Jump to content

Breitler Premium 3-12x56 L4 M/Lys


shooter 2

Recommended Posts

Nei, mener å ha sett gjennnom en slik og etter det jeg kan huske så er det akkurat som alle andre billig sikter av "ukjent" merke. Legg heller noen få lapper ekstr i siktet å kjøp no kjent og velprøvd. Leupold vx-r, zeiss classic eller meopta, da burde du han være på trygg isog han vil ha et sikt i mange år!

Link to comment
Share on other sites

Amatør: du har vært ute å dissa disse siktene før også. Kanskje på tide å prøve ett før du sprer galle.

 

Jeg har prøvd det. Amatør har helt rett. En kjapp titt i butikken var faktisk nok for mitt tilfelle. Så å "dissa" disse siktene er helt på sin plass. Gjør heller som S.Arnesen sier og kjøp et fra DX, da slipper du ihvertfall å ha noe håp om at det er et godt/brukbart sikte.

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 cents: Optikk er enklere enn våpen i den forstand at når det gjelder optikk får man det man betaler for, mens når det gjelder våpen kan man få mer for pengene ved å være merkebevisst. Eksempel: CZ (BRNO) og Howa er to billige rifletyper som oftest leverer en kule like presist som en dyr rifle. Dersom det er det rifla skal gjøre (og det er det jo) så er får man mye for pengene ved å handle ei billig rifle. Alt annet er smak og behag. (Og jeg skyter med dyre saker, fordi jeg liker det, innbiller meg ikke at jeg har mer presis rifle av den grunn :D ). Når det gjelder optikk er ikke kriteriene like opplagte. Men dersom man er enige om at skarphet, fargegjengivelse og mørkeegenskaper er viktige så er det slik at man får det man betaler for. Innen hvert prissegment finnes det forskjeller, og det er for eksempel mange som mener at man får relativt mye for pengene ved å kjøpe Meopta. Men forskjellene er ikke dramatiske, og det finnes ingen 'billigmerker' (tilsvarende CZ) som leverer like bra som de dyre merkene.

 

Kriteriene for hva som er god optikk varierer med bruken. De kriterier som jeg har nevnt over er viktige for oss som jakter i i skumring Norge. Mindre viktige om man kun jakter elg på dagtid, og egenskapene i skumring er ikke viktige i USA f.eks der det er lovbestemt at det kun jaktes hjortedyr i dagslys. Da blir evnen til å tåle juling viktigere enn skarphet på linsene, og Leupold er gode greier.

Det er helt greit å kjøpe jallakikkert, men man må ikke innbille seg at man har kjøpt noe som egentlig er bra. Det finnes ikke, etter min erfaring, når det gjelder optikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et sånt sikte fra Winge bare for det var billig og jeg ville teste det på salongrifla. En får jo hva en betaler for men sikte er helt ok det, noe stort på ei lita cz 22lr men greit nok. Rifla brukes bare til blinkskyting i fint vær og på dagtid og til det bruket er sikte helt ok. Fint og kunne se treffa på blinken når den står på 12 og blinken er på 60-70 meter avstand.

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 cents: Optikk er enklere enn våpen i den forstand at når det gjelder optikk får man det man betaler for,

 

Generelt ja, problemet er når enkelte tar inn skrotvarer, gir de nytt navn og priser de uforholdsmessig høyt for å gi inntrykk av at det er kvalitet. Det er også ofte stor forskjell innenfor lavpris-segmentet.

Link to comment
Share on other sites

Innleggene er bra og som jeg egentlig hadde ventet. Dette siktet ligger jo ikke i den prisklasse som en kan forvente all verden av men for en førstegangsjeger som skal jakte elg , rådyr og blinkskyting kan jo et billigsikte gjøre jobben det . Det finnes jo faktisk noen slike billige som er såpass klare i siktebilde at de kan brukes . Når en av våre unge arvtagere kommer og ønsker råd om noe han har sett på og jeg ikke har peil på produktet kan jeg ikke drite det nord og ned når jeg ikke har sett det bruker jeg jo forumet her hvor vi alle har våre sterke sider. Dette viser jeg gutten og dermed blir han obs på hvor fint et slikt forum er og jeg har i etterkant vervet et nytt medlem som vil benytte våre erfaringer .

Et spørsmål til er om en får rimelig rent siktebilde på 12x forstørrelse ?

