonen er upåklagelig om sjåføren klarer å stabilisere plattformen.

Link to comment
Share on other sites

Min hadde også israelske stempler, og den ble kjøpt av Jaktdepotet tidlig på 2000-tallet.

De hadde mange slike som var militært overskudd (?) tror jeg.

Pistolen bar preg av mye bæring, men lite skyting.

Fjæren var i hardeste laget og den fungerte ikke med standard ammo. Kun high speed.

Magasinet var også litt trøblete.

 

Absolutt et artig våpen, men altfor vanskelig å skyte med.

.22LR med 40gr kuler i 450m/s gir mye rekyl, men ikke så mye som med 7,65mm.

Link to comment
Share on other sites

Det er overaskende lett. Kapp av de 5 ytterste millimeterene med baufil, spenn opp kappet med en skrue med forsenkerhode gjennom pipeleiet i dreibenken sånn at kuttflaten vender ut, rett av og lag fas for sveis. Kapp ned det resterende av sleiden til riktig lengde. Fikser alle deler på en messing dor, og nå kommer det vanskligste, sveis det i sammen, uten porer.

 

Gevinsten er større grep og bedre utvalg i grepsplater, et skudd ekstra i magasinet og en pipe som er klar for gjenging.

Link to comment
Share on other sites

Som andre allerede har nevnt, i nøden så kanskje en PP fra HH kunne være noe. Se f.eks. på disse:

 

http://www.huntershouse.dk/kat878-Manur ... 22lr..html" target="_blank

 

http://www.huntershouse.dk/kat878-Manur ... tand..html" target="_blank

 

Fikk nesten lyst på en sånn selv jeg nå. Hmmm...

 

EDIT: For ikke å snakke om:

 

http://www.huntershouse.dk/kat832-Walth ... r.-Flot,-både-mekanisk-og-finish..html

 

http://www.huntershouse.dk/kat832-Walth ... tand..html

 

http://www.huntershouse.dk/kat832-Walth ... tand..html

 

http://www.huntershouse.dk/kat832-Walth ... l.-22lr.-Pæn-stand..html

 

Danmark flyter jo over av PPK'er i .22LR.

Link to comment
Share on other sites

Det er et eller annet med Walther PP etc. som har gjort så jeg har eid hele 3 stk med ujevne mellomrom - men 22 kaliberet her er jo umulig å få til å funksjonere!! Pluss at siktene er elendige og den er "umulig" å treffe med, men likevel er det et eller annet nesten uimotståelig med våpenet :shock: Om jeg var på jakt etter en PP, ville jeg ringt forhandlere og børsemakere og bedt dem holde av og ringe når den første kom inn. Det skal sies at på to av de jeg hadde, prøvde jeg ikke de aller hardeste patronene alá Stinger etc, siden jeg hadde demper på dem - men på den tredje, og selv etter besøk hos børsemaker, feilfunksjonerte den altfor ofte til at den satte meg i godt humør. 25 Acp og 32 funker jo helt fint, men da er det jo snakk om en helt annen sak ift. at man må finne igjen tomhylsene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar en avstemming her like godt :lol: For akkurat nå er jeg så i tvil.

Skal jeg vente (og håpe på at det dukker opp en i 22lr) eller ringe våpenkontoret og høre om jeg kan endre den til 7,65 grunnet elendig tilgang på våpenet i ønsket kaliber.

Hva koster egentlig en pakke med 7,65? Og er denne ammoen hyllevare type kjøpe hos den lokale sjappa?

 

Skal bruke den på stevne 5 mai og ville jo hatt den noen uker før, for å venne meg til en slik lommepistol :lol: Jeg har en P22 liggende, men den (selv om jeg har brukt alle børsemakerkunster på den som jeg kan) er elendig å skyte med.

 

Mine pro's & cons

22lr

Billig ammo.

Ammo er lett tilgjengelig.

Lite rekyl.

Like sjeldent som 32rimfire patroner :lol:

22lr og pistoler med hel sleide krangler litt

 

7,65

Våpen kan jeg kjøpe i dag (etter en liten tlf til våpenkontor om at jeg ikke kan skaffe i 22lr).

James Bond bruker den ammoen.

Ingen mateproblemer kontra 22lr

Dyrere enn 22lr vil jeg tro.

Tilgjengelighet?

Mer rekyl enn 22lr

 

@El Gringo: Er en mulighet, men vil helst handle kontant/forskuddsbetaling på posten. Men om jeg må bite i det sure eplet, er det bare å ringe ned til HH, betale, sende ned søknaden min og vips? Trenger jeg importtillatelse eller er søknaden like god som en importtillatelse?

 

@Woff: Joda, men har masse andre våpen som skal handles, så jeg kan ikke rettferdiggjøre 2 PPK'er :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe en PPK for å hevde deg i konkurranser? Kjøp IKKE PPK 7.65!

Koseskyting? PPK 7.65 er herlig!

Uansett koster ammoen ikke alt for mye hvis du da ikke skal skyte hundre skudd i uka.. Ikke nødvendigvis hyllevare!

Du vil neppe skyte BEDRE med denne enn med P22'en!