Det står jo faktisk 20 års garanti på det også :!:

Link to comment
Share on other sites

Dette siktet ligger jo ikke i den prisklasse som en kan forvente all verden av men for en førstegangsjeger som skal jakte elg , rådyr og blinkskyting kan jo et billigsikte gjøre jobben det .

 

Da hadde jeg heller brukt åpne sikter.

 

Det står jo faktisk 20 års garanti på det også :!:

 

Hjelper ikke så mye når du sitter der i skogen og retikkelet har løsnet.

Link to comment
Share on other sites

Om folk lærte seg å gi f.. i det lyset hadde mye vært gjort 8)

 

Kan ikke være mer enig. Som sagt før, bruk penger på gode linser/mekanisk kvalitet før du vurderer lys. Lys i retikkelet har blitt et internettfenomen som caféjegeren må ha, men som ikke har så mye å si i praktisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

for mine øyne så var ikke så stor forskjell på min meopta og nikko.var ikke akkurat en fryktelig grundig test,så et par ganger i nikkoen og meoptaen i skyminga.

dessuten hjelper det lite å se dyret i sikte,når trådkorset ikke syns uansett.taper heller noen min skytelys og får prikken en å se dyret i sikte,men ikke er 100% sikker på hvor trådkorset er.

sier ikke at det er et super sikte,men må si at jeg ble meget positivt overasket.

Link to comment
Share on other sites

Helt greit sikte. Du får hva du betaler for. Hverken mer eller mindre.
Jeg tror faktisk du får mindre....

 

Amatør: du har vært ute å dissa disse siktene før også. Kanskje på tide å prøve ett før du sprer galle.
Nei, livet er for kort, og det er for få jaktdager til at jeg gidder å prøve alt mellom himmel og jord. Men jeg har tilstrekkelig greie på optikk til å vite hva som kreves for å lage noe ordentlig.
Link to comment
Share on other sites

Enig i dette med at lys ikke er så viktig.

Jakta med lys for første gang i fjord, etter å ha latt meg overbevise om at lys var noe jeg før eller siden måtte ha.

Saken er at når det er så mørkt at du trenger lyset, er i hvertfall ikke jeg sikker på om det er ku, kvige, kalv eller en liten fjordokse som står der....

Kanskje det har noe for seg på revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Om folk lærte seg å gi f.. i det lyset hadde mye vært gjort 8)

 

Kan ikke være mer enig. Som sagt før, bruk penger på gode linser/mekanisk kvalitet før du vurderer lys. Lys i retikkelet har blitt et internettfenomen som caféjegeren må ha, men som ikke har så mye å si i praktisk jakt.

 

Med all respekt so trur eg din erfaring med skumringsjakt må vere heller begrensa i og med du hevdar lys i retikkelet ikkje har mykje å sei i praktisk jakt.

 

Mi erfaring med hjortejakt i skumring (2-siffra antall hjort årleg) er at i kun 30-40% av tilfella der dyr har blitt skotne hadde dei blitt skotne om kikkertsiktet ikkje hadde hatt opplyst retikkel. So for min del, 3x antall felt vilt med opplyst retikkel kontra ubelyst. Sikta som har blitt brukt: Meopta Meostar 3-12x56, S&B 2,5-10x56, Zeiss 8x56, Zeiss 2,5-10x50, Zeiss 3-12x56, Zeiss 6-24x56.

 

Helsing Cafejeger

Link to comment
Share on other sites

Hei magnumlars! Godt det er flere cafejegere enn meg her inne. Desverre så har du misforstått poenget mitt.

 

Som sagt før, bruk penger på gode linser/mekanisk kvalitet før du vurderer lys

 

Når du har brukt sikter av høy kvalitet, så lys selvfølgelig noe for seg.

 

Poenget mitt er, har du x antall kroner å bruke på sikte, bruker du ikke x/2 på lyset. Da sier det seg selv at linsene dine er for dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Mi erfaring med hjortejakt i skumring (2-siffra antall hjort årleg) er at i kun 30-40% av tilfella der dyr har blitt skotne hadde dei blitt skotne om kikkertsiktet ikkje hadde hatt opplyst retikkel. So for min del, 3x antall felt vilt med opplyst retikkel kontra ubelyst. Sikta som har blitt brukt: Meopta Meostar 3-12x56, S&B 2,5-10x56, Zeiss 8x56, Zeiss 2,5-10x50, Zeiss 3-12x56, Zeiss 6-24x56.