Link to comment
Share on other sites

Har en PPK i .22 og er en av mine øystener. Vant Nm i spes.pistol med den enda mens det gikk an å vinne med slike våpen. Den er egentlig latterlig presis med standard cci ammo, men krever mye trening for å hamle opp med sine lengre brødre. Har hatt 2 stk PP i .22 og , men solgt i gjenn,fatter ikke hvorfor. Ble nesten sjuk når jeg så den fine PP'en på HH sine sider.Må nok ha en slik i gjenn, selv om det ganske nylig har kommet en "Stenvåg" i hus..Forædersk sjarmerende disse Walther PPK/PP pistolene

Link to comment
Share on other sites

"Blinkskyting eller James Bond"
Det er nok det det koker ned til beklageligvis! Siden vi ikke kan få både i pose og sekk må et smertelig dumt valg taes.

Skyter du for å komme på toppen av listene er nok som nevnt en .22 av nyere (nyeste) dato langt å foretrekke! Skyter du for å kose deg med smell og rekyl er den lille PPK'en en fantastisk pistol. Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

I akkurat den klassen, så blir det mest for moro skyld. Jeg vet at jeg ikke har nubbesjangs mot de som kjøper en av disse kappede hammerli-pistolene, men nå vil jeg følge en av årsakene til spesial-klassene, nemlig at man skal kunne bruke gode gamle håndvåpen som passer fint i lomma :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

har han oppgradert til .380acp? hehe tøft 8) . da kan jeg endelig si at jeg også har en James Bond pistol :) Smith & Wesson produsert PPK i Stainless. (ville fakstisk ikke ha den i sort)

men en sort i .32acp og en i .22lr med demper må jo være min definisjon av kos på skytebanen..

den som bare hadde vært rik og samler... :roll:

Link to comment
Share on other sites

@El Gringo: Er en mulighet, men vil helst handle kontant/forskuddsbetaling på posten. Men om jeg må bite i det sure eplet, er det bare å ringe ned til HH, betale, sende ned søknaden min og vips? Trenger jeg importtillatelse eller er søknaden like god som en importtillatelse?

Kjøpetillatelsen er alt du trenger for å importere fra HH.

Avtal pris, overfør penger, send papirer og len deg tilbake.

Det er ikke noe mer hokuspokus enn å handle fra et norsk firma.

Moms betaler du når du henter pakken på postkontoret.

Link to comment
Share on other sites

James Bond bruker den ammoen.

 

Brukte. I Skyfall blir han utstyrt med en PPK/S 9mm short.

 

Jeg har også lyst på en Bond-pistol etterhvert. Skal kun koseskytes og da bare hvis jeg er dresskledd :-D

 

Nå fikk jeg lyst til å arrangere James Bond-stevne. Skaffer jeg meg en PPK så skal jeg forsøke å dra noe slikt i gang til sommeren, eventuelt neste år.

Eneste skytebekledning som er tillatt er mørk dress, helst med sløyfe (aftenkjole for jentene).

 

Kanskje lage til alkoholfrie Vodka-Martinis også? :lol:

 

Klasser

Walther PPK 22lr

Walther PPK 7,65 samt .380ACP

Walther P99 9x19

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke dette med at dere beskriver dårlig presisjon i PPK i 7,65. Min samler godt nok til å treffe en fyrstikkeske gang på gang og hele dagen. Og da snakker vi en en liten fyrstikkeske :)

I forhold til hva disse pistolene egentlig er designet for så synes jeg presisjonen er veldig bra :)

Link to comment
Share on other sites

8) Jeg treffer også en fyrstikkeske hver gang! Esken tåler dog ikke mer enn tre-fire treffer før den er udugelig!

Og når holdet blir litt lenger enn to meter hihi treffer jeg også duellskiva på 25m avstand! Holder jeg sikte rett under svarten treffer jeg veldig ofte en 7'er eller bedre! :)

Link to comment
Share on other sites

James Bond bruker den ammoen.

 

Brukte. I Skyfall blir han utstyrt med en PPK/S 9mm short.

 

Jeg har også lyst på en Bond-pistol etterhvert. Skal kun koseskytes og da bare hvis jeg er dresskledd :-D

 

Nå fikk jeg lyst til å arrangere James Bond-stevne. Skaffer jeg meg en PPK så skal jeg forsøke å dra noe slikt i gang til sommeren, eventuelt neste år.

Eneste skytebekledning som er tillatt er mørk dress, helst med sløyfe (aftenkjole for jentene).

 

Kanskje lage til alkoholfrie Vodka-Martinis også? :lol:

 

Klasser

Walther PPK 22lr

Walther PPK 7,65 samt .380ACP

Walther P99 9x19

 

beste ideen eg har hørt på lenge faktisk:) det hadde jo vert kjempemoro :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har ingen ambisjoner om å bli Norgesmester eller noe sånt noe. Hadde rett og slett bare lyst på en James Bond-pistol. Så nå kan jeg krysse av enda en pistol på listen over våpen jeg har ønsket meg siden jeg var en liten pjokk :mrgreen:

 

Må jo også innrømme at jeg har gått langs speilen og deretter siktet mot speilen sånn som i åpningssekvensene i Bond-filmene, noen ganger :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...