 

Men her var det ingen "kina-dassrull" listet opp.

Link to comment
Share on other sites

....................................

Saken er at når det er så mørkt at du trenger lyset, er i hvertfall ikke jeg sikker på om det er ku, kvige, kalv eller en liten fjordokse som står der....

.............

¨Til artsbestemmelse og utvelgelse av dyr bruker du en god håndkikkert, en håndkikkert av topp kvalitet er etter min mening viktigere enn lys i siktet når en bedriver jakt på storvilt i dårlig lys. Uten håndkikkerten er en rimelig amputert når skumringen siger på. Men lysprikken i Zeissen er fin å ha den- etter at en har plukket ut rett dyr- og har bestemt seg for å ta arbeidet med slakting utover natta. :winke1: Lysprikken i en kinakikkert er nok mere til ugang i slike tilfeller.....

Link to comment
Share on other sites

@ stykkjunkeren,regner med at du også har googlet breitler og kommet opp med........Ingenting.. :shock:

Men innpakningen er jo fin.. :lol:

 

Nei,legg i en tusenlapp til å kjøp en rimelig ny/brukt leupold,meopta e.l..

 

Stemmer nok det, et google søk vil utelukkende presentere norske annonser. :roll:

Men jeg googlet den en gang ifjor og da fant jeg ved en tilfeldighet og ad omveier en pdf fil som viste til et stooort land i østen. :twisted:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd behov for opplyst retikkel på nattjakt. I alle tilfeller der jeg ser dyret godt nok til å plasere skuddet så ser jeg trådkorset klart og tydelig. De siste årene har jeg brukt en 6-24x72 med mil dot retikkel som har godt justerbart lys. Jeg har brukt lyset på to skudd for å prøve det. Senere har jeg ikke husket å sette på lyset, jeg har bare skutt dyrene.

Det er mulig at lys kan ha noe for seg på dårlige kikkerter, men med kvalitetsoptikk er det ikke nødvendig.

Jeg har tidligere brukt fast 8x56, og div 3-12 kikkerter, for alle er begrensingene å se omrisset av dyret slik at skuddet kan plasseres.

Link to comment
Share on other sites

På det første villsvinet jeg skjøt ble det benyttet kikkertsikte med lyspunkt, jaktvertens digre Zeiss, og det hadde ikke vært mulig å avgi skudd uten lyspunktet.

Men da må man også ha i bakhodet at det var såpass mørkt at jeg ikke kunne si hva som var fram og bak på svinet :!:

Jeg hørte på gryntelydene at det var et villsvin, og siden bakken på stedet var strødd med halm kunne jeg skimte en mørk skygge.

Men jeg visset ikke hva jeg hadde skutt på før vi fant dyret, som altså var et ungdyr.

 

Etterpå kjøpte jeg meg en tlsvarende Meopta med lyspunkt og retikkel nr. 4.

Har brukt lyspunktet på jakt 1 gang etter det, uten at det var strengt nødvendig, i samtlige tilfeller etterpå har jeg ikke husket å skru på lyset. :roll:

 

Kort oppsummert har jeg altså benyttet lyspunkt til jakt 2 ganger, ene gangen var det ikke nødvendig, den andre gangen skulle jeg etter norske regler strengt tatt ikke ha skutt.

Kanskje hadde behovet vært større om kikkerten ikke hadde vært like lyssterk, men da hadde jeg i førstnevnte tilfelle ikke sett noe å skyte på uansett.

Link to comment
Share on other sites

Et kikkertsikte har bare tre viktige funksjoner.

 

Muligheten for å se målet tilstrekkelig godt.

Muligheten for å se retikkelet tilstrekkelig godt.

Mekanikk som holder innskytingen stabil.

 

Alle disse tre funksjonene må være til stede for at man skal greie å treffe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Er det noen som har kikket i gjennom denne kikkerten ? En yngre jeger spurte meg om dette og jeg har ikke peil ! Er optikken nogen lunde grei eller er det ikke noe og satse på :?:

har ett sånt sikte på min sako 243 bruker det til rådyr jakt det virker helt ok og jeg ser blinken på 100m noen her sa de så ikke blinken på 70m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